Läkaren som själv använt SSRI varnar andra läkare

publicerad 18 februari 2014
- Thomas Arvidsson

Sven TernovLäkaren Sven Ternov hann skriva ut mycket SSRI-preparat till sina patienter innan han själv blev deprimerad  och under flera år använde Venlafaxin ( SSRI).  När det var dags att trappa ned och sätta ut medicinen kom det han inte var beredd på: utsättningssymptomen och abstinensen.

Trots att han själv var läkare och förskrivare var han inte informerad av dessa effekter av SSRI-medlen och därmed inte heller hans patienter.

Det är i Läkartidningen som Sven Ternov berättar om hur han blev sjukkriven för så kallad endogen depression och satt på behandling med SSRI-preparatet Venlafaxin. Som läkare och förskrivare var han förtrogen med preparatet och han medicinerade i drygt två år.  Sedan skulle han trappa ner och sätta ut medicinen och då kom det som han som läkare aldrig hade blivit informerad om och förstått viden av, tillvänjningen och utsättningssymptomen.

Sven Ternov drabbades av “zaps” (elektriska stötar i hjärnan),  hörselhallucinationer,  en våldsam trötthet, en känsla av att hjärnan inte följde med när han vred huvudet mm.

Efter sin egen erfarenhet av SSRI-medicinering är det några punkter som Sven Ternov är speciellt orolig för och vill varna sina läkarkolleger för:

1. Läkarna är för dåligt informerade om utsättnings- och abstinenssymptom av SSRI. “Patienterna frågar oss om man kan bli beroende av dessa medel och vi svarar troskyldigt nej för det är vad vi blivit lärda.”

2. Indikationen för SSRI är endogen depression men läkemedelsbolagen har fått oss läkare att tillgripa dessa medel för ett utökat antal indikationer som till exempel tvångssymdrom, panikångest, social fobi, generell ångest, posttraumatiskt stressyndrom mm mm. Det är ansvarslöst att vi som läkare ordinerar  SSRI för någon som “gått in i väggen” eller är utbränd. Detta är inga godkända indikationer för SSRI.

3. Abstinens- och utsättningssymptom måste göras mer kända för läkarna som då i sin tur kan informera patienterna och ge korrekt information.

Sven Ternov avslutar med att han skulle vilja att patienter får betydligt bättre och utförligare information om riskerna med SSRI,  att behandlingstiderna med SSRI hålls så korta som möjligt för att undvika abstinensbesvär  samt att alla typer av anti-depressiva förses med tydlig varningstext.

Text: Thomas Arvidsson


Relaterat

Dagens Medicin: Varning för SSRI:s utsättningssymtom


Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Hejsan jag är 34 år mamma o sjukskriven.
    Har fått diagnosen adhd pch ätit cpncerta några månader nu…dwn hjälper enorm med fokus mina är mycket klarare i huvudet. Men har omman min diagnos. Haft mycket ångest och depression under fem sex år . Då fick jag allt ifrån ssri. Snri och lyrica . När jag tog ovanstående var em biverking att det käns aom man inte har “kontakt” med sig själv….
    Nu har jag inga direkta biverkningar på concertan mer än jag fått ångesten tillbaka .. (beror troligtvis på att jag nu tänker klarare o lättare att se prioriteringar och mkt måsten. Va som o vakna upp och inse hur jäkligt jag sitter rent ekonomiskt mm)
    Läk har nu skrivit ut mirtazapin för min ångest . Men är livrädd o känna mig off o inte o kontakt med mig själv. Någon som har kunskap kring min medicenering el erfarenheter !? Tacksam för svar
    Mvh adhdmamman4

    • Gör som jag. Läs innehållsförteckningen och slå upp på internet de ämnen som medicinen innehåller. Läs vad de är och vad de gör med kroppen. Sök sen efter motsvarande substitut till medicinen som är snällare mot kroppen.

      För din egen hälsas skull, lär dig så mycket du kan om de mediciner du tar. Kom ihåg att läkaren vet allt om medicinerna han ordinerar ut men du får själv ta reda på information som läkaren inte kommer att ta upp spontant och ge dig. Var vaksam om läkaren generaliserar substanser du kanske vill veta mer om.

      Världen blir grymmare för var dag och alla drabbas. Är det nåt jag lärt mig de senaste 5 åren så är det att vi alla står ensamma mot mäktiga institut, företag, regeringar, forskare m.m. Vill man veta något får man leta rätt på informationen själv, och verkligheten är inte vad vi har lärt oss.

      Hoppas du kommer upp på spåret igen och får möjligheten att njuta av livet!

  • Hejsan jag är 34 år mamma o sjukskriven.
    Har fått diagnosen adhd pch ätit cpncerta några månader nu…dwn hjälper enorm med fokus mina är mycket klarare i huvudet. Men har omman min diagnos. Haft mycket ångest och depression under fem sex år . Då fick jag allt ifrån ssri. Snri och lyrica . När jag tog ovanstående var em biverking att det käns aom man inte har “kontakt” med sig själv….
    Nu har jag inga direkta biverkningar på concertan mer än jag fått ångesten tillbaka .. (beror troligtvis på att jag nu tänker klarare o lättare att se prioriteringar och mkt måsten. Va som o vakna upp och inse hur jäkligt jag sitter rent ekonomiskt mm)
    Läk har nu skrivit ut mirtazapin för min ångest . Men är livrädd o känna mig off o inte o kontakt med mig själv. Någon som har kunskap kring min medicenering el erfarenheter !? Tacksam för svar
    Mvh adhdmamman4

    • Gör som jag. Läs innehållsförteckningen och slå upp på internet de ämnen som medicinen innehåller. Läs vad de är och vad de gör med kroppen. Sök sen efter motsvarande substitut till medicinen som är snällare mot kroppen.

      För din egen hälsas skull, lär dig så mycket du kan om de mediciner du tar. Kom ihåg att läkaren vet allt om medicinerna han ordinerar ut men du får själv ta reda på information som läkaren inte kommer att ta upp spontant och ge dig. Var vaksam om läkaren generaliserar substanser du kanske vill veta mer om.

      Världen blir grymmare för var dag och alla drabbas. Är det nåt jag lärt mig de senaste 5 åren så är det att vi alla står ensamma mot mäktiga institut, företag, regeringar, forskare m.m. Vill man veta något får man leta rätt på informationen själv, och verkligheten är inte vad vi har lärt oss.

      Hoppas du kommer upp på spåret igen och får möjligheten att njuta av livet!

  • Venlaflaxinet rena rävgiftet,för min del kändes det som kroppen gick framför mig själv när jag var ute och gick,otrolig trötthet,illamående och huvudvärk.När jag skulle trappa ut den så fick jag otrolig ångest,alla otäcka känslor kom över mig,låg i fosterställning på golvet och höll om huvudet och ville bara att det skulle ta slut,det kunde kostat mig livet,så jag vill verkligen varna för denna medicin…Tycker ej att man ska sätta in denna medicin på deprimerade och ångestfyllda människor,det kan bli så mycket värre,samtidigt gick jag en ADD/ADHD utredning ville sluta med den eftersom jag mådde så dåligt,men psykiatriska mottagningen ville att jag skulle fortsätta med den eftersom jag kunde må så mycket sämre om jag skulle trappa ut den under utredningen …Har denna utredning verkligen gjort en rättvis bedömning när man var i detta sjukdomstillstånd?…

  • Venlaflaxinet rena rävgiftet,för min del kändes det som kroppen gick framför mig själv när jag var ute och gick,otrolig trötthet,illamående och huvudvärk.När jag skulle trappa ut den så fick jag otrolig ångest,alla otäcka känslor kom över mig,låg i fosterställning på golvet och höll om huvudet och ville bara att det skulle ta slut,det kunde kostat mig livet,så jag vill verkligen varna för denna medicin…Tycker ej att man ska sätta in denna medicin på deprimerade och ångestfyllda människor,det kan bli så mycket värre,samtidigt gick jag en ADD/ADHD utredning ville sluta med den eftersom jag mådde så dåligt,men psykiatriska mottagningen ville att jag skulle fortsätta med den eftersom jag kunde må så mycket sämre om jag skulle trappa ut den under utredningen …Har denna utredning verkligen gjort en rättvis bedömning när man var i detta sjukdomstillstånd?…

  • Hej allihopa! Är en dam i mina bästa är (…), 66, med bipolär diagnos för 10 år sedan. Skööönt att få. Ärvde av min biologiske pappa. Med hjälp av venlafaxin (efexor) och lamotrigin fick jag ett fungerande liv. Visst är det obehagligt att behöva tabletter. Jag känner mig beroende av dem och undrar ofta “hur skulle det vara att slippa”. Vem ÄR jag egentligen? Men jag klarar livet tillsammans med preparaten. Men framför allt med hjälp av min familj som accepterar mig helt och att jag har många intressen som jag klarar av att intressera mig för (med hjälp av de små runda/ubåtsformade pillren). Det absolut viktigaste för mig är att absolut undvika att hamna i allvarliga självmordstankar. Cheesuz Christ Superstar! Jag är helt säker på att jag aldrig skulle klara mig om jag började leta efter naturliga livsmedel och kosttillägg som skulle hålla mig under hakan – jag skulle drunkna direkt.
    Min privata lösning är alltså att “tabletta” på. Men jag vill verkligen mena att många psykpatienter har det betydligt svårare än jag. Många bipolära får diagnosen sent i livet. Tyvärr. Men fördelen kan vara att man har många decennier att “sätta emot” sjukdomen. Det är svårast för er som får diagnosen i unga år. Ni har all min empati.
    Känslan av ensamhet är en plåga för psykiskt sjuka. Det känns mycket läkande att komma ur den!
    Det finns patientnätverk, där man kan få kontakter och kompisar. Få känna att man är en bland många andra. Komma ur den livsfarliga känslan av isolering.
    Ja, det här låter allmänt och mesigt och jag vet inte vad. Men jag lovar att det är baserat på erfarenhet. Och råden ni kan vaska fram ur denna lilla text kommer från hjärtat.
    Mod, kamrater!

  • Hej allihopa! Är en dam i mina bästa är (…), 66, med bipolär diagnos för 10 år sedan. Skööönt att få. Ärvde av min biologiske pappa. Med hjälp av venlafaxin (efexor) och lamotrigin fick jag ett fungerande liv. Visst är det obehagligt att behöva tabletter. Jag känner mig beroende av dem och undrar ofta “hur skulle det vara att slippa”. Vem ÄR jag egentligen? Men jag klarar livet tillsammans med preparaten. Men framför allt med hjälp av min familj som accepterar mig helt och att jag har många intressen som jag klarar av att intressera mig för (med hjälp av de små runda/ubåtsformade pillren). Det absolut viktigaste för mig är att absolut undvika att hamna i allvarliga självmordstankar. Cheesuz Christ Superstar! Jag är helt säker på att jag aldrig skulle klara mig om jag började leta efter naturliga livsmedel och kosttillägg som skulle hålla mig under hakan – jag skulle drunkna direkt.
    Min privata lösning är alltså att “tabletta” på. Men jag vill verkligen mena att många psykpatienter har det betydligt svårare än jag. Många bipolära får diagnosen sent i livet. Tyvärr. Men fördelen kan vara att man har många decennier att “sätta emot” sjukdomen. Det är svårast för er som får diagnosen i unga år. Ni har all min empati.
    Känslan av ensamhet är en plåga för psykiskt sjuka. Det känns mycket läkande att komma ur den!
    Det finns patientnätverk, där man kan få kontakter och kompisar. Få känna att man är en bland många andra. Komma ur den livsfarliga känslan av isolering.
    Ja, det här låter allmänt och mesigt och jag vet inte vad. Men jag lovar att det är baserat på erfarenhet. Och råden ni kan vaska fram ur denna lilla text kommer från hjärtat.
    Mod, kamrater!

  • Min läkare har skrivit velafaxin till mig trots att jag lider av ticks,touret symptom. Märken ingen förbättring , har ätit skiten i flera år. Är det verkligen den rätta medicinen mot tourett sydrom och ticks?

  • Min läkare har skrivit velafaxin till mig trots att jag lider av ticks,touret symptom. Märken ingen förbättring , har ätit skiten i flera år. Är det verkligen den rätta medicinen mot tourett sydrom och ticks?

  • Vad förvånad – och glad – jag blev över Jörgen Zimmermans positiva reaktion på mitt 8 månader gamla inlägg beträffande psykiatrins göranden och låtanden. Häromdagen fick jag i Lerums bokhandel syn på en ny bok av Peter Goetsche som tycks handla om psykiatrins inkompetens och otaliga offer. Jag bestämde mig utan tvekan att köpa denna bok, men eftersom jag har svårt att koncentrera mig på grund av neuroleptikan Cisordinol, har jag inte börjat läsa den ännu, men har klart för mig att den går ut på att avslöja något som är av ondo för otaliga människor. Självmord på grund av psykiatrin är vanligt, det har jag själv sorglig erfarenhet av.

  • Vad förvånad – och glad – jag blev över Jörgen Zimmermans positiva reaktion på mitt 8 månader gamla inlägg beträffande psykiatrins göranden och låtanden. Häromdagen fick jag i Lerums bokhandel syn på en ny bok av Peter Goetsche som tycks handla om psykiatrins inkompetens och otaliga offer. Jag bestämde mig utan tvekan att köpa denna bok, men eftersom jag har svårt att koncentrera mig på grund av neuroleptikan Cisordinol, har jag inte börjat läsa den ännu, men har klart för mig att den går ut på att avslöja något som är av ondo för otaliga människor. Självmord på grund av psykiatrin är vanligt, det har jag själv sorglig erfarenhet av.

  • På grund av mångårig medicinering med Litium respektive neuroleptika har jag ofta drabbats av depression men trots det aldrig gått med på att inta något antidepressivt. Det har räckt med alla outhärdliga biverkningar jag redan utsatts för. Sedan några år är jag dömd till “psykiatrisk tvångsöppenvård” vilket innebär rättegång var sjätte månad, för att psykiatrin ska få fortsätta att bestämma över mitt liv. När jag för en tid sedan till min glädje blev frikänd och tilläts börja trappa ner injektionerna, så hade jag psykiatrin med flera emot mig. Jag saknade alltså stöd när det gällde att befrias från förgiftningen, vilket resulterade i att jag drabbades av s k utsättningssymptom. Alltså är jag fortfarande slav under psykiatrin med allt vad det innebär av svåruthärdliga behandlingar och biverkningar.

  • På grund av mångårig medicinering med Litium respektive neuroleptika har jag ofta drabbats av depression men trots det aldrig gått med på att inta något antidepressivt. Det har räckt med alla outhärdliga biverkningar jag redan utsatts för. Sedan några år är jag dömd till “psykiatrisk tvångsöppenvård” vilket innebär rättegång var sjätte månad, för att psykiatrin ska få fortsätta att bestämma över mitt liv. När jag för en tid sedan till min glädje blev frikänd och tilläts börja trappa ner injektionerna, så hade jag psykiatrin med flera emot mig. Jag saknade alltså stöd när det gällde att befrias från förgiftningen, vilket resulterade i att jag drabbades av s k utsättningssymptom. Alltså är jag fortfarande slav under psykiatrin med allt vad det innebär av svåruthärdliga behandlingar och biverkningar.

  • Det mänskliga sinnet och en dators funktion är näst intill analogier. Får du in en trojan i datorns minnesfunktioner så snokar man rätt på den och oskadliggör den, men i den mänskliga “datorn” öser man på med kemikalier, som endast får “datorn” att sega ner sig.
    Om inget trycker ned sinnets tangenter (emotionella knappar) så händer inget.
    Datorns hårdvara kan likställas med hjärnan. Död materia om den inte får energi någonstans ifrån.
    En depression är som enklast en kollision mellan två inkompatibla målsättningar vilka har nått ett status quo och kämpar emot varandra ad infinitum. Neutralisera i sinnet endera och problem – borta.
    Här finns många teknologier som lättar på trycket utanför depressionsindustrins domäner.
    Men oj då, de är ju gratis gör-det-själv teck, så bort bort med dem fort och håll tyst.

  • Det mänskliga sinnet och en dators funktion är näst intill analogier. Får du in en trojan i datorns minnesfunktioner så snokar man rätt på den och oskadliggör den, men i den mänskliga “datorn” öser man på med kemikalier, som endast får “datorn” att sega ner sig.
    Om inget trycker ned sinnets tangenter (emotionella knappar) så händer inget.
    Datorns hårdvara kan likställas med hjärnan. Död materia om den inte får energi någonstans ifrån.
    En depression är som enklast en kollision mellan två inkompatibla målsättningar vilka har nått ett status quo och kämpar emot varandra ad infinitum. Neutralisera i sinnet endera och problem – borta.
    Här finns många teknologier som lättar på trycket utanför depressionsindustrins domäner.
    Men oj då, de är ju gratis gör-det-själv teck, så bort bort med dem fort och håll tyst.

  • Ätit dem i ca 17år först efexor depot sen utbytta till venlafaxin. 1a gången slutatde jag tvärt med dem pga ingen berättat för mig om de skulel trappas , så fatta inget jag mådde så dåligt, kunde ej stå, det bara gunga,illamående mm mm. då jag började va jag dock så dålig att jag åkte ambulans de trodde det av hjärtat eller annat 3ggr. sen blev jag så rädd för att gå ut från hemmet trodde attackerna skulle komma åter så vart isolerad min son fick följa med mig till affär mm gå med mig på allt efter skolan. så tacksam de hjälpte mig ta mig ut i livet igen. trots jag mår dåligt av dem för de dämpar ju allt i kroppen. men hoppas kunna sluta helt har varit på 37, 5 mg 1 år nu från 150mgX 2 X 2ggr per dag.. så försöker ta varannandag nu. Dock funderar jag över dessa zaps jag ser ni skriver om, jag fick som ett slag med liten slägga i huvudet en gång o åkte ambulans in men d ehittade inget men jag påverkad av det länge vinglig, sluddrade mm mm kan det varit ett kraftigt zap tro…

  • Ätit dem i ca 17år först efexor depot sen utbytta till venlafaxin. 1a gången slutatde jag tvärt med dem pga ingen berättat för mig om de skulel trappas , så fatta inget jag mådde så dåligt, kunde ej stå, det bara gunga,illamående mm mm. då jag började va jag dock så dålig att jag åkte ambulans de trodde det av hjärtat eller annat 3ggr. sen blev jag så rädd för att gå ut från hemmet trodde attackerna skulle komma åter så vart isolerad min son fick följa med mig till affär mm gå med mig på allt efter skolan. så tacksam de hjälpte mig ta mig ut i livet igen. trots jag mår dåligt av dem för de dämpar ju allt i kroppen. men hoppas kunna sluta helt har varit på 37, 5 mg 1 år nu från 150mgX 2 X 2ggr per dag.. så försöker ta varannandag nu. Dock funderar jag över dessa zaps jag ser ni skriver om, jag fick som ett slag med liten slägga i huvudet en gång o åkte ambulans in men d ehittade inget men jag påverkad av det länge vinglig, sluddrade mm mm kan det varit ett kraftigt zap tro…

  • Tack för dessa ord. Jag var helt oförberedd på hur plågsamt det kunde bli att sätta ut dessa preparat. Det talar man inte gärna om.

  • Jag fick för ca 3 mån VOXRA 150MG utskrivet mot lin vilja , min psykläkare såg det som en sista utväg för jag hade det absolut trasigt i perioder men jag mådde sj ok och har gjort STORA framsteg med samtalshjälp,kbt osv
    Hon hotade att kasta ut mig från psykatrin och undrade vad jag gjorde där hos dem om ja inte mottog deras medeciner..hon ifrågasatte tom varför jag gick på samtalshjälp hos dem och inte hos en vanlig kurator.. jag höll på att ramla av stolen. . Har sen några år problematik med depression & livskris pga övergrepp,neurologisk sjukdom,utbrändhet.. vilket jag fått hjälp med och är på väg ut till arbetsträning osv som jag verkligen det fram emot..sen har de hänt andra sjukdomar på vägen som gjort att det blivit senare än tänkt. . Men jag fick dessa utskrivna och hade jag vetat hade jah aldrig börjat.. men de tog bort allt för mig , jag sov vaknade MEN levde inte för jag kände inget..hade någon blivit påkörd framför ögonen på hade jah nog bara stirrat. . Min andning blev påverkad samt puls , såg suddigt. Kunde inte tänka för de va helt tomt.. dålig hy och panikångest.. Vid några tillfällen missade jah Tabletterna. . Vilka zaps jag fick , så äckligt !!!!! Efter 2 1/2 mån av ångest för att stoppa tablettjäveln i munnen så slutade jag bara. har inte kännt någonting eftet det..har varit utan i 2 veckor och börjar må bra igen.. min syn fungerar ,,ingen ångest lr påverkan på puls/andning.. trodde jag skulle få ett rent helvete för hon talade om nedtrappning även om man inte blev beroende..har dock exempel i min närhet som reagerat annorlunda och nu inte kan sluta för hur de blir utan tabletter :/
    Doktorn tror dock ja äter skiten än för hon är lika dum i huvet än , de där lr ut med dig.. har sagt hela tiden inga tabletter och jag svek mig sj.. undvik detta rävgift, fyfan ! Nu kör ja träning,avslappning, samtalshjälp och mindfullnes… och jag ska börja arbetsträna för att senare studera så jag får en framtid då jag inte kan gå tillbaka till mitt gamla arbete. .

  • Jag fick för ca 3 mån VOXRA 150MG utskrivet mot lin vilja , min psykläkare såg det som en sista utväg för jag hade det absolut trasigt i perioder men jag mådde sj ok och har gjort STORA framsteg med samtalshjälp,kbt osv
    Hon hotade att kasta ut mig från psykatrin och undrade vad jag gjorde där hos dem om ja inte mottog deras medeciner..hon ifrågasatte tom varför jag gick på samtalshjälp hos dem och inte hos en vanlig kurator.. jag höll på att ramla av stolen. . Har sen några år problematik med depression & livskris pga övergrepp,neurologisk sjukdom,utbrändhet.. vilket jag fått hjälp med och är på väg ut till arbetsträning osv som jag verkligen det fram emot..sen har de hänt andra sjukdomar på vägen som gjort att det blivit senare än tänkt. . Men jag fick dessa utskrivna och hade jag vetat hade jah aldrig börjat.. men de tog bort allt för mig , jag sov vaknade MEN levde inte för jag kände inget..hade någon blivit påkörd framför ögonen på hade jah nog bara stirrat. . Min andning blev påverkad samt puls , såg suddigt. Kunde inte tänka för de va helt tomt.. dålig hy och panikångest.. Vid några tillfällen missade jah Tabletterna. . Vilka zaps jag fick , så äckligt !!!!! Efter 2 1/2 mån av ångest för att stoppa tablettjäveln i munnen så slutade jag bara. har inte kännt någonting eftet det..har varit utan i 2 veckor och börjar må bra igen.. min syn fungerar ,,ingen ångest lr påverkan på puls/andning.. trodde jag skulle få ett rent helvete för hon talade om nedtrappning även om man inte blev beroende..har dock exempel i min närhet som reagerat annorlunda och nu inte kan sluta för hur de blir utan tabletter :/
    Doktorn tror dock ja äter skiten än för hon är lika dum i huvet än , de där lr ut med dig.. har sagt hela tiden inga tabletter och jag svek mig sj.. undvik detta rävgift, fyfan ! Nu kör ja träning,avslappning, samtalshjälp och mindfullnes… och jag ska börja arbetsträna för att senare studera så jag får en framtid då jag inte kan gå tillbaka till mitt gamla arbete. .

  • Utsättningssymptomen gör att man blir beroende. Suck! Menat till insändaren Dr.
    Jag själv har ingen aning hur jag ska lyckas sluta med dom. Det blir dyrt, är frustrerande & irriterande. Onödigt & lägga pengar på det men vad göra??!!

  • Utsättningssymptomen gör att man blir beroende. Suck! Menat till insändaren Dr.
    Jag själv har ingen aning hur jag ska lyckas sluta med dom. Det blir dyrt, är frustrerande & irriterande. Onödigt & lägga pengar på det men vad göra??!!

  • Skulle vilja varna för läkare då ytterst dom och läkemedels företagen som ligger bakom detta.

    Blev för många år sedan feldiagniserad som visa sig senare var ett fel på ögonen
    Men läkaren tog min symptom jag var tokig.

    Och skrev ut läkemedlet ROXIAM (sök gärna) Detta höll på kosta mig livet.

    Läkemedlen som skrivs ut nu är lika farliga.

    Ps tro mig gör inte om misstaget jag gjorde jag lyssna på en läkare.

    Svenska patienter fick inte ett öre i skadestånd.
    De sopade under mattan av inte läkemedel företaget utan svensk sjukvård.

  • Skulle vilja varna för läkare då ytterst dom och läkemedels företagen som ligger bakom detta.

    Blev för många år sedan feldiagniserad som visa sig senare var ett fel på ögonen
    Men läkaren tog min symptom jag var tokig.

    Och skrev ut läkemedlet ROXIAM (sök gärna) Detta höll på kosta mig livet.

    Läkemedlen som skrivs ut nu är lika farliga.

    Ps tro mig gör inte om misstaget jag gjorde jag lyssna på en läkare.

    Svenska patienter fick inte ett öre i skadestånd.
    De sopade under mattan av inte läkemedel företaget utan svensk sjukvård.

  • Håller nu på och sätter ut min sista medicin, ett NRI preparat med hjälp av The Road Back programmet http://www.theroadback.org/, sidan är på engelska, men översättning till svenska är på gång. Har tidigare satt ut både ett SSRI och benzodiazepiner på egen hand och nej ingen rolig resa men så värt det för att slippa dessa mediciner som i slutänden bara dövar för frisk blir man inte.

  • Håller nu på och sätter ut min sista medicin, ett NRI preparat med hjälp av The Road Back programmet http://www.theroadback.org/, sidan är på engelska, men översättning till svenska är på gång. Har tidigare satt ut både ett SSRI och benzodiazepiner på egen hand och nej ingen rolig resa men så värt det för att slippa dessa mediciner som i slutänden bara dövar för frisk blir man inte.

  • Jag har ätit dessa förbannade läkemedel i massor, jag har provat varenda SSRI-preparat och nu sist också ett SNRI Cymbalta det fungerade inte heller, jag fick skyhögt blodtryck och skenande puls med 145 slag/min i vila. Jag sa till min läkare att jag tror att det beror på noradrenalinet som i sig är ett stresshormon, då stiger puls och blodtryck. Idioten lyssnar inte på mig alls, säger att jag är negativ och har ett negativt beteende. Nog för att jag har depression, GAD, real ångest, panikångest och massa skit som tvångstankar (ej tvångshandlingar), lider också av PTSD. Men jag känner min kropp!

    Han byter ut min medicin mot ett ndri, ett noradrenalin/dopamin återupptagningshämmare Voxra. Jag påpekar att det inte kommer gå, han säger att jag ska testa. Så jag som ätit SSRI i mer än tio år blir helt plötsligt utan detta. Tre dagar senare utan serotonintillägget får jag ett stresspåslag så det känns som att min kropp ska kollapsa. Det slutar i att jag får åka akut in till medicinakuten pga kraftigt förhöjt blodtryck, mycket hög puls och skakningar i kroppen, feber m.m. Jag fick tom kärlkramp pga den snabba pulsen. Svettas och mår illa, får overklighetskänslor, och panikångest. Brainzaps och ett kraftigt högt tinniuts, det går inte att titta åt sidan eller vrida huvudet för då kommer brainzapsen mer intensivt. Jag fick ont i hela kroppen, skinnet pirrade och det kändes som om hela min hud brann som efter att ha fått en rejäl solbränna eller bränt sig på brännässlor.

    Jag har fått varenda symtom som finns beskrivet om utsättning av SSRI, på akuten säger sköterskorna att jag har exakt samma symtom som en alkoholist som kommer in med delirium eller en heroinist som tänder av.

    Jag har verkligen inget sug efter att ta den där förbannade medicinen, jag måste dock göra det för att bryta utsättningssymtomen/abstinensen. Så visst är det abstinens, de försvann med en gång när jag tog tillbaka Cymbaltan som är SNRI. Jag fick betablockerare för att sänka min höga puls och blodtryck, för en vecka sedan bestämde jag mig att jag tänker sluta med den här skiten. Nu trappar jag ut den med att ta bort små korn i kapslarna varje dag. Det är ett helvete på jorden. Jag har fortfarande hög puls och blodtrycket är åt helvete.

    Jag kommer anmäla läkemedelsverket för hur dessa mediciner är och hur de framförs som ofarliga. Läkare måste berätta vad som händer om man slutar med dessa och verkligen få patienterna att förstå det.

    Jag har trappat ut, benzodiazipiner som jag fick när jag hade panikångest, det tog två år!
    Det var jobbigt men ingenting mot dessa läkemedel och benzo är beroendeframkallande.
    Kände inte sug då heller, jag är ingen beroendeperson.

  • Jag har ätit dessa förbannade läkemedel i massor, jag har provat varenda SSRI-preparat och nu sist också ett SNRI Cymbalta det fungerade inte heller, jag fick skyhögt blodtryck och skenande puls med 145 slag/min i vila. Jag sa till min läkare att jag tror att det beror på noradrenalinet som i sig är ett stresshormon, då stiger puls och blodtryck. Idioten lyssnar inte på mig alls, säger att jag är negativ och har ett negativt beteende. Nog för att jag har depression, GAD, real ångest, panikångest och massa skit som tvångstankar (ej tvångshandlingar), lider också av PTSD. Men jag känner min kropp!

    Han byter ut min medicin mot ett ndri, ett noradrenalin/dopamin återupptagningshämmare Voxra. Jag påpekar att det inte kommer gå, han säger att jag ska testa. Så jag som ätit SSRI i mer än tio år blir helt plötsligt utan detta. Tre dagar senare utan serotonintillägget får jag ett stresspåslag så det känns som att min kropp ska kollapsa. Det slutar i att jag får åka akut in till medicinakuten pga kraftigt förhöjt blodtryck, mycket hög puls och skakningar i kroppen, feber m.m. Jag fick tom kärlkramp pga den snabba pulsen. Svettas och mår illa, får overklighetskänslor, och panikångest. Brainzaps och ett kraftigt högt tinniuts, det går inte att titta åt sidan eller vrida huvudet för då kommer brainzapsen mer intensivt. Jag fick ont i hela kroppen, skinnet pirrade och det kändes som om hela min hud brann som efter att ha fått en rejäl solbränna eller bränt sig på brännässlor.

    Jag har fått varenda symtom som finns beskrivet om utsättning av SSRI, på akuten säger sköterskorna att jag har exakt samma symtom som en alkoholist som kommer in med delirium eller en heroinist som tänder av.

    Jag har verkligen inget sug efter att ta den där förbannade medicinen, jag måste dock göra det för att bryta utsättningssymtomen/abstinensen. Så visst är det abstinens, de försvann med en gång när jag tog tillbaka Cymbaltan som är SNRI. Jag fick betablockerare för att sänka min höga puls och blodtryck, för en vecka sedan bestämde jag mig att jag tänker sluta med den här skiten. Nu trappar jag ut den med att ta bort små korn i kapslarna varje dag. Det är ett helvete på jorden. Jag har fortfarande hög puls och blodtrycket är åt helvete.

    Jag kommer anmäla läkemedelsverket för hur dessa mediciner är och hur de framförs som ofarliga. Läkare måste berätta vad som händer om man slutar med dessa och verkligen få patienterna att förstå det.

    Jag har trappat ut, benzodiazipiner som jag fick när jag hade panikångest, det tog två år!
    Det var jobbigt men ingenting mot dessa läkemedel och benzo är beroendeframkallande.
    Kände inte sug då heller, jag är ingen beroendeperson.

  • Det är sant som du säger och ett “problem” som många INTE vet eller tänker på är det faktum att allt som kommer från den vetenskapliga akademien tas blint emot som sann fakta. Läkarna är skolade efter en mall som de inte får avvika ifrån. Det har skett många gånger där läkare kan bevisa bättre och mer fördelaktiga behandlingar men ses istället som kvacksalvare m.m. vilket följdaktligen leder till att de fängslas, bötfälls, fråntas licens och/eller i värsta fall, mördas.
    Det må vara ett kapitel för sig men faktum kvarstår att dessa läkare har upptäckt och/eller insett något därför att deras högsta ambition är att faktiskt hjälpa människor med de problem de har.
    Som vården ser ut idag så kastar man folk in i ett medicinprogram och så är problemet löst.

    Det finns alternativ som är mycket bättre för kroppen. Lita inte på läkarna för de vet oftast själv inte hur fel de har eller hur fel de har blivit utbildade, de är naiva. De som har hjärna nog att förstå vad som sker bakom kulisserna är de som inte längre får praktisera medicin. Bara det får en att undra varför…. och undersöker du det själv så kommer du att inse vad det är för ond karusell dagens vård är.

    Min läkare ordinerade Sertralin och sa att det inte är beroendeframkallande alls, och det är sant. Det han inte sa (tror inte han vet) är att när du slutar med Sertralin så är biverkningarna hemska vilket får en att fortsätta ta dem. Det ska till också att det kan ta upp till en månad innan en positiv effekt uppnås…? Vad fan är det? Rök en joint och fem minuter senare mår du kalas! Men det är olagligt så det kan inte rekommenderas men det finns andra lagliga medel som funkar minst lika bra.

    Gör dig själv en tjänst och forska lite. Jag läste om min medicin och jag stoppar inte sånt skit i munnen, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra det.

    • Göra en lång historia kort så åkte ja till Thailand i feb 2014 och åkte på en duktig matförgiftning och blev inlagd 8 dagar. När ja väl kommit hem sa de bara pang i magen fick jätte illamående spydde som bara den kunde knappt gå, bara ja luktade på mat ville ja spy. Efter 46 läkarbesök och alla undersökningar man kan vänta sig hittade man inget fel utan i sep satte man setralin och de förvärrade saken ännu mer fick svåra insättnings symtom som skakningar oro ångest osv. Slutet av oktober 2014 så hitta de vi att ja inte tålde mjölkprotein i maten och detta ska tilläggas att de var ingen läkare eller överläkare som hittat utan min kära moster. Efter ja spytt mått illa i 9 månader, sjukskriven så vips kände ja mig normal i gen ett leende, ja kunde börja träna igen, ja slutade tvärs med de antidep förstod inte anledningen till de för jag var ju inte deprimerad ansåg jag. 2 v efter fick jag värsta panik attackerna ångest och rädd som ja var så ringde ja läkaren o hon sa att ja slutat förtidigt. Jag började på nytt i gen 20 nov 2014 och hade ett helvete med massa skakningar rädsla, kunde inte koppla av i kroppen, började med 25 mg setralin sedan 50 efter två veckor. I januari hade de lungt sig lite men var väldigt skakig rädsla, svårt att göra saker, glömde massor saker. I februari bestämde ja mig för trappa ner fast långsamt ca 1 månads tid tid 50 25 12,5. När ja väl slutat helt kändes de jobbigt med panik attacker el stötar i kroppen rädsla, nu 4 veckor senar känner jag att jag har bättre fokus kommer i håg saker men känner stötar o obehag i hela kroppen, kan börja gråta utan anledning, ja känner mig inte alls deprimerad men min fråga är hur lång tid kan de ta innan detta gift är ute helt ur min kropp? Kämpar varje dag, har läst hur många som tar dessa medel och de är skrämmande. Hoppas någon mer här kan dela med sig av sina erfarenheter av utsättning av ssri. Läste att de tar normalt 1-2 v innan de e ute och biverkningar kan i värsta fall sitta i 2-3 månader stämmer detta?

  • Det är inte så länge sedan som det kom forskningsrön som indikerar att psykisk ohälsa kan orsakas av inflammationer i hjärnan och kroppen. Detta sa hälsorörelsen redan på 60-talet ( Lilly Johansson, mfl) och läkarkåren skrattade åt dem .
    Genom att avhålla sig från inflammationsfrämjande kost såsom socker i alla dess former , kött, mat full med konserveringsmedel och färgämnen så kan man hjälpa kroppen att minimera inflammationer i hjärnan och kroppen.
    Vad man istället måste tänka på är att optimera näringsvärdena i kroppen , de flesta av oss går runt med för låga nivåer av näringsvärden vilket gör att sjukdomar lättare kan få fäste .

    Sedan vill jag påpeka en annan sak och det är följande . Frågar man en läkare vilka biverkningarna är vid intaget av en medicin så rapar de snabbt upp de som de kan se i sitt läkarsystem eller om de tittar i FASS. Saken är den att varje kropp är unik och alla reagerar vi olika på medicinerna .
    Frågar man sedan en läkare vad som händer om man äter två mediciner samtidigt så kan jag äta upp min hatt på att ingen läkare kan svara på vad som verkligen händer i kroppen .
    För detta står inte i FASS och läkare har endast ett par kurser i kemi i sin utbildning vilket inte räcker långa vägar för en vettig analys.
    Därför gör man klokast i att hålla sig borta från div.medicineringar som läkarna ordinerar och istället söka alternativa läkemetoder som helar inifrån och inte bara lägger locket på så som sker idag

    • Det är sant som du säger och ett “problem” som många INTE vet eller tänker på är det faktum att allt som kommer från den vetenskapliga akademien tas blint emot som sann fakta. Läkarna är skolade efter en mall som de inte får avvika ifrån. Det har skett många gånger där läkare kan bevisa bättre och mer fördelaktiga behandlingar men ses istället som kvacksalvare m.m. vilket följdaktligen leder till att de fängslas, bötfälls, fråntas licens och/eller i värsta fall, mördas.
      Det må vara ett kapitel för sig men faktum kvarstår att dessa läkare har upptäckt och/eller insett något därför att deras högsta ambition är att faktiskt hjälpa människor med de problem de har.
      Som vården ser ut idag så kastar man folk in i ett medicinprogram och så är problemet löst.

      Det finns alternativ som är mycket bättre för kroppen. Lita inte på läkarna för de vet oftast själv inte hur fel de har eller hur fel de har blivit utbildade, de är naiva. De som har hjärna nog att förstå vad som sker bakom kulisserna är de som inte längre får praktisera medicin. Bara det får en att undra varför…. och undersöker du det själv så kommer du att inse vad det är för ond karusell dagens vård är.

      Min läkare ordinerade Sertralin och sa att det inte är beroendeframkallande alls, och det är sant. Det han inte sa (tror inte han vet) är att när du slutar med Sertralin så är biverkningarna hemska vilket får en att fortsätta ta dem. Det ska till också att det kan ta upp till en månad innan en positiv effekt uppnås…? Vad fan är det? Rök en joint och fem minuter senare mår du kalas! Men det är olagligt så det kan inte rekommenderas men det finns andra lagliga medel som funkar minst lika bra.

      Gör dig själv en tjänst och forska lite. Jag läste om min medicin och jag stoppar inte sånt skit i munnen, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra det.

      • Har inga psykiska känslor kopplade till min panik utan blir spontant illamående innan jag känner något. Detta tycker de terapeuter jag talat med är ett stort hinder i behandlingen, typ KBT. Jag kan inte ändra tankemönster om jag inte har några tankar från början. Har det vid väldigt speciella tillfällen som inte går att utsätta mig för på beställning och därmed inte vänja mig.

        Men ska absolut kolla upp vilka mineraler som skulle hjälpa, vid ångest är man ju beredd att testa det mesta 🙂

  • Det är sant som du säger och ett “problem” som många INTE vet eller tänker på är det faktum att allt som kommer från den vetenskapliga akademien tas blint emot som sann fakta. Läkarna är skolade efter en mall som de inte får avvika ifrån. Det har skett många gånger där läkare kan bevisa bättre och mer fördelaktiga behandlingar men ses istället som kvacksalvare m.m. vilket följdaktligen leder till att de fängslas, bötfälls, fråntas licens och/eller i värsta fall, mördas.
    Det må vara ett kapitel för sig men faktum kvarstår att dessa läkare har upptäckt och/eller insett något därför att deras högsta ambition är att faktiskt hjälpa människor med de problem de har.
    Som vården ser ut idag så kastar man folk in i ett medicinprogram och så är problemet löst.

    Det finns alternativ som är mycket bättre för kroppen. Lita inte på läkarna för de vet oftast själv inte hur fel de har eller hur fel de har blivit utbildade, de är naiva. De som har hjärna nog att förstå vad som sker bakom kulisserna är de som inte längre får praktisera medicin. Bara det får en att undra varför…. och undersöker du det själv så kommer du att inse vad det är för ond karusell dagens vård är.

    Min läkare ordinerade Sertralin och sa att det inte är beroendeframkallande alls, och det är sant. Det han inte sa (tror inte han vet) är att när du slutar med Sertralin så är biverkningarna hemska vilket får en att fortsätta ta dem. Det ska till också att det kan ta upp till en månad innan en positiv effekt uppnås…? Vad fan är det? Rök en joint och fem minuter senare mår du kalas! Men det är olagligt så det kan inte rekommenderas men det finns andra lagliga medel som funkar minst lika bra.

    Gör dig själv en tjänst och forska lite. Jag läste om min medicin och jag stoppar inte sånt skit i munnen, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra det.

    • Göra en lång historia kort så åkte ja till Thailand i feb 2014 och åkte på en duktig matförgiftning och blev inlagd 8 dagar. När ja väl kommit hem sa de bara pang i magen fick jätte illamående spydde som bara den kunde knappt gå, bara ja luktade på mat ville ja spy. Efter 46 läkarbesök och alla undersökningar man kan vänta sig hittade man inget fel utan i sep satte man setralin och de förvärrade saken ännu mer fick svåra insättnings symtom som skakningar oro ångest osv. Slutet av oktober 2014 så hitta de vi att ja inte tålde mjölkprotein i maten och detta ska tilläggas att de var ingen läkare eller överläkare som hittat utan min kära moster. Efter ja spytt mått illa i 9 månader, sjukskriven så vips kände ja mig normal i gen ett leende, ja kunde börja träna igen, ja slutade tvärs med de antidep förstod inte anledningen till de för jag var ju inte deprimerad ansåg jag. 2 v efter fick jag värsta panik attackerna ångest och rädd som ja var så ringde ja läkaren o hon sa att ja slutat förtidigt. Jag började på nytt i gen 20 nov 2014 och hade ett helvete med massa skakningar rädsla, kunde inte koppla av i kroppen, började med 25 mg setralin sedan 50 efter två veckor. I januari hade de lungt sig lite men var väldigt skakig rädsla, svårt att göra saker, glömde massor saker. I februari bestämde ja mig för trappa ner fast långsamt ca 1 månads tid tid 50 25 12,5. När ja väl slutat helt kändes de jobbigt med panik attacker el stötar i kroppen rädsla, nu 4 veckor senar känner jag att jag har bättre fokus kommer i håg saker men känner stötar o obehag i hela kroppen, kan börja gråta utan anledning, ja känner mig inte alls deprimerad men min fråga är hur lång tid kan de ta innan detta gift är ute helt ur min kropp? Kämpar varje dag, har läst hur många som tar dessa medel och de är skrämmande. Hoppas någon mer här kan dela med sig av sina erfarenheter av utsättning av ssri. Läste att de tar normalt 1-2 v innan de e ute och biverkningar kan i värsta fall sitta i 2-3 månader stämmer detta?

  • Det är inte så länge sedan som det kom forskningsrön som indikerar att psykisk ohälsa kan orsakas av inflammationer i hjärnan och kroppen. Detta sa hälsorörelsen redan på 60-talet ( Lilly Johansson, mfl) och läkarkåren skrattade åt dem .
    Genom att avhålla sig från inflammationsfrämjande kost såsom socker i alla dess former , kött, mat full med konserveringsmedel och färgämnen så kan man hjälpa kroppen att minimera inflammationer i hjärnan och kroppen.
    Vad man istället måste tänka på är att optimera näringsvärdena i kroppen , de flesta av oss går runt med för låga nivåer av näringsvärden vilket gör att sjukdomar lättare kan få fäste .

    Sedan vill jag påpeka en annan sak och det är följande . Frågar man en läkare vilka biverkningarna är vid intaget av en medicin så rapar de snabbt upp de som de kan se i sitt läkarsystem eller om de tittar i FASS. Saken är den att varje kropp är unik och alla reagerar vi olika på medicinerna .
    Frågar man sedan en läkare vad som händer om man äter två mediciner samtidigt så kan jag äta upp min hatt på att ingen läkare kan svara på vad som verkligen händer i kroppen .
    För detta står inte i FASS och läkare har endast ett par kurser i kemi i sin utbildning vilket inte räcker långa vägar för en vettig analys.
    Därför gör man klokast i att hålla sig borta från div.medicineringar som läkarna ordinerar och istället söka alternativa läkemetoder som helar inifrån och inte bara lägger locket på så som sker idag

    • Det är sant som du säger och ett “problem” som många INTE vet eller tänker på är det faktum att allt som kommer från den vetenskapliga akademien tas blint emot som sann fakta. Läkarna är skolade efter en mall som de inte får avvika ifrån. Det har skett många gånger där läkare kan bevisa bättre och mer fördelaktiga behandlingar men ses istället som kvacksalvare m.m. vilket följdaktligen leder till att de fängslas, bötfälls, fråntas licens och/eller i värsta fall, mördas.
      Det må vara ett kapitel för sig men faktum kvarstår att dessa läkare har upptäckt och/eller insett något därför att deras högsta ambition är att faktiskt hjälpa människor med de problem de har.
      Som vården ser ut idag så kastar man folk in i ett medicinprogram och så är problemet löst.

      Det finns alternativ som är mycket bättre för kroppen. Lita inte på läkarna för de vet oftast själv inte hur fel de har eller hur fel de har blivit utbildade, de är naiva. De som har hjärna nog att förstå vad som sker bakom kulisserna är de som inte längre får praktisera medicin. Bara det får en att undra varför…. och undersöker du det själv så kommer du att inse vad det är för ond karusell dagens vård är.

      Min läkare ordinerade Sertralin och sa att det inte är beroendeframkallande alls, och det är sant. Det han inte sa (tror inte han vet) är att när du slutar med Sertralin så är biverkningarna hemska vilket får en att fortsätta ta dem. Det ska till också att det kan ta upp till en månad innan en positiv effekt uppnås…? Vad fan är det? Rök en joint och fem minuter senare mår du kalas! Men det är olagligt så det kan inte rekommenderas men det finns andra lagliga medel som funkar minst lika bra.

      Gör dig själv en tjänst och forska lite. Jag läste om min medicin och jag stoppar inte sånt skit i munnen, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra det.

      • Har inga psykiska känslor kopplade till min panik utan blir spontant illamående innan jag känner något. Detta tycker de terapeuter jag talat med är ett stort hinder i behandlingen, typ KBT. Jag kan inte ändra tankemönster om jag inte har några tankar från början. Har det vid väldigt speciella tillfällen som inte går att utsätta mig för på beställning och därmed inte vänja mig.

        Men ska absolut kolla upp vilka mineraler som skulle hjälpa, vid ångest är man ju beredd att testa det mesta 🙂

  • Ni som intar SSRI medicin och tror att läkaren har rätt i allt den säger… fundera lite till för den här skiten gör inte dig bättre. I bästa fall undertrycker den symptomen men som alla vet, det som göms i snö kommer upp i tö!

    Kolla istället vilka mineraler och vitaminer du behöver för det är där problemet ligger. Om du tror på vad doktorn säger så är du tyvärr så hårt indoktrinerad att du inte förstår den egentliga orsaken till varför sånt här skit finns på marknaden.

    Gör dig själv en tjänst, se över din kost istället. T.ex. rastlösa och pirriga ben beror på järnbrist, ät järnrik kost. Jod rensar kroppen från en hel del skadliga ämnen o.s.v.

    Är du en normalbegåvad person så kan du lätt hitta informationen du behöver.

    • Så du tror att lite mineraler skulle hindra mig från att spy av panikångest när jag hamnar i psykiskt pressade situationer?

      Man ska skilja på personer som får SSRI av doktorn då man haft en jobbig dag och vi som har fysiska symptom av ångest under praktiskt taget hela våra liv.

      Kommer aldrig sluta med medicinen så utsättning är inget jag behöver tänka på.

      • SSRI hämmar saker i din kropp för att ge utlopp senare när du slutar. Din panikångest är 100% psykologisk framkallad. Ta reda på vad det är som får dig att känna så istället för att inta kemikalier som bromsar känslorna, det är som att sopa skiten under mattan, till slut är bulan väldigt stor.

        Psykologiskt sett så kan en människa framkalla i stort sett alla symptom fysiskt. En kompis till mig fick för sig att han blivit allergisk mot nötter och som en följd av det så fick han ingen luft och höll på att kvävas. Han är inte allergisk alls mot nötter.

        Du gör som du vill med din kropp men medicinering av psykologiska tillstånd, med de farliga preparaten vi får, är ett uruselt alternativ. Du gör bättre i att finna mildrande preparat ur naturens skafferi istället. Gör lite forskning på nätet så hittar du säkert ett lysande hälsosamt alternativ som funkar som det ska.

      • Oscar, då har ju medicinen hjälpt dig. Det Peter menar är nog ändå rätt att man också måste fundera ett slag, än att verkligen tro att medicinen hjälper allt. Det kan ju till och med vara så att behandlingen är en tillfällig i period i ens liv, då man verkligen ska utnyttja medicinens effekter till att reflektera och försöka minska sina besvär. De ambitionerna är ju aldrig fel. Behöver man ex. lägga om sin kost? Hur ser den ut? På så vis är det möjligt att man måste omvärdera ens liv. I värsta fall kan det innebära att man måste byta jobb helt, eller gå ned i deltid, etc. Det är inte lätt att inse faktum. För att överhuvudtaget förbättra ens livssituation är en del förändringar nödvändiga. Förr eller senare måste man leva utan medicinen, och det är möjligt att det är som Peter säger, att alla minskade känslor förr eller senare ger utlopp.

        Det är nog även så att samhället måste höja ögonbrynen och uppmärksamma dessa problem, som i vart och varannan människa snart drabbas av (ångest, depression..), vilket eg. är helt normalt.

        Man kommer aldrig undan från ångest osv. Det är naturligt att de finns där. Jag har behandlats med KBT, och kan tala om så lika effektivt det är som SSRI. Det dock bara synd så litet av den resursen som erbjuds i samhället. Jag hade enbart litet tur av att få 10 sessioner av denna typ, vilket i princip är omöjligt i vanliga fall.

        Jag kunde prata och fungera normalt, man fick ångest ibland och kunde själv förklara och klura ut varför de uppstår. Och på så vis har man tagit kontroll över sin problembild. Den är således effektiv och man får bearbeta sina tankar, vilket varit en otrolig positiv effekt och som jag dragit nytta av långsiktigt och blicka bakåt till när det behövs.

  • Ni som intar SSRI medicin och tror att läkaren har rätt i allt den säger… fundera lite till för den här skiten gör inte dig bättre. I bästa fall undertrycker den symptomen men som alla vet, det som göms i snö kommer upp i tö!

    Kolla istället vilka mineraler och vitaminer du behöver för det är där problemet ligger. Om du tror på vad doktorn säger så är du tyvärr så hårt indoktrinerad att du inte förstår den egentliga orsaken till varför sånt här skit finns på marknaden.

    Gör dig själv en tjänst, se över din kost istället. T.ex. rastlösa och pirriga ben beror på järnbrist, ät järnrik kost. Jod rensar kroppen från en hel del skadliga ämnen o.s.v.

    Är du en normalbegåvad person så kan du lätt hitta informationen du behöver.

    • Så du tror att lite mineraler skulle hindra mig från att spy av panikångest när jag hamnar i psykiskt pressade situationer?

      Man ska skilja på personer som får SSRI av doktorn då man haft en jobbig dag och vi som har fysiska symptom av ångest under praktiskt taget hela våra liv.

      Kommer aldrig sluta med medicinen så utsättning är inget jag behöver tänka på.

      • SSRI hämmar saker i din kropp för att ge utlopp senare när du slutar. Din panikångest är 100% psykologisk framkallad. Ta reda på vad det är som får dig att känna så istället för att inta kemikalier som bromsar känslorna, det är som att sopa skiten under mattan, till slut är bulan väldigt stor.

        Psykologiskt sett så kan en människa framkalla i stort sett alla symptom fysiskt. En kompis till mig fick för sig att han blivit allergisk mot nötter och som en följd av det så fick han ingen luft och höll på att kvävas. Han är inte allergisk alls mot nötter.

        Du gör som du vill med din kropp men medicinering av psykologiska tillstånd, med de farliga preparaten vi får, är ett uruselt alternativ. Du gör bättre i att finna mildrande preparat ur naturens skafferi istället. Gör lite forskning på nätet så hittar du säkert ett lysande hälsosamt alternativ som funkar som det ska.

      • Oscar, då har ju medicinen hjälpt dig. Det Peter menar är nog ändå rätt att man också måste fundera ett slag, än att verkligen tro att medicinen hjälper allt. Det kan ju till och med vara så att behandlingen är en tillfällig i period i ens liv, då man verkligen ska utnyttja medicinens effekter till att reflektera och försöka minska sina besvär. De ambitionerna är ju aldrig fel. Behöver man ex. lägga om sin kost? Hur ser den ut? På så vis är det möjligt att man måste omvärdera ens liv. I värsta fall kan det innebära att man måste byta jobb helt, eller gå ned i deltid, etc. Det är inte lätt att inse faktum. För att överhuvudtaget förbättra ens livssituation är en del förändringar nödvändiga. Förr eller senare måste man leva utan medicinen, och det är möjligt att det är som Peter säger, att alla minskade känslor förr eller senare ger utlopp.

        Det är nog även så att samhället måste höja ögonbrynen och uppmärksamma dessa problem, som i vart och varannan människa snart drabbas av (ångest, depression..), vilket eg. är helt normalt.

        Man kommer aldrig undan från ångest osv. Det är naturligt att de finns där. Jag har behandlats med KBT, och kan tala om så lika effektivt det är som SSRI. Det dock bara synd så litet av den resursen som erbjuds i samhället. Jag hade enbart litet tur av att få 10 sessioner av denna typ, vilket i princip är omöjligt i vanliga fall.

        Jag kunde prata och fungera normalt, man fick ångest ibland och kunde själv förklara och klura ut varför de uppstår. Och på så vis har man tagit kontroll över sin problembild. Den är således effektiv och man får bearbeta sina tankar, vilket varit en otrolig positiv effekt och som jag dragit nytta av långsiktigt och blicka bakåt till när det behövs.

  • Har tagit ssri under 2 år, mot GAD och PÅ. Hjälpt mig väldigt mycket med GAD, inte så mycket med paniken. Känner inte att mina känslor så som empati mm påverkats nämnvärt. Kan känna kärlek, sorg osv.
    Det dryga för min del är att jag behöver den sekundära effekten av SSRI då jag inte är deprimerad utan ångestdrabbad.

  • Har tagit ssri under 2 år, mot GAD och PÅ. Hjälpt mig väldigt mycket med GAD, inte så mycket med paniken. Känner inte att mina känslor så som empati mm påverkats nämnvärt. Kan känna kärlek, sorg osv.
    Det dryga för min del är att jag behöver den sekundära effekten av SSRI då jag inte är deprimerad utan ångestdrabbad.

  • Jag har just slutat med venlafaxin (efter nedtrappning i tre veckor, från 150 till 0). Slutade i fredags och sen i söndags har det varit ett helvete. Ungefär de symptom jag sett hos en nära vän som slutade med heroin men utan suget efter mer. Det är väl det som är skillnaden på abstinens och utsättningssymptom.

    Jag har svettats floder, konstant hjärtklappning, synrubbningar, illamående och zaps – stötar i huvudet. Har nu pågått i fyra dagar. Trots det är jag nog tacksam att jag fick medicinen. Fick fruktansvärda biverkningar av SSRI preparat som jag därför inte kunde ta och erbjöds då venlafaxin. Har ätit det i sju månader och mått bra. Ville dock sluta nu för jag har tappat hälften av mitt hår (eller mer)! Men venlafaxinet gjorde det möjligt för mig att i en desperat situation fungera som mamma och ta hand om mina två små barn.

    Men att utsättningssymptomen är så monstruösa hade varit bra att få information om från början. Nu undrar jag hur länge de kommer att pågå? Risken om det inte slutar är ju att situationen nu annars blir lika desperat. Slutsatsen är väl att man så länge det går bör hålla sig borta från venlafaxin och att kunskapen om biverkningar och utsättningssymptom måste bli mer kända. Alltför många läkare är fruktansvärt ignoranta när det gäller detta. Jag har träffat flera som dels inte verkar tro på det jag sagt om biverkningar, alternativt verkar tycka att jag får skylla sig själv eftersom jag valt att äta medicin.

    • Det var en väldigt snabb nedtrappning! Jag har också haft venlafaxin, samma dos och håller på att sätta ut den, om allt går som planerat tar det 8 månader och “sista dosen” kommer att vara på 37,5mg. Hoppas att du mår bättre snart.

    • Varför inte sätta ut medicinerna i perioder om månader eller år? Från att själv ha tagit 10 mg så har jag i taget endast minskat med 1 mg per månad. Vad har man att förlora! Det är en tillräckligt hög nedsättning för att öht känna symptom, så att gå från 10 mg till 0 är ju väsentligt hur man kan må därefter. För att underlätta nedtrappning så går det ju att be om droppar istället för kapslar, vilka man effektivt kan sätta ut.

  • Jag har just slutat med venlafaxin (efter nedtrappning i tre veckor, från 150 till 0). Slutade i fredags och sen i söndags har det varit ett helvete. Ungefär de symptom jag sett hos en nära vän som slutade med heroin men utan suget efter mer. Det är väl det som är skillnaden på abstinens och utsättningssymptom.

    Jag har svettats floder, konstant hjärtklappning, synrubbningar, illamående och zaps – stötar i huvudet. Har nu pågått i fyra dagar. Trots det är jag nog tacksam att jag fick medicinen. Fick fruktansvärda biverkningar av SSRI preparat som jag därför inte kunde ta och erbjöds då venlafaxin. Har ätit det i sju månader och mått bra. Ville dock sluta nu för jag har tappat hälften av mitt hår (eller mer)! Men venlafaxinet gjorde det möjligt för mig att i en desperat situation fungera som mamma och ta hand om mina två små barn.

    Men att utsättningssymptomen är så monstruösa hade varit bra att få information om från början. Nu undrar jag hur länge de kommer att pågå? Risken om det inte slutar är ju att situationen nu annars blir lika desperat. Slutsatsen är väl att man så länge det går bör hålla sig borta från venlafaxin och att kunskapen om biverkningar och utsättningssymptom måste bli mer kända. Alltför många läkare är fruktansvärt ignoranta när det gäller detta. Jag har träffat flera som dels inte verkar tro på det jag sagt om biverkningar, alternativt verkar tycka att jag får skylla sig själv eftersom jag valt att äta medicin.

    • Det var en väldigt snabb nedtrappning! Jag har också haft venlafaxin, samma dos och håller på att sätta ut den, om allt går som planerat tar det 8 månader och “sista dosen” kommer att vara på 37,5mg. Hoppas att du mår bättre snart.

    • Varför inte sätta ut medicinerna i perioder om månader eller år? Från att själv ha tagit 10 mg så har jag i taget endast minskat med 1 mg per månad. Vad har man att förlora! Det är en tillräckligt hög nedsättning för att öht känna symptom, så att gå från 10 mg till 0 är ju väsentligt hur man kan må därefter. För att underlätta nedtrappning så går det ju att be om droppar istället för kapslar, vilka man effektivt kan sätta ut.

    • Hej Robert!
      Nej-Vi är inte dumma i huvudet här. Personer som behöver dessa preparat förstör inte livet, de förlänger det faktiskt genom att slippa djupa depressioner, självmordsbenägenhet och missbruk.

    • Hej Robert!
      Nej-Vi är inte dumma i huvudet här. Personer som behöver dessa preparat förstör inte livet, de förlänger det faktiskt genom att slippa djupa depressioner, självmordsbenägenhet och missbruk.

  • Jörgen>>> Du är ett troll som pratar om något du inte har en aning om.
    SSRI slår urskiljningslöst på ALLA mänskliga känslor, mer på vissa och mindre på andra.
    Och olika från person till person.
    Ditt svar var inte särskilt belysande.

    Annars borde det väl finnas bevis som motsäger mig?

    • Ove- jag vet precis vad jag talar om.

      Där har du fel.

      Sen har jag märkt att håret på hjässan växer sämre, men desto mer i näsan
      och på öronen, så visst; jag är nog ett troll.

      Där har du rätt.

  • Jörgen>>> Du är ett troll som pratar om något du inte har en aning om.
    SSRI slår urskiljningslöst på ALLA mänskliga känslor, mer på vissa och mindre på andra.
    Och olika från person till person.
    Ditt svar var inte särskilt belysande.

    Annars borde det väl finnas bevis som motsäger mig?

    • Ove- jag vet precis vad jag talar om.

      Där har du fel.

      Sen har jag märkt att håret på hjässan växer sämre, men desto mer i näsan
      och på öronen, så visst; jag är nog ett troll.

      Där har du rätt.

  • jörgen: självklart föds vi med empati och ssri gör så man inte känner lika mycket av den nope behövs inte prata med läkaren för jag vet den inte är rätt för jag får endel ryckningar av effexor jepps det är helt fel med ryck beror på hjärnan måste skicka signaler till nya vägar då blir det ryck jobbar inte och med folk har jag ingen problem direkt =)

  • jörgen: självklart föds vi med empati och ssri gör så man inte känner lika mycket av den nope behövs inte prata med läkaren för jag vet den inte är rätt för jag får endel ryckningar av effexor jepps det är helt fel med ryck beror på hjärnan måste skicka signaler till nya vägar då blir det ryck jobbar inte och med folk har jag ingen problem direkt =)

  • Kommentaren från jag tror han heter Anders saknas beträffande att den s k Diagnosbibeln DSM borde ha med diagnosen Psykopati. Jag svarade igår på detta att jag håller med, men inte heller denna min kommentar står att finna. Det kanske var för sanningsenligt för att publiceras; jag nämnde ju ordet Psykopatriker.

    • Kommentarerna du inte hittar finns ett par scroll upp I fältet. Jag antar att du inte är så gammal på Newsvoice, det är inte riktigt så det funkar här.

  • Kommentaren från jag tror han heter Anders saknas beträffande att den s k Diagnosbibeln DSM borde ha med diagnosen Psykopati. Jag svarade igår på detta att jag håller med, men inte heller denna min kommentar står att finna. Det kanske var för sanningsenligt för att publiceras; jag nämnde ju ordet Psykopatriker.

    • Kommentarerna du inte hittar finns ett par scroll upp I fältet. Jag antar att du inte är så gammal på Newsvoice, det är inte riktigt så det funkar här.

  • Jörgen>>> Det låter som du svalt betet med hull och hår! Nämn gärna en mänsklig känsla (emotion) som inte påverkas av SSRI? Och gärna några belägg för varför SSRI bara påverkar de negativa känslor som läkaren vill hämma? Svara inte med en massa hittepå om
    att “kliniska tester” och annat påhitt av PR-byråer visar annat.
    Tror du verkligen att serotonin inte påverkar många fler funktioner?
    1991 sa forskarna ungefär vad du säger nu. Det är 2014 nu.

  • Jörgen>>> Det låter som du svalt betet med hull och hår! Nämn gärna en mänsklig känsla (emotion) som inte påverkas av SSRI? Och gärna några belägg för varför SSRI bara påverkar de negativa känslor som läkaren vill hämma? Svara inte med en massa hittepå om
    att “kliniska tester” och annat påhitt av PR-byråer visar annat.
    Tror du verkligen att serotonin inte påverkar många fler funktioner?
    1991 sa forskarna ungefär vad du säger nu. Det är 2014 nu.

  • Hej Carl!
    Läkaren har helt rätt i att 75 mg är en låg dosering och att 150 mg ger en bättre påverkan på synapserna- ( individuellt ).
    Är detta rätt medicin för dig?,mycket har hänt på 10 år. Jag tycker att dina ryckningar är helt fel i sammanhanget.
    Kanske behöver du inte denna medicinering? Tala med din läkare igen.
    Frågar igen: arbete,sociala kontakter?

    Till sist: venlafaxin/ efexor påverkar absolut inte empatin-det är något vi föds med!

    • För det första så föds inga barn med färdiga personligheter som på nåt vis skulle vara oföränderliga.
      . Däremot så har vissa individer en större förutsättning att utveckla specifika
      karaktärer, positiva som negativa. Beroende på livsmiljön så stimuleras eller avstimuleras
      dessa, framförallt förstås, i tidig ålder.
      Att ssri -preparaten påverkar empatin i negativ bemärkelse är allmänt omvittnat men om just de två nämnda faller under den kategorin har jag ingen aning om.

  • Hej Carl!
    Läkaren har helt rätt i att 75 mg är en låg dosering och att 150 mg ger en bättre påverkan på synapserna- ( individuellt ).
    Är detta rätt medicin för dig?,mycket har hänt på 10 år. Jag tycker att dina ryckningar är helt fel i sammanhanget.
    Kanske behöver du inte denna medicinering? Tala med din läkare igen.
    Frågar igen: arbete,sociala kontakter?

    Till sist: venlafaxin/ efexor påverkar absolut inte empatin-det är något vi föds med!

    • För det första så föds inga barn med färdiga personligheter som på nåt vis skulle vara oföränderliga.
      . Däremot så har vissa individer en större förutsättning att utveckla specifika
      karaktärer, positiva som negativa. Beroende på livsmiljön så stimuleras eller avstimuleras
      dessa, framförallt förstås, i tidig ålder.
      Att ssri -preparaten påverkar empatin i negativ bemärkelse är allmänt omvittnat men om just de två nämnda faller under den kategorin har jag ingen aning om.

  • jörgen: är 34 fick den pga jag hade panik attacker om hjärta för den gick skumt hade extraslag mm då fick jag den av läkarn och vill sluta för jag började få lite ryck vid 75 mg då tänkte jag det är inget fara med det då ville psykratin höja dosen för 75 inte hjälpte så mkt då fick jag 150 och när jag blir avslappnad eller mediterar eller ska sova då hjärnan hamnar i alpha stadium då börjar jag få kraftiga ryckningar pga hjärnan skickar signaler till nya håll pga effexor och den gör man inte känner empati och man bryr mindre vad som händer med kroppen mm // carl

  • jörgen: är 34 fick den pga jag hade panik attacker om hjärta för den gick skumt hade extraslag mm då fick jag den av läkarn och vill sluta för jag började få lite ryck vid 75 mg då tänkte jag det är inget fara med det då ville psykratin höja dosen för 75 inte hjälpte så mkt då fick jag 150 och när jag blir avslappnad eller mediterar eller ska sova då hjärnan hamnar i alpha stadium då börjar jag få kraftiga ryckningar pga hjärnan skickar signaler till nya håll pga effexor och den gör man inte känner empati och man bryr mindre vad som händer med kroppen mm // carl

  • har tagit venflaxin / effexor i snart 10 år och nu håller jag och trappar ner från 150 mg till 75 men har fortfarande stora problem med ryckningar när jag ska meditera eller slappa av samt sova är från axel eller foten samt spasmer vid munnen och hjärta kan slå väldigt skumt om jag tex drar ihop benen och armen då har den ingen annan ställe och rycka då rycker den på hjärta istället :/ nån som har haft liknade och vet om det går över? från 75 ner ska jag plocka bort 10 kulor från depot per vecka då trappar man ner långsamt till 0 =)

    • Hej Carl 🙂

      Vad är din ålder?
      Varför blev du ordinerad venlafaxine för 10 år sedan?
      Hur länge har du haft problem med ” ryckningar”
      Kan tyckas ovidkommande, men hur ser ditt liv ut idag?
      Arbete,sociala kontakter?
      Varför vill du sätta ut din medecinering

      / Jörgen

  • har tagit venflaxin / effexor i snart 10 år och nu håller jag och trappar ner från 150 mg till 75 men har fortfarande stora problem med ryckningar när jag ska meditera eller slappa av samt sova är från axel eller foten samt spasmer vid munnen och hjärta kan slå väldigt skumt om jag tex drar ihop benen och armen då har den ingen annan ställe och rycka då rycker den på hjärta istället :/ nån som har haft liknade och vet om det går över? från 75 ner ska jag plocka bort 10 kulor från depot per vecka då trappar man ner långsamt till 0 =)

    • Hej Carl 🙂

      Vad är din ålder?
      Varför blev du ordinerad venlafaxine för 10 år sedan?
      Hur länge har du haft problem med ” ryckningar”
      Kan tyckas ovidkommande, men hur ser ditt liv ut idag?
      Arbete,sociala kontakter?
      Varför vill du sätta ut din medecinering

      / Jörgen

  • Hej alla!

    Som flertalet av känner till så hindrar ssri att synapserna tar upp den mängd serotonin som hjärnan behöver för att fungera./ (snri även norandrenalin).
    Venlafaxin- tex hjälper människor som har problem med att hämma återuptaget av dessa.

    Tyvärr förekommer det s.k.experter på området som talar vitt och brett om alternativ..
    Men dessa personer vet ej vad de här handlar om.De har de ej haft den panikångest som kör dig till botten och gör dig apatisk och vettskrämd.

    Alla har inte den kemin som behövs för att få ett drägligt liv- de här preparaten hjälper dem.. / Jörgen

    • Håller helt med. Att dras i ett så modernt samhälle, det vi gjort det till och som vi inte alltid är skapad för och behärskar, i alla situationer, kan mediciner ibland vara helt nödvändigt! När robotar och datorer konkurrerar med en är det inte konstigt om man ens har höga förväntningar att leva upp till.

      Andra metoder är ju psykoterapi vilket är väldigt lätt att tycka om i efterhand, då man under sina värsta scenarier inte riktigt kan tänka på sånt. För dem som tror att mediciner skadar, så har jag återhämtats med hjälp av KBT, så svaret på en dels symptom, och efter nedtrappning kan således avhjälpas med KBT. Så symptomen är nog snarare ett svar att inte hjärnan riktigt fungerar så bra ännu, snarare än ett resultat av SSRI-mediciner.

  • Hej alla!

    Som flertalet av känner till så hindrar ssri att synapserna tar upp den mängd serotonin som hjärnan behöver för att fungera./ (snri även norandrenalin).
    Venlafaxin- tex hjälper människor som har problem med att hämma återuptaget av dessa.

    Tyvärr förekommer det s.k.experter på området som talar vitt och brett om alternativ..
    Men dessa personer vet ej vad de här handlar om.De har de ej haft den panikångest som kör dig till botten och gör dig apatisk och vettskrämd.

    Alla har inte den kemin som behövs för att få ett drägligt liv- de här preparaten hjälper dem.. / Jörgen

    • Håller helt med. Att dras i ett så modernt samhälle, det vi gjort det till och som vi inte alltid är skapad för och behärskar, i alla situationer, kan mediciner ibland vara helt nödvändigt! När robotar och datorer konkurrerar med en är det inte konstigt om man ens har höga förväntningar att leva upp till.

      Andra metoder är ju psykoterapi vilket är väldigt lätt att tycka om i efterhand, då man under sina värsta scenarier inte riktigt kan tänka på sånt. För dem som tror att mediciner skadar, så har jag återhämtats med hjälp av KBT, så svaret på en dels symptom, och efter nedtrappning kan således avhjälpas med KBT. Så symptomen är nog snarare ett svar att inte hjärnan riktigt fungerar så bra ännu, snarare än ett resultat av SSRI-mediciner.

  • Jag har ända sedan början av 60-talet i allt högre grad erfarit hur psykiatrin i samarbete med läkemedelsindustrin saboterar livet för snart sagt hela mänskligheten. Den s k diagnosbibeln DSM blir för varje ny utgåva alltmer full av lögner. Själv har jag efter 40 års tyranni Gud ske lov lyckats kämpa mig fri från diverse psykiatriska tvångsbehandlingar med såväl Litium som olika Neuroleptika-fabrikat. Resultatet blir sakta men säkert positivt på alla tänkbara sätt.
    Gunilla i Floda

      • Hej Anders!
        Jag håller med dig om att diagnosen psykopati borde finnas. Själv har jag för länge sedan döpt om dem som har makten inom mental(van)vården till Psykopatriker. När jag skrev min kommentar den 22 maj hade jag till min lättnad blivit frikänd från den “psykiatriska tvångsöppenvården”, men en kort tid därefter blev jag fast igen. Nu gör jag åter allt vad jag orkar för att slippa ifrån detta djävulska maktmissbruk, som jag är långt ifrån ensam om att vara utsatt för.
        Gunilla i Floda

  • Jag har ända sedan början av 60-talet i allt högre grad erfarit hur psykiatrin i samarbete med läkemedelsindustrin saboterar livet för snart sagt hela mänskligheten. Den s k diagnosbibeln DSM blir för varje ny utgåva alltmer full av lögner. Själv har jag efter 40 års tyranni Gud ske lov lyckats kämpa mig fri från diverse psykiatriska tvångsbehandlingar med såväl Litium som olika Neuroleptika-fabrikat. Resultatet blir sakta men säkert positivt på alla tänkbara sätt.
    Gunilla i Floda

      • Hej Anders!
        Jag håller med dig om att diagnosen psykopati borde finnas. Själv har jag för länge sedan döpt om dem som har makten inom mental(van)vården till Psykopatriker. När jag skrev min kommentar den 22 maj hade jag till min lättnad blivit frikänd från den “psykiatriska tvångsöppenvården”, men en kort tid därefter blev jag fast igen. Nu gör jag åter allt vad jag orkar för att slippa ifrån detta djävulska maktmissbruk, som jag är långt ifrån ensam om att vara utsatt för.
        Gunilla i Floda

  • hej!

    Tar personligt ansvar för vad jag säger, och nedvärderar inte någon!

    Tråkigt att det här inte är en sida för fakta.

    / Jörgen

  • hej!

    Tar personligt ansvar för vad jag säger, och nedvärderar inte någon!

    Tråkigt att det här inte är en sida för fakta.

    / Jörgen

  • Johanna det du säger är så skrämmande och rätt.. Tog ssri i sex år.. När ja slutsde fick ja skrämmande ms,parkinsson liknande symtom som än finns kvar idag dock i mindre utströckning flera månader senare.. Jag har lidit så fruktansvärt med alla möjliga kosnstiga symtom efter ja slutade o ingen i vården vill ta ansvar, man är helt lämnad i sin kamp föe överlevnad. Men ja kämpar vidare.

  • Johanna det du säger är så skrämmande och rätt.. Tog ssri i sex år.. När ja slutsde fick ja skrämmande ms,parkinsson liknande symtom som än finns kvar idag dock i mindre utströckning flera månader senare.. Jag har lidit så fruktansvärt med alla möjliga kosnstiga symtom efter ja slutade o ingen i vården vill ta ansvar, man är helt lämnad i sin kamp föe överlevnad. Men ja kämpar vidare.

  • SSRI bränner ut hjärncellerna. Hjärncellerna får så mycket slaggprodukter av överstimulansen att hjärnan dör. Frontalloben är speciellt drabbad och för alla som är insatt i lobotomins grunder så har vi här förklaringen till varför folk påstår sig känna sig frånvarande och inte med efter en omgång med SSRI. Ingen slump detta heller.

    Hjärncellerna tar korkskruvsform och det skapas massiv syrebrist och inflammation.

    Tar ni SSRI tillräckligt länge är det stor risk att utveckla parkinssons. Och försöker ni sluta har ni parkinssons. Ja det blir i princip samma effekt. Svår utmattning , skakningar, personlighetsförändringar, minnessvårigheter, koncentrationen nere i trossbotten.

    Så min slutsats som kan lite om världen är att SSRI har samma mörka sida som allt annat inom psykiatrin det är frågan om eutanasi även här.

    Finns det något att göra när man väl ätit SSRI ett tag : ja men räkna med flera år av behandling innan ni kommer någon vart.

    Börja med en ordentlig diagnos inom TCM. Det är sannolikt att ni har utarmat eran matsmältningsfunktion till att börja med. Sedan har ni även säkert kidney yin / yang deficiency(binjurarna bränns ut av ssri).

    Har ni drabbats av ilska (vanligt på ssri, massshootings tex) ja då är även leverenergin komprimerad. Har ni ätit SSRI tillräckligt länge ja då har nog även lungans energi påverkats.

    Så : Färskpressade juicer med citrus ( för att lösa upp celcifieringarna i hjärnan från celldöden), ingefära för att stimulera glutathione produktionen så att kroppen kan göra sig av med alla gifterna som ackumulerats i hjärnan(ja när lymfsystemet i hjärnan, det finns ett sådan ja, blir överbelastat då kan gifterna som normalt förs bort inte föras bort utan blir en del av cellkomplexen , korkskruvarna dvs. ) stärker även matsmältningsfunktionen och tar ned inflammationen, äpple , färskpressade blåbär ett absolut måste för att rena hjärnan ifrån plaquen, cellery , rödkål , osv.

    Örter i tillägg: lion´s mane , royal jelly, scullcap , rosmarin , gurkmeja(absolut måste ) .

    Glandularer: Hjärta, lunga , lever, hjärna, en bra “multiple glandular” , binjurar(absolut måste för reningen).

    Aerobisk träning

    Akupunktur elektrisk med fokus på huvudpartiet. Viktigt att ni talar om för eran TCM akupunktör att det är SSRI som har skapat era problem. Annars får dom svårt att veta vad det är som skapar bekymmren.

    Om ni har ätit SSRI länge kan ni tillägg ta infraröda bastusessioner för att få fart på reningen.

    Infraröd hjälm med infraröda strålar i det nära spektrat 800nm – 1100nm har visat sig bra vid alzheimers och depression detta pga. cellerna stimuleras till läkning.

    Så lycka till men framförallt tala ut om SSRI och vad det har gjort med erat liv.

    • Men vilket påhitt! Hur har du kommit på allt det där?? Begreppet Detox existerar inte. Kroppen renar sig självt.
      När det gäller SSRI är det nog snarare så att de som verkligen behöver svarar bra och de som fått det felaktigt utskrivet svarar inte så bra.

  • SSRI bränner ut hjärncellerna. Hjärncellerna får så mycket slaggprodukter av överstimulansen att hjärnan dör. Frontalloben är speciellt drabbad och för alla som är insatt i lobotomins grunder så har vi här förklaringen till varför folk påstår sig känna sig frånvarande och inte med efter en omgång med SSRI. Ingen slump detta heller.

    Hjärncellerna tar korkskruvsform och det skapas massiv syrebrist och inflammation.

    Tar ni SSRI tillräckligt länge är det stor risk att utveckla parkinssons. Och försöker ni sluta har ni parkinssons. Ja det blir i princip samma effekt. Svår utmattning , skakningar, personlighetsförändringar, minnessvårigheter, koncentrationen nere i trossbotten.

    Så min slutsats som kan lite om världen är att SSRI har samma mörka sida som allt annat inom psykiatrin det är frågan om eutanasi även här.

    Finns det något att göra när man väl ätit SSRI ett tag : ja men räkna med flera år av behandling innan ni kommer någon vart.

    Börja med en ordentlig diagnos inom TCM. Det är sannolikt att ni har utarmat eran matsmältningsfunktion till att börja med. Sedan har ni även säkert kidney yin / yang deficiency(binjurarna bränns ut av ssri).

    Har ni drabbats av ilska (vanligt på ssri, massshootings tex) ja då är även leverenergin komprimerad. Har ni ätit SSRI tillräckligt länge ja då har nog även lungans energi påverkats.

    Så : Färskpressade juicer med citrus ( för att lösa upp celcifieringarna i hjärnan från celldöden), ingefära för att stimulera glutathione produktionen så att kroppen kan göra sig av med alla gifterna som ackumulerats i hjärnan(ja när lymfsystemet i hjärnan, det finns ett sådan ja, blir överbelastat då kan gifterna som normalt förs bort inte föras bort utan blir en del av cellkomplexen , korkskruvarna dvs. ) stärker även matsmältningsfunktionen och tar ned inflammationen, äpple , färskpressade blåbär ett absolut måste för att rena hjärnan ifrån plaquen, cellery , rödkål , osv.

    Örter i tillägg: lion´s mane , royal jelly, scullcap , rosmarin , gurkmeja(absolut måste ) .

    Glandularer: Hjärta, lunga , lever, hjärna, en bra “multiple glandular” , binjurar(absolut måste för reningen).

    Aerobisk träning

    Akupunktur elektrisk med fokus på huvudpartiet. Viktigt att ni talar om för eran TCM akupunktör att det är SSRI som har skapat era problem. Annars får dom svårt att veta vad det är som skapar bekymmren.

    Om ni har ätit SSRI länge kan ni tillägg ta infraröda bastusessioner för att få fart på reningen.

    Infraröd hjälm med infraröda strålar i det nära spektrat 800nm – 1100nm har visat sig bra vid alzheimers och depression detta pga. cellerna stimuleras till läkning.

    Så lycka till men framförallt tala ut om SSRI och vad det har gjort med erat liv.

    • Men vilket påhitt! Hur har du kommit på allt det där?? Begreppet Detox existerar inte. Kroppen renar sig självt.
      När det gäller SSRI är det nog snarare så att de som verkligen behöver svarar bra och de som fått det felaktigt utskrivet svarar inte så bra.

  • Jag får väldigt fort såna där Zaps utan min SSRI, jag har nämt “elektriska stötar i hjärnan” och det är fan ingen läkare som har vetat vad det är, så får jag reda på att det finns ett ord för det nu.

  • Jag får väldigt fort såna där Zaps utan min SSRI, jag har nämt “elektriska stötar i hjärnan” och det är fan ingen läkare som har vetat vad det är, så får jag reda på att det finns ett ord för det nu.

  • Tack till Thomas Arvidsson för upplysningen att FASS fortfarande existerar. Nu finns det ju minst fyra olika slags apotek, så jag får vända mig till något mer trovärdigt.

  • Tack till Thomas Arvidsson för upplysningen att FASS fortfarande existerar. Nu finns det ju minst fyra olika slags apotek, så jag får vända mig till något mer trovärdigt.

  • I artikeln nedan skrivs hur antideppmanipulatörpillren Paxil (paroxetine) ofta ges till cancerpatienter – och att de i sig ger mer bröstcancer

    Det kan inte vara mer tydligt att det inte är “mediciner”. Medicin skulle man ta ett tag, sedan skulle man inte behöva den, då den botade – men det kan de inte göra, inga “läkemedel” gör det, så de är under en slags langning av narkotika, och skyddas av ordet “läkemedel”, det är “falsk flagg”. Har man en sjukdom och man får ett “läkemedel”, då finns inget sådant som biverkningar, eller att man inte skulle kunna sluta ta det efter ett tag, för det heter ju “läkemedel”:

    Antidepressant Paxil, commonly precribed for depressed cancer patients, increases risk of breast cancer

    http://banoosh.com/blog/2014/02/26/antidepressant-paxil-commonly-precribed-depressed-cancer-patients-increases-risk-breast-cancer/

  • I artikeln nedan skrivs hur antideppmanipulatörpillren Paxil (paroxetine) ofta ges till cancerpatienter – och att de i sig ger mer bröstcancer

    Det kan inte vara mer tydligt att det inte är “mediciner”. Medicin skulle man ta ett tag, sedan skulle man inte behöva den, då den botade – men det kan de inte göra, inga “läkemedel” gör det, så de är under en slags langning av narkotika, och skyddas av ordet “läkemedel”, det är “falsk flagg”. Har man en sjukdom och man får ett “läkemedel”, då finns inget sådant som biverkningar, eller att man inte skulle kunna sluta ta det efter ett tag, för det heter ju “läkemedel”:

    Antidepressant Paxil, commonly precribed for depressed cancer patients, increases risk of breast cancer

    http://banoosh.com/blog/2014/02/26/antidepressant-paxil-commonly-precribed-depressed-cancer-patients-increases-risk-breast-cancer/

  • Det är väl så att apoteket (apoteken?) inte vill att människor ska få veta alla mer eller mindre hemska biverkningar som är på alla mediciner.
    De skulle nog helst vilja att FASS inte fanns!

    Vem vet den kanske också försvinner framöver så ingen ska kunna få reda på alla biverkningar, Big Pharma verkar kunna vara potent att kunna göra vad som helst för att slå vakt om industrins makt och ekonomiska intressen!

  • Även jag har mångårig erfarenhet av att psykofarmaka enbart är av ondo och förorsakar outhärdliga biverkningar. Jag har förr alltid läst i FASS om mediciner ordinerade såväl till
    mig själv som andra. Nu påstår man på apoteket Orren i Floda att FASS inte längre existerar, trots att den nämns i flera av ovanstående kommentarer. Det har därför blivit hur krångligt som helst att få veta något om framför allt biverkningar. Själv har jag alltid vägrat att ta s k lyckopiller, mediciner mot biverkningar och annat som varit frivilligt.

  • Det är väl så att apoteket (apoteken?) inte vill att människor ska få veta alla mer eller mindre hemska biverkningar som är på alla mediciner.
    De skulle nog helst vilja att FASS inte fanns!

    Vem vet den kanske också försvinner framöver så ingen ska kunna få reda på alla biverkningar, Big Pharma verkar kunna vara potent att kunna göra vad som helst för att slå vakt om industrins makt och ekonomiska intressen!

  • Även jag har mångårig erfarenhet av att psykofarmaka enbart är av ondo och förorsakar outhärdliga biverkningar. Jag har förr alltid läst i FASS om mediciner ordinerade såväl till
    mig själv som andra. Nu påstår man på apoteket Orren i Floda att FASS inte längre existerar, trots att den nämns i flera av ovanstående kommentarer. Det har därför blivit hur krångligt som helst att få veta något om framför allt biverkningar. Själv har jag alltid vägrat att ta s k lyckopiller, mediciner mot biverkningar och annat som varit frivilligt.

  • Jag äter venlafaxin, och har ätit upp till 300mg/dagen. Men i september gick jag upp från 150mg till 225mg. nu i februari, har jag åter gått ner till 150. ( har ätit venla i tre år nu tror jag.) men i allfall. jag visste att jag skulle få utsättningsymptomen, men…de var borta efter 3 dagar. Men jag kan också säga att jag hade aldrig kommit ur min djupa depression utan dem, och då hade jag redan varit djupdeprimerad i tre år och gjort två suicidalförsök. jag tror inte jag skulle klara av mitt liv utan dem. har FM, PTSD, och årstidsbunden depression. Samt PMSD,och panikångest. Så de gånger jag glömt min medicin och får uttsättningssymptom. Symptomen är en piece of cake mot vad livet är.

  • Jag äter venlafaxin, och har ätit upp till 300mg/dagen. Men i september gick jag upp från 150mg till 225mg. nu i februari, har jag åter gått ner till 150. ( har ätit venla i tre år nu tror jag.) men i allfall. jag visste att jag skulle få utsättningsymptomen, men…de var borta efter 3 dagar. Men jag kan också säga att jag hade aldrig kommit ur min djupa depression utan dem, och då hade jag redan varit djupdeprimerad i tre år och gjort två suicidalförsök. jag tror inte jag skulle klara av mitt liv utan dem. har FM, PTSD, och årstidsbunden depression. Samt PMSD,och panikångest. Så de gånger jag glömt min medicin och får uttsättningssymptom. Symptomen är en piece of cake mot vad livet är.

  • Detb som forskningen har visat är att 1. hjärnan lider inte av någon kemisk obalans som måste förbättras med en medicin. Det är medicinen som skapas obalns i hjärnan. Då de så kallade återupptagningshämmare förhindrar att de neurotransmittorer tas opp igen, försöker hjärnan att kringå detta genom att bygga mera receptorer. när man sätter ut medicinen får man en Tsunami av neurotransmittorer som ger de märkligaste och ofta mycket individuella symptom. Pasienterna blir oftast rädda och söker samma läkare som har skrivit ut dom för att höra det är ett bevis att dom er “psykisk syk,” och måste ta medicinen livslång. Mycket rentabel för läkemedelsindustrin. De läkare som har i de sista åren hjelpt pasienterna att sätter ut dessa mediciner som aldrig skulla ha satts in från början menar att för varje år man har tagit medicinen behöver man minst en månad för att trappa ner + en mycket god stöd från omgivningen och läkaren som försäkra att det är avvenjningssymptom och ikke något annat. i dagen sykvård är det bara få doktorer som behandlar patienterna individuell och tar sig tid för deras bekymmer, det förefaller mycket enklare at bare ge tbl. Peter U Larsson hat rätt med sin webbsida. man nästan skäms av att vara doktor för sina kollegors väger.

  • Detb som forskningen har visat är att 1. hjärnan lider inte av någon kemisk obalans som måste förbättras med en medicin. Det är medicinen som skapas obalns i hjärnan. Då de så kallade återupptagningshämmare förhindrar att de neurotransmittorer tas opp igen, försöker hjärnan att kringå detta genom att bygga mera receptorer. när man sätter ut medicinen får man en Tsunami av neurotransmittorer som ger de märkligaste och ofta mycket individuella symptom. Pasienterna blir oftast rädda och söker samma läkare som har skrivit ut dom för att höra det är ett bevis att dom er “psykisk syk,” och måste ta medicinen livslång. Mycket rentabel för läkemedelsindustrin. De läkare som har i de sista åren hjelpt pasienterna att sätter ut dessa mediciner som aldrig skulla ha satts in från början menar att för varje år man har tagit medicinen behöver man minst en månad för att trappa ner + en mycket god stöd från omgivningen och läkaren som försäkra att det är avvenjningssymptom och ikke något annat. i dagen sykvård är det bara få doktorer som behandlar patienterna individuell och tar sig tid för deras bekymmer, det förefaller mycket enklare at bare ge tbl. Peter U Larsson hat rätt med sin webbsida. man nästan skäms av att vara doktor för sina kollegors väger.

  • Bra att problematikerna med SSRI och psykofarmaka tas upp!

    Många har vittnat om problem och skador – se denna artikel: http://www.peterularsson.se/hur-ssri-kan-forgora-ett-liv/

    Psykiatrin i samarbete med läkemedelsindustrin har kommit fram till att vi människor lider av 400 olika mentala störningar. I princip så är vi alla mentalt störda enligt psykiatrin!

    http://www.peterularsson.se/diagnoshysteri-psykiatrin-ser-oss-alla-som-mentalt-storda/

    Läkemedelsindustrin har tagit fram psykofarmaka till alla dessa olika mentala störningar.

    Detta är verkligen BIG BUSINESS!

    Hemskt när människor och deras liv offras för profitens skull!

  • jag undrar om Sven Temov kom underfund med att det var aminosyror han saknade (de bildar signalsubstanser) I tarmarna och inte att hans kropp hade en brist på Venlafaxine…

  • Bra att problematikerna med SSRI och psykofarmaka tas upp!

    Många har vittnat om problem och skador – se denna artikel: http://www.peterularsson.se/hur-ssri-kan-forgora-ett-liv/

    Psykiatrin i samarbete med läkemedelsindustrin har kommit fram till att vi människor lider av 400 olika mentala störningar. I princip så är vi alla mentalt störda enligt psykiatrin!

    http://www.peterularsson.se/diagnoshysteri-psykiatrin-ser-oss-alla-som-mentalt-storda/

    Läkemedelsindustrin har tagit fram psykofarmaka till alla dessa olika mentala störningar.

    Detta är verkligen BIG BUSINESS!

    Hemskt när människor och deras liv offras för profitens skull!

  • jag undrar om Sven Temov kom underfund med att det var aminosyror han saknade (de bildar signalsubstanser) I tarmarna och inte att hans kropp hade en brist på Venlafaxine…

  • @ Dr
    Ja, idag finns informationen tillgänglig i FASS och bipacksedel. Men när Sven Ternov använde medicinen fanns inte en rad om detta nämnt. Det fanns helt enkelt ingen information alls om detta med utsättningsproblemen. Givetvis var detta det första Sven Ternov kontrollerade. Informationen var obefintlig.

  • @ Dr
    Ja, idag finns informationen tillgänglig i FASS och bipacksedel. Men när Sven Ternov använde medicinen fanns inte en rad om detta nämnt. Det fanns helt enkelt ingen information alls om detta med utsättningsproblemen. Givetvis var detta det första Sven Ternov kontrollerade. Informationen var obefintlig.

  • Med tanke på de många (fusk)’studier’ som uppdagats i branchen, kan man inte låta bli att undra om alla symptom verkligen finns listade i FASS.
    Dessutom är det en sak att läsa om symptom etc i FASS. Att UPPLEVA symptom som patient kan vara en helt annan – och har ingenting att göra med kompetens!

  • @Dr. 18 Feb 2014 at 21:34

    Utsättningssymptom är bara ett finare ord för den abstinens man känner när man bryter ett SSRI-beroende. Potato potato or tomato tomato – it’s still the same thing.

  • Allt kunde ha undvikits om läkaren Ternov hade kommit på tanken att faktiskt läsa FASS. Eller varför inte bipacksedelns information till patienten.

    Som läkare har man skyldighet att fortlöpande uppdatera sina kunskaper om sjukdomar och läkemedel – och detta inte genom att läsa Wikipedia eller göra en allmän “googling”!

    Det är pinsamt att Ternov i Dagens Medicin erkänner sin egen inkompetens.

  • Med tanke på de många (fusk)’studier’ som uppdagats i branchen, kan man inte låta bli att undra om alla symptom verkligen finns listade i FASS.
    Dessutom är det en sak att läsa om symptom etc i FASS. Att UPPLEVA symptom som patient kan vara en helt annan – och har ingenting att göra med kompetens!

  • @Dr. 18 Feb 2014 at 21:34

    Utsättningssymptom är bara ett finare ord för den abstinens man känner när man bryter ett SSRI-beroende. Potato potato or tomato tomato – it’s still the same thing.

  • @ Fia

    Du har så rätt. Venlafaxin är ett SNRI-preparat. Men det tillhör ändå samma familj av antidepressiva och abstinens- och utsättningssymptom är likartade. Men lite märkligt att källan till artikeln (Läkartidningen) inte hade bättre koll på begreppen kan man ju tycka.

  • Venlafaxine är ett SNRI-preparat, enligt den information jag har. Inte SSRI. Venlafaxine behandlar både det serotonerga och det noradrenerga systemet, dvs jobbar med både serotonin och noradrenalin.

  • Allt kunde ha undvikits om läkaren Ternov hade kommit på tanken att faktiskt läsa FASS. Eller varför inte bipacksedelns information till patienten.

    Som läkare har man skyldighet att fortlöpande uppdatera sina kunskaper om sjukdomar och läkemedel – och detta inte genom att läsa Wikipedia eller göra en allmän “googling”!

    Det är pinsamt att Ternov i Dagens Medicin erkänner sin egen inkompetens.

  • @ Fia

    Du har så rätt. Venlafaxin är ett SNRI-preparat. Men det tillhör ändå samma familj av antidepressiva och abstinens- och utsättningssymptom är likartade. Men lite märkligt att källan till artikeln (Läkartidningen) inte hade bättre koll på begreppen kan man ju tycka.

  • Venlafaxine är ett SNRI-preparat, enligt den information jag har. Inte SSRI. Venlafaxine behandlar både det serotonerga och det noradrenerga systemet, dvs jobbar med både serotonin och noradrenalin.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *