Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Pokémon-kampanjen visar hur lätt det är att lura svenskar i vilken riktning som helst

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 15 augusti 2016
- Torbjörn Sassersson

 

De Fria Media rapporterar från Stockholm city där horder av svenskar rusar runt för att försöka fota en uppdykande Pokémon. “Det här är vad vi människor blivit. Vi jagar illusioner”, säger De Frias reporter.

Om det är så här lätt att styra människor att rusa efter en fantasifigur, vilket hopp kan vi då ha att kommande generationer av beslutsfattare ska förvalta Sverige bättre än den nuvarande? Frågan som ställs av De Frias reporter är träffande och skrämmande.

Pokémon-fenomenet uppfanns runt 1996 av japanen Satoshi Tajiri. Namnet Pokémon kommer från orden pocket och monster. Ursprungligen var Pokémon en fantasifigur i ett dataspel, men har med åren utvecklats till en japansk media-franchise som består av TV-serier, långfilmer, samlarkortspel, serietidningar m.m.

Den 12 juli skriver DN i artikeln: “Vad är Pokémon Go?”:

“Nintendospelet Pokémon Go, som hittills varit en succé i världen, har släppts i Sverige. Du kan nu gå runt och leta efter visuella varelser i matbutiker, på skolor, i parker eller runt ditt gathörn. DN har listat det du behöver vet om spelet.”

Dagens Nyheters kulturredaktion anser att lanseringen av spelet Pokémon Go var så kulturellt viktig att spelet fick en egen instruktionsartikel för alla svenskar som vill jaga en Pokémon. En rad andra tidningar har även skrivit om fenomenet senaste veckorna.

DN nämner i artikeln: “Pokémon Go krockar med verkligheten”, Bonniers nättidning KIT vars spelredaktör Thomas Arnroth har lagt ner hundratals timmar under flera år med att spela Pokémon i sina tidigare versioner.

“Nu spelar vi spel på mobilen, men om du satt på tåget för några år sedan så var det Gameboy som gällde. Då var man 15 år yngre.”

Thomas Arnroth har redan ägnat timmar åt att jaga monster i det nya Pokémon Go och han anser att spelet är ett av få spel i dag som kan överbrygga generationsgränserna.

Om riskerna med Pokémon Go säger Arnroth:

“Det är intressant att kritiken mot spel brukar vara att man sitter inne och saknar vänner. Det här är helt omvänt, folk går ut och gör sig illa. Men kritiken om att man ramlar och slår sig är löjlig. Det gör man när man går ut och leker eller när man sms:ar på tunnelbanan.”

Tidningar ut i världen rapporterar om hur Pokémonspelande unga och vuxna skadat sig när de ramlat, blivit påkörda eller rånats. Hem har invaderats eftersom eftersökta Pokémon-figurer placerats på fel platser. De Fria kallar spelet Pokémon Go för “pokémongo”.

Text: Torbjörn Sassersson, uppdaterad kl 15:44, 15 aug


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: Pokémon Go