Jag spionerade på Sovjet tre år innan Carl Johan von Seth föddes – Idag är jag avprogrammerad

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 9 mars 2016
- Torbjörn Sassersson red.
Torbjörn Sassersson - Foto: Anna Böhlmark, 2000tv.se

Torbjörn SasserssonDEBATT. Carl Johan von Seth som är antirysk ledarskribent på DN varnar i sin artikel “Det våras för den naiva cynismen” för den ryssvänliga skribenten Oleg Mezjuev som NewsVoice publicerat texter av tidigare. NewsVoice tycker samtidigt spänningen mellan dessa poler är upplysande.

Text: Torbjörn Sassersson (1965-), redaktör, NewsVoice (text uppdaterad)

Carl Johan von Seth tycks se konspirationer i allt som heter Ryssland och han anar manipulationer i alla nyhetskanaler som kommer från Ryssland. Han varnar för Oleg Mezjuev och för “fällor som den postmoderna diktaturen gillrar”. Han syftar på Putin och Ryssland som i den konspiratoriska världssynen är roten till allt ont.

Carl Johan von Seth tycker inte att svenskar ska lyssna på professionella ryska perspektiv

Oleg MezjuevCarl Johan von Seth refererar i sin ledarartikel till en debatt i radioprogrammet Medierna i P1 (SR) där Oleg Mezjuev deltog med ryska perspektiv, något som Carl Johan Von Seth inte tycker är lämpligt. Ryssland ska tydligen inte få ha en egen unik och professionellt insatt röst i svenska medier. Trots att Oleg Mezjuev (i bild th) hävdar att han försöker leverera fakta blir han överkörd av bla debattören Patrik Oksanen i den radiosändning nedan som följde upp programmet.

Mezjuev pekas i stora drag ut som tvivelaktig propagandist när han bombarderas av ledande frågor. Även Olof Sjölander på Sveriges Radio grillas med förhörsliknande frågor om varför Oleg Mezjuev fick delta i programmet.

Carl Johan Von Seth skriver:

Carl Johan von Seth - Foto: DN pressbild
Carl Johan von Seth – Foto: DN pressbild

“Men det fanns en hake. Den ena studiogästen – Oleg Mezjuev, som presenterades för lyssnarna som en vanlig stockholmare med rötter i Ryssland –??är en driftig prorysk nätaktivist. Hans artiklar om kriget i Ukraina har publicerats i Kremls propagandakanaler.

Programledaren flikade visserligen in att gästens omdömen om de ryska aggressionerna i Ukraina var ”subjektiva”. Men bara i all hast, när sändningstiden höll på att rinna ut.

Misstag begås. Men både lyssnare och redaktioner behöver vara mer uppmärksamma på de fällor som den postmoderna diktaturen gillrar.”

Carl Johan von Seth

Sveriges Radio upprörs över att Oleg Mezjuev fick prata

Radioinslag:

Amerikansk paranoia

Enligt Carl Johan von Seths och Patrik Oksanens åsiktslabyrinter blir följdaktligen NewsVoice en av Kremls propagandavänliga kanaler eftersom vi publicerat Oleg Mezjuevs texter, alltså ytterligare en inbillad konspiration mot Sverige. Varifrån kommer denna konspiratoriska svartsyn? Svaret är amerikansk paranoia importerad från Washington, som smittat ner både DN och SvD. Denna paranoia leder till intellektuell encefali som i sin tur leder till en smittsam konspirationsnoja mot ryssarna.

“Paranoia eller förföljelsemani, är ett sjukligt tillstånd av överdriven misstänksamhet, och brukar vara en form av vanföreställning...” /Wikipedia

Vikten av att avprogrammera sig

Jag kan dock erkänna att jag var själv en del av denna paranoia. Under min militära utbildning tvingades vi skjuta prick på pappgubbar som föreställde ryssar och under själva militärtjänsten runt 1985 på Gotland var jag en del av det svenska spionaget – via FRA – mot Sovjetunionen. Som kryptooperatör och ung man var jag lättlurad i att gå på hela cirkusen och det var tre år innan Carl Johan von Seth föddes. Han är idag 27 år gammal, men redan politisk ledarskribent, mitt i karriären.

