Benskörhet – Så här kan du bygga upp styrkan i ditt skelett

5
1125

Hur kan du bygga upp styrkan i ditt skelett och hur kan du förebygga benskörhet? Frågorna hör inte bara hemma i moderna tider. För hundratals år sedan visste kineserna hur de skulle stärka benstommen för att tåla hårda slag mot armar och ben. Sjöfarare anade att det var något i maten som botade den fruktade skeppssjukan när skelettet förtvinade.

I videos på YouTube demonstrerar kampsportexperter hur elever kan bygga upp ett mycket tåligt skelett genom att utsätta benen i underarmar och smalben för upprepade påfrestningar. Genom att slå och sparka mot trädstammar och sandsäckar utvecklas en extremt stark benstomme, men metoderna är för de flesta vanliga hälsomedvetna alltför plågsam.

Video: Jakemace.com

Ett mer acceptabelt sätt att bibehålla styrkan i skelettet är allmän fysisk träning att jämföra med motsatsen, sängliggande som ”kalkar ur” och försvagar benstommen.

Benskörhet och skeppssjukan

En viktig förutsättning för att kunna bygga upp skelettet och benstyrka är att vi får i oss alla nödvändiga mineraler och vitaminer. Den brittiska marinläkaren James Lind upptäckte år 1747 att limejuice botade skörbjugg (skeppssjukan). Det var C-vitaminet som botade. Limejuice blev därför obligatoriskt på engelska flottans fartyg. Innan upptäckten kunde hälften av besättningarna på européernas upptäcktsresor över världshaven avlida av skörbjugg.

FAKTA. Vitamin C behövs för att proteinet kollagen ska bildas normalt. Allvarlig brist av vitamin C leder till att mängden kollagen i bindväven minskar och blir av dålig kvalitet. – Wikipedia om skörbjugg


Trots att skörbjugg idag ofta betraktas som ett bortglömt och historiskt problem drabbas fortfarande fattiga delar av världen och rika människor i västvärlden på grund av dålig kost.


Sedan tre decennier har benskörhet blivit en av de stora folksjukdomarna. Enligt Världshälsoorgansiationen (WHO) drabbas 200 miljoner personer i världen av benskörhet (osteoporos). Vårdkostnaderna i Sverige uppgår till 4,5 miljarder kr per år, enligt DN.

Bertil Wosk

Enligt näringsexperten Bertil Wosk är en av orsakerna till benskörhet en alltför syrabildande kost ofta bestående av animalier, mjölk, spannmålsprodukter och raffinerat vitt socker. Andra orsaker är näringsbrist och frånvaron av träning med vikter (viktbärande motion), som till exempel styrketräning.

För att förebygga benskörhet och för att ge förutsättningarna för en stark och frisk benstomme har hälsoföretaget Holistic tagit fram preparatet Benstark berikat med alla de komponenter som kroppens skelett och tänder behöver. Benstark innehåller bland annat: Magnesium, C-vitamin (askorbinsyra), zink, kalcium, mangan, vitamin K2, vitamin D3 och kisel.

Text: NewsVoice i samarbete med Holistic

Relaterat oh referenser

Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

5 KOMMENTARER

  1. Man behöver inte utsätter sig för själv tortyr som i videon om man inte dessutom vill bli smärtokänslig i sina benhinnor. Det räcker med att belasta sin benstomme med i första hand sin egen vikt, alltså t.ex att gå rask. Det viktigaste är regelbundenheten dvs. minimum 3 ggr i vecka över månader, det andra som är viktigast är att belasta sin kropp i balans och inte krum. All belastning stimulerar benväxten där, var belastningen äger rum

  2. Birgit har rätt. därför är det så viktigt att svaga människor med benskörhet (gamla och sjuka) bereds möjlighet till fysiska aktiviterer, i samverkan och med stor respekt för dessa drabbade människor naturligtvis. (Vårt samhälle måste också återgå till att visa stor respekt för gamla och svaga människor överhuvudtaget!)

  3. Trädgårdsarbete är utmärk träning för skelettet. Jag började med denna träning för 7 år sedan och jag lovar det är den bästa träningen för åldringar. Börja när du fyller 50 och håll på med vårgrävning minst 90kvm, sätt potatis, rödbetor, morötter, majs, jordgubbar, hallon, bönor, gröna ärtor, persilja, koriander. Plocka inget ogräs när det börjar gro, håll bara efter det värsta. Klipp gräsmattan varje vecka. Vattna vid torka, samla ihop slangen. Håll efter gräskanter, förrådskanter, stigar, gränser. Skörda jordgubbar, skörda hallon och äpplen till hösten. Skörda i Juli, Augusti, September och äpplen i Oktober och November. Bästa kollonilotten och billig hyra och framförallt giftfri mat.

  4. Kjell har rätt, rörelseaktivitet skall vara lustbetonad, när det blir tvång brukar människor snabbt lägga av.
    Kroppen är en del av naturen och som allt i naturen sker processer långsamma. Skelettet kan också stärkas igen, men det tar tid och därför bör aktiviteten vara lustbetonad.

  5. Instämmer med Kjell Holmsten och tillägger att skörden innehåller de ämnen som kroppen behöver för att hålla sig frisk!

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here