Putin vill förmodligen återskapa Sovjetunionen

62

DEBATT. Vad är Putin ute efter i Ukraina? Om man gör en simpel tillbakablick på Sovjet och betraktar hur den väldiga unionen bredde ut sig innan den kollapsade 1991 kan Putins motiv anas. Jämför storheten i Sovjetunionen med dagens krympta Ryssland.

Kanske det därför är dags att mynta begreppet: “skotten i Kiev” för att märka upp ett datum i historieböckerna som beskriver hur Putin började återerövra det forna Sovjetunionen.

Ryssland-Sovjetunionen-karta

Ukraina kan vara ett naturligt val att börja med. Kanske till och med upproren i Ukraina initierats genom rysk infiltration och uppvigling.

Därefter är det ytterligare 13 forna sovjetrepubliker att återta. Om Putin lyckas kommer han att gå till historien.

Text: Torbjörn Sassersson

Republics_of_the_USSR.svg

The Republics of the Former Soviet Union

  1. Russia
  2. Ukrainian SSR
  3. Belorussian SSR
  4. Uzbek SSR
  5. Kazakh SSR
  6. Georgian SSR
  7. Azerbaijan SSR
  8. Lithuanian SSR
  9. Moldavian SSR
  10. Latvian SSR
  11. Kirghiz SSR
  12. Tajik SSR
  13. Armenian SSR
  14. Turkmen SSR
  15. Estonian SSR


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten

I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.

Prenumerera
Notify of
guest

62 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
niklas johansson
niklas johansson
Gäst
27 april 2014 kl 00:19

Om Brzezinski. Källan kanske inte är den bästa, men det mesta är nog sant:

http://www.rense.com/general81/abig.htm

niklas johansson
niklas johansson
Gäst
27 april 2014 kl 00:06

“Vad är Putin ute efter i Ukraina?”

Den frågeställningen kan bara uppstå hos någon vars tankevärld är fångats av de massmediala lögnerna. Hade väst inte iscensatt inbördeskrig i Ukraina hade Krim inte återgått till Ryssland.

Vad är USA/EU ute efter i Ukraina borde man istället fråga sej!

En sak är att man vill kunna placera kärnvapenmissiler i Ukraina nära ryska gränsen.

Red
Red
Gäst
26 april 2014 kl 19:11

SvD: 7 tecken på att Sovjet är på väg tillbaka

“Sovjet upphörde att existera den 26 december 1991. Det kalla kriget var slut och kommunistdiktaturen över. Men i söndags varnade Ukrainas premiärminister Arsenij för att Rysslands president Vladimir Putin vill återskapa Sovjetunionen. Och Putin själv har sagt att han tycker att Sovjets kollaps är 1900-talets största katastrof. Historien upprepar sig alltid, först som tragedi, sedan som fars, påstod Karl Marx, en av Sovjets husgudar. SvD:s utrikesredaktör Jesper Sundén skriver om sju tecken på att Sovjet är på väg tillbaka.”

123
123
Gäst
21 april 2014 kl 00:26

Ni kan plocka bort några länder från er lista redan nu: http://en.wikipedia.org/wiki/Eurasian_Economic_Union

“On 18 November 2011, the presidents of Belarus, Kazakhstan, and Russia signed an agreement, setting a target of establishing the Eurasian Union by 2015.”

“On 1 January 2012 Kyrgyzstan and Tajikistan have also expressed interest in joining the organization”

“Ukraine submitted an application to participate in the Eurasian Union as an observer in August 2013”

trackback
3 april 2014 kl 11:24

http://kareldekar.com/

Putin vill förmodligen återskapa Sovjetunionen

Tobbe C
Tobbe C
Gäst
10 mars 2014 kl 00:14

Här är en skribent till som är inne på samma linje som i den förra länken jag postade:
http://www.zerohedge.com/news/2014-03-08/guest-post-ukraine-crisis-just-another-globalist-engineered-powder-keg

Intressant tycker jag.
/Tobbe

Lisa
Lisa
Gäst
5 mars 2014 kl 09:53

http://www.takeoverworld.info/Grand_Chessboard.pdf
För läsning. Måste läsa den för att veta skälv.

Lisa

Red
Red
Gäst
5 mars 2014 kl 00:59

Tack för kommentarerna.

Jag läser nu att Brzezinski kraftigt motsatte sig att USA skulle gå in Irak 2003 enligt en artikel i New York Times. Han måste vara en av de få inom Bush krets som ville stoppa kriget.

When a Leader Missteps, a World Can Go Astray

“In the months before the American invasion of Iraq, Zbigniew Brzezinski, former national security adviser to President Jimmy Carter, was one of the few members of the foreign policy establishment (along with Brent Scowcroft, former national security adviser to President George H. W. Bush) to speak out strongly about the dangers of going to war unilaterally against Saddam Hussein, and to warn, presciently it turns out, of the possibly dire consequences of doing so without a larger strategic plan.” / Ny Times, March 6, 2007

http://www.nytimes.com/2007/03/06/books/06kaku.html?_r=0

Lite off-topic: Vi vet hur det gick med den brittiska vapeninstruktören Kelly som försökte stoppa Blairs UK från att gå in i Irak med USA. Han begick plötsligt “självmord” 2003 dagarna innan kriget och obduktionsrapporten hemligstämplades i 70 år.

Wikipedia

Ten Years Ago: The Death of Dr. David Kelly. Murdered on the Orders of Her Majesty’s Government?

Re Ohm
Gäst
5 mars 2014 kl 00:42

Tjena Torbjörn,
Du kankse inte var ute och cykla ändå med din artikel.
Bara för att den västerländska eliten bevisligen är helt maktgalen, betyder inte att Putin inte är det.
Klart att han vill skapa ett stort starkt Ryskt imperium.
Tänk om denna kupp är en fejk kupp? om Ryssarna lyckats framställa en egen kupp som ser ut som en västerländsk kupp??
intresant tanke eller hur? jag tror att det är möjligt….

Anton
Anton
Gäst
5 mars 2014 kl 00:21

Jag har också ”The Grand Chessboard” på min rätt långa att läsa lista. Visst är Brzezinski en av elitisterna, men det är viktigt att även försöka förstå hur de är funtade. Plus att de gärna stoltserar med hur “störda” de är., om än med förskönande omskrivningar. Ju mer man förstår motståndaren desto bättre orienterar man sig.

Red
Red
Gäst
4 mars 2014 kl 22:12

Kjell, jag hinner bara läsa det jag hinner läsa och hinner bara kolla upp vissa länkar. Att sätta sig in i och hålla sig uppdaterad om den nya världs o-ordningen och Eurasienpolitiken tar tid. Jag tror Zbigniew Brzezinski har mycket att ge och hans bok tycks påvisa det du själv skriver om. [redigerad kommentar]

Kjell Holmsten
Kjell Holmsten
Gäst
4 mars 2014 kl 21:48

Jag tar mig för pannan Torbjörn. Att blanda in en elitens schackspelare är ytterligare att dölja vad du är ute efter. Har du inte läst det jag länkade till, du svarar ingenting på det. Att Ryssland vaktar sina gränser och skramlar med sina vapen just för att visa att man tänker inte ge upp sin självständighet och självständighet från USA imperialism. Snart börjar FN o NATO/EU skramla med tidigare varningar likt de som föregick Irak, Libyen o Syrien. De USA finansierade grupper gör allt för att destabilisera Ryssland startar snart sina protester mot en despotisk Putin och Sverige med en viss utrikesminister/hantlangare åt USA. Ryssland har inga hegemonistiska paroller mig veterligt. Kina stödjer Putin 100% för de vet att efter Putins fall är det strax dags för Kina. Där sker det saker redan i det fördolda självklart men västs så kallade demokratier är inte redo ännu för att störta det “Kinesiska undret”, det finns för mycket att förlora för tillfället i realpolitik. Torbjörn, ge dig tid att läsa länken även om den är lång?

Red
Red
Gäst
4 mars 2014 kl 19:14

Kjell Holmsten. Inte alls. Jag lutar mig inte mot “lydmedia” utan noterar endast att fler journalister är inne på samma linje som artikeln, ett återskapande av det forna Sovjetunionen.

Det verkar som om journalister generellt inte vet vad som pågår eftersom de inte är “in the know”. Putin vet dock helt klart vad han gör.

Min attityd är att utforska/undersöka och det har det alltid varit. Inte låtsas som om jag vet, utan föra fram ett tydligt perspektiv utifrån någon form av synapsverksamhet.

Jag har just börjat läsa Zbigniew Brzezinski‘s bok “The Grand Chessboard”. Han är politisk geostrateg och var bla rådgivare till Carter. Hans son är sittande amerikansk ambassadör i Stockholm.

Brzezinski omnämner Ukraina många gånger i boken (från 1997) och på sid 85 illustrerar han med en karta och text att mellan 2005-2010 bör Ukraina har blivit identifierat som ett kandidatland till både EU och NATO och därmed redo för ett inträde.

Nu börjar det bli intressant och det blir tydligt att om EU/NATO försöker rekrytera in Ukraina som medlem måste Putin agera med en motåtgärd.

Detta scenario ger även stöd till tanken att USA/EU är inblandad i allra högsta grad. Med andra ord kan det vi nu ser utspelas vara ett maktpolitiskt schackspel mellan USA/EU och Ryssland.

Båda maktblocken slåss isf om ett land som ligger oerhört väl placerat ur ett militärt strategiskt perspektiv. Grabbarna spelar “Risk – The Game of World Domination”, men jag måste läsa mer i boken för att komma med en mer “slutgiltig” uppfattning.

[Jag adderar “DEBATT” i ingressen även om jag tycker det var övertydligt. Ingressen inleds ju med en fråga: “Vad är Putin ute efter?”]

Tobbe C
Tobbe C
Gäst
4 mars 2014 kl 19:08

Torbjörn, du gjorde ju nyligen själv en undersökning av vad Newsvoices läsare tycker om DN och andra mittfåremedier. Därför blir man lite förvånad när du använder dem som källa. För att inte skada läsarnas förtroende för dig och Newsvoice ska du kanske vara lite försiktig med sådana källor. Men lägg gärna fram fler “hypoteser” av det här slaget. Det blir ju bra debatt! Fast du kan ju lägga dem under en egen rubrik som heter “debatt” eller liknande så blir det inga oklarheter.

lennartmogren
4 mars 2014 kl 16:39

Nu kommer dessutom en nyhet som understryker vad jag skrev om att detta är en finansiell kamp under täckmanteln av en militär kamp. “…RIA news agency as saying Moscow could recommend that all holders of U.S. treasuries sell them if Washington freezes the U.S.. accounts of Russian businesses and individuals.”
Read more at: http://indiatoday.intoday.in/story/ukraine-crisis-live-updates-russia-america-crimea/1/346744.html.

En utförsäljning skulle bli dödstöten för USA och dess globala maktövertag. Detta har förberetts under flera år och kanske är blir den ukrainska situtionen en avgörande trigger.

Som Kjell säger och andra med honom säger – läser man main stream media blir det bara en larvig såpa med en intrig som inte är värdig tänkande människor, som jag ser det.

Kjell Holmsten
