Vad händer om en asteroid slår ned på jorden?

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 2 juli 2015
- Torbjörn Sassersson red.
Asteroid - Foto: Crestock.com

DEBATT. The Independent skriver om ett forskarsymposium i Rom som hölls tidigare i år om problemet med mycket stora asteroider som kan träffa jorden. Astronomer och fysiker studerade under en 5 dagar lång “asteroid war game” hur en 400 meter stor asteroid kan avledas och vad som händer om den träffar jorden.

Ett enda rymdblock av den storleken har kapaciteten att slå ut flera nationer. Problemet som diskuterades var även om en jätteasteroid kan orsaka krig.

“These elder statesmen of what’s called planetary defence have been responsible for reminding policymakers that the planet and all life on it have been shaped by big rocks from outer space slamming into it. Dave Morrison was one of the first researchers to suggest that, unlike the dinosaurs made extinct by an asteroid impact, we might be able to defend ourselves.”

RT.com publicerade den 30 juni 2015 artikeln: “Coastal UK residents at ‘high risk’ of deadly asteroid tsunami, scientists warn” där det framkommer att även Sverige ligger längst ett farligt potentiellt nedfallsstråk.

“Experts are currently aware of 500 asteroids in the solar system with the potential to strike Earth. While a total of 13,000 have been discovered and logged, there are thought to be a million asteroids in the solar system.”

NewsVoice har tidigare rapporterat om att det paramilitära NASA planerar att ta kontrollen av och förflytta asteroider. Se artiklarna: “NASA planerar att hämta stenblock från asteroid och placera i omlopp runt månen” och “NASAs asteroidprojekt kan skapa ett Armageddon år 2020”.

Frågan är öppen om USA kan styra och kasta ned rymdstenar på länder som USA vill ha bort i ett skarpt “asteroid war game”. Den 15:e februari 2013 träffade en meteorit Ryssland vilken förorsakade stora skador.Var det ett naturfenomen eller en omstyrd asteroid? Händelsen skedde samma dygn som jorden passerades av asteroid 2012 DA14.

Text: Torbjörn Sassersson

Läs mer i Independent | Läs mer på RT.com

Klicka för att testa att bomba världen med en asteroid.

Astreoid-Impact-generator