ECT-behandlingarna förstörde mitt minne – Anna berättar om elchocksbehandlingar

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 19 maj 2016
- NewsVoice redaktion

ECT-vittne1SJUKVÅRD. Anna drabbades av sorg efter att hennes mor gick bort och en jobbig skilsmässa. Hon sökte hjälp hos psykiatrin, men de satte in elchocksbehandlingar (ECT) istället. Man kan inte elchocka bort sorg. Det skriver Anna som berättar om hur hon behandlades av sjukvården.

Text: Anna, som är ett fingerat namn.

Min mamma dog år 1999. Jag var då ensam med 3 småbarn efter en jobbig skilsmässa.

Man måste ju tjäna sitt uppehälle och göra rätt för sig, så jag jobbade. Sorgen fick inte ta någon plats. Men 2001 brakade jag ihop rejält. Då blev jag övertalad att kontakta psykiater. Förut hade jag aldrig haft någon kontakt med dem. Men nu blev jag inlagd och fick mediciner.

Jag var inlagd rätt länge, flera veckor. Mina barn fick då flytta till sin pappa. Min pappa kom ofta och hälsade på. Det var första gången jag kramade honom. Jag grät mycket när jag var inlagd. Det fanns så mycket sorg inom mig. Jag var livrädd och jag ville prata med en psykolog. Så småningom blev jag utskriven. Därefter blev jag erbjuden samtalskontakt och jag gick dit. Men det var inte någon psykolog.

Senare utbildade jag mig till undersköterska. Det gick bra för mig och jag fick ett nytt jobb inom äldrevården.

År 2005 skulle medicinen trappas ner. Fastän det var enligt läkarordination, förstår jag nu att det gick för snabbt. Långsamt blev jag sämre. Jag var arg och irriterad, men det var svårt att sätta fingret på varför. En skrämmande händelse med följande rättegång , då jag blev kallad som vittne, satte spiken i kistan.

Jag bodde ensam. Under ca 5 dygn varken åt eller sov jag. Jag kommer ihåg att jag var livrädd. Men riktigt varför vet jag inte. En jobbarkompis hjälpte mig att ta mig tillbaka till psyk. Och jag blev inlagd igen.
Jag vet att jag tänkte att nu kan jag vara trygg och få vila utan att vara ensam och rädd. Jag kan återhämta mig och kanske prata med en psykolog. Det är svårt att vara på topp om man har varit vaken i 5 dygn! Man är inte redig och ingenting funkar. Jag ville vara trygg och få vila.

De sa att jag led av katatoni. De sa att de ville ge mig ECT. Jag undrade vad det var. Elchocker blev svaret. Då bröt jag fullständigt ihop. JAG VILLE INTE. Men jag var en snäll och lydig patient. Jag förstod att det inte längre spelade någon roll vad jag sa. Jag skulle få ECT i alla fall.

Första gången… Jag grät liggande i sängen de körde mig i. Och jag hade aldrig förut blivit sövd. Jag var rädd att nu var det kört.. När narkosen skulle sättas in, tog jag farväl av livet. Nu var det slut. Jag ville inte dö, jag ville leva! Men det spelade ingen roll vad jag sa. Så småningom vaknade jag i alla fall men med en förfärlig huvudvärk och smärtor i ryggen.

Jag fick 9-13 ECT-behandlingar. Det står olika i journalerna. Till slut måste de avbryta behandlingarna – jag blev alltför uppvarvad. I början sa de att man kunde få problem med närminnet, t.ex. vilken dag det var, men att det var övergående. I mina journaler har det noterats ca 12 gånger att jag var bekymrad över minnet. Min bror var med en gång och förstärkte min oro. Och jag förstod inte varför mitt minne var så dåligt.

Men livet gick vidare och jag blev utskriven. Mina barn flyttade hem och snart jobbade jag igen. Mina barn blev arga på mig för att jag inte kom ihåg saker vi gjort. Jag upprepade mig och visste inte vad jag sagt eller till vem. Jag gick en kurs – det gick så där. Senare gjorde jag en utbildning på distans- det gick inte alls. Detta var konstigt för jag har läshuvud.

Internet i all ära. Där fick jag kontakt med folk, som har kunskap om ECT. De hjälpte mig att förstå vad som hänt med mitt minne och varför det blev som det blev. Sanningen är att ECT förstör minnet inte bara under den period då man får behandlingar!

Då beslöt jag att skaffa fram mina journaler. Sedan anmälde jag min minnesproblematik till LÖF. Jag hade ingenting att dölja. Det står svart på vitt i journalerna att jag har problem att komma ihåg saker.

Jag fick ersättning från LÖF – inga miljoner, men en upprättelse! Det innebär att de tar på sig ansvaret för min minnesproblematik. Att bära sorg och vara rädd är inget som ECT kan bota och jag har fortfarande inte blivit erbjuden psykologhjälp.

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Jag blir så ledsen! Tack snälla du för att du delade med dig om det du har gått/går igenom! Jag känner igen mig av allt du skrev! Skulle vilja ha kontakt med dig. Kram

  • Jag blir så ledsen! Tack snälla du för att du delade med dig om det du har gått/går igenom! Jag känner igen mig av allt du skrev! Skulle vilja ha kontakt med dig. Kram

  • Vad det gäller den starka elchocken i ECT så har jag ingående redogjort för den här:
    https://www.facebook.com/notes/vi-som-inte-tycker-om-elchocksbehandling-ect/stark-elchock-i-ect/1159831937390037

    Se även denna artikel: http://www.elchocker.se/stark-strom-genom-hjarnan-vid-ect-behandlingar/

    Elchocken är samma eller starkare än förut.

    Patienten sövs numera ner och får muskelavslappnande medel och därför krävs det ofta en större elchock för att få en verkan.

    Jo, ECT-behandlingen ser bättre ut än äldre tiders elchocksbehandlingar men själva elchocken som drabbar patientens känsliga tankeverksamhet är samma eller större.

    Om patienten inte sövs ner och får muskelavslappnande så är risken stor för kramper och till och med frakturer! Detta finns dokumenterat.

    Så stark är elchocken som drabbar den känsliga tanke-verksamheten. Psykiatrin var tvungna att bedrägligt försköna elchocksbehandlingen annars hade folk inte gått med på den.

    Flera drabbade vittnar om att ha fått sina tänder förstörda av ECT-behandlingar. Andra har utvecklat tinnitus eller förlorat hela sin utbildning. Det visar att elchocken är kraftig!

    Denna elchock kan bedöva och chocka personen så att han eller hon inte känner sina psykiska problem eller besvär längre. Patienten kan också glömma bort sina problem (och allt annat också) – detta kallar psykiatrin ett resultat och att ECT fungerar.

    Se här: http://www.elchocker.se/varfor-tycks-ect-ibland-fungera/

    Många personer har fått skador av ECT och det visar att det är en farlig behandling. Flera har anmält dem och fått skadestånd!

  • I Sverige har elchocker (ECT) används vitt och brett mot allt möjligt däribland sorg. Vi är värst i världen på att ge elchocker.

    Samtal och rådgivning är mycket bra alternativ!

    Vad det gäller den starka elchocken i ECT så har jag ingående redogjort för den här:
    https://www.facebook.com/notes/vi-som-inte-tycker-om-elchocksbehandling-ect/stark-elchock-i-ect/1159831937390037

    Se även denna artikel: http://www.elchocker.se/stark-strom-genom-hjarnan-vid-ect-behandlingar/

    Elchocken är samma eller starkare än förut.

    Patienten sövs numera ner och får muskelavslappnande medel och därför krävs det ofta en större elchock för att få en verkan.

    Jo, ECT-behandlingen ser bättre ut än äldre tiders elchocksbehandlingar men själva elchocken som drabbar patientens känsliga tankeverksamhet är samma eller större.

    Om patienten inte sövs ner och får muskelavslappnande så är risken stor för kramper och till och med frakturer! Detta finns dokumenterat.

    Så stark är elchocken som drabbar den känsliga tanke-verksamheten. Psykiatrin var tvungna att bedrägligt försköna elchocksbehandlingen annars hade folk inte gått med på den.

    Flera drabbade vittnar om att ha fått sina tänder förstörda av ECT-behandlingar. Andra har utvecklat tinnitus eller förlorat hela sin utbildning. Det visar att elchocken är kraftig!

    Denna elchock kan bedöva och chocka personen så att han eller hon inte känner sina psykiska problem eller besvär längre. Patienten kan också glömma bort sina problem (och allt annat också) – detta kallar psykiatrin ett resultat och att ECT fungerar.

    Se här: http://www.elchocker.se/varfor-tycks-ect-ibland-fungera/

    Många personer har fått skador av ECT och det visar att det är en farlig behandling. Flera har anmält dem och fått skadestånd!

  • Vad det gäller den starka elchocken i ECT så har jag ingående redogjort för den här:
    https://www.facebook.com/notes/vi-som-inte-tycker-om-elchocksbehandling-ect/stark-elchock-i-ect/1159831937390037

    Se även denna artikel: http://www.elchocker.se/stark-strom-genom-hjarnan-vid-ect-behandlingar/

    Elchocken är samma eller starkare än förut.

    Patienten sövs numera ner och får muskelavslappnande medel och därför krävs det ofta en större elchock för att få en verkan.

    Jo, ECT-behandlingen ser bättre ut än äldre tiders elchocksbehandlingar men själva elchocken som drabbar patientens känsliga tankeverksamhet är samma eller större.

    Om patienten inte sövs ner och får muskelavslappnande så är risken stor för kramper och till och med frakturer! Detta finns dokumenterat.

    Så stark är elchocken som drabbar den känsliga tanke-verksamheten. Psykiatrin var tvungna att bedrägligt försköna elchocksbehandlingen annars hade folk inte gått med på den.

    Flera drabbade vittnar om att ha fått sina tänder förstörda av ECT-behandlingar. Andra har utvecklat tinnitus eller förlorat hela sin utbildning. Det visar att elchocken är kraftig!

    Denna elchock kan bedöva och chocka personen så att han eller hon inte känner sina psykiska problem eller besvär längre. Patienten kan också glömma bort sina problem (och allt annat också) – detta kallar psykiatrin ett resultat och att ECT fungerar.

    Se här: http://www.elchocker.se/varfor-tycks-ect-ibland-fungera/

    Många personer har fått skador av ECT och det visar att det är en farlig behandling. Flera har anmält dem och fått skadestånd!

  • I Sverige har elchocker (ECT) används vitt och brett mot allt möjligt däribland sorg. Vi är värst i världen på att ge elchocker.

    Samtal och rådgivning är mycket bra alternativ!

    Vad det gäller den starka elchocken i ECT så har jag ingående redogjort för den här:
    https://www.facebook.com/notes/vi-som-inte-tycker-om-elchocksbehandling-ect/stark-elchock-i-ect/1159831937390037

    Se även denna artikel: http://www.elchocker.se/stark-strom-genom-hjarnan-vid-ect-behandlingar/

    Elchocken är samma eller starkare än förut.

    Patienten sövs numera ner och får muskelavslappnande medel och därför krävs det ofta en större elchock för att få en verkan.

    Jo, ECT-behandlingen ser bättre ut än äldre tiders elchocksbehandlingar men själva elchocken som drabbar patientens känsliga tankeverksamhet är samma eller större.

    Om patienten inte sövs ner och får muskelavslappnande så är risken stor för kramper och till och med frakturer! Detta finns dokumenterat.

    Så stark är elchocken som drabbar den känsliga tanke-verksamheten. Psykiatrin var tvungna att bedrägligt försköna elchocksbehandlingen annars hade folk inte gått med på den.

    Flera drabbade vittnar om att ha fått sina tänder förstörda av ECT-behandlingar. Andra har utvecklat tinnitus eller förlorat hela sin utbildning. Det visar att elchocken är kraftig!

    Denna elchock kan bedöva och chocka personen så att han eller hon inte känner sina psykiska problem eller besvär längre. Patienten kan också glömma bort sina problem (och allt annat också) – detta kallar psykiatrin ett resultat och att ECT fungerar.

    Se här: http://www.elchocker.se/varfor-tycks-ect-ibland-fungera/

    Många personer har fått skador av ECT och det visar att det är en farlig behandling. Flera har anmält dem och fått skadestånd!

  • Jag är i grunden motståndare till ECT, men vet att det ibland faktiskt hjälper!
    Blir dock som gammal el-ing lite upprörd över att man, som vanligt, inte kan skilja på spänning, som mäts i Volt, strömstyrka som mäts i Ampere och Motstånd, som mäts i Ohm!
    Borde man inte dö, om man får 10.000V genom kroppen?
    Ändå kan man från ett
    Vanligt bilbatteri bli utsatt för den spänningen, om man tar bort kontakten
    På ett tändstift och håller i den! Känns mycket obehagligt, men är inte farligt!

  • El-behandlingar används inte
    mot sorg!!!
    Däremot vid “kraftiga” depressioner, där de faktiskt kan ha god effekt!
    Sorgen kan leda till en depression!
    Men jag skulle rekommendera samtal, gärna med en präst eller diakon!
    De är proffs på just den biten och dessutom gratis!
    Det är inga krav på att tro på Gud heller!

  • Jag är i grunden motståndare till ECT, men vet att det ibland faktiskt hjälper!
    Blir dock som gammal el-ing lite upprörd över att man, som vanligt, inte kan skilja på spänning, som mäts i Volt, strömstyrka som mäts i Ampere och Motstånd, som mäts i Ohm!
    Borde man inte dö, om man får 10.000V genom kroppen?
    Ändå kan man från ett
    Vanligt bilbatteri bli utsatt för den spänningen, om man tar bort kontakten
    På ett tändstift och håller i den! Känns mycket obehagligt, men är inte farligt!

  • El-behandlingar används inte
    mot sorg!!!
    Däremot vid “kraftiga” depressioner, där de faktiskt kan ha god effekt!
    Sorgen kan leda till en depression!
    Men jag skulle rekommendera samtal, gärna med en präst eller diakon!
    De är proffs på just den biten och dessutom gratis!
    Det är inga krav på att tro på Gud heller!

  • Modigt av Anna att så här öppet berätta sin historia och ta upp sina skador från ECT!

    Elchocker eller ECT-behandlingar har skadat många människor vilket det finns många vittnesmål på. Se t.ex dessa filmade intervjuer: http://www.elchocker.se/filmade-intervjuer-med-drabbade-av-elchocker-ect/

    Många har också anmält sin skador till Inspektionen för vård och omsorg och Patientförsäkringen. Fler har fått erkännande och skadestånd!

    Socialstyrelsen har också erkänt att det finns risk för bestående skador efter ECT-behandlingar.

    Trots detta fortsätter psykiatrin att elchocka t.ex barn, gravida, äldre och under tvång som aldrig förr!

    60 000 elchocker ges om året i Sverige (2009) vilket innebär att vi är värst i världen per capita.

    Fruktansvärt!

    Hur stark är elchocker i ECT?
    http://www.elchocker.se/stark-strom-genom-hjarnan-vid-ect-behandlingar/

    Varför kan ECT ibland tyckas fungera?
    http://www.elchocker.se/varfor-tycks-ect-ibland-fungera/

    Det finns många alternativ till elchocker – se t.ex denna artikel:
    http://www.ect-behandling.se/vad-ar-alternativet-till-elchocker-ect-behandling/

    Sanningen om ECT måste ut snabbt!

    I USA förbereder psykiatrin just nu för en stor satsning på att elchocka barn och ungdomar ännu mer. Detta är på gång även i Sverige där psykiatrin vill öka antalet ECT till barn via BUP.

    När skall politikerna vakna?

  • Bästa “Anna”! Beklagar hur du behandlats av psykiatrin. JA ECT kan ge långvariga minnesstörningar men min forskning om minne och trauma vilket ECT är gör att jag tror att det finns vissa möjligheter att få tillbaks minnet. Hör gärna av dig för vidare samtal dr. pilotti@telia.com . Håller med NewsVoice att i de flesta fall finns alternativ och tyvärr missar man ofta helt trauma som ska ha annan behandling. Jan Pilotti leg läkare specialist i barn -och ungdomspsykiatri tidigare överläkare Universitetssjukhuset i Örebro http://www.drpilotti.info/minne.html

  • Modigt av Anna att så här öppet berätta sin historia och ta upp sina skador från ECT!

    Elchocker eller ECT-behandlingar har skadat många människor vilket det finns många vittnesmål på. Se t.ex dessa filmade intervjuer: http://www.elchocker.se/filmade-intervjuer-med-drabbade-av-elchocker-ect/

    Många har också anmält sin skador till Inspektionen för vård och omsorg och Patientförsäkringen. Fler har fått erkännande och skadestånd!

    Socialstyrelsen har också erkänt att det finns risk för bestående skador efter ECT-behandlingar.

    Trots detta fortsätter psykiatrin att elchocka t.ex barn, gravida, äldre och under tvång som aldrig förr!

    60 000 elchocker ges om året i Sverige (2009) vilket innebär att vi är värst i världen per capita.

    Fruktansvärt!

    Hur stark är elchocker i ECT?
    http://www.elchocker.se/stark-strom-genom-hjarnan-vid-ect-behandlingar/

    Varför kan ECT ibland tyckas fungera?
    http://www.elchocker.se/varfor-tycks-ect-ibland-fungera/

    Det finns många alternativ till elchocker – se t.ex denna artikel:
    http://www.ect-behandling.se/vad-ar-alternativet-till-elchocker-ect-behandling/

    Sanningen om ECT måste ut snabbt!

    I USA förbereder psykiatrin just nu för en stor satsning på att elchocka barn och ungdomar ännu mer. Detta är på gång även i Sverige där psykiatrin vill öka antalet ECT till barn via BUP.

    När skall politikerna vakna?

  • Bästa “Anna”! Beklagar hur du behandlats av psykiatrin. JA ECT kan ge långvariga minnesstörningar men min forskning om minne och trauma vilket ECT är gör att jag tror att det finns vissa möjligheter att få tillbaks minnet. Hör gärna av dig för vidare samtal dr. pilotti@telia.com . Håller med NewsVoice att i de flesta fall finns alternativ och tyvärr missar man ofta helt trauma som ska ha annan behandling. Jan Pilotti leg läkare specialist i barn -och ungdomspsykiatri tidigare överläkare Universitetssjukhuset i Örebro http://www.drpilotti.info/minne.html

  • De som envist hävdar att ECT är den enda metod som finns när någon drabbats av svår suicidal depression borde höja blicken. Jag kan tänka mig att det finns många andra bättre alternativ att bota suicidal depression än med ETC. Men det är bara min personliga uppfattning.

    I vilket fall som helst bör varje läkare ge varje patient fler alternativa förslag för behandling. Med alternativ menar jag inte nödvändigtvis alternativmedicin utan alternativ metod.

  • De som envist hävdar att ECT är den enda metod som finns när någon drabbats av svår suicidal depression borde höja blicken. Jag kan tänka mig att det finns många andra bättre alternativ att bota suicidal depression än med ETC. Men det är bara min personliga uppfattning.

    I vilket fall som helst bör varje läkare ge varje patient fler alternativa förslag för behandling. Med alternativ menar jag inte nödvändigtvis alternativmedicin utan alternativ metod.

  • Hjärnan arbetar med spänningar på några mikro volt.
    Med ECT lägger man upp till 400 V på hjärnan.
    Alltså 400 V / några mikrovolt = flera miljoner gånger för hög spänning.

    Det finns flera miljoner anledningar att sluta med ECT och att ge bättre vård.

  • Hjärnan arbetar med spänningar på några mikro volt.
    Med ECT lägger man upp till 400 V på hjärnan.
    Alltså 400 V / några mikrovolt = flera miljoner gånger för hög spänning.

    Det finns flera miljoner anledningar att sluta med ECT och att ge bättre vård.

  • @ håller med Hoberg och Åke.
    Dessvärre vet jag att det finns en tro bland psykiater att ECT är det enda medel som hjälper vid “svåra fall”. Svåra fall är en subjektiv bedömning av behandlaren som oftast inte har läst hela journalen, eller bemöda sig i att säter in sig i patientens situation ( brist på empati, tid?) dessutom är det vanlig att man inte fråga patienterna om sina emotionella upplevelser i vad som ledde till den reaktionen de har, mestadels berättar patienten i den korta tid de har hos doktorn bara vilka känslor de har och sin förtvivlan, det räcker numera enligt diagnoskatalogen V för att ställa diagnos. Ett längre samtal med förståelse och hjälp kan i många fall leder till en bättre tankeföljd och därmed undvikande av besök inom psykiatrin, men den tid tycks inte finnas mera. Då medicinen har numera specialiserat sig på symptom- och inte årsaksbehandling, skapas med varje besök en ny kroniker.
    Vad jag nyligen har hört från en patient som har varit inlagt men är tillräckligt stark och medveten att värjer sig mot psykiatrins övergrepp, so det var mycket vanligt på hans avdelning med ECT, yngst ca 35 år äldst 70 år. Vederbörande kunde bevittna förfallet av patienterna under veckans lopp och var helt chockerat.
    Både mediciner och ECT dämpar det centrala nervsystemet så till den milda grad att patienten blir ” apatisk, lugn och medgörlig” den underliggande årsaken till deras dålig mående behandlas inte däremot, den kommer fram med minskat styrka när behandlingen upphör.( utsättande av t.ex Tbl) då dessa skapa den obalansen som man gärna påstå att Psykiatrisk dålig mående är.
    Alla som tar psykmediciner måste genomgår en mycket kontrollerat nedsättningsperiod, där i stort sätt regeln är: för varje månad som mediciner är tagen en vecka , för varje år en månad. ( Peter Breggin) Dessutom måste nedsättande alltid ackompanjeras med samtalsterapi för att hjälper att förstå de undertryckta känslor/reaktioner som kommer upp vid utsättande, då dessa som skribenten skriver kan vara mycket skrämmande.
    Bara det starkaste och mest medvetna klara detta själva. Då Psykiatrin som Åke alldeles riktig beskriver är en förtrupp för Big Pharma är alt detta naturligtvis inte önskvärt, då bara livslång behandling garantera växande inkomster. Om man ser på den historiska utvecklingen inom Psykiatrin har ” tortyren” blivit mer avancerat och sofistikerat. Det är dags att inte bara de drabbade och dess anhöriga reagera, även de som inte har direkt erfarenhet, då det i dagens läge snart kan drabba vem som helst. Mitt förslag: alla unga under utbildning inom psykiatri måste genomföra ett självförsök, dels med mediciner och dels med ECT för att bli medveten om vad dom utsätter sina patienter för.

  • @ håller med Hoberg och Åke.
    Dessvärre vet jag att det finns en tro bland psykiater att ECT är det enda medel som hjälper vid “svåra fall”. Svåra fall är en subjektiv bedömning av behandlaren som oftast inte har läst hela journalen, eller bemöda sig i att säter in sig i patientens situation ( brist på empati, tid?) dessutom är det vanlig att man inte fråga patienterna om sina emotionella upplevelser i vad som ledde till den reaktionen de har, mestadels berättar patienten i den korta tid de har hos doktorn bara vilka känslor de har och sin förtvivlan, det räcker numera enligt diagnoskatalogen V för att ställa diagnos. Ett längre samtal med förståelse och hjälp kan i många fall leder till en bättre tankeföljd och därmed undvikande av besök inom psykiatrin, men den tid tycks inte finnas mera. Då medicinen har numera specialiserat sig på symptom- och inte årsaksbehandling, skapas med varje besök en ny kroniker.
    Vad jag nyligen har hört från en patient som har varit inlagt men är tillräckligt stark och medveten att värjer sig mot psykiatrins övergrepp, so det var mycket vanligt på hans avdelning med ECT, yngst ca 35 år äldst 70 år. Vederbörande kunde bevittna förfallet av patienterna under veckans lopp och var helt chockerat.
    Både mediciner och ECT dämpar det centrala nervsystemet så till den milda grad att patienten blir ” apatisk, lugn och medgörlig” den underliggande årsaken till deras dålig mående behandlas inte däremot, den kommer fram med minskat styrka när behandlingen upphör.( utsättande av t.ex Tbl) då dessa skapa den obalansen som man gärna påstå att Psykiatrisk dålig mående är.
    Alla som tar psykmediciner måste genomgår en mycket kontrollerat nedsättningsperiod, där i stort sätt regeln är: för varje månad som mediciner är tagen en vecka , för varje år en månad. ( Peter Breggin) Dessutom måste nedsättande alltid ackompanjeras med samtalsterapi för att hjälper att förstå de undertryckta känslor/reaktioner som kommer upp vid utsättande, då dessa som skribenten skriver kan vara mycket skrämmande.
    Bara det starkaste och mest medvetna klara detta själva. Då Psykiatrin som Åke alldeles riktig beskriver är en förtrupp för Big Pharma är alt detta naturligtvis inte önskvärt, då bara livslång behandling garantera växande inkomster. Om man ser på den historiska utvecklingen inom Psykiatrin har ” tortyren” blivit mer avancerat och sofistikerat. Det är dags att inte bara de drabbade och dess anhöriga reagera, även de som inte har direkt erfarenhet, då det i dagens läge snart kan drabba vem som helst. Mitt förslag: alla unga under utbildning inom psykiatri måste genomföra ett självförsök, dels med mediciner och dels med ECT för att bli medveten om vad dom utsätter sina patienter för.

  • Sätt torterarna i fängelse. De skall inte verka inom sjukvården. Man måste vara totalt empati och intelligensbefriad om man medvetet utsätter människor för denna sortens tortyr och djävulska övergrepp

  • Psykiatrin är BigPharmas förtrupp!! Mer sjukdom är mer pengar! Etiskt eller…? Om psykiatri hade fungerat hade t.ex. krig varit avskaffat redan på 1800-talet. Nu är ju det snarare så att dessa vitklädda överstepräster lånar sig till psykologisk krigföring mot snart sagt allt förnuft.
    Alla mentala tunga händelser har sin början i ett beslut och slutar i en låg emotion. OK! Emotionen bilder en fallande kurva. Kör emotionskurvan baklänges och saker händer – gratis!

  • Gjorde några sökningar hos socialstyrelsen och fann detta från 2013.

    “Knappt hälften av de cirka 40 000 ECT-behandlingar som utfördes i landet under ett år rapporterades in till Socialstyrelsens patientregister. Dels finns en kraftig underrapportering från landstingen.”

    Mindre än hälften av alla behandlingar registreras?

    “[..] enkätsvaren visar att merparten av landstingen utför många gånger fler behandlingar än de lämnar uppgift om.”

    Och

    “[..] Dels utförs MÅNGA elbehandlingar av ANNAN personal än läkare, och då omfattas inte vårdgivaren av uppgiftsskyldigheten.”

    Så friskriver man sig helt från ansvar eller? För det finns då inte med i några nationella register i huvudtaget. Hur ska man kunna bevisa att det som skett faktiskt har skett? Är man ens vid medvetande? Är man frihetsberövad, fastspänd, drogad? En tydlig effekt är ju dessutom minnesluckor. Och vilka är dessa externa aktörer? Skrämmande.

    Såg även att Irland nyligen röstat igenom en lag som förbjuder ECT under tvång. Det är verkligen hög tid att Sverige slutar upp med att experimentera på människor emot deras egna vilja! Karolinska får ju tydligen också hålla på såhär.

    http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2013mars/kraftigunderrapporteringavect

  • Sätt torterarna i fängelse. De skall inte verka inom sjukvården. Man måste vara totalt empati och intelligensbefriad om man medvetet utsätter människor för denna sortens tortyr och djävulska övergrepp

  • Psykiatrin är BigPharmas förtrupp!! Mer sjukdom är mer pengar! Etiskt eller…? Om psykiatri hade fungerat hade t.ex. krig varit avskaffat redan på 1800-talet. Nu är ju det snarare så att dessa vitklädda överstepräster lånar sig till psykologisk krigföring mot snart sagt allt förnuft.
    Alla mentala tunga händelser har sin början i ett beslut och slutar i en låg emotion. OK! Emotionen bilder en fallande kurva. Kör emotionskurvan baklänges och saker händer – gratis!

  • Gjorde några sökningar hos socialstyrelsen och fann detta från 2013.

    “Knappt hälften av de cirka 40 000 ECT-behandlingar som utfördes i landet under ett år rapporterades in till Socialstyrelsens patientregister. Dels finns en kraftig underrapportering från landstingen.”

    Mindre än hälften av alla behandlingar registreras?

    “[..] enkätsvaren visar att merparten av landstingen utför många gånger fler behandlingar än de lämnar uppgift om.”

    Och

    “[..] Dels utförs MÅNGA elbehandlingar av ANNAN personal än läkare, och då omfattas inte vårdgivaren av uppgiftsskyldigheten.”

    Så friskriver man sig helt från ansvar eller? För det finns då inte med i några nationella register i huvudtaget. Hur ska man kunna bevisa att det som skett faktiskt har skett? Är man ens vid medvetande? Är man frihetsberövad, fastspänd, drogad? En tydlig effekt är ju dessutom minnesluckor. Och vilka är dessa externa aktörer? Skrämmande.

    Såg även att Irland nyligen röstat igenom en lag som förbjuder ECT under tvång. Det är verkligen hög tid att Sverige slutar upp med att experimentera på människor emot deras egna vilja! Karolinska får ju tydligen också hålla på såhär.

    http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2013mars/kraftigunderrapporteringavect

  • Beklämmande! Ironiskt nog kallas starkström genom huvudet, som är kroppens känsligaste del, för vård. Skulle en person utsättas för denna elchock genom något annat kroppsorgan skulle det kallas
    tortyr.

  • Tråkig historia detta. Har jag inte rätt när jag skriver att det är människor med dåligt eller icke fungerade sociala skyddsnät som söker sig till psykiatrin. Det du beskriver är vad som drabbar människor genom livet, och med fungerande sociala skydds är vi skapta att klara av dessa påfrestningar, speciellt när vi är föräldrar.

    Vad jag vill få fram är: undvik till vilket pris som helst psykiatrin.

  • Beklämmande! Ironiskt nog kallas starkström genom huvudet, som är kroppens känsligaste del, för vård. Skulle en person utsättas för denna elchock genom något annat kroppsorgan skulle det kallas
    tortyr.

  • Tråkig historia detta. Har jag inte rätt när jag skriver att det är människor med dåligt eller icke fungerade sociala skyddsnät som söker sig till psykiatrin. Det du beskriver är vad som drabbar människor genom livet, och med fungerande sociala skydds är vi skapta att klara av dessa påfrestningar, speciellt när vi är föräldrar.

    Vad jag vill få fram är: undvik till vilket pris som helst psykiatrin.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *