Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

23%

23.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

The Guardian i säng med margarinjätten Unilever (Becel, Flora)

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 22 februari 2014
- Torbjörn Sassersson
Giftiga margarin: Becel, Flora, Lätta, Lätt och Lagom enligt TV4

DEBATT. Nu har det hänt som inte fick hända. En av de sista, stora och riktiga journalistiska medierna “The Guardian” går i säng med margarinjätten Unilever för att skapa “Guardian Labs”. Tidningen ska dela värderingar med industrijätten. 

Text: Torbjörn Sassersson

Tillsammans ska de producera “journalistik” med inriktningen:

“shared values of sustainable living and open storytelling”.

Det kan fritt översättas till: delade värderingar om hållbar livsstil och öppet historieberättande.

För att dela värderingarna om livsstil och journalistik samt rida på The Guardians goda rykte betalar Unilever ett sjusiffrigt belopp, i brittiska pund räknat till den brittiska tidningen.

“The official launch of the new commercial proposition is marked by the announcement of a pioneering seven-figure partnership with Unilever…”

“Guardian Labs is built around the unique philosophy of Open Ideas that reflects the Open Journalism proposition of the Guardian as a whole.  – The Guardian

Unilever säljer produkter för 10 miljarder kronor per år i världen, äger 400 varumärken men satsar det mesta av sin marknadsföring på 14 varumärken där både margarinprodukterna Flora och Becel ingår, enligt Wikipedia.

Dr Annika Dahlqvist kommenterar:

“Journalisterna kommer att bli tvungna att skriva positivt om margarin om de ska få ha jobbet kvar. Sanningen blir då beroende av ett fritt Internet.” – Unilever köper in sig i media

Kostdoktorn skriver:

“Varför lägga pengar på TV-reklam om lättmargarin när det är mycket effektivare med planterade tidningsartiklar om hur ”farligt” det är med naturligt fett, som smör?” – Margarinbolag i ”samarbete” med stor tidning

Andrew Sullivan tar bladet helt från munnen och skriver:

“A “content and innovation” agency. Helping “brands … tell their stories.” This is called public relations, guys. There’s nothing new or innovative about it whatsoever. What’s new is the deliberate attempt to merge this industry with journalism itself and to disguise the difference with bullshit. Smell the ordure…” – The Guardian Now Shares “Values” With Unilever

Tack The Guardian för den tid som varit. Hoppas hela tidningen byter namn till “The Garded Unilever labs” för hur vet vi läsare att Unilevers värderingar bara stannar i “Guardian Labs” och inte påverkar hela tidningens omdöme nu när de fått ett sjusiffrigt belopp.

När de gamla hederliga tidningarna säljer sig till industrin står striden om sanningen mellan giganter som får miljarder för industrianpassade texter och bloggosfärens förmåga att nå allmänheten med ett fritt skrivande och granskande via internet.

Stöd NewsVoice. Vi ska hålla ställningarna.

Text: Torbjörn Sassersson, redaktör

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: margarin