23.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Så här stor är asteroiden 2014 UR116 som kan träffa jorden i framtiden

publicerad 9 december 2014

Asteroid 2014 UR116 brevid Stockholms statshus

Forskare har kalkylerat att asteroiden 2014 UR116 kommer att passera mycket nära jorden med tre års intervall. Om den skulle kollidera med jorden frigörs flera 1000 gånger mer energi än Chelyabinsk-meteoriten som slog ned i Ryssland i februari 2013, skriver RT.com

Foto på Stockholms Stadshus: Arild Vågen, Wikimedia Commons| Foto på 2014 UR116: Cosmosup.com

2014 UR116 är 370 meter lång, vilket kanske låter liten, men om asteroiden ställs bredvid Stockholms Stadshus blir den massiva storleken uppenbar. Det blir enklare att förstå att asteroiden kan slå ut en hel stad och mycket mer. Forskare som uttalar sig på nätet anser dock inte att 2014 UR116 kan leda till världens undergång. För att åstadkomma det krävs samma storlek som den meteorit som forskare ansåg slog ut dinosaurierna för 65 miljoner år sedan. Den bamsingen var 10 kilometer lång, enligt Live Science.

The International Astronomical Union betecknar 2014 UR116 som en “Potentially Hazardous Asteroid”. Se omloppsbana.

Bilden som sammanställts av NewsVoice är inte exakt, men ungefärlig. Stadshuset är 106 meter högt. Det betyder att det får plats nästan 4 stadshus på höjden för att illustrera längden 370 meter. Utöver det antyder bilden ovan den enorma volym som asteroiden har.

Text: NewsVoice

Relaterat

Asteroids of this size can cause a catastrophe, but not the end of humanity

Dangerous Asteroid Rapidly Approaching Earth?