Jag minns inte exakt när jag vaknade upp ur den antiryska propagandan, och avprogrammerade mig ifrån den, men det var förmodligen efter jag var 27 år så jag har en viss förhoppning om att även Carl Johan von Seth själv blir medveten vad det lider. Problemet är att om man bygger sin journalistiska karriär på lögner tex om Ryssland kan det bli svårare att lösgöra sig från sina egna vanföreställningar eftersom de blivit en investering i trovärdighet.

Att ryssarna övar med sina flygplan nära våra gränser är en del av det dagliga spelet mellan grannländer. Det är ett i det närmaste kollegialt samarbete militärer emellan. Att sedan svenska spaningsplan och ubåtar övar nära och med manskap till och med på det ryska territoriet vill naturligtvis inte mainstream media i Sverige skriva om.

Swisha Sassersson 5 krIdag ser jag Ryssland som ett suveränt land, precis som vilket annat land som helst, en stat med en population av människor som lever lika vardagliga liv som vi svenskar. Vi går till jobbet, odlar morötter och leker med våra barn. Ryssland och landets folk förtjänar respekt och inte destruktiva psykologiska projektioner à la NATO Stratcom – made i Washington. Jag anser att det svenska folket, och det ryska folket också för all del, bör försöka få sina ledare att besinna sina mentala projektioner. Har vi inte viktigare saker att göra med våra liv?

Text: Torbjörn Sassersson, redaktör, NewsVoice

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • “…gosiga putinland”, jösses, vilken propagandabubbla lever du i o vilka jobbar du för? Befolkningen på Krim blev extremt oroliga, med all rätt visade det sig ju snabbt, för vad USA-imperialistlakejerna o högerextremisterna i den fullständigt illegitima statskuppsregimen i Kiev skulle hitta på härnäst!… Ryssland har ju oxå invaderat Ukraina får vi höra i stora “väst-propagandamedia”, många ggr vid det här laget tydligen, märkligt då att Kiev o Lviv inte e jämnade med marken o att de heilande extremisterna där fortfarande sitter kvar vid makten o gormar o gapar o sabbar hela landet!?

  • “…gosiga putinland”, jösses, vilken propagandabubbla lever du i o vilka jobbar du för? Befolkningen på Krim blev extremt oroliga, med all rätt visade det sig ju snabbt, för vad USA-imperialistlakejerna o högerextremisterna i den fullständigt illegitima statskuppsregimen i Kiev skulle hitta på härnäst!… Ryssland har ju oxå invaderat Ukraina får vi höra i stora “väst-propagandamedia”, många ggr vid det här laget tydligen, märkligt då att Kiev o Lviv inte e jämnade med marken o att de heilande extremisterna där fortfarande sitter kvar vid makten o gormar o gapar o sabbar hela landet!?

  • Hr redaktör m.fl. skribenter i kommentarsfälten som tydligen tjänstgjort i försvaret på olika befattningar.
    Jag vill påminna er om att Ni skrivit på om tystnadslöfte, och detta gäller livslångt om det inte återkallas av samma myndighet som krävt det. Och det har inte skett i Era fall, det vet jag med 100 % säkerhet.
    Att tiden gått och att informationen sannolikt inte är aktuell saknar betydelse i sammanhanget, straffansvaret kvarstår.

    Vad gäller det gosiga Putinland så överföll och ockuperade han faktiskt Krim om Ni glömt det.
    Han har också uttalat att han vill återupprätta Rysslands domäner till vad de var under Sovjetväldet.
    Vapenskrammel eller skitsnack ?
    Vem vet !
    Som sommargotlänning är jag inte trakterad av tanken.

  • Hr redaktör m.fl. skribenter i kommentarsfälten som tydligen tjänstgjort i försvaret på olika befattningar.
    Jag vill påminna er om att Ni skrivit på om tystnadslöfte, och detta gäller livslångt om det inte återkallas av samma myndighet som krävt det. Och det har inte skett i Era fall, det vet jag med 100 % säkerhet.
    Att tiden gått och att informationen sannolikt inte är aktuell saknar betydelse i sammanhanget, straffansvaret kvarstår.

    Vad gäller det gosiga Putinland så överföll och ockuperade han faktiskt Krim om Ni glömt det.
    Han har också uttalat att han vill återupprätta Rysslands domäner till vad de var under Sovjetväldet.
    Vapenskrammel eller skitsnack ?
    Vem vet !
    Som sommargotlänning är jag inte trakterad av tanken.

  • Under det värsta kalla kriget började jag resa med bil till Sovjetunionen och erfor att det fanns människor där.Sedan 1970, när jag första gången var i Leningrad, tänker jag inte låta mig fångas in i något nytt kallt krig. Jag uppmanar alla: Res till S.t Petersburg, res i landet! Lär dig lite ryska så du kan läsa skyltar och annat! Upptäck likheterna och lär dig hur ohyggligt omringat av USAs militärbaser landet är och förundra dig över hur mycket mindre paranoida ryssarna är i förhållande till USAs invånare som matas varje dag med ryss skräcken Ja, jag har rest i USA också. Det är lärorikt.

  • Under det värsta kalla kriget började jag resa med bil till Sovjetunionen och erfor att det fanns människor där.Sedan 1970, när jag första gången var i Leningrad, tänker jag inte låta mig fångas in i något nytt kallt krig. Jag uppmanar alla: Res till S.t Petersburg, res i landet! Lär dig lite ryska så du kan läsa skyltar och annat! Upptäck likheterna och lär dig hur ohyggligt omringat av USAs militärbaser landet är och förundra dig över hur mycket mindre paranoida ryssarna är i förhållande till USAs invånare som matas varje dag med ryss skräcken Ja, jag har rest i USA också. Det är lärorikt.

  • Mainstream “västmedia”/”politiker”/”experter” blir ju allt bedrövligare, men jag tror bl.a. att A. Korybko ger en rätt bra bild av varför vissa “makteliter” är så russofoba o välvilligt inställda till NATO för närvarande:

    Sweden:

    It doesn’t matter in this case that Sweden isn’t (yet) a NATO member because it already behaves as one of the bloc’s leading advocates, so it’s actually a moot point whether it even needs to de-jure join the organization. The same can be said for Finland, since it’s obviously abandoned the policy of “Finlandization”… Including Norway, Iceland, and Denmark, “Greater Scandinavia” under Swedish leadership has become the US’ proxy fighting force in Northern Europe, the Viking Bloc.

    … What the US is pursuing in linking together Northern, Eastern, and Southeastern Europe into an anti-Russian alliance isn’t exactly a novel idea, since it was first attempted by interwar Polish leader Jozef Pilsudski through what he called the Intermarum, or “between seas”. This vision sought to integrate the countries straddling the Baltic and Black Seas into a unified strategic alliance under Polish leadership. It eventually fell apart… While nothing more than an on-paper theoretical conception, the idea itself was attractive enough to future American and Polish strategists so as to warrant a second attempt when the opportunity sprung.

    http://orientalreview.org/2015/11/02/contemporary-eu-geopolitics-and-the-us-assisted-rise-of-the-intermarum-i/

    [OBS MAX 300 ORD/KOMMENTAR, KOMMENTAR NEDKORTAD]

  • Mainstream “västmedia”/”politiker”/”experter” blir ju allt bedrövligare, men jag tror bl.a. att A. Korybko ger en rätt bra bild av varför vissa “makteliter” är så russofoba o välvilligt inställda till NATO för närvarande:

    Sweden:

    It doesn’t matter in this case that Sweden isn’t (yet) a NATO member because it already behaves as one of the bloc’s leading advocates, so it’s actually a moot point whether it even needs to de-jure join the organization. The same can be said for Finland, since it’s obviously abandoned the policy of “Finlandization”… Including Norway, Iceland, and Denmark, “Greater Scandinavia” under Swedish leadership has become the US’ proxy fighting force in Northern Europe, the Viking Bloc.

    … What the US is pursuing in linking together Northern, Eastern, and Southeastern Europe into an anti-Russian alliance isn’t exactly a novel idea, since it was first attempted by interwar Polish leader Jozef Pilsudski through what he called the Intermarum, or “between seas”. This vision sought to integrate the countries straddling the Baltic and Black Seas into a unified strategic alliance under Polish leadership. It eventually fell apart… While nothing more than an on-paper theoretical conception, the idea itself was attractive enough to future American and Polish strategists so as to warrant a second attempt when the opportunity sprung.

    http://orientalreview.org/2015/11/02/contemporary-eu-geopolitics-and-the-us-assisted-rise-of-the-intermarum-i/

    [OBS MAX 300 ORD/KOMMENTAR, KOMMENTAR NEDKORTAD]

  • @Carl Johan von Seth

    Att avprogrammera sig kan vara svårt. Man behöver lugn och stillhet, avskildhet. En meditationsreträtt kan vara en bra början. Det finns två misstag vi alla kan göra på vägen till sanningen. Att inte gå hela vägen och att aldrig börja söka sanningen. Meditera snarast! Avprogrammera allt! Du kommer i framtiden ångra varje dag du inte gjorde det. Var inte rädd! Sanningen gör inte ont. Endast motståndet mot sanningen gör ont. Du behöver ej heller vara rädd för ditt jobb, din familj eller ens för döden själv, för döden kommer till oss alla en dag. Eftermälet lever en tid men även detta försvinner till slut.

  • @Carl Johan von Seth

    Att avprogrammera sig kan vara svårt. Man behöver lugn och stillhet, avskildhet. En meditationsreträtt kan vara en bra början. Det finns två misstag vi alla kan göra på vägen till sanningen. Att inte gå hela vägen och att aldrig börja söka sanningen. Meditera snarast! Avprogrammera allt! Du kommer i framtiden ångra varje dag du inte gjorde det. Var inte rädd! Sanningen gör inte ont. Endast motståndet mot sanningen gör ont. Du behöver ej heller vara rädd för ditt jobb, din familj eller ens för döden själv, för döden kommer till oss alla en dag. Eftermälet lever en tid men även detta försvinner till slut.

  • Ale. Ok intressant. Vi hade permissionsuniformer. Vi satt i det som idag är Länsstyrelsens lokaler på det tidigare P18 regementet. I denna street view finns byggnaden (C Sbc/MKG). Vi satt till vänster om de vita ytterdörrarna, kanske fönster 5-15 räknat från de vita dörrarna. Längst till vänster satt vårt befäl i ett eget rum.

  • Förföljande av dem som hade en annan åsikt än ” det som ansågs politiks korrekt” startade troligen i sluttet av 60 talet. ( korrigera mig om jag har fel) Det hela var inte lika uppenbar som idag. På den tid fanns det fortfarande människor som hade en egen åsikt och observationsförmåga och yttrade detta. Media visade fortfarande utåt att man tillät flera sidor av en sak att blir belyst. Men redan på 70 talet hade mobbingskampanjen startat mot “oliktänkande” Man gick till personangrepp i stället för sakangrepp.
    På 80 talet var det bara några enstaka tappra kvar som vågade, de hade väl känsla att de hade väl underbyggda argument. Men detta hjälpte inte ,då andra åsikter angreps utan att komma med en vettig motargument. Personangreppen fortsatt oförminskat. Så småningom tystnade de kritiska röster och yttrandefrihet gick i graven.
    Den hjärntvättning som har pågått i flera decennier ger nu resultat. De unga som är under 40 år gammal känner inget annat och det kan bara hoppas att en och annan har en liten förmåga kvar att tänka kritiskt. För detta är det bra med alternativ media, kanske den väcker någon tanke ibland. Det jag lärde mig under den tid var, att man kan nästan tro mer på avvikande åsikter, då de för det mesta är välunderbyggd och rechercherat pga av det gammla mönster av mobbing mot åsiktsavvikare.

  • Ale. Ok intressant. Vi hade permissionsuniformer. Vi satt i det som idag är Länsstyrelsens lokaler på det tidigare P18 regementet. I denna street view finns byggnaden (C Sbc/MKG). Vi satt till vänster om de vita ytterdörrarna, kanske fönster 5-15 räknat från de vita dörrarna. Längst till vänster satt vårt befäl i ett eget rum.

  • Ryssland blev efter millennieskiftet ett land lätt att göra business med. Lätt att etablera företag i och äganderätten stärktes. Målet var inställt på att innan 2020 etableta Ryssland bland de 20 bästa länderna i världen att göra affärer i och med. Känslan var faktiskt att det kan komma att bli så. Tanken på att Europa och Ryssland skall komma att etablera en gemensam vänskaplig marknad är intressant…. för oss. Däremot har USA nästan allt att förlora på ett sådant nära och konstruktivt samarbete. Iallafall maktmässigt. Kanske är jag konspirativ, men jag tror den utvecklingen skrämmer USA.

    Därför skedde stadskuppen i Kiev och därför kallas kallfrontar från Ryssland “Putinvindar”.

  • Låg vid P18 Gotland. Fast ankorna pysslade nog inte med kryptooperationer utan analyserade Sovjetisk radiotrafik samt bedrev singal- och radarbevakning, dock bar dem sjömanskostymer. Ett halvår innan jag ryckte in strandade U137 i militärt skyddsområde utanför Karlskrona. Det var nog som att köra in en käpp i ett getingbo Befälen var tämligen stirriga.

    Utbildades till: Bevaknings/Depåman, fotograf, filmmaskinist samt pysslade med diverse militärkartor. Fick på köpet se det mesta av befälens vidareutbildningsfilmer om vitt skilda ämnen som t ex hur förhör/tortyr är uppbyggda och än viktigare hur man motstår det. Lärde mig åtskilligt.

  • “Carl Johan von Seth som är antirysk ledarskribent på DN…” Finns de någon annan på DN som inte tillhör till den kategorin? Då är det något nytt. Jag slutade läsa DN på 90-talet pga russofobiska artiklar.

  • Något nytt är på väg in och då behövs folk med skral verklighetsbakgrund. Alla vill jobba med journalistik och motsätter sig inte då det tar emot. Kolla de andra blaskorna. Exp, Aftb m.fl.
    Ålder under 30 är en merit. Trovärdighet noll. Man ser även hur skeptikerföreningar får mer och mer plats i media. Även i statlig television.

    En intressant artikel som kan förklara vad det handlar om är här.

    http://www.fokus.se/2012/05/sveriges-hemliga-propagandasoldater/

    Är Sverige också påverkat? Eller används metoden av oss själva mot oss själva?

    Frågan är synnerligen berättigad.

  • “Måste snart alla som jobbar på DN vara runt 30 år gamla?” – Ja, det är säkert svårt att hitta vuxna människor som vill göra DNs smutsiga arbete. Så mycket lättare med osnutna pojkar som är uppfödda på amerikansk kultur och propaganda.

  • Ale, jag instämmer. Då var Sovjet expansivt och imperialistiskt, rent ut sagt livsfarligt. Idag finns inte Sovjet.

    Idag är det USA som är imperiet. Ryssland är en stormakt, men inte på länga vägar lika expansivt etc.

    Kul att vi kallades för ankor, men av vilket förband? Vi hade mörkblå/marinblå kostymer med slips och blanka skor. Inget vad jag minns liknade något från sjön. Jag tror det var permissionsuniformer vi hade.

    (Och som tidigare avhandlats, Ryssland har sedan mycket länge ett avtal med Ukraina om att få ha militär på Krim, upp till 25,000 soldater. Det verkar inte massmedia känna till alls. Så vad är det ryssarna har “annekterat” egentligen?)

  • Förföljande av dem som hade en annan åsikt än ” det som ansågs politiks korrekt” startade troligen i sluttet av 60 talet. ( korrigera mig om jag har fel) Det hela var inte lika uppenbar som idag. På den tid fanns det fortfarande människor som hade en egen åsikt och observationsförmåga och yttrade detta. Media visade fortfarande utåt att man tillät flera sidor av en sak att blir belyst. Men redan på 70 talet hade mobbingskampanjen startat mot “oliktänkande” Man gick till personangrepp i stället för sakangrepp.
    På 80 talet var det bara några enstaka tappra kvar som vågade, de hade väl känsla att de hade väl underbyggda argument. Men detta hjälpte inte ,då andra åsikter angreps utan att komma med en vettig motargument. Personangreppen fortsatt oförminskat. Så småningom tystnade de kritiska röster och yttrandefrihet gick i graven.
    Den hjärntvättning som har pågått i flera decennier ger nu resultat. De unga som är under 40 år gammal känner inget annat och det kan bara hoppas att en och annan har en liten förmåga kvar att tänka kritiskt. För detta är det bra med alternativ media, kanske den väcker någon tanke ibland. Det jag lärde mig under den tid var, att man kan nästan tro mer på avvikande åsikter, då de för det mesta är välunderbyggd och rechercherat pga av det gammla mönster av mobbing mot åsiktsavvikare.

  • Ryssland blev efter millennieskiftet ett land lätt att göra business med. Lätt att etablera företag i och äganderätten stärktes. Målet var inställt på att innan 2020 etableta Ryssland bland de 20 bästa länderna i världen att göra affärer i och med. Känslan var faktiskt att det kan komma att bli så. Tanken på att Europa och Ryssland skall komma att etablera en gemensam vänskaplig marknad är intressant…. för oss. Däremot har USA nästan allt att förlora på ett sådant nära och konstruktivt samarbete. Iallafall maktmässigt. Kanske är jag konspirativ, men jag tror den utvecklingen skrämmer USA.

    Därför skedde stadskuppen i Kiev och därför kallas kallfrontar från Ryssland “Putinvindar”.

  • Min tid på Gotland (några år tidigare än dig) kallade vi sådana som dig för ankor. Detta då uniformerna liknade flottas gamla glada gossar mundering. Skillnaden från då och nu mellan dagens Ryssland och dåtidens Sovjetiska imperium är avgrundsdjup. Sovjets höll: Armeniska, Litauiska Azerbajdzjanska, Moldaviska, Vitryska, Estniska, Tadzjikiska, Georgiska, Turkmenska, Kazakiska, Ukrainska, Kirgiziska, Uzbekiska samt Lettiska republiker i en kommunistisk diktatur. En expansiv makt med andra ord så nog fans det orsaker för spaningsuppdrag som inte bara bestod av “programmering” byggda på paranoia,

  • Låg vid P18 Gotland. Fast ankorna pysslade nog inte med kryptooperationer utan analyserade Sovjetisk radiotrafik samt bedrev singal- och radarbevakning, dock bar dem sjömanskostymer. Ett halvår innan jag ryckte in strandade U137 i militärt skyddsområde utanför Karlskrona. Det var nog som att köra in en käpp i ett getingbo Befälen var tämligen stirriga.

