34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Studie: 17 miljarder jordstora planeter i Vintergatan

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 11 januari 2013
- Torbjörn Sassersson
Jordliknande planeter – Bild: C. Pulliam & D. Aguilar (CfA)

Det går undan. Kepler Space Telescope hittar nya exoplaneter i en rasande fart. Forskare har detekterat över 800 exoplaneter dvs planeter i andra solsystem. Nu beräknar forskare att enbart Vintergatan har minst 17 miljarder jordstora planeter.

Astronomer har beräknat att runt 17 procent av alla solar i Vintergatan har jordstora planeter i banor nära sina solar. Det betyder en jordstor planet runt var sjätte sol. Även utanför dessa banor kan det finnas “alien Earths” som kan ha liv, menar forskarna som bearbetat data från Kepler Space Telescope. Studien har accepterats för publicering i “The Astrophysical Journal”.

“These kind of rocky objects are everywhere, ” team member Francois Fressin, of the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA), told reporters today (Jan. 7) during a meeting of the American Astronomical Society in Long Beach, Calif. [The Strangest Alien Planets (Gallery)] / Space.com

Kepler Space Telescope som blev operativ i mars 2009 flaggade 2700 potentiella planeter under sina första 22 månader i tjänst. Forskarna går kontinuerligt igenom data för att se hur många av dessa som är planeter.

“The research team wanted to know how complete and accurate Kepler’s survey has been — that is, what percentage of its finds are real, and how many planets is it likely missing? So they came up with a simulation that mimicked the telescope’s work, finding that about 90 percent of its detections are probably the real deal.”

Rewrite: Torbjörn Sassersson | Källa Space.com | Bild: C. Pulliam & D. Aguilar (CfA)