Ryssland startar ny nyhetsbyrå – Barnkanalen utbildar barn med vuxna utklädda till kiss och bajs

2
355

Barnprogram-SVT-kiss-bajs

DEBATT. Det pågår ett opinionsbildande informationskrig i media mellan Europa och Ryssland och Barnkanalen hamnar i centrum. Idag meddelas att Putin lägger ned landets största nyhetsbyrå och startar en ny. Reaktionen kom snabbt. De svenska medierna kopierar och klistrar in ett pressmeddelande från TT/AFP. Syftet är att förlöjliga Putin och peka ut chefen på den nya nyhetsbyrån som en homofobisk och högerinriktad person i Putins koppel.

Text: Torbjörn Sassersson | Bild: Faksimil från SVT

Den masskopierade texten:

Putin rör om bland ryska medier

Rysslands president Vladimir Putin har överraskande lagt ner en av världens största nyhetsbyråer och låtit den uppstå på nytt – med nytt namn och med det kända nyhetsankaret Dmitrij Kiseljov som ny chef.

Åtgärden har väckt stor uppmärksamhet, inte minst på nyhetsbyrån Ria Novosti, vars personal fick läsa om nedläggningen på Kremls egen webbplats.

Kiseljov har gjort sig känd som en högerinriktad, homofobisk, USA- och inte minst svenskfientlig profil som ofta anklagas för att vara en enda husbondes röst, det vill säga president Putins.

Den nya nyhetsbyrån ska heta Rossija Sevodnja (Ryssland i dag) och ska också omfatta radiostationen Golos Rossij (Rysslands röst) som varit regeringens radioröst i utlandet.

Källa: TT-AFP

Den kopierade texten dök idag upp i nästan alla svenska medier som genom ett trollslag, se hela listan.

Svensk statlig kiss- och bajs-TV för barn på Barnkanalen

Putins nya nyhetsbyråchef Dmitrij Kiseljov har å andra sidan nyligen förlöjligat svensk TV, men det är inte grundlöst. Kiseljov påpekar att SVT sänder barn-TV (Barnkanalen) med programledarna utklädda till kiss och bajs med namnen ”Biss och Kajs”.

Barnkanalen
Barnkanalen

Nu är det inte bara ryssarna som reagerar på svensk kiss- och bajs-TV. Vad de svenska medierna inte kan tänka ut är att Ryssland nu informerat Europa och andra delar av världen att svensk ”stats-TV” à la SVT klär ut vuxna programledare i kiss- och bajsdräkt med avsikten att utbilda svenska barn om ..tja…vad?

Effekterna är, enligt Kiseljov, att svenska barn gör sexdebut allt tidigare och en dramatisk ökning av aborter bland unga flickor, skriver Metro.

Sekvensen från ”Biss och Kajs” väcker förvåning hos ansvariga på SVT.

För mig är det märkligt och obegripligt. Det är totalt taget ur sitt sammanhang, säger Kristina Colliander, programchef SVT Barn. [Metro]

Vilket sammanhang det är vi ska förstå och hur vi rätt ska placera bajskorven och kisset, enligt  Kristina Collianders idévärld, är dock oklart.

Det som svenskmedierna som vanligt gör härnäst är alltså att passa på dra till med de gamla vanliga du-är-dum-argumenten. Denna gång påpekas att den nya ryska nyhetsbyrån minsann ska styras av en homofob, högerinriktad och svenskfientlig profil.

Opinionsbildning: 1 – 0 till Ryssland

Så vem leder opinionsbildningen för dagen? Personligen anser jag att det står 1 – 0 till Ryssland.

Eftersom den nya ryska nyhetsbryån Rossija Sevodnja inte ens har startat är det bara spekulationer som de svenska medierna sprider. Dessa rykten står mot fakta att svensk stats-TV (SVT) försöker utbilda barn med vuxna utklädda till kiss och bajs.

Se fakta nedan om hur det svenska, nordiska och europeiska mediekongklomeratet är arrangerat.

Text: Torbjörn Sassersson


Relaterat

Den kopierade texten: se hela listan

Metro: Svenskt barnprogram vapen i rysk EU-propaganda

SvD: Putin rör om bland ryska medier

SVT: Barnkanalen: Biss och Kajs


Fakta

TT Nyhetsbyrån (tidigare Tidningarnas Telegrambyrå AB,  dvs TT) är en nationell nyhetsbyrå i Sverige. TT bildades 1921 av en grupp storstadstidningar som tog över telegrambyrån De förenade byråerna (DFB), tidigare Svenska Telegrambyrån. År 1922 uppgick även Presstelegrambolaget i TT.

I en stor omorganisation 2013 blev Tidningarnas Telegrambyrå, Scanpix, TT Spektra och Svenska Grafikbyrån tillsammans TT Nyhetsbyrån. I TT-Gruppen ingår även content marketing-företaget Uppdragsmedia samt TT Kompetens.

TT Nyhetsbyrån äger även 66 procent av omvärldsbevakningsföretaget Retriever.

Cision räknar sin svenska historia från 1892 och Svenska Telegrambyrån. Företaget hette då Pressurklipp som samlade ihop tidningsartiklar till sina kunder samt har även gått under namnet Observer.

Mediearkivet är en betaltjänst med Nordens största digitala nyhetsarkiv innehållande tryckta dagstidningar, tidskrifter och affärspress från 1990-talet till nutid.

Aftonbladet drev tillsammans med Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten Mediearkivet fram till ca 2004. År 2004 köptes Mediearkivet AB av Schibsted och ägs nu av Retriever Sverige AB.

TT Nyhetsbyråns reportrar befinner sig också ofta utanför redaktionen, särskilt för att kunna bevaka utrikeshändelser eller rapportera om sportnyheter. Utlandsnyheterna grundas på TT Nyhetsbyråns egna korrespondenter, internationella nyhetsbyråer (exempelvis Reuters och AFP) samt de nordiska ländernas nyhetsbyråer.

AFP är efter den amerikanska nyhetsbyrån Associated Press (AP) och brittiska Reuters världens tredje största nyhetsbyrå, med 110 agenturer och 2000 medarbetare i 165 olika länder.

Källa: Wikipedia


Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

2 KOMMENTARER

  1. Barnprogrammet i SVT kan sättas in i förhärskande sexideologi i väst. Unesco och WHO har stakat ut en ny form av normalisering där sexinformationen kryper allt lägre ned i åldrarna t o m till nyfödda och uppåt. SVT:s roll är att harmonisera sitt programutbud till barn enligt dessa riktlinjer. Vad vi ser på tv idag är ett led i en opinionsbildande sexrevolution för våra barn redan från spädbarnsåldern.
    Rysslands antaganden om sexualisering av barn i väst är inte helt grundlösa. Det är välkänt att Unesco ”värnar” om barn och deras rättigheter. Upprättande av ”International Guidelines on sexual education” gäller sexundervisning för barn från 5 år och uppåt och kan ses som ett led i deras ”juridiska” rättighetsprojekt för barn. I riktlinjerna informerar/instruerar de om masturbation för 5-8-åringar. Sid 58: http://www.foxnews.com/projects/pdf/082509_unesco.pdf
    Unesco har även upprättat riktlinjer som bl a starkt propagerar för homosexualitet för förskolebarn och uppåt i åldrarna ”Guidelines for comprehensive sexuality education. Kindergarten through 12th grade”: http://hivaidsclearinghouse.unesco.org/search/resources/bie_guidelines_siecus.pdf
    WHO propagerar för en tidigareläggning av sexinformation för barn från födelsen till 4 års ålder i ”The Standards for Sexuality Education in Europe”. http://www.lifesitenews.com/news/who-sex-ed-guidelines-promote-masturbation-abortion-homosexuality-to-childr Här ska spädbarnen lära sig:
    – Informing children about the “enjoyment and pleasure when touching one’s own body, early childhood masturbation”.
    – Telling children about “the right to explore gender identities”.
    – “Acceptance of different ways of becoming a child of a family”.
    – “The awareness that relationships are diverse”.
    Referens: http://www.lifesitenews.com/news/who-sex-ed-guidelines-promote-masturbation-abortion-homosexuality-to-childr
    Andra referenser: FoxNews 2009: http://www.foxnews.com/story/2009/08/26/un-report-advocates-teaching-masturbation-to-5-year-olds/
    FoxNews 2013: http://www.foxnews.com/us/2013/08/23/some-wis-schools-to-teach-masturbation-to-fourth-graders/

  2. ! spolalert.

    Men är inte utvecklingen av barnprogrammen biss och kajs vad vuxenvärlden länge mötts av i börsrapporten i svt. Mer kiss och bajs än så har väl sällan slängts i ansiktet på den något fattigare befolkningen… Medan arbetslöshet och umbäranden härjat i verkligheten har börsen sk*t*t vinster i decennier och p*nk*t på själva verkligheten.

    Vinster i välfärden har lika mycket spolat välfärden rakt ner i kloaken med ett verklighetsfrämmande barnsligt språk som grund för en utveckling få hade glädje av…

    Fast ska vi inte vara säkra på att vår public service får tillbaka en del från fläkten om sänder reportage om ständiga ubåtskränkningar med en udd riktad mot Öst hela tiden!

LÄMNA ETT SVAR