Förskolan inte alltid bra för barns psykiska hälsa

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 19 juni 2017
- NewsVoice redaktion
Madeleine Lidman. Pressfoto: Tommy Wiberg

DEBATT. Folhälsomyndigheten och forskningsförnekaren Sven Bremberg har presenterat ännu en av sina “nyheter”. Återigen påstås det en massa saker som saknar belägg. Nu heter det att “Förskolan är bra för barns psykiska hälsa”.

Det sorgliga är att dessa nyheter alltid handlar om gammal forskning som inte har någon som helst relevans för vilken effekt dagens förskola har på barn. Tänk om de journalister som så ihärdigt delar dessa “nyheter” som publiceras med jämna mellanrum från Bremberg, någon gång kunde ta och titta på källorna till alla dessa fake news.

I sin sammanställning har Folkhälsomyndigheten som vanligt använt sig av gammal forskning som inte är relevant för dagens förskola. Dessutom är det bara en studie som är svensk av de åtta som det hänvisas till. Studier från 1960- och 1970-talets förskola och 1990-talet, säger ju ingenting om vilken effekt dagens förskola med stora barngrupper och få personal har på barn.

Sven Bremberg
Sven Bremberg – Foto: KI, pressfoto

Ett annat stort problem är att studierna jämför förskolebarn med barn som gått hos dagmamma. Men som vanligt får Bremberg det att låta som att det är hemmabarn vs förskolebarn det handlar om. Jag har personligen ingen aning om hur dagmammorna arbetade i Norge och Danmark på 1960-talet, men att påstå att förskola är bra för barn, bara för att man jämfört dagisbarn med dagmammebarn i några gamla studier från Norge och Danmark, är faktiskt en direkt lögn.

Tydligen är Bremberg upprörd över professor Ulla Waldenströms faktaspäckade bok: “Mår barnen bra i förskolan” där hon tydligt lyfter problemantiken att det saknar forskning under de senaste 30 åren i Sverige, kring vilken effekt förskolan har på barn. Bremberg skriver därför “att det är viktigt att klargöra den AKTUELLA KUNSKAPEN om förskolan effekter på barn.

Vilken aktuell kunskap! Vilka svenska studier på vilken effekt förskolan har på barn? Det finns ju inga sådana studier, inte ens studierna från Norge och Danmark är aktuella eller relevanta för de positiva effekter som förskolan påstås ha på barn.


Svenska barn mår ju dessutom bara sämre och sämre. Vi har en alarmerande ökning av psykisk ohälsa om förskolan främjar psykisk hälsa hos barn och en majoritet går där – varför mår då inte barnen bra?


Andra lögner som presenteras i informationen från Folkhälsomyndigheten, handlar om att James Bowlbys anknytningsforskning avfärdas som en oprövad teori. Det här har Bremberg hävdat många gånger och jag har pratat med Malin Broberg professor i utvecklingspsykologi och hon poängterar att det finns gedigen forskning kring anknytning. Men bara en sann forskningsförnekare kan sprida sådana lögner.

Synd bara att han sitter på Folkhälsomyndigheten och har så stort inflytande över att föräldrar serveras en massa fake news, när det är fakta de behöver för att kunna fatta rätt beslut kring sina barns första år i livet.

Text: Madeleine Lidman, Hemmaföräldrars nätverk

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

Tags: förskolan
  • Om bokstavs-syndromen….
    Tips: Kolla Don Blackerby om barns tidiga upplevelser, som senare i livet skapar hela alfabeten av symptom.
    #1 imprinted experiences
    #2 studieteknik – ingen!
    #1 liknar PTSD givet t.ex. vid vaccinering, bestraffning eller olyckor etc, mao smärta eller hot om smärta.
    #2 i tidig skolgång lärs barnen att läsa, senare tas, klass tre, för givit när de kan läsa har de studieteknik – fel, fel, fel!!!

  • Beror lite på vad för förskola vi talar om. Mina tre barn gick några timmar per dag, från två års ålder, på ett Regio milli (stavning?) inspirerat förskola och älskade det och växte som människor. Pedagogiken gick ut på att barn hade 100 språk och genom att arbete i projekt – terminvis – redovisade dem slutarbetet för oss föräldrar. På den tiden (slutet av 90-talet) var inte heller personalen feminist indoktrinerade. Ett projektet kunde t ex handla om årstider. Hamnade då min dotter i vintergruppen, lätt pedagogen samtalen flöda fritt runt hur snö blir till. Barngruppen kom framtill att gigantiska snökanoner bombade staden på natten. Sedan byggdes en model av snökanon. Inga vuxen “rätttade” barnen. Kannon tyckte jag. Barnens kreativitet stack i väg.

  • Jag har själv arbetet som förskollärare undre 90 talet och 00 talet. När jag själv blev förälder valde jag och min man att ha barnen så lite som möjligt på förskola eftersom mina erfarenheter är att förskolan främst är bra för staten och föräldrar. Dåliga lokaler med för höga ljudnivåer och el dålig ventilation, utarbetad personal som pålagts med “munkavel”, undermålig mat och på vissa förskolegårdar var det dessutom osäkra utegårdar. Personalen bestod av både utbildad och outbildad personal, både lämplig och direkt olämpliga personer. tyvärr är min erfarenhet att de som inte han leda och hantera en barngrupp och krävande barn kompenserar sin oförmåga med att med intriger och manipulation skaffa sig ett övertag. Lägg dessutom till alla barn med olika diagnoser, att få en diagnos kan vara en långdragen process, som föräldrarna alltför ofta lät tillbringa långa dagar på förskolan för att själva få lite andrum.
    Klart att barnen tar skada. Stress och dålig anknytning till föräldrarna. Jesper Juul, dansk psykolog, skriver om “autonoma barn” som har klarar sig bra oavsett hur dålig uppväxtvillkoren är. Jämför svenskans “maskrosbarn” är de som klarar långa dagar på 40 timmar eller mer på förskolan som klarar av “världens bästa barnomsorg”.

    Svenska föräldrar är överlag inte mogna för vare sig information eller diskussion .

  • Dumskallarnas sammansvärjning! Självklart är ökat antal barn/personal inte bra men att dra slutsatsen att förskolan är skadlig är att rusa iväg rejält.

    Barn är sociala varelser och för flertalet barn är den sociala träning förskolan ger ovärderlig.

    Bäst var ändå kommentaren om microvåger och wifistrålning. Med de argumenten är varenda hem, skola och arbetsplats ex på livsfarliga miljöer.

  • I dag är förskolan definitivt inte bra för barn eftersom förskolans miljö är förorenad med mikrovågsstrålning från trådlös teknik. Införandet av WiFi och surfplattor i förskolan har gjorts endast pga storföretags intressen (läs Apple mfl) som maximerar sina vinster på barnmarknaden. Det har inget med barns bästa att göra. (Apples grundare Steve Jobs gav för övrigt inte själv sina barn surfplattor) Se mer på http://www.stralskyddsstiftelsen.se

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *