Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

43%

43.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 25/4 kl 13:45.

Bilkrock bakifrån – Så här minskar du risken för nackskador

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 15 mars 2017
- NewsVoice redaktion
Minska risken för nackskador vid påkörning bakifrån så här...
Minska risken för nackskador vid bilkrock bakifrån så här...
Minska risken för nackskador vid påkörning bakifrån – Foto: Automotive Zone

Hur bör en bilstol vara funtad för att minimera riskerna för nackskador vid trafikolyckor och hur kan bilpassagerare vid en bilkrock bakifrån skydda sig aktivt? Frågor ställdes till professor Mats Svensson på Chalmers. Han är expert på bilsäkerhet och arbetar på “Safer-Vehicle and Traffic Safety Centre”.

Text: NewsVoice i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma | Bild: Minska riskerna för nackskador vid påkörning bakifrån – Foto: Automotive Zone

Här är Mats Svenssons svar:

Mats Svensson - Chalmers, pressfoto
Bild: Mats Svensson – Chalmers, pressfoto

Vid påkörning bakifrån ska en idealisk bilstol ge ett väl utbrett jämnt stöd åt hela ryggen och bakhuvudet. Detta system ska utformas så att alla lederna i hela ryggraden, från ländrygg upp till skallbasen, inte påförs några nämnvärda böj-rörelser eller kraftiga belastningar…”.

Bilstolen ska idealt ställa in sig automatiskt till varje persons kroppskonstitution…”.

Allra bäst blir det om bilen har ett yttre sensorsystem som kan avgöra att en påkörning är oundviklig redan flera tiondels sekunder före kollisionen, samt utnyttja denna korta tid till att sträcka säkerhetsbältet och justera ryggstödsvinkeln för att få den åkande personen att sitta med huvudet närmre huvudstödet.

Bilstolen ska dessutom ha dämpande och stötabsorberande egenskaper som minimerar rekylen framåt i slutskedet av kollisionsförloppet…”

Text: NewsVoice i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq