10 KOMMENTARER

1. Man får inte glömma att det var tidningen 2000-Talets Vetenskap som sedan starten 1996 fram till i dag, i över 20 artiklar av och om Erik Enby, lyftte fram hans arbete och forskning. Innan dess har chefredaktören Ingemar Ljungqvist alltsedan år 1992 stöttat Erik Enby och har i Sydney till och med medverkat i talarstolen då den första världskongressen om cancersjukdomar hölls. Sedan år 2000 har även Siv Wernborg varit Erik Enbys vapendragare. Föreningen SARA, dess styrelse, dess tidning 2000-Talets Vetenskap och tidningens journalister och chefredaktör, skall således även de ha all heder för sitt arbete.

Att ignorera sanningar och tiga ihjäl dem är ett sätt att motverka vetenskapliga upptäckter.

Börje Peratt har producerat en viktig film men det finns även många andra som under många års tid har arbetat för Erik Enbys skull.

Michael Zazzio – medicinsk forskare inom hörsel- och balanssjukdomar samt juridisk rådgivare åt – även åt Erik Enby

2. Tack för de raderna Zazzio. I ett vetenskaplig sammanhang är det oerhört viktigt att inte förtiga eller ignorera historien. När det gäller Enbys föregångare så finns en hel rad med tidigare tidigare pionjärer: Almquist, Bechamp och Enderlein. Den sistnämnde omhuldad i Enbys bok Hidden Killers.
    Men ännu viktigar: Filmen är så oerhörd bra och den ska ses på biograf. Då kan man , precis som i Stockholm, både skratta, gråta och applådera tillsammans..
    Det är klart för visningar i både Göteborg och Höör de närmsta dagarna.- Många andra frågar sig när den kommer till deras ort. Fråga inte, utan ta saken i egna händer (precis som Enby, Zazzio, Peratt och undertecknad gjort) Se till att filmen kommer till din ort. Fixa själv en visning!
    Ingemar Ljungqvist, chefredaktör för http://www.2000tv.se där massor med läsning om Cellväggsfria Mikroorganismer finns tillgängliga

3. Jag har inte arbetat för Erik Enby eller någon förening som omnämns här. Det är ett grovt missförstånd om man skulle uppfatta det så. Jag har arbetat för att få fram fakta och olika sanningar rörande hur en forskare och läkare tycks ha drabbats av sin omgivning pga idéer som inte accepteras från delar av etablissemanget. Jag har även granskat hans motståndare, Larhammar och Expressenjournalister, Robert Aschberg m fl för att se om deras påståenden är rimliga. Det visade sig att mycket grundades på mened och lögner. Så om inte detta hade kommit fram hade bilden blivit en annan. Resultatet av min granskning visar på att ett justitiemord kan ha begåtts mot Erik Enby. Men dessa fakta har jag således inte hämtat vare sig från Enby eller verksamma i nämnda föreningar utan genom källgranskning av protokoll och dokument och intervjuer med de som var med. Larhammar och Aschberg undantagna, ja även Gunnar Moa som gjorde sig onåbar. Att jag i detta sammanhang tvingats göra urval och prioriteringar är naturligt. Påstående om att förtiga historien blir därför något märklig. Jag har förvisso fått en del bandade intervjuer med myndighetspersoner men de var så styrande och aggressiva från intervjuaren att de blev omöjliga att använda eller dra några slutsatser från. I ett sent skede gjorde jag en intervju med Ljungqvist och då för att få fakta kring hur han mötte Enby och vilka slutsatser han då drog av den tidiga historiken och han nämnde då ett möte med en annan forskares liknande fynd som Enby gjort. Jag uppskattar Ljungqvists inlägg i filmen och förslag och uppmuntran till att få filmen visad på olika orter. /Börje Peratt

4. @ Börje Peratt
    Men då är vi väl helt överens Börje. Vad vi ser som förtigande – är det som är gjort i recensionen ovan. Inte det filmen åstadkommer. Vi är överens om att vi jagar sanningen. Du genom att söka den i myndighetsattackerna mot Erik Enby. Jag har mer granskat Erik Enbys vetenskapliga slutsatser – och då har min egen grävarresa varit betydligt mer utdragen än din snabbstudie under knappa två år. Min undersökningsresa har fört mig till Universitet och Konferenser i Sydney, Wien, Amsterdam, Sri Lanka Los Angeles och senast Sofia Bulgarien.
    På den senaste resan till Bulgarien kunde till och med professorn där tre ord på svenska: ”Cancer är svamp” Det arbete som Nadya Markova et al. utfört konfirmerar helt Enbys arbete , som dock inskränkt sig till observationsstudier i interfernskontrastmikroskopet. Den som vill veta mer om denna spännande vetenskapliga historia kan söka på http://www.2000tv.se och öppna gamla nummer från 2007 som ligger pdf-förpackade. Då kan cancerns gåta komma många steg närmare en lösning.
    Ingemar Ljungqvist, chefredaktör 2000-Talets Vetenskap

5. Ulla Premmert fick nedanstående från sin väninna i Stockholm
    ”Så jättebra film! Det märktes ju också på applåderna som aldrig ville tystna. Fast jag läst boken och var lite insatt i turerna , var filmen så spännande och engagerande. Och Erik E själv fick lov att framträda med samma stronghet och coolhet och sälta som i boken. Hans fru, så omöjlig att ömka med den där humorn när hon yttrade sig. Och Börje P. så himla strong! Ja, grattis, grattis!!
    Läste nu Kersti Wistrands artikel som var strålande och tog upp allt det lovvärda. ”/KS

6. Facebook kommentar från Göteborgsvisning 2 juni: Detta är en måstesefilm och vi ser gärna om den igen om den kommer till Uppland/Sörmland igen.
    Betyg: ❤️❤️❤️❤️❤️❤️ av fem