Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Claes Malmberg: TV hyllar mobbarna i nöjesbranschen

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 20 januari 2013
- Torbjörn Sassersson

Claes Malmberg hyllar den vänliga tonen i “Stjärnorna på slottet” som blivit snällare än någonsin och samtidigt bränner han av en rejäl känga mot den svenska nöjesbranschen, skriver Aftonbladet idag.

Text: Torbjörn Sassersson från Rykteshantering.nu

Det var länge sedan det debatterades om förnedrings-TV konstaterar undertecknad. Det var under våren 2012 som det förekom att några bloggare skrev om det.

Förnedrings-TV definieras så här enligt Wikipedia:

Förnedrings-TV, informell benämning på en form av TV-underhållning som blommat ut efter millennieskiftet, och där förödmjukande, förringning och eventuellt kränkning av deltagarna är ett starkt eller rent av bärande inslag.”

Så här sa Claes Malmberg till Aftonbladet i artikeln “Claes Malmberg: Vi hyllar de elaka mobbarna i dag”, vilket antyder att problemet med mobbningsattityden finns kvar i nöjesbranschen.

“Vi hyllar dem som mobbar och är elaka, de är de vi ser upp till. Vi är omringade av idiotiska politiker och ett gäng gymnasiemobbare inom nöjesbranschen som håller på och får enorma rubriker för att de är elaka och jävliga mot folk, jag hoppas att det förändras snart, säger han.”

Det kan i sammanhanget vara intressant att nämna en uppsats från 2007 med rubriken: “Effekter av Förnedrings-TV i empatisk förmåga och sinnesstämning”. Rapportskrivarna sammanfattar syftet med studien:

“Syftet med experimentet var att genom en beroende mätning undersöka om förnedrings-tv hade någon effekt på individers upplevda och självrapporterade empatiförmåga och sinnestämning. Vidare undersöktes också om det förelåg genusskillnader i empatiförmåga och sinnesstämning beroende på vilket filmgenus försökspersonerna fått se förnedras eller lovordas i filmsekvensen.”

Resultatet visade att den totala empatin ökade när försökspersonerna fick se en kvinna få förnedrande feedback. Det låter lovande om jag tolkar det rätt, att betrakta förnedring ökar omtanken om den förnedrade.

Frågan är hur mycket förnedrings-TV speglar nöjesbranchens interna konkurrens mellan individer och attityder samt hur mycket förnedrings-TV speglar samhället i stort och attityden hos gemene man.

 


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq