Putin vill förmodligen återskapa Sovjetunionen

62

DEBATT. Vad är Putin ute efter i Ukraina? Om man gör en simpel tillbakablick på Sovjet och betraktar hur den väldiga unionen bredde ut sig innan den kollapsade 1991 kan Putins motiv anas. Jämför storheten i Sovjetunionen med dagens krympta Ryssland.

Kanske det därför är dags att mynta begreppet: “skotten i Kiev” för att märka upp ett datum i historieböckerna som beskriver hur Putin började återerövra det forna Sovjetunionen.

Ryssland-Sovjetunionen-karta

Ukraina kan vara ett naturligt val att börja med. Kanske till och med upproren i Ukraina initierats genom rysk infiltration och uppvigling.

Därefter är det ytterligare 13 forna sovjetrepubliker att återta. Om Putin lyckas kommer han att gå till historien.

Text: Torbjörn Sassersson

Republics_of_the_USSR.svg

The Republics of the Former Soviet Union

  1. Russia
  2. Ukrainian SSR
  3. Belorussian SSR
  4. Uzbek SSR
  5. Kazakh SSR
  6. Georgian SSR
  7. Azerbaijan SSR
  8. Lithuanian SSR
  9. Moldavian SSR
  10. Latvian SSR
  11. Kirghiz SSR
  12. Tajik SSR
  13. Armenian SSR
  14. Turkmen SSR
  15. Estonian SSR


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelStoppa årets provodlingar med GMO-grödor
Nästa artikelLivsmedelsverket: Vilseledande märkning är konsumentens ansvar
Torbjörn Sassersson är redaktör på NewsVoice.se. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995 och har i övrigt en bakgrund inom webb-PR, IT och kommunikation.
Prenumerera
Notify of
guest
62 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Svempa
Svempa
Gäst
1 mars 2014 kl 22:22

Onyanserat förväntar mig mer från denna sidan. Finns ju fler intressenter i soppan.

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
Gäst
1 mars 2014 kl 22:54

Jag tror personligen inte oroligheterna var orkestrerade av Putin och Ryssland, men det får framtiden utvisa, snarare misstänker jag Calle B.

Som det ser ut tror jag Ryssland försöker ingripa för att skydda rysktalande människor i Ukraina och återinföra demokratin i landet.

http://rt.com/

How the Government Manipulates Your Thoughts Online.

Linda B
Linda B
Gäst
1 mars 2014 kl 23:21

Lite oroväckande att du skriver “skotten i Kiev” … Jag fick nämligen “skotten i Zarajevo” till mig från ingenstans igår.

Linda B
Linda B
Gäst
1 mars 2014 kl 23:23

Men Martin, du hänvisar till Russia Today. Varför? Du tror inte de är pro Ryssland?!

Julius
Julius
2 mars 2014 kl 00:16

Där har du fel Torbjörn.Du måste skriva hela saninngen,hur den hela har börjat och att amerikanerna var på plats på Maidan och stödde upprorsmänen samt pratade hela tiden att Rysland ska inte blanda sig i Ukrainas saker.Också berätta att den ultranationalistiska höger som varit den som började sjkuta på polisen.Glöm inte heller att igår natt beväpnade men ville inta den Krimeanska parlamentet men som tur de misslyckade eftersom civila bevakningsmen hejdade de.Jag tycker att Ryssland gjorde rätt eftersom om inte agerar i tid det skulle ha utvecklats som i Libien och Syrien,förts skapar de kaos och sedan säger de att NATO kan inte titta på den och ingriper.Denna gången lyckades inte deras planer.Om någon blir skyllldig för “Skottet i Kiev” då det är amerikanerna och EU som är de mest skyldiga.

PH
PH
Gäst
2 mars 2014 kl 00:32

Det är ganska uppenbart att det är väst som driver på sin agenda att destabilisera Ukraina för sina egna syftens skull. Det är ju uppenbart att Putin inte låter sig luras av det illvilliga drag som väst håller sig med. Det vi ser hända in Ukraina är bara toppen på ett skådespel som sker bakom kulisserna om världsherravälde. Skuggregeringen i USA som ligger bakom USAs engagemang i “The Arab spring” -revolutionerna har lämnat efter sig precis vad dom önskat….ett destabiliserat mellanöstern och Ukraina är bara ännu en bricka i spelet. Putin är väl medveten om västs agenda och genomför det som är bäst för Ukraina likväl som Ryssland och övriga världen!! Den krigshets vi ser från väst, senast i Syrien stoppades av Putin just för att han synade deras drag. Öppna upp ögonen och se till helheten och ni kommer att se mönstret.

Lyssna på William F. Engdahls intervju
http://kristofferhell.net/william-f-engdahl-forklarar-statskuppen-i-ukraina/

Bertil
Bertil
Gäst
2 mars 2014 kl 01:39

Det är ju EU/USA som har legat bakom de “folkliga” protesterna som destabiliserat Ukraina. Ryssland skyddar sin flottbas i Sevastopol precis på samma sätt som USA skulle skydda en av sina baser i en omvänd situation. Dessutom så håller USA på att omringa Ryssland med en massa militärbaser världen över. Spelpjäserna placeras ut inför det kommande slutspelet helt enkelt.

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
2 mars 2014 kl 09:19

I samtliga sådana här storpolitiska händelser bör man söka om en falsk opposition är inblandad.
En icke direkt synlig tredje part, som låter de två första göra skitjobbet.
Denna tredjepartsregel går genom historian som en röd tråd.

Thomas Arvidsson
Gäst
2 mars 2014 kl 09:32

@Åke i Sörmland

Ja, du har helt rätt. Historiskt sett har det visat sig i efterhand att i de flesta större konflikter
mellan två parter så fanns det en tredje osynlig part som höll sig i skymundan och uppmanade de två andra att slåss. Men det kan vara svåra att identifiera den tredje parten medan konflikten pågår. Det brukar komma fram första i efterhand.

Julius
Julius
2 mars 2014 kl 10:20

Mycket märkligt utveckling i Ukraina fallet.Alla är på Putin och dömer honom,hotar med att inte komma till G8 möten i Sochi m.m. men ingen av dessa politiker pratar om att förts den ultranacionalistiska regeringsmedlemar måste bort från Ukrainas styre.Det är ingen heller som tar upp att sen.John McCain och fru Nolan ett par veckor sedan var i Kiev på Maidan och blandade sig i i Ukrainas interna problem och stödde upprorsmakarna.Hur kommer det sig att alla dessa West politiker angriper enbart Putin men ingen pratar om verkligheten ???? Ingen tar hänsyn att det var den rysktalande folkgruppen som bett Moskva om hjälp och att igår i många städer i westukraina ägt rum stora demonstrationer och de tog ner den ukrainska flaggan och hissade upp den ryska.Som det ser ut nu west är syr eftersom Putin var snabbare och förhindrade att NATON flyttar in i Ukraina.Vi får se vad händer på måndag med Wall Street eftersom enligt min uppfattning den hela provokationens bakgrund är att skapa ett tillfälle att krascha börsen som är ohållbart men de ville inte krascha själva för att världen ska bedöma dessa banksters.

Red
Red
Gäst
2 mars 2014 kl 10:23

Om Ryssland går in i Ukraina och tar militär kontroll kan ju knappast USA tjäna något på det. Det är ju Ryssland som tar över Ukraina, inte USA.

Om Ryssland använder argumentet att de ska skydda ryssar i Ukraina finns det stor anledning för Ryssland att skapa osäkerhet för att “skydda ryssarna” dvs kan ha varit rysk intervention som skapade oroligheterna

Jag betvivlar att argumenten att “hjälpa folk” och “skapa demokrati” i ett det land som man militärt angriper någonsin i historien varit annat än fina ord för att försvara ett angrepp.

Ivan Björn
2 mars 2014 kl 10:41

Ytterligare en åsikt. På de allra högsta nivåerna i styrning av jorden finns det inga fiender. Även om dessa makthavare står till synes på var sin sida om läger. Ukraina och även andra oroligheter i Världen har bara ett mål. En världsregering NWO. Så det spelar egentligen inte någon roll om det är Putin, Obama, eller EU som går in och räddar “demokrati”. Det som spelar och alltid har spelat stor roll är att energierna är i rörelsen – i detta fall konflikt. De vanliga människor är förlorare!!! På högsta nivå är man alltid vinnare! Uppretade folkmassor kan man lätt styra genom att skapa en illusion av konflikt. Återigen hamnar vi i samma dilemma, förändrar man inte sig själv – förändrar man inte världen. En förändrar människa låter sig inte uppretas och styras till att spela i händerna på makthavare på högsta nivå….

Marcus
Marcus
Gäst
3 mars 2014 kl 00:08

Denna artikel hade kunnat vara tagen från t e x “expressen”. Den enda artikeln i Newsvoice som handlar om händelserna i Ukraina – är alltså ren propaganda.

Tror du Torbjörn sassersson att dina läsare är idioter och sväljer desinformationen du sprider om Ryssland? Tack för att du slutligen öppet visar färg – du kommer inte av kroken nu – det förstår du?

Du borde skämmas!

Patrique Ståhl Dordevic
Gäst
2 mars 2014 kl 12:02

Torbjörn,
Din hypotes stämmer förmodligen inte. Det finns ingen sådan dold agenda. Putin vill ha ett självständigt Ukraina. Ett självständigt Ukraina är mycket mer värdefullt för Ryssland – det ger t ex en x-tra vän i FN.

Mariann Nyqvist
Mariann Nyqvist
Gäst
2 mars 2014 kl 12:02

Tack för dina bra åsikter Ivan Björn.
Lille Callepånken har nu rykt ut som MIKs svenska språkrör för att fördöma Rysslands agerande: ”Man har inte rätten att skicka in en armé i ett annat land. Punkt. Så är det” säger han enligt dagens SVD. Han är helt stum när USA går in med militära styrkor varhelst och närhelst de så vill. Skumma beslut tas där SOG-styrkor tillhandahålls som extra killing force till USA:s operationer.

Det behövs en motmakt till USA så att de inte glufsar i sig alla länder för att senare krossa dem. USA är bara intresserade av råvaror; inte av människor och inte heller av demokrati. Daniel Sandström, SVD, talar idag om farhågor ”om att det i Sverige också finns en ”djup stat” och ett monsterland dolt för medborgarna, där de verkliga besluten fattats.”. Det är väl den djupa staten som styr FRA och militären över regeringsskiftena och som politikerna därför inte har någon demokratisk kontroll över. Vi kan bara se verkningarna av den globala djupa statens beslut som i spelet om i Ukraina. Landet är ”pingat” av EU och USA och det är en nesa om någon annan snor landet.

Det är uppenbart en regisserad tillställning. The ”plot” skrevs troligen för flera år sedan av Rand Corp, think-thank till Council of Foreign Relations. Det militärindustriella komplexet har samlat på sig ett överlager av förintelsevapen av olika slag. De behöver lätta lite på trycket för att få ur sig alla sina aggressioner som de byggt upp. ”War is good for the economy”; ett måtto som rättfärdigar allt – inte minst nu när USA står på randen till en ekonomisk kollaps och inbördeskrig.

Mariann Nyqvist
Mariann Nyqvist
Gäst
2 mars 2014 kl 12:10

Journalisten Alex Abella har granskat Rand Corp och menar att de redan planerat för WWIII. USA använder jorden som ett slags ”fia med knuff”. Det gäller att slå ut alla motspelare – även om man själv stryker med, vilket inte spelar någon roll då man faktiskt vunnit enligt dokument som Rand Corp har författat.

Kanske dags att se Peter Sellers Dr Strangelove?

http://truth11.com/2010/12/18/insider-reveals-diabolical-secrets-of-the-the-rand-corporation/

En film kan också ses på Youtube: Alex Abella – Inside the Rand Coporation.

http://www.youtube.com/results?search_query=peter%20sellers%20dr%20strangelove&sm=1

Henning Witte
2 mars 2014 kl 12:56

Du är ju helt ute och cycklar Torbjörn. Det är ställt utom all tvivel att USA och EU genomförde en statskupp i Ukraina riktat mot Ryssland. Man bröt mot den ukrainska författningen. Janukovitj är därför fortfarande den legitima presidenten.
Du bör ta homeopatisk guld mot mind control. Jag gör det dagligen två gånger.
Se fakta om Ukraina:
http://www.whitetv.se/sv/dn/814.html

Red
Red
Gäst
2 mars 2014 kl 13:05

Henning.

Om USA och EU genomförde en statskupp i Ukraina riktat mot Ryssland så kan vi i så fall se effekten i form av att Ryssland återtar kontrollen genom att ta över Ukraina och därmed återskapa en del av Sovjetunionens forna geografiska utbredning.

Det var isf klantigt av USA och EU att inte förutse resultatet av detta kuppförsök som nu spelar Ryssland helt i händerna.

Vad anser du var syftet med att USA och EU genomförde en statskupp i Ukraina riktad mot Ryssland? Tänker du i termer av New World Order, att toppeliten samordnar arbetet att globalisera styrningen av världen som helhet?

By the way, jag är inte mindcontrollad. Jag är helt säker. Rösterna har tystnat. 😉

Mariann Nyqvist
Mariann Nyqvist
Gäst
2 mars 2014 kl 13:37

@red. Det är väl uppenbart att de (USA/EU) vill ha en anledning till en militär konfrontation. För att inte få världsopinionen mot sig måste de invänta Rysslands första drag sen kommer MIK:s counter strike.

Det riktigt kliar i deras rumpor av upphetsning. Troligen går de runt i sina militära högkvarter med babianvrål och slår vilt omkring sig för att sporra varandra med fradgande munnar. De är förvuxna småpojkar som leker med världens befolkning, Är det någon som kan göra en detaljerad Pisa-studie av dessa grabbars skolgång? Vad gick fel?

Henning Witte
2 mars 2014 kl 14:05

Visst Torbjörn, redan det orangea revolutionsförsöket 2003 var ett steg för USA att få makten över hela planeten, NWO. Läs mina inlägg på White TV om det.

Jag säger aldrig att jag inte är mindcontrollad, då jag vet hur lömsk teknologin är. De flesta låter man inte veta. Du kan därför aldrig veta. Att rösterna har tystnat betyder inte att du är fri från kontroll. Jag brukar svara på frågan att jag inte vet. Just därför tar jag aurum metallicum LM VI profylaktiskt.
Ti:s får inprogrammerat att svara att de inte är mindcontrollad……..

Ivan Björn
2 mars 2014 kl 14:20

En tanke är en energetisk rörelse. En vågrörelse. En dold mindcontroll fungerar så att man lägger samma vågrörelse (med önskad information) ovanför ens egen vågrörelse. Det är som att titta på ett papper och lägga en raster ovanför. Man ser fortfarande det som står på det ursprungliga papperet men samtidigt finns där avtryck av raster. Raster är en tanke som är pålagd på ens egna tankemönster och man tror att det är ens egen tanke. Man misstänker inte att man är manipulerad helt enkelt. Det finns en väg ur detta och det är att gå bortom formen till källan. M.a.o. att titta på sig själv från formlösheten.
Rent allmänt vill jag påstå som Henning, man vet inte om man är mindkontrollerad. Är man dock betrodd med formlösheten och vet vad jag syftar på, då borde man veta…

JR
JR
Gäst
2 mars 2014 kl 15:16

Artikeln pekar bara på en verkan och inte orsaken. Att försöka återskapa ett nytt öst-väst-tänkande med kommunism-kapitalism via diskussioner är en återvändsgränd. Idag tar propagandaapparaten över små enheter via massiv desinformation. Man skapar alias som desinformerar och misstänkliggör på nätet via diskussionsgrupper. Är detta de enda informationskanaler som sedan väntar när statens övervakarenheter desinformerar och tar över mediekanaler som står utanför den totalitära kontrollen? Man kommer alltså att stänga av en del av de stora drakarna som i Venezuela som försöker visa på missförhållanden. Där har den nuvarande oppositionen starka band till IMF. I Ukraina kommer IMF att godkänna vilken regering som helst, bara den regeringen gör som IMF bestämmer. Sverige befinner sej snart i samma potentiella läge.
http://eltoque.com/texto/cuando-las-ventanas-informativas-se-cierran
http://rt.com/op-edge/ukraine-budget-west-aid-419/

Red
Red
Gäst
2 mars 2014 kl 16:03

[Ämnet för artikeln är inte mind control, så låt oss skippa det ämnet denna gång]

Red
Red
Gäst
2 mars 2014 kl 16:14

Marcus, din kommentar var en av de roligaste jag läst på ett år.

Du inser inte hur jag fungerar, tror jag. Jag sysslar med utforskande. Jag testar i denna artikel en hypotes. Den kan falsifieras eller verifieras. Eftersom jag är parti- eller nationalpolitiskt oberoende och dessutom ointresserad bedriver jag ingen propaganda i någon riktning.

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
2 mars 2014 kl 17:42

På något sätt finns det paralleller till Ceaușescus störtande; en mobb bussas in och instigerar bråk, diktatorn flyr i helikopter, men piloten var tydligen lojal i Ukrainafallet.

Anton
Gäst
2 mars 2014 kl 18:18

Ja du Torbjörn. Det tog inte lång tid innan du bekände färg. Denna “rysshetsar” artikel hade nog passat bättre i Aftonbladet. Skulle jag vilja läsa sådan här propaganda hade jag fortsatt läsa mellan raderna på Aftonbladet:s/DN:s/Expressen:s/SVT:s sajter mm.

Förtroende är en bräcklig liten skapelse. För en tappad läsare får du aldrig igen.

Bokmärken>NewsVoice>delete

Julius
Julius
2 mars 2014 kl 18:23

Jag håller med dig Marcus,jag blev också mycket överraskad av denna artikel.Jag trodde att den här tidningen är en alternativ media men efter denna artikel av just Torbjör jag är mycket tveksamt.Jag läser flera alterantivt media i 4 språk dagligen och ser rätt snabbt när något inte stämmer.Denna är ett sådant tillfälle.

Re Ohm
Gäst
2 mars 2014 kl 22:38

Hej,
För att förstå vad som händer i Ukraina, så behöver man vara insatt i andra proxy krig som NATO länder fört ut i andra slaviska länder.
Ryssalnd är förlorare när dom nu kliver in i Krim med militär.
De allra flesta (hjärntvättade) ser Ryssland som den aggresiva parten. Med enkelhet kan dom nu provoceras och framställas som massmördare etc. Därefter kan man i sätta in sanktioner, hota med flygförbud zoner mm. Allt enligt den gamla mallen som man har använt sig av i sen 90-talet.
Att påstå att Ryssland skulle ha fört ut regimskiftet i Ukraina är bara komiskt. Viktioria Nuland pratar öppet om att USA själva de senaste 3 åren investerat 30 miljarder kr i “demokrati aktiviteter” i Ukraina. Kombinera det med hennes F*ck the EU samtal, så finns det ingen tvivel längre. att USA mha av andra europeisak länder har med våld störtat en folkvald regering i Ukraina.Ryssland

Re Ohm
Gäst
2 mars 2014 kl 22:44

Förstår inte varför folk är så otrevliga i sina kommentarer!
Lägg fram era argument, lägg upp lite länkar.
Tycker med att Torbjörn i detta fallet inte visar sig var speciellt insatt, men det betyder inte att man ska skapa en lynchstämmning på kommentatorsfältet!

Re Ohm
Gäst
2 mars 2014 kl 22:56

Här hör man Viktoria Nuland, Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs at the United States Department of State, i ett avlyssnat samtal där hon tydligt säger att USA kommer att stödja och pusha så att Arseniy Yatsenyuk kommer in i regeringen..
Volila 3 veckor senare efter ex antla döda poliser och demostranter så sitter nu den fd bankiren i ledarksapet av det nya “fria” Ukraina

http://www.youtube.com/watch?v=Y4pJBxO1yB4

Re Ohm
Gäst
2 mars 2014 kl 23:00

Torbjörn, detta behöver du se och analysera,,,

5 Billion to Ukraine democracy and other activities…….

Hur många Ukrainska månadslöner tror ni att detta mostsvarar??

http://www.youtube.com/watch?v=eaR1_an9CnQ

Red
Red
Gäst
3 mars 2014 kl 00:45

Marcus, din kommentar var en av de roligaste jag läst på ett år.

Du inser inte hur jag fungerar, tror jag. Jag sysslar med utforskande. Jag testar i denna artikel en hypotes. Den kan falsifieras eller verifieras. Eftersom jag är parti- eller nationalpolitiskt oberoende och dessutom ointresserad bedriver jag ingen propaganda i någon riktning.

Red
Red
Gäst
3 mars 2014 kl 01:15

Re Ohm, tack för tipsen Mycket intressant. Jag är egentligen för oinsatt för att kunna ha vettiga åsikter. Jag postade inlägget om “Putin vill förmodligen återskapa Sovjetunionen” mest för att skapa debatt. Det blev debatt!

Tobbe C
Tobbe C
Gäst
3 mars 2014 kl 01:50

Håller med de flesta andra här att du nog behöver läsa på lite mer i den här frågan, Torbjörn. Men tack vare det här debattinlägget har du ju fått en uppsjö med kommentarer och länkar till youtube-klipp, m.m. att studera. Jag tycker att F William Engdahl:s (som redan finns länkad) analys av situationen är värd att lyssna till. Hör särskilt vad han har att säga om NATO:s misilsköldsprogram. (Även tidigare uttalanden av honom ang. Syrien, GMO, m.m. är värda att lyssna till (bl.a. gjorde Red Ice Radio intervjuer med honom i höstas)).

Även om vi är oeniga i den här frågan tror jag kanske att vi fungerar ganska lika när det gäller vår syn på omvärlden;.egentligen är ingenting skrivet i sten utan allting kan omvärderas. Bara argumenten är starka nog. Det tycker jag i alla fall är en sund inställning.

Jag uppskattar att vi kan föra en saklig debatt här utan att man behöver skapa ett konto hos Facebook, Disqus eller något annat åsiktsregistreringsprogram. Förtroendet är inte skadat för min del, du är välkommen att lägga fram fler teser som vi kan debattera.
/Tobbe C

Tobbe C
Tobbe C
Gäst
3 mars 2014 kl 16:37
Anton
Gäst
3 mars 2014 kl 16:54

OT. Du gjorde avbön Torbjörn, så jag ska ge dig “the benefit of the doubt”.

OnT. Ett annat scenario kan vara att: EU, tillsammans med USA, 3 månader innan parlamentsvalet orkestrerat en kraftig provokation som de vet får en stark motreaktion. Historien har gång på gång visat att ingenting enar mer än en gemensam fiende, och där har vi *med en liten trudelutt* Ryssland. Eftersom EU-kritiska partier förväntas gå stark framåt i valet, kanske EU hoppas på att ett semi-europeiskt krig kan ena ett splittrat folk i en enda patriotisk flaggviftande union.
Allt enligt den Machiavelliska manualen.

Red
Red
Gäst
3 mars 2014 kl 18:06

Man märker att när det gäller många politiska frågor sker ett vaktande på varandra att man ska ha rätt åsikter, annars sker bestraffningar, men jag tror ingen som skrivit här sitter på så höga politiska, underrättelsetjänstmässiga eller militära positioner för att med säkerhet kunna veta vad som händer mellan Ukraina och Ryssland och hur USA/EU rör i grytan.

Istället är vi några svenskar som sitter framför våra datorer och spekulerar i skyddad verkstad.

Det finns ingen värdeladdning i min kortartikel ovan utan mest en tes att Putin vill ta Ukraina. Putin måste kunna kritiseras för det. Många kommer, som vanligt, att dö om det blir krig.

I övrigt tror jag att Putin är nöjd med mig. Jag streamar ju RT.com så ofta på entresidan att amerikanska NBC News vägrar att låta sina streamade nyheter få samexistera på NewsVoice. 😉

Sture B
Sture B
Gäst
3 mars 2014 kl 18:14

@Tobbe C

Intressant artikel, som nog ligger bra nära sanningen.

Även om jag själv vill att Putin ska vara äkta vara tror jag att han är den nödvändige motståndaren som behövs för att föra samhällsutvecklingen i önskad riktning. Sovjetunionen imploderade genom att avveckla sig själv. Efter att ett par av dess ledare råkat dö i en snabb följd kom Gorbachev och resten är historia. Putin är ett resultat av denna historia.

Vi har nog haft en inofficiell världsregering under en längre tidsperiod. De har bara glömt att informera oss, i fårskocken, som fortfarande tror på nationella gränser och dito regeringar.

ruben
ruben
Gäst
3 mars 2014 kl 18:50

Jag är också dåligt insatt i problematiken, men har även hört de flesta journalister och reportrar nyligen visat väldigt knapphändig kunskap om inte direkt vad som händer men varför. Jag kan tycka man redan hört allehanda kritik och hårda uttalanden från diverse världsledare mot Ryssland. Men blev de så överraskade? Hade man inte dialog med Ryssland på allvar långt innan? Nu ställer sig ledare åtminstone officiellt, emot Rysk aggressivitet. Men finns det en förklaring av hela bilden, som inte är känd? Förs det tyst diplomati sedan lång tid, så saker sker i samråd ändå? Jag tycker inte vi vet något förrän de som agerar lägger korten på bordet om vad som sker och varför. På Krim är de flesta i befolkningen nöjda över att inget våld börjat. Är någon nyfiken på vad som orsakat vapenskramlet från Ryssland? Kan de haft en i detta förhållande rimlig orsak? Jag tänker om man vill bortse från spekulationer. Visst vore det klokare avvakta de svaren? Finns öht. dialog med Ryssland? Nu har jag inte läst eller hört senaste nytt idag, så jag kanske missat eventuella svar. Vi har förståss ingen aning om vad som sker bakom de diplomatiska väggarna, man kan bara spekulera.

Anton
Gäst
3 mars 2014 kl 18:51

@Red

Från mitt håll var det ingen form av vaktande. Du får tycka precis vad du vill. Men du som redaktör har en särställning och därför kommer dina artiklar/inlägg få mycket starkare reaktioner än andras inlägg. Jag trodde, och säkert flera med mig, att du med vinkeln på din artikel försökte manipulera oss läsare. Efter en livlång indoktrinering blir man lite känslig mot sånt och reagerar därefter.

Jag är inte särskilt pro Putin utan mer av anti-bullshit. Jag sitter, som du skriver, framför datorn och försöker se igenom dimman. Men sannolikt reagerar jag bara precis som dom vill att jag ska reagera.

Det troliga är väl att Ryssland och EU/USA är de kockar som gemensamt kokar den sämre globalist-soppan Ukraina.

Red
Red
Gäst
3 mars 2014 kl 18:55

Du kanske har rätt Anton. Celente (som jag tror på) säger så här:

“When you read the headlines, ‘Putin Puts Forces On Alert,’ you should take them seriously. As I see it, this is just one more intervention by the United States and the European Union into a country and destabilizing it with ‘no exit strategy.’….

“The bottom line is the Russians are not going to give up the key port of Sevastopol on the Black Sea. But when we hear the United States warning Russia not to get involved, this is complete hypocrisy. The US has already spent $5 billion destabilizing Ukraine.”

Läs hela intervjun: http://tiny.cc/wqq5bx

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
4 mars 2014 kl 06:46
Mikael Jansson
Mikael Jansson
Gäst
4 mars 2014 kl 08:46

Red
Red
Gäst
4 mars 2014 kl 11:18

CNN: Opinion: Putin planning ‘Soviet Union lite’

Putin’s broader plan is to recreate some kind of “Soviet Union lite,” a ring of countries under Moscow’s control, with the goal of boosting Russia’s geopolitical standing. Ukraine is the cornerstone of that project.

http://edition.cnn.com/

lennartmogren
4 mars 2014 kl 12:59

För snävt perspektiv att se Putin som imperiebyggare av gammalt västsnitt. Snarare så att Ryssland och Kina leder en kamp mot en ny global maktfördelning som framförallt har finans som förtecken. Bakom de två länderna finns resten av BRICS med flera i Asien, Afrika och Latiamerika. Tonen i det lägret är mycket mindre aggressiv, ta t ex Björklunds löjeväckande rop på försvar av Gotland(!).

USA/EU är uppenbarligen på fallrepet och det visas i handling eller brist på handling. Ryssland och Kina har intitiativet och självsäkerheten och jag tror de vill ha en fredlig utveckling men samtidigt är beredda att sätta ner foten. Ta det senaste ryktet om ett ultimatum till Ukaraina som skulle gå ut i natt. Ryktet planterades av västmedia i hela världen för att elda på den skräck man vill att medborgare ska känna och be våra makthavare om beskydd. En taktik som inte längre fungerar. Se bara på mängden kommentarer som tycker att Assarssons synpunkter är vinklade. Han går ju in och hänvisar till CNN! Då har man nog tappat greppet, som jag ser det.

Red
Red
Gäst
4 mars 2014 kl 15:37

DN: ”Utan Ukraina är ett imperium inte möjligt”

Dagens Nyheters Rysslandsexpert Ingmar Neveus förklarar varför Ukraina och Krim är så betydelsefullt för Ryssland.

DN: Varför är Ukraina så viktigt för Rysslands president Vladimir Putin?

Putin hör till de många ryssar som sörjer Sovjetunionens sammanbrott – han har själv kallat det ”århundradets största geopolitiska katastrof”. Han vill återupprätta ett Moskvalett imperium i någon form, och utan Ukraina är ett sådant imperium inte möjligt. Presidenten anser, också i likhet med många av sina landsmän, att Ukraina inte är ”utomlands”. Det i sin tur har historiska orsaker.

http://www.dn.se/nyheter/

Kjell Holmsten
Kjell Holmsten
4 mars 2014 kl 16:00

Ja du Torbjörn du vänder dig till lydmedia men jag har en länk som förklarar allt och beskriver vad som är på väg att hända i Ukraina och sedan Ryssland. Tyvärr har Newsvoice spårat in på fel länkar. Läs http://athenianvoice.wordpress.com/2014/03/02/ukraina-under-upplosning-pa-bestallning-av-usa-eu-och-instrument-okningen-av-den-fascistiska-extremhogern/

lennartmogren
4 mars 2014 kl 16:39

Nu kommer dessutom en nyhet som understryker vad jag skrev om att detta är en finansiell kamp under täckmanteln av en militär kamp. “…RIA news agency as saying Moscow could recommend that all holders of U.S. treasuries sell them if Washington freezes the U.S.. accounts of Russian businesses and individuals.”
Read more at: http://indiatoday.intoday.in/story/ukraine-crisis-live-updates-russia-america-crimea/1/346744.html.

En utförsäljning skulle bli dödstöten för USA och dess globala maktövertag. Detta har förberetts under flera år och kanske är blir den ukrainska situtionen en avgörande trigger.

Som Kjell säger och andra med honom säger – läser man main stream media blir det bara en larvig såpa med en intrig som inte är värdig tänkande människor, som jag ser det.

Tobbe C
Tobbe C
Gäst
4 mars 2014 kl 19:08

Torbjörn, du gjorde ju nyligen själv en undersökning av vad Newsvoices läsare tycker om DN och andra mittfåremedier. Därför blir man lite förvånad när du använder dem som källa. För att inte skada läsarnas förtroende för dig och Newsvoice ska du kanske vara lite försiktig med sådana källor. Men lägg gärna fram fler “hypoteser” av det här slaget. Det blir ju bra debatt! Fast du kan ju lägga dem under en egen rubrik som heter “debatt” eller liknande så blir det inga oklarheter.

Red
Red
Gäst
4 mars 2014 kl 19:14

Kjell Holmsten. Inte alls. Jag lutar mig inte mot “lydmedia” utan noterar endast att fler journalister är inne på samma linje som artikeln, ett återskapande av det forna Sovjetunionen.

Det verkar som om journalister generellt inte vet vad som pågår eftersom de inte är “in the know”. Putin vet dock helt klart vad han gör.

Min attityd är att utforska/undersöka och det har det alltid varit. Inte låtsas som om jag vet, utan föra fram ett tydligt perspektiv utifrån någon form av synapsverksamhet.

Jag har just börjat läsa Zbigniew Brzezinski‘s bok “The Grand Chessboard”. Han är politisk geostrateg och var bla rådgivare till Carter. Hans son är sittande amerikansk ambassadör i Stockholm.

Brzezinski omnämner Ukraina många gånger i boken (från 1997) och på sid 85 illustrerar han med en karta och text att mellan 2005-2010 bör Ukraina har blivit identifierat som ett kandidatland till både EU och NATO och därmed redo för ett inträde.

Nu börjar det bli intressant och det blir tydligt att om EU/NATO försöker rekrytera in Ukraina som medlem måste Putin agera med en motåtgärd.

Detta scenario ger även stöd till tanken att USA/EU är inblandad i allra högsta grad. Med andra ord kan det vi nu ser utspelas vara ett maktpolitiskt schackspel mellan USA/EU och Ryssland.

Båda maktblocken slåss isf om ett land som ligger oerhört väl placerat ur ett militärt strategiskt perspektiv. Grabbarna spelar “Risk – The Game of World Domination”, men jag måste läsa mer i boken för att komma med en mer “slutgiltig” uppfattning.

[Jag adderar “DEBATT” i ingressen även om jag tycker det var övertydligt. Ingressen inleds ju med en fråga: “Vad är Putin ute efter?”]