Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

23%

23.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Sture Johansson: Ut med det omoraliska ledarskapet!

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 24 augusti 2016
- NewsVoice redaktion
Ledarskap, moral - Foto: Crestock.com

Moral – i mångas öron kan det låta tråkigt och präktigt. Med faktum är att vi är i behov av ett nytt ledarskap och som vi kanske kan kalla det moraliska ledarskapet. För visst är det något speciellt med en människa som drivs av en genuin vilja att överlämna verksamheten i förbättrat skick än innan hen tillträdde räknat i förtroende, effektivitet och ekonomi?

Text: Sture Johansson, Hamrin & Partners

När tidigare tongivande politiker som Fredrik Reinfeldt, Göran Hägglund och Göran Persson lyfter månatliga skattefinansierade avgångsvederlag långt över 100.000kr och samtidigt arbetar och erhåller ersättning från marknaden som genererar miljonvinster, då blir det normbildande varpå andra följer efter.

När dessutom etikens väktare Riksrevisionen slirar på moralen sätts hela statsförvaltningens förtroende på spel. För det är trots allt mänskligt att tänka – om dom kan, varför ska då jag låta bli? Vi är därför i behov av ledare som inte bara låter sig styras av förtjänstmöjligheter och makt, det politiskt korrekta eller vad som tillfälligt ser bra ut i media, LinkedIn eller Facebook.

Goda förebilder behövs men sådana är inte alltid så lätta att hitta. En negativ spiral kan lätt uppstå och så rullar månader och år på med allt fler politiker, tjänstemän och företagsledare som rättfärdigar sig själva runda ersättningar, såväl som undantag från de regler de själva varit med om att skapa. Kostnaderna i tappat förtroende och eroderade varumärken går inte att underskatta. Det rör sig om stora belopp men också förlorade möjligheter att utveckla genomförandeförmåga, konkurrensfördelar såväl som intressenters förtroende.

Läs hela artikeln på Hamrin.se


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq