Morgan Strålman: Mobiltelefonistrålning och chemtrails gör oss sjuka

46
237

Morgan-strålmanDEBATT. Strålsäkerhetsmyndigheten i Sverige har på något märkligt sätt åsidosatt den försiktighetsprincip övriga EU-länder tillämpar när det gäller exponering ifrån EMF. Man anser sig inte beröras av detta, vilket innebär att den hänsyn till de konsekvenser sådan exponering ger upphov till hälsomässigt grovt åsidosatts.

Man har ensidigt stött sig på av industrins finansierade forskningsrön vilket mest talar om termisk uppvärmningsgrad. Att myndigheten skulle bry sig om några hälsokonsekvenser finner jag i det närmaste som lyteskomik.

Den enda part som eventuellt kan lita på Strålsäkerhetsmyndigheten är industrin. Med tanke på att myndigheten egentligen aldrig tar hänsyn till miljö och hälsa, såsom miljöbalken föreskriver, så är deras bedömningar huvudsakligen av teknisk karaktär vilket industrins behov avgör. Så industrin ställer kraven och myndigheten jämnar marken för verkställandet. Därför tror jag industrin litar på myndighetens goda samarbete. Men att befolkningen ska lita på dom, ser jag som högst osannolikt.

Av alla master och system som sätts upp så är det ofattbar lite hänsyn tagen till människor, dagis, skolor, natur mm. Vid ev protester körs folk över och expropiering används.

Befolkningen skall med stor misstänksamhet betrakta deras uttalanden och i de allra flesta fall bedöma allt som falsk information.

Jag har mer än 10 års erfarenhet av elöverkänsligas problem och behandling och jag VET att detta är fan inget att skoja om. Vad gäller chemtrails så innehåller det ämnen som har en direkt skadlig inverkan på immunsystemet i andningsvägarna. De innehåller radioaktiva ämnen samt bakterier, svampsporer och i vissa fal även virusstammar. Effekten blir att vi andas in dessa ämnen som gör oss försvarslösa mot smitta, men de har även en drastisk inverkan på fertilitet enligt vissa biologer.

Ur ett kort perspektiv kan smittor spridas enkelt och inbringa massor med inkomster på mer eller mindre värdelösa påtvingade vaccinationer, långsiktigt talar man mer om att minska befolkningen. Eftersom vi redan sedan 1 månad tillbaka konsumerat årets resurser på jorden, så är förutsättningarna för ökad ekonomi genom konsumtion noll.

Däremot vad gäller läkemedel mm så finns redan med nuvarande belastning av strålning och gifter gyllene tider framöver, tror dom.

Två av tre svenskar får cancer och vad som offentligt erbjuds är mer strålning, giftigare gifter och vassare knivar. Förmodligen skulle hälsoläget förbättras generellt om hela sjukvården lades ner helt och bara akutsjukvård blev kvar. Samt för betydligt mindre summor se till att folk fick bra mat och näring.

Morgan Strålman


Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

46 KOMMENTARER

  1. Underbart att det finns alternativmedier som skriver om detta! Fy fan för de vanliga tidningarna som varken vågar gå in på strålning eller Chemtrails! Själv har jag varit elöverkänslig i många år och blivit mycket sämre i takt med den lavinartade utbyggnaden av de trådlösa nätverken! Forskare över hela världen varnar för det och ändå införs nu massivt WIFI i skolor och på dagis! Man har svårt att förstå att det överhuvudtaget är möjligt! Vad det beträffar Chemtrails så är det solklart att det pågrår har själv sett massor med plan som satt av och på skulle det vara vanlig kondens så skulle planet tappa i höjd när motorerna stängs av! Det var en massiv besprutning inför Obamas besök i Stockholm hela himlen var full! Hur är det möjligt att våra makthavare godkänner både strålningen och Chemtrails? Ja just det glömde ju bort för ett ögonblick att det är de ekonomiska intressena som styr eller kan det vara så att vi håller på att utrota oss själva eller i alla fall desimera befolkningen?????

  2. Mobiltelefoner, el, Wifi och strimmor efter flygplan är föremål för påstående här. Varför är inte människor överkänsliga för Radon, metalldammet i tunnelbanan eller lösningsmedel i form av alkoholhaltiga drycker. De sistnämnda borda ha lite större potential att skada vår hälsa än de förstnämnda. Varje dag i vår tid dör det fler människor i trafiken än av krig i världen, i Sverige idag har antalet cancerfall ökad p.g.a. Tjernobyl utan att någon skriver ett ord om. Tala om att sila mygg och svälja kameler!

  3. Chemtrails , jag vet ej. Såg ettgäng plan som uppförde sig misstänkt. Nåt sprutades ut i fina rader. Hur som helst så mailade jag uppdrag granskning och gick ett automatsvar. Skulle kanske mailat krypterat , det gick visst. Ni som är övertygade , maila ni oxå. Janne Josefsson tar kanske upp det om fler hör zv sig.

  4. Vet du Per!!! Människor är känsliga mot allt det du nämner men i olika utsträckning. Hade mitt barn kommit hem från skolan och haft feber till följd av att det finns ett Wifi system installerat så hade varningen och insikten kommit snabbare men som det är nu så jobbar kroppens immunförsvar stenhårt med att försvara sig mot allt odefinierbart. Vi är inte gjorda för att vistas i strålning, damm och gifter och kroppen blir sjuk till slut, det kan ta många år och det är inte säkert att det är min generation som får straffet, det här ligger kvar i våra celler och förs vidare till våra avkommor. Men redan nu så ser vi det i form av cancer, infertilitet, stress, hormonrubbningar mm. Vi gör alla ett val, jag står upp för det jag tror på och det är att landsting, kommuner samt staten för oss bakom ljuset. Agendan bakom det som försiggår är gigantisk och det är dags att ta det på allvar. Forskare vet mer än de talar om men det är den som betalar för forskningen som blir belönad, inte den lilla människan.

  5. Carina, var har du fått anledningen till din tro på att landsting, kommuner samt staten för oss bakom ljuset?
    Varför menar du att ditt barn skulle få feber av ett Wi-Fi system på dagis?
    På vilket sätt är forskare inblandade i och knutna till detta gigantiska hysch-hysch? Innefattar detta hemlighetsmakeri även alla universitet där det forskas och alla akademiker runt dessa?
    Hur påverkas de som är insatta i problemen, de som för oss andra bakom ljuset, av alla de ohälsosamma ting som de utsätter oss för?
    Pågår dessa nämnda ogärningar bara i eller på liknande sätt utanför Sveriges gränser?
    Det är mycket få människor som har synpunkter som liknar dina, därför är det viktigt att förklarar uppkomsten till ditt ställningstagande. Prova bara förklara ett av dessa ståndpunkter för mig.

  6. Få människor med dessa synpunkter ? Det har du nog fått om bakfoten. Fast än är det förstås många som inte förstår vad som pågår. Även om fler och fler kommer på saker av sig själva. (har jag noterat)
    Ta WiFi. Herregud. Vet du hur många som mår dåligt av detta? Vet du hur mycket forskning som finns om detta ? Både oberoende forskning och militär forskning.

    Och ja, myndigheterna för oss medvetet bakom ljuset. Ett exempel från verkliga livet. Någon , som jobbar på en kommun någonstans i Sverige, försa sig : Alla Sveriges kommuner har fått order av riksdag och regering att inte ta i frågan om el och mikrovågsskadade.
    En läkare försa sig : Socialstyrelsen har förbjudit läkarna att dokumentera i journalen om folk blir sjuka av el och mikrovågor. Plus att vi har SSM som ljuger hysteriskt. Självklart har dom fått order om det. Varför denna mörkläggning ? Jo mer pengar än vad vi kan tänka oss. Tre triljoner per år omsätter mobilindustrin. (I hela världen)
    Och tidningarna mister sina annonsörer om dom skriver om farorna med strålningen.

    Forskas det om mikrovågor på universiteten ? En av våra duktigaste forskare på området blev ju av med sina anslag och fick dra utomlands. Han började väl bli farlig.
    Det ljugs i andra länder också, men Sverige kan mycket väl vara världsledande på mörkläggning. Kolla Frankrike, där plockar man bort WiFi och mobiler från skolorna. Av hälsoskäl… Ser ut som om industrin har kopplat ett bra grepp om samhället och myndigheterna. Eller hur ?
    ( och så kan du kolla på youtube när WiFi skadade tonåringar från Kanada berättar. )

    En sista grej. I USA visste man redan i början på 90-talet att mikrovågorna var farliga, så man tillsatte en forskningsfuskgrupp med uppdraget att producera falska resultat. (det har fifflats en hel del med forskningen här i Skandinavien också) Det var bara det att en läkare hoppade av och berättade om skiten, och så fick vi veta det.. Bra va ?

  7. Du skriver att det är många som inte förstår vad som pågår, är det underförstått att du har en speciell insikt?
    Långt de flesta människor lever, arbetar och har sin fritid i miljöer med Wi-Fi system och trådlösa apparater, ingen traditionell och etablerad forskning har pekat ut några risker med detta.
    Man kommer inte på saker och ting i vetenskapligt arbete, som du påstår att allt fler människor gör, det är det som är poängen med vetenskap och de processer den arbetar med.
    Elallergi är inte en sjukdom och ingen blir sjukskriven om de påstår sig lida av detta, det motsvaras ganska bra av att den gamla diagnosen kärlekssjuka inte heller accepteras av vården numera.
    Att ordningen är nödvändig kan man kanske förstå om man beaktar att häxbränning har sitt ursprung i denna typ av ogrundat resonemang. Ett annat exempel att framhålla skedde under pestens härjningar på 1400-talet, då kom fyra föräldralösa barn till en by för att tigga bröd. Folk i byn tog ett snabbt beslut och gav barnen bröd mot att de åt det sittande i en grop, de begravdes levande av folk i byn och folket byn ansåg att de gjort vad de kunnat för att mota pesten.
    Man måste tro på sina egna påståenden annars lär de knappast övertyga andra, då frågar man sig naturligtvis hur kan de människor, som sprider sina konspirationsteorier och utpekar människor som onda, bo kvar i detta land där det är fullt av elaka styrande, onda och gemena människor inom statsförvaltning, forskning, storföretag och sjukvård?
    Ni borde ha flytt fältet för länge sedan?

  8. Per, du skriver att ingen forskning hittat några risker i samband mellan trådlös teknik.
    Du kanske ska kolla upp det påståendet:

    Hardell, Carlberg, Söderqvist, Mild: Pooled Analysis of case.control studies on acoustic neuroma diagnosed 1997-2003 and 2007-2009 and use of mobile and cordless phones; International Journal of Oncology. 22 juli 2013.
    http://www.spandidos-publications.com/10.3892/ijo.2013.2025

    Interphone 2011 hörselnervstumör
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21862434

    Interphone 2010 hjärntumör
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20483835

    Hardell, Carlberg 2009 hjärntumör
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19513546

    Sato 2009 hörselnervstumör
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21225885

    Lönn, Ahlbom, Hall, Feychting 2004 hörselnervstumör
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=l%C3%B6nn+acouostic+neuroma+2004

    IARC cancerklassning av mobilstrålning (radiofrekventa fält) 2011 http://www.thelancet.com/journals/lanonc/article/PIIS1470-2045%2811%2970147-4/fulltext

    Italiens högsta domstol beslut oktober 2012
    http://www.reuters.com/article/2012/10/19/italy-phones-idUSL5E8LJFFW20121019

    Dansk cancerstatistik 2011
    http://www.ssi.dk/Sundhedsdataogit/Registre/~/media/Indhold/DK%20-%20dansk/Sundhedsdata%20og%20it/NSF/Registre/Cancerregisteret/Cancerregisteret%202011.ashx

    Ny forskning från Iran som bekräftar hälsorisker av strålning från mobilmaster http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23781985?dopt=Abstract

    WHO:s cancerforskningsinstitut IARC: bedömde år 2011 att mikrovågsstrålning från mobiler, mobilmaster och trådlösa nätverk är ”möjligen cancerframkallande” klass 2b. Forskning har de senaste åren visat att mobilanvändning ökar risken för malign hjärntumör, tumör på hörselnerven samt spottkörtelcancer.

    Europarådet: I Resolution 1815 från 2011 rekommenderar Europarådets parlamentariska församling de 47 medlemsländerna att inte använda trådlösa datanätverk utan prioritera fast uppkoppling mot internet. Vidare rekommenderas medlemsländerna att genomföra informationskampanjer som informerar om riskerna med trådlös teknik med fokus på barns särskilda känslighet.

    American Academy of Environmental Medicine: Avråder från användning av trådlösa datanätverk i skolor eftersom strålningen kan orsaka inlärningsproblem, huvudvärk och försämrat immunförsvar, och därför att barn är känsligare för strålningen. Rekommenderar fast datauppkoppling som dessutom är mer tillförlitlig.

    Frankrike: Franska nationalförsamlingen röstade nyligen för ett lagförslag som rekommenderar att alla skolor prioriterar fasta nätverk. Sedan 2010 är mobilen förbjuden i franska skolor i samband med undervisning och reklam riktad till barn under 14 år för mobiler är också förbjuden (se artikel 183-184).

    Belgien: Regeringen föreslog i mars 2013 att reklam för mobiler riktad till barn under 14 år förbjuds liksom försäljning av mobiler riktade till barn under 7 år. Regeringen uppmanar sedan augusti 2011 alla föräldrar att inte låta barnen använda mobilen annat än för nödvändiga och korta samtal. I Belgien är gränsvärdet för strålning från mobilmaster och trådlösa datanätverk betydligt lägre än i Sverige.

    Schweiz, Italien m fl länder: Har betydligt lägre gränsvärde än Sverige för strålning från mobilmaster. Det svenska gränsvärdet ger inget skydd mot exponering under längre tid än 6 minuter, och är därför inte relevant för dygnetruntstrålning från master och trådlösa nätverk.

    Ryssland: Rekommenderar sedan 2003 gravida kvinnor och barn under 18 år att inte använda mobilen. Ryssland har sedan 70-talet betydligt lägre gränsvärde än Sverige för mikrovågsstrålning.

    Duger dessa referenser?

  9. Som jag skrev för en stund sedan (16:07 enligt NewsVoices klocka) så tar nu ”demokratin” av sig masken och visar att vi eg. aldrig har haft verkligt inflytande. Sverige och svenskarna är ännu så länge i någon mån isolerade från det globala oftast lågintensiva folkmordet för jag tror makten är rädda för ett uppvaknat svenskt folk. Du Per Langkilde Larsen är i bästa fall en sovande svensk som lägger skulden på budbäraren. Det kan också vara så att du låtsas sova, och den sorten är omöjliga att väcka.

  10. Du har helt fel där Erling, jag är ingen sovande Svensk. Jag är Dansk, det gamla hotet från Socialstyrelsen att ”Ikväll får 105 svenskar gonorré” drabbade sålunda aldrig undertecknad. Vi danskar har fullständig insikt i maktens korridorer och vet allt om hela världen, så det så!

    Till Tjosan och ”Duger dessa referenser?”. Nej de duger inte alls, det finns fler mobiltelefoner än människor på jorden. Mobiltelefonens strålning har visats sig mer livsduglig än människan, således kommer världen att styras av ”Smart Phones” efter det Tredje världskriget. Då har ”Killer phones” utrotad halva mänskligheten och kuvad den andra halvan. Genom konstgjord befruktning kommer de sista förslavade kvinnorna att föda de första ”Smart babies” med en blandning av humant DNA och ett DNA från ett datorvirus.
    Mänskligheten går under och en ny värld utan telefoner går mot sin högkultur befolkad av ”Smart people” med den för vårt universum ovanliga egenskapen att kunna kommunicera med varandra över långa avstånd. De kommer även att kunna orientera sig med en inre karta och ha fotografiskt minne, undrar dessa varelser över något kommer en lång lista med förslag på svar att upplevas i deras inre och detta blir deras religion.

  11. Och därmed har du Per Langkilde Larsen bekänt dig till den transhumanistiska agendan, som just går ut på robotifierandet av människan genom förenandet av biologi och teknik samt utrotandet av den naturliga människan och hennes multidimensionella potential. Skönt att höra att du inte är svensk för då kanske det finns lite hopp ändå.

  12. Erkänner direkt, du har genomskådat allt Leif, jag är besatt av Andy Warhols magiska uttalande att ”Alla människor vill vara en maskin”.

  13. Larsen undrar om jag har en speciell insikt ? Ja, var skall jag börja, 200milj beräknas vara el och mikrovågsskadade idag. Mörkertalet undantaget. Jag har elva års erfarenhet av att vara sjuk av mikrovågor, och under den tiden har jag haft tid att både bolla erfarenheter med hundratals personer både i Sverige och utomlands, samt hållit mig a jour med forskning, både den som är betald av mobilindustrin och den som inte är det.
    Jag har dessutom både traditionell och alternativ medicinsk utbildning, och jag kan tala om för dig att när man vet vad som pågår i kroppen och cellerna då finns det inte så mycket att säga längre, det skulle inte du göra heller om du visste.

    Vet du förrresten hur det gick till med den stora danska studien som sades bekräfta att mobilstrålning är ofarligt ? Jo först kom man fram till en stor cancerrisk, så man lyfte helt enkelt bort de 200.000 (ja tvåhundratusen) tyngsta användarna ur studien. (fusk?)
    I sverige gjorde man en studie på mobilstrålning och blodtryckspåverkan. Men man använde en mobilsignal utan puls och det är pulsningen som skadar, inte bärvågen. (fusk?) Men javisst ja, referenser duger ju inte åt Larsen, ursäkta om jag låter lite cynisk..

    Idag börjar det bli ett jävla liv bland de lärare i hela världen som ser ett tydligt samband mellan störningar i barnens kognitiva funktioner och införandet av WiFi. Men dom kommer ingen vart. Rektorerna får ju order av SSM (i Sverige)att det är ofarligt. ( i SSM s vetenskapliga råd har alla kopplingar till mobilindustrin )

    Så du kanske tycker att alla är idioter och att samstämmiga berättelser över hela världen inte är något att ta notis om ? Och att det är bättre att lyssna på dom som har miljarder att tjäna?

    Blir inte alla sjuka ? jo förr eller senare. Många står emot ett tag med dna skador som följd, sen är det den svagaste länken i kroppen som brister först eftersom det är cellerna som skadas av strålningen. Men har du noterar hur många barn och ungdomar som mår dåligt idag? Dom har symtom på mikrovågssjukan. Som finns beskriven ända från 30-talet. Kurvorna för utbrändhet och utbyggnad av näten följer varandra som två skuggor.
    Ni kan hålla på och förneka det här så mycket ni vill, när verkligheten verkligen kommer ikapp- ja då kommer det inte att finnas någon plats för att vara glad över att vara den som hade rätt….

    och förresten är inte alla ”onda”, många inom våra förvaltningar är också lurade
    Bäst att tänka själv, eller hur ?

  14. Till Marie Winqvist, jag tror inte på det mesta jag hör och ser i media. Världen liknar sig själv och min erfarenhet har bara bekräftats under de sista fyrtio åren, av de dryga sextio, jag har levt.
    Jag är nöjd med det svenska samhället där jag lever, jag har jobb och familj och är som de flesta brukar vara i vår kultur. I ett världshistoriskt perspektiv tror jag mig leva mitt liv på en halvtrist transportsträcka i historian där inget viktigt avgörande kommer att tas och de, som vi tycker är, stora händelserna i vår tid kommer antagligen inte ens att finnas med i historieböckerna om tvåhundra år.
    Sjukdomar har många orsaker och deras diagnoser har ännu fler motiv (läs Karin Johannisson). Jag motsätter mig inte att människor själva sätter sina egna diagnoser och jag påstår inte att de har fel. Men om de vill bli sjukskrivna och få ersättning, ha vård eller annan hjälp från det allmänna så måste de ha en åkomma som kan diagnostiseras i enlighet med gällande bestämmelser.
    Jag hör till den kategori av medborgare som anser att antalet åkommor och deras diagnoser som medborgaren kan drabbas och det allmänna skall ta ansvar för bör minskas ordentligt.
    Slutligen kan det tilläggas att farligast av allt är själva livet där risken att dö fördubblas vart åttonde levnadsår, enligt Gompertz lag. Vad som tar död på en är i sig ointressant, döden kan inte erfaras och ingen har kommit med några klagomål efteråt.
    Så lev livet och hoppas på det bästa!

  15. Min egen slutsats är att Doris Lessing har rätt i att den här planeten är immun mot fakta/sanning, men med den modifikationen att om kontexten finns med så finns det ändå en liten chans. Förutom den andra länken nyss så ger Jogan, Marie Winqvist och några till här ovan stöd för det. Så en växande grupp människor är inte längre hypnotiserade. Majoriteten viftar dock fortfarande bort allt som inte passar in i programmeringen. Det är naturligtvis det rätta valet om man vill inte vill få exekveringsfel i programkoden.

  16. Leif, det gick inte bra att blanda DNA från människa och maskin, således kan fortfarande ingen kod exekveras. Erkänner gärna att det kända experimentet med att korsa en norrman med en brödrost hade en viss framgång, jag har visserligen tystnadsplikt men så mycket kan jag berätta att vi numera vet hur Tove Jansson skapade Mumintrollen.
    Vi, kulturens knähundar, är inte hypnotiserade. Vi vet inte bättre, helt enkelt.
    En annan fråga som också känns viktig är; Vad skall vi med Gud nu när Leif har Doris, Doris Lessing alltså? Undrade just var Leif fick sitt perspektiv ifrån. Hur kan han vara så upphöjd, resligt över oss alla skådar han, Leif, med en sådan klarhet in i skapelsen och världen och där pekar han ut alla dess fel och brister med en sådan lätthet och elegans? Nu förstår vi alla, Jesus är det för Gud, Muhammed för Allah och nu kommer Leif som förkunnare av Dorisens ord. Allt har en förklaring.
    Lycka till allihop, trampa inte på trottoarstenarnas skarvar, gå inte under några stegar och se upp för svarta katter. Ta i trä!

  17. Per Langkilde Larsen, jag är fullt medveten om att du är sarkastisk men själv ser jag inte sarkasm som en framkomlig väg. Det är våra medvetanden som är programmerade, behövs ingen maskin. Men jag vet att makten räds vår skapande förmåga, föreställningsförmågans kraft som är nyckeln till skapande. Detta deklarerade makten i mytens form redan i 1 Moseboken 11:1-9, där en enad mänsklighet med ett gemensamt språk måste splittras = härska genom att söndra strategin, för att det annars inte skulle kunna finnas något vi inte skulle kunna företa oss. King James versionen av bibeln använder i detta stycke uttryckligen ordet ”imagined”. Allt skapande börjar genom att aktivt föreställa sig det som skapas, ”to imagine”. Föreställningsförmågans kraft är nyckeln till skapande. Det som ”måste” förhindras. Därav ”språkförbistringen”, det vill säga det i alla dess former eskalerande uppsplittrandet av medvetandet.

    Det enda verkliga kriget som allt har handlat om i flera tusen år är kriget mot föreställningsförmågan, skaparkraften. Krigets två sidor är a) den sida som inte vill att människan ska upptäcka denna, och b) den sida som vill att människor själva ska upptäcka sin egen potential.

    Allt annat kan sorteras in under dessa två agendor.

    Och ja, jag tror på ett ”kosmiskt äktenskap” mellan intellekt och känsla. Men i balans, så det inte blir ett ”ojämlikt äktenskap”.

    En av många för mig viktiga influenser har varit Jon Rappoport. Precis som du själv skrivit om (23 Nov, 2013 at 15:46) så bekräftar ditt intellekt vadhelst för berättelse du berättar för dig själv. Det är därför du inte kan frigöra dig mentalt/intellektuellt utan att först känslomässigt frigöra dig. Först därefter är det möjligt att vidga perspektiven (förutom i form av sarkasmer). Här ett citat ur en viktig text av Jon Rappoport: ”The mind/matrix has the capacity to back up any story a person wants to tell himself about his own life. Especially, ESPECIALLY when that story is self-limiting and small and ordinary.” Läs hela texten på länken ”The great open sky of imagination: for those who understand”.

    Orsaken att jag kan se detta är helt enkelt att jag har blivit flerdubbelt bränd. Se min kommentar 23 Nov, 2013 at 23:03 i annan tråd, och därför inte längre har någon särskilt stark känslomässig anknytning till vår koncesusverklighet.

    Du frågar vad vi ska med Gud till när vi har mig och Doris Lessing. Jag är vilseledaren, som förvirrar dig till att tänka själv. Jag är inte del av något prästerskap som ställer mig mellan helheten och människan. Mitt och ditt ansvar är att vara autentiska, att leva och att kommunicera. Jag är Tankebrytaren som ger dig signaler. Det är upp till din egen vilja vad du gör med dem, fortsätta ”Gå i cirkel, hoppa in i nästa programkod, eller expandera medvetande”.

    Hälsningar från den holistiska detektiven, tankebrytaren etc.

    PS: Lägger under mitt namn ovan en websitelänk till min gamla arkiverade Sourze profil, där jag deklarerar vad jag står för. DS.

  18. Leif, dina argument är grumliga, de är svåra eller omöjliga att pröva och jag anser att det mesta eller allt är vidskepelse. Vi formas av den kultur vi lever i, ett oändligt antal faktorer gör oss till det vi är och vi är väldigt olika från individ till individ (Olov Hammar; Osunt Förnuft). Det är tveksamt om det går att beskriva enskilda personligheter med dagens nivå av kunskap från psykologisk forskning och vetenskap än mindre kan man generalisera om grupper.
    Med en beskrivning av en individ menar jag att det går att förutsäga hur personen kommer att handla i vissa situationer. Forskning visar just att det inte är möjligt att göra en sådan personbeskrivning, individer handlar inte efter någon eller några regler, det går inte att förutsäga människans beteende eller hennes framtida val.
    Jag vill gärna förstå vad du framhåller om du vill vara snäll att förklara varje ord dess sammanhang av din mening ” makten räds vår skapande förmåga”, sätt in det i ett för vår kultur begripligt politisk, psykologisk, juridisk och vetenskaplig kontext. Skall makten skrivas med gemen eller versal, Makten? Vem är Makten? Hur många är de i Makten? Hur gör de karriär i Makten? Kan människor i allmänhet förstå att Makten existera om de informeras om denna? Varför räds Makten? Skall vi vara rädda för Makten? Vad är ”vår skapande förmåga”? Har Makten ”skapande förmåga”? Vilken lag stödjer sig Makten på när de motarbetar ”vår skapande förmåga”? Vilka lagar gäller för Makten? Har Makten några giltiga och bindande avtal? Om vad och med vem är dessa avtal i så fall? Forskas det om Makten? Kan Makten svara på frågor? På vilket sätt är Makten beroende oss andra? Är Makten inblandad i a: Husby kravallerna, b: ICA Stigs förehavande c: Förlusten mot Portugal i fotboll, d: EU, e: FN?
    Tack på förhand.

  19. Jag noterar en del mycket kloka inlägg, men även en del käbbel på sandlåde nivå tyvärr. I sakfrågan kan jag förstå att kunskaperna kan vara begränsade för de flesta och dom är då hänvisade till andra källor. Oberoende forskning med statliga anslag är ej längre att betrakta som existerande, varför nästan alla vetenskapliga studier mm är på industrins uppdrag. Industrin styr myndigheterna via pengar och lobbyister och dom som kontrollerar industrin och bankerna styr politikerna. För den som vill fördjupa sig i det kapitalistiska ”demokratiska” systemet kan följande rekommenderas som vinterläsning: http://nyaekonomiskasystemet.se/?page_id=22
    Uppenbarligen är det viktigt för systemet att systematiskt undanhålla relevant information för den enskilde, naturligtvis i rent vinstsyfte. Någon direkt valmöjlighet existerar då inte, när allt påstås ”ofarligt eller icke existerande” ifrån myndigheternas sida. Trots internationell och nationell saklig forskning som hävdar motsatsen, inkl WHO som klassar mobilstrålning som 2B, cancerogen.
    Bildt monterade ner tjänstemanna ansvaret i landet, vilket gör att ansvarfrågan i nuläget är diffus för alla problem, som kan uppstå ifrån trådlösa system och gifterna/smittorna i chemtrail. För den enskildes möjligheter att få lagligt rätt, hjälp med hälsoproblem eller ersättning för personskada är sålunda ganska obefintlig. Vem ska ställas till ansvar???
    Dvs den enskilde utan nödvändiga kunskaper, gör eller använder saker och utsätter sig för risker i ett modernt samhälle. Men får själv helt betala priset både för det som skadar och konsekvenserna därav. Jag finner just ansvarsfrågan som oerhört viktig i sammanhanget, därför att förr eller senare kommer sanningen fram och då blir det inte nån klapp på kinden precis.

  20. ”Oberoende forskning med statliga anslag är ej längre att betrakta som existerande” och lite senare ” Trots internationell och nationell saklig forskning som hävdar motsatsen” förklara gärna diskrepansen Morgan, hur väljs relevant forskning ut? Var har du insikten ifrån och varför intresserar det dig? Vad är syftet med att sprida detta evangelium?

  21. SVAR till Per Langkilde Larsen, 23 nov, 2013, 15:46, där du skriver, ” …. men om de vill bli sjukskrivna och få ersättning, ha vård, eller annan hjälp från det allmänna så måste de ha en åkomma som kan diagnosticeras i enlighet med gällande bestämmelser. ” Kan du då vara vänlig och förklara för mig hur jag ska göra när jag har fått 2 arbetsskador som uppkommit under arbetet, diagnosticerats på Vårdcentralen och godkänts av deras läkare, ej godkända av Försäkringskassan. Därför att Försäkringskassan grundar sitt avslag på deras försäkringsmedicinske rådgivare, John Ektor Andersen, som HAR KONSTATERAT ATT DET INTE FINNS NÅGOT SAMBAND MELLAN ARBETE I OBEKVÄMA KROPPSSTÄLLNINGAR OCH RISKEN ATT UTVECKLA RYGGBESVÄR. Googlar men denne ´expert´ så får man 9.000 träffar som talar om hur dålig denna expert är. Det visar sig vara en jämra skojare som sålt sin själ. En kvinnlig bilist blev påkörd av en annan bilist och fick svåra nackskador men hon fick ingen ersättning för John Ektor Andersen tyckte hon hade för stor byst…… hur länge ska svenska folket ( varav säkert hälften har ont i ryggen….) stå ut med dessa parasitiska pappersvändare som sålt sina själar istället för att göra ett bra jobb och hjälpa de som ska ha rätt till det. Tack för ordet, men jag håller på att bli desperat över dessa 2 avslag, som bevisligen uppkommit under arbetet. Alla dessa pennstreck över våra huvuden kommer bara att resultera i en ännu större klyfta mellan de och oss ( oss = vanligt folk ) i stället för att tänka på , vi . SStandardformuleringar som dessa ´experter ´gömmer sig bakom, vågar inte ens tänka på vad dom har i månadslön. Har kommit till insikt om att det inte är så mycket för pengarna…… jag ska för he…..e ha rätt när arbetskadan uppkommit under arbetet.

  22. Morgan Strålman 19:19 (NewsVoice tid), sakfrågan ang. Mobiltelefonistrålning och chemtrails är vad mig anbelangar dokumenterad. ”Allt” som fattas är för somliga att ta in dessa realiteter. Mina skriverier handlar mycket om vad som hindrar förståelse.

    Per Langkilde Larsen 18:27 (NewsVoice tid), du ställer många frågor för att eventuellt se hur det jag säger kan passa in i vår kulturs kontext. Det är denna kontext jag ifrågasätter. Så jag förstår att du tycker att det mesta jag skriver är vidskepelse. Du ber mig t.ex. sätta in varje ord i meningen ”makten räds vår skapande förmåga” i en för vår kultur begriplig politisk, psykologisk, juridisk och vetenskaplig kontext.

    Men jag har inte upptäckt fenomenet reduktionistiskt. En möjlig teori som skulle kunna tänkas förklara detta fenomen och som jag själv har gett publicitet även om jag inte är dess upphov är att det skulle kunna röra sig om ett system som inte kan förändra sig själva då detta från systemets synpunkt innebär självmord. Att system får eget medvetande ungefär som myrsamhällen får det. Om detta skulle vara förklaringen så är det alltså fråga om ett monster vi själva har skapat och som nu är berett att offra själva livet för sin överlevnad.

    Det förhållande att fenomenet förekommer redan i flertusenårsgamla myter gör att jag snarare misstänker något vi inte själva har skapat. Visst, det kan naturligtvis fortfarande vara fråga om ett system, men i så fall ett system äldre än den nuvarande människan. Och visst finns det inom detta system mänskliga prästerskap av olika slag, i dag kallade vetenskapsmän och politiker. Och naturligtvis är det så att de vars hela sin position beror av att de försvarar något litet hörn av ett kunskapstak är livrädda för att andra ska lyfta bort taket för dem, för vad är deras tidigare upphöjdhet då värd? Men du och jag ska inte vara rädda.

    Hursomhelst, det är ganska lätt att genom att observera en mängd olika dynamiker inom olika områden förstå att det finns någon sorts makt som ständigt saboterar vår skapande förmåga. ”The proof of the pudding is in the eating” som det heter. Men det går inte att se reduktionistiskt. Detta är relaterat till diskussionen om vad 2D-varelsen kan bevisa när 3D-varelsen passerar en 2D värld i annan tråd. Vi kan observera ”anomalier” och iterativt göra allt bättre gissningar utifrån observationerna, men utan att själv koppla upp sig till ytterligare dimensioner kan vi inte ha säker kunskap och även om vi lyckas koppla upp oss och själva få säker kunskap så kan vi omöjligt bevisa något av detta för den som inte själv varit där.

    Jag ska också svara på vad vår skapande förmåga är, men resten hoppar jag. Precis som antyddes i första mosebok så är detta föreställningsförmågans kraft. Först föreställer man sig något, visualiserar det, och görs det med tanke, känsla och när så är dags handling i balanserad förening, då blir det så småningom verklighet. Det är därför vår känsla och tanke/intelligens har splittrats, så vi inte ska vara ”som gudarna”, som det mer eller mindre i klartext uttrycks i myterna: ”And the LORD said, Behold, the people [is] one, and they have all one language; and this they begin to do: and now nothing will be restrained from them, which they have imagined to do.” (KJV Bible, Genesis 11:6. Se gärna även ”Tro på liv och död” där jag utvecklat detta.)

    Äldre myter som de från Mesopotamien stöder denna syn, exempel: ”Enuma Elish-TIAMAT; the primordial mother, ”she who gave birth to all”. She is the essence of salt water, of Primeval Chaos. Her husband, the god Apsu (of fresh water), wanted to silence the younger gods who were disturbing the older gods with their racket. She would not lend her support to forcefully quiet these creative younger gods who were disturbing the sleep of the older ones. She was not against the tide of change in the world of the gods. Reacting as a protective mother to her husband she complains: ”What, should we destroy what we have given birth to? Their ways indeed are most troublesome but let us be patient (Abed: tolerant of their chaos)”” (Från Abdel-Masih Wazir, ”From Inanna To the Internet and beyond”.)

    Detta kan inte förstås i vår kulturs kontext. Det har tagits bort ur kulturen. Detta förhållande är en avgörande del av min kritik så var snäll att inte fler gånger be mig ta på mig denna kulturs tvångsjacka.

  23. Till tommy D; Nej det kan jag inte svara på, samhället är allt annat än perfekt.
    Leif, Strålmannnens recension av vårt samtal är helt utan värde för oss, men jag skall fundera över vad du skrivit tills imorgon och om något ljus tänds upp för mig återkommer jag med ett nytt inlägg.

  24. Den som försöker hålla sig i en för vår kultur begriplig politisk, psykologisk, juridisk och vetenskaplig kontext undrar kanske om vi som ser kemsprejningen och inser att mikrovågsinformation kan störa de elektrobiologiska varelser vi är, menar att politikerna skulle ha bestämt att vi ska kemsprejas och mikrostrålas. Vilket faller på sin egen orimlighet.

    Den diskussion av system och olika prästerskap jag gjorde i mitt senaste svar till Per Langkilde Larsen var övergripande i ett flertusenårigt perspektiv. Men givetvis får allt verkligt sin manifestation även i det mer näraliggande. Och i så motto att politiker, vetenskapsmän o.s.v. inte vågar ställa sig i vägen för mycket mäktigare krafter, även i deras medlöperi, fega undvikanden att ta i vissa ämnen och i ren korruption på högsta nivå.

    Om vi då riktar blicken på den världsliga makten så finns olika nätverk. En Schweizisk vetenskaplig studie kring ägarskap hittar en övergripande bild ur en fraktal härva av enskilda data. En meta-bild. Den ser en del av det som skulle döljas. Men inte allt, för de mäktiga föredrar att inte formellt äga något utan sätter hellre upp stiftelser som formella ägare, stiftelser som ger dem brukanderätten. S. Vitali, J.B. Glattfelder, och S. Battiston, 19 september 2011, ”The network of global corporate control” belägger strikt vetenskapligt det ganska begränsade nätverk som enligt rådande ekonomiska system äger större delen av världen. Detta nätverk har rimligen något med saken att göra.

    Men förutom den lagliga sektorn så har vi den olagliga. Naturligtvis går dessa ihop i toppen, de som styr världen skulle knappast släppa ifrån sig en sådan stor kaka. Här är det som enligt Sibel Edmonds och många andra pågår styrt från högdjuren i Bryssel – de som kontrollerar bakom scenen händelserna i NATO sfären – med ”Strategy Of Tension”, ”A-Team Gladio” och ”B-Team Gladio” så som Sibel Edmonds i början av innevarande år berättade för James Corbett i ”Connecting the Dots: Afghan Heroin, NATO, Azerbaijan Hub & Cargo Business”, högst relevant.

    Där ”A-Team Gladio” enligt Sibel Edmonds avvecklas vilket hon berättar inte minst innebär massor av lönnmord på yrkeskriminella som tidigare stod under beskydd från högsta ort med diplomatpass etc samt att många på högre nivåer av dessa nätverk utverkat avtal om att få fly till Ryssland och kanske andra ställen mot att de berättar allt de vet om det gamla Gladio systemet.

    Medan ”B-Team Gladio” nu enligt Sibel Edmonds sprids via Islamska nätverk. Sibel Edmonds berättade ett aktuellt Turkiskt skämt: Vad ser man om man klipper av skägget på en Mulla? – ”Made In England”. För de är ofta inte det minsta religiösa, det är bara utanverket för att komma i de rätta positionerna.

    En läkare som iallafall då jobbade bland högdjuren i Bryssel menade i korrespondens med mig att det är alldeles för lätt att skylla på den kulturella tillhörigheten (han skrev ut vilken den är) hos dem som styr bankerna. Däremot, skrev han, handlar det om ”en grupp högst kriminella miljardärer, associerade med kriminalitet från högsta ort”. Och det stämmer ju väl in på vad Sibel Edmonds säger. Läs hela läkarens mail till mig på http://blog.lege.net/?/75-Freds-och-konfliktparadigm.html#c992 . Från 2006-06-10.

    En för mig mycket viktig tanke: Det är ett välbelagt faktum att det kriminella nätverk som enligt rådande ekonomiska system äger större delen av världen huvudsakligen kommer ur en specifik kulturell tillhörighet. Om detta dels inte får nämnas och som jag uppfattar nu pågår, detta kriminella nätverk i skydd av detta tankeförbud genomför ett globalt lågintensivt folkmord, då är det mycket sannolikt att hela denna kulturella grupptillhörighet kommer att bli hela världens ”Lee Harvey Oswald”. Han var ju den egna agenten som mördades av sina egna för att han inte skulle kunna avslöja de riktiga kriminella eller kunna rentvå sig. Det finns väldigt många likheter mellan Lee Harvey Oswald och den kulturella grupptillhörighet vi nog alla tänker på nu. Lee Harvey Oswald var oskyldig, för den som kollar historien själv så är det bevisat. Men i medias ögon är han skyldig. Den kulturella grupptillhörigheten bedriver inte ekonomiskt och annat utrotningskrig mot mänskligheten, men liksom Lee Harvey Oswald så kommer den att bli betraktade som agenter åt de verkliga kriminella genom att det mer eller mindre är förbud mot att nämna det kriminella nätverkets huvudsakliga kulturella bakgrund. Och liksom Lee Harvey Oswald riskerar de att av de riktiga kriminella bli utlämnade till slakt åt världen, för att ta skulden. Jag ser bara ett sätt att förhindra detta och det är att vi talar öppet – inte i gåtor som jag nu känner mig tvingad – om dessa ting. Om vi inte desarmerar detta så byggs trycket upp, tills kriminalitet från högsta ort plötsligt ”avrättar Lee Harvey Oswald”, och säger att ”det var han som mördade JFK”. Ni förstår nog vad jag menar.

  25. @ Leif

    Jag håller med att vi måste tala öppet om skeenden/händelser och dem som står bakom dessa. Jag vet att makteliten har genom olika händelser och historiska skeenden sett till att de är väl skyddade samtidigt som människor i allmänhet är programmerade att reagera på vissa ordkombinationer. Det finns de som inte söker efter sanning inom sig själva och iakttar inte världen från sitt inre kunskap och känslan för vad som är rätt, men de reagerar utifrån programmeringen som finns i dem (90%). Detta såg jag tydlig för ett tag sen i en dokumentär om koldioxid där David Icke påpekade sanningen och när han konfronterade någon i en världsorganisation om detta så blev den människa helt bestört = programmering. Detta handlar lika mycket om strålning och även om det som du beskriver i kodade ordalag.

  26. @ Leif, de vanligaste orden i din senaste text är ”att”,”i” och ”som” lika många gångar använder du orden ”jag, mig och vi”. Endast en gång i texten Leif använder du ”vetenskapligt, verkliga, undvikande och systemet”, det säger en hel del om dig och dina påstående.

  27. Om navelskåderi och självförhärligande är Holism och kritisk tänkande är Reduktionism så är det så!

  28. Vet inte var du Per Langkilde Larsen fått navelskåderi från.
    Ingen kan veta något annat än från eget perspektiv.

    Du tycks också insinuera att du själv skulle vara kritiskt tänkande.
    I den här tråden har du flitigt filtrerat bort fakta som inte stöder dina egna föreställningar.
    Detta är inte hur jag definierar kritiskt tänkande. Men möjligen en extremvariant av reduktionism. Och just navelskåderi, att se allt från ett eget avsiktligt strängt begränsat perspektiv.

  29. Per Langkilde L, Att kritisera som du gör är väl att förhärliga dig själv, du tycks ju ha högst IQ här, i varje fall om du fick tycka till om saken. Skriv något meningsfullt själv. Att kritisera andra säger allt om DIG.

  30. Detta har inget med intelligens att göra utan okunskap som blir till vidskepelse. Ingen av de påstående som har gjorts om kondensstrimmor efter flygplan eller Wi-Fi system kommer de som påstår sådant att använda i praktiken. Om de skulle använda dessa argument i ett CV, en kontaktannons eller en sjukanmälan skulle de bli utan arbete, partner och sjukpeng.
    Det är alltså rent nonsens eller vidskeplighet i modern tappning.
    Alla fortsätter att skriva på sina datorer, ringa i sina mobiler och ingen flyttar dit där flygets korridorer inte går. Ingen tror på detta nonsens de själva sprider.
    Om du, Eva, inte förstår mitt första argument, att sätta in påstående om kondensstrimmor och faran med Wi-Fi system i ett politiskt, juridiskt, vetenskapligt eller alla andra sammanhang som verkar varje dag på vårt samhälle, för att prövas objektivt så har du inte läst texten. Där faller de flesta påstående på sin egen orimlighet.
    Att vidskeplighet har bränt kvinnor levande på bål känner de flesta till, de som sprider vidskeplighet är onda.
    Slutligen, vad har du skrivit för meningsfullt?

  31. Det finns många sätt att hantera härskartekniker som hånfullhet, sarkasm och mentala klappar på huvudet av det slag som har utdelats från ett visst håll i den här tråden. Med en sådan utmaning är det lätt att diskussioner spårar ur, men inte här, inte nu. Tack för det.

    Ett sätt att hantera det är ju att göra vad man kan för att bli ännu tydligare, både för sig själv och andra, vilket flera har visat prov på. Genom att våga vrida och vända på allt man ser och tycker sig se, kommer man sannigen närmare. På så sätt blir ju en person som verkar vara motståndare snarare en hjälp för en att vaska fram kärnan i den egna uppfattningen och ge möjlighet att utveckla den till något ännu mer insiktsfullt och genomtänkt. Jag har med stort nöje läst inläggen och tycker mig skymta att motsättningen står mellan den gamla hierarkiska och ”anti-biotiska” tankemodellen mot en mer organisk och livsbejakande.

  32. Strålande Stella!
    Nonsens och viskeplighet vill Per Langkilde Larsen skall råda, kan man säga 🙂 Hur skall man annars kunna härska?

  33. Som ett direkt svar på själva artikeln vill jag tillägga följande:

    Eftersom vi är bioelektriska varelser med celler som behöver upprätthålla en viss potential mellan ut- och insida för att fungera i långa loppet, behöver man inte gå längre än till grundläggande biologi och elektronik för att förstå att det som håller på att hända inte är bra.

    De allra flesta människor i vårt samhälle har inte den nödvändiga kombinationen av kompetenser och förstår därför inte vad de ställer till med när de utan eftertanke accepterar ny teknik. Den verkar ju så bra, ger så mycket klirr i kassan och särskiljer oss alltmer från djuren och skapar ”mer civilisation”. Dessutom betyder ägande av mer och nyare teknik att man har ett högre värde i den hierakiska hackordningen. Vår kultur är dominerad av vänster hjärnhalva och i den har teknik och syntetisk ordning mycket högre värde än bionik och autentisk ordning, sånt som kallas ”flummigt” och ”ovetenskapligt” av de vänsterdominanta.

    Det finns trots allt sätt att hantera problemen med tekniken. Vare sig man upplever belastning av strålning och EMF eller ej, är det viktigt att man rensar ut förstärkningskällor som trådlösa telefoner på nattygsbordet etc, och därtill helt enkelt jordar sig. WiFi, mobilmaster och övriga strålningskällor stör vår bioelektriska balans mer än nödvändigt, därför att vi omger oss med isolerande material från morgon till kväll. Vi går i gummiskor istället för barfota eller i skor med lädersulor, vi sitter i bilar med gummidäck istället för att promenera till och på jobbet, och vi sover i miljöer som stör kroppens balans och funktion.

    Många sover till och med på sängar med spiralmadrasser. De fungerar ungefär som antenner och omvandlar de elektriska fälten till magnetiska och tvärtom (vilket är grundläggande inom elektronik och ellära). Spiralerna fungerar som insamlare och fokuserar diffusa och utbredda EM-fält och riktar dem mot kroppen under den tid på dygnet när de metaboliska systemen går ner i varv för att kroppen ska regenereras. Regenereringen störs, potentialen mellan cellernas in- och utsida minskar vilket stör transporterna av slaggprodukter ut ur cellerna och transporterna av näring in i cellerna. Ansamlingen av sopor inne i cellerna tillsammans med näringsbrist ger ett otal symptom som ofta upplevs som bisarra och besynnerliga av skolmedicinen och dem som ännu inte drabbats.

    Vår mänskliga strävan att utvecklas och komma ”uppåt” har omvandlats till en teknisk strävan. Det är självklart att de oinfomerade och per definition ”inkompetenta” – som saknar tillräckliga kunskaper och därmed kompetens – helt enkelt inte begriper vad det är som håller på att hända och vad de medverkar till. De håller förblindat fast vid det som de lärt sig ska frälsa oss från ondo, dvs tekniken. Med sin goda vilja förpestar de tillvaron för andra som har andra behov och önskemål.Att vända blicken och ifrågasätta hotar att kullkasta hela världsbilden. Det är bara modiga och starka individer som orkar med en sån resa, så de flesta kör på tills det inte går längre, dvs till graven eller fram till ett uppvaknande.

  34. Jag menar alltså att Per Langkilde Larsen lever tydligen på att kalla andra vidskepliga så han själv kan kalla det han tycker vara sanning. Nej jag önskar höra något bättre. Det är över nu med den gamla mentaliteten 😉 Orkar inte diskutera.

  35. Det är ju heller inte så lätt att veta var man skulle kunna bo för att slippa kemsprejarna som kryssar och cirklar fram och tillbaka över skyn, för som Rosalind Peterson förklarar 13:40 minuter in i denna video så är det ju inte i de civila flygkorridorerna dessa (hemliga) militära program försiggår. Vem vet, det kanske är i de civila flygkorridorerna man ska bo? Fast de är så smala så minsta vind får ju kemikalierna att spridas även dit.

    Hälsar ”den onde”.

  36. Per Langkilde Larsen verkar gammal och det är nog anledningen till hans motstånd, för visst vore det hemskt om det skulle visa sig att man levt större delen av sitt liv i en lögn? Tur att människor vaknar, en efter en! Det är snart slut för lögnarna och deras betalda ”vetenskapsmän”!
    Om jag vore er skulle jag inte slösa en enda sekund på Per Langkilde Larsen, dels för hans egen skull men också för er egen skull, energin kan användas till de som är lyhörda och öppna, man kommer ingenstans i en återvändsgränd, bara till att backa ut!
    Mvh
    Ps, blir mörkrädd av sådan totalförnekelse som Per Langkilde Larsen ger sken av! Ds.
    Inget ont om dig Per Langkilde Larsen, inget personligt alls, bara en reflektion!