    Utbildades till: Bevaknings/Depåman, fotograf, filmmaskinist samt pysslade med diverse militärkartor. Fick på köpet se det mesta av befälens vidareutbildningsfilmer om vitt skilda ämnen som t ex hur förhör/tortyr är uppbyggda och än viktigare hur man motstår det. Lärde mig åtskilligt.

  • Är svensk yttrandefrihet en myt? Svaret är JA.
    Är antirysk propaganda politisk korrekt? Svaret är JA.
    Är de som tycker annorlunda än man är uppfostrad att tycka om Ryssland diskriminerade? Svaret är JA.

  • Även svenskar med rysk bakgrund borde få yttra sig om politik. Som läget är idag vill Oksanen & Co att de ska beläggas med munkavle verkar det som.

  • “Carl Johan von Seth som är antirysk ledarskribent på DN…” Finns de någon annan på DN som inte tillhör till den kategorin? Då är det något nytt. Jag slutade läsa DN på 90-talet pga russofobiska artiklar.

  • Något nytt är på väg in och då behövs folk med skral verklighetsbakgrund. Alla vill jobba med journalistik och motsätter sig inte då det tar emot. Kolla de andra blaskorna. Exp, Aftb m.fl.
    Ålder under 30 är en merit. Trovärdighet noll. Man ser även hur skeptikerföreningar får mer och mer plats i media. Även i statlig television.

    En intressant artikel som kan förklara vad det handlar om är här.

    http://www.fokus.se/2012/05/sveriges-hemliga-propagandasoldater/

    Är Sverige också påverkat? Eller används metoden av oss själva mot oss själva?

    Frågan är synnerligen berättigad.

  • “Måste snart alla som jobbar på DN vara runt 30 år gamla?” – Ja, det är säkert svårt att hitta vuxna människor som vill göra DNs smutsiga arbete. Så mycket lättare med osnutna pojkar som är uppfödda på amerikansk kultur och propaganda.

  • Ale, jag instämmer. Då var Sovjet expansivt och imperialistiskt, rent ut sagt livsfarligt. Idag finns inte Sovjet.

    Idag är det USA som är imperiet. Ryssland är en stormakt, men inte på länga vägar lika expansivt etc.

    Kul att vi kallades för ankor, men av vilket förband? Vi hade mörkblå/marinblå kostymer med slips och blanka skor. Inget vad jag minns liknade något från sjön. Jag tror det var permissionsuniformer vi hade.

    (Och som tidigare avhandlats, Ryssland har sedan mycket länge ett avtal med Ukraina om att få ha militär på Krim, upp till 25,000 soldater. Det verkar inte massmedia känna till alls. Så vad är det ryssarna har “annekterat” egentligen?)

  • Min tid på Gotland (några år tidigare än dig) kallade vi sådana som dig för ankor. Detta då uniformerna liknade flottas gamla glada gossar mundering. Skillnaden från då och nu mellan dagens Ryssland och dåtidens Sovjetiska imperium är avgrundsdjup. Sovjets höll: Armeniska, Litauiska Azerbajdzjanska, Moldaviska, Vitryska, Estniska, Tadzjikiska, Georgiska, Turkmenska, Kazakiska, Ukrainska, Kirgiziska, Uzbekiska samt Lettiska republiker i en kommunistisk diktatur. En expansiv makt med andra ord så nog fans det orsaker för spaningsuppdrag som inte bara bestod av “programmering” byggda på paranoia,

  • Är svensk yttrandefrihet en myt? Svaret är JA.
    Är antirysk propaganda politisk korrekt? Svaret är JA.
    Är de som tycker annorlunda än man är uppfostrad att tycka om Ryssland diskriminerade? Svaret är JA.

  • Även svenskar med rysk bakgrund borde få yttra sig om politik. Som läget är idag vill Oksanen & Co att de ska beläggas med munkavle verkar det som.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *