Kockums tas tillbaka med militärpolis och offensiv rekrytering

7
46

FMV:s personal med beskydd av svensk militärpolis stormade den 8 april det tyskägda Kockums varv i Malmö och tog kontrollen över topphemlig försvarsteknisk utrustning, avslöjar SVT Blekinge. Bakom räden står SAAB och motiveringen: svenska rikets säkerhet. Kockum ska vara under svensk kontroll och inte tysk.

Bakgrunden är osäkerheten kring Kockums framtid sedan ubåtsförhandlingarna mellan FMV och de tyska ägarna Thyssen Krupp havererade, skriver SvD i artikeln: ”FMV säkrade utrustning hos Kockums”.

Kockums säkerhetschef Lars E Karlsson var på plats, men lyckades inte stoppa räden. Enligt SVT:s källor togs han kort senare ur tjänst, skriver DI.se i artikeln: ”Militärpolis gick in hos Kockums”.

”Jag vet att FMV bekräftat att det förekom en ‘skyddsvärd transport’ som omgärdas av försvarssekretess. Då kan vi heller inte kommentera den här händelsen”, säger informationschefen John Ahlmark på FMV.

Senast meddelar SvD att Saab köper Thyssen Krupps anläggningar i Sverige med Kockums varv i Karlskrona, ubåtsverksamheten i Malmö och örlogsvarvet i Muskö. Saab ska ta över hela den svenska ubåtsverksamheten.

Text: Torbjörn Sassersson

Kockums-tas-tillbaka


Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

7 KOMMENTARER

  1. Ok, jag kan ha missförstått här, men är inte Saab delivis kinesiskt numera? Som sagt, jag kan ha missförstått, bor inte i Sverige så det är ibland svårt att hålla sig helt ajour med vad som sker där hemme – speciellt hela Saab sagan och dess vara eller icke vara…

  2. Nä, du har nog inte missförstått. När man läst på lite så ser man ett helt annat mönster och det här verkar bara vara helt i linje med elitens hårdnade nypor. Nationsgränser har nog väldigt lite med saken att göra, men det kan de ju inte säga öppet. Hur skulle det se ut? Tänk på det som uppgörelser mellan gäng, så blir det lite begripligare.

  3. @Kris

    Det är väl företaget SAAB-automobil som har blivit kinesiskt medan företaget som t.ex. tillverkar Sveriges dyraste SAAB, Jag-Gripen, fortfarande är svenskt. Samma namn men flera olika bolag.

LÄMNA ETT SVAR