Tranbärsjuice kan sänka blodtrycket

Att regelbundet dricka tranbärsjuice kan sänka blodtrycket på ett naturligt sätt, enligt ny amerikansk forskning.

tranbärsjuiceI studien, som utfördes av amerikanska jordbruksdepartementet, sattes 56 friska deltagare på en kontrollerad diet i åtta veckor. Under den tiden drack de antingen lågkaloritranbärsjuice eller en placebodryck med matchande färg, smak, kalorier, socker och vitamin C.

”Vi genomförde vår studie som en dubbelblind, placebokontrollerad studie med en kontrollerad diet för att minska variabiliteten och ta bort risken för fördomar., säger forskaren Janet Novotny till Epoch Times.

Tranbärsjuice innehåller höga halter antioxidanter, som även finns i tex frukt och te, vilka har kopplats till lägre blodtryck i andra studier. Novotny tror att vanlig tranbärsjuice också är gynnsamt, även om ytterligare forskning krävs för att bekräfta detta.

Resultatet presenterades i American Heart Association’s High Blood Pressure Research 2012 Scientific Sessions.

Källa: Svenska Epoch Times

Kommentarsregler

Kommentera gärna. Du har personligt ansvar för vad du skriver. Alla nedsättande kommentarer raderas. NewsVoice tar inget ansvar för vart du länkar.
About T. Sassersson

Torbjörn Sassersson är redaktör för NewsVoice. Han har en bakgrund som miljökonsult, PR- och kommunikationskonsult, journalist, debattör och opinionsbildare. Torbjörn har en fil kand inom naturvetenskap från Stockholms universitet sedermera påbyggd med utbildningar inom webbmedia, CMS och journalistik.

Comments

  1. Artikeln beskriver studien men missar dess slutsats. Här är resultatet av studien:

    ” De som drack juicen visade en betydande sänkning av blodtrycket, i genomsnitt från 121/73 mmHg till 118/70 mmHg, medan det inte fanns någon förändring i placebogruppen. Deltagarnas blodtryck mättes i början, mitten och slutet av studien.”

Speak Your Mind

*