Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Snabbmatskedja vill bara servera GMO-fri mat – Konsekvens blev våg av kritik i mainstream media

publicerad 25 maj 2015
- K. Reporter

Chipotle Mexican Restaurant - Photo: mommysavers.com

DEBATT. Restaurangkedjan Chipotle som serverar mexikansk snabbmat har beslutat att vara helt GMO-fri. Det ses inte med blida ögon av Monsanto och de andra storföretagen som satsat på den hårt kritiserade tekniken. Företagen befarar sannolikt att fler restauranger ska följa efter.

Text: K. Reporter | Chipotle Mexican Restaurant – Photo: mommysavers.com

Ett tydligt tecken på att Chipotles beslut ses som ett viktigt exempel är att det bemöttes med en lång rad kritiska artiklar i mainstream media som exempelvis i: Washington Post, Time Magazine, Chicago Tribune och Los Angeles Times.

Chipotles beslut kallades för allt från oansvarigt, antivetenskapligt och irrationellt, trots att Chipote mycket tydligt och med hänvisning till forskning utförligt beskrivit motivet för beslutet. Frågan är varför naturlig mat helt plötsligt ska anses vara kontroversiellt? När kritiserade dessa medier restauranger för att välja ekologisk mat? Vore det inte mer naturligt att medierna kritiserade restaurangkedjan om den gått över helt till GMO?

Läs mer i The Ecologist

Chipotle.com


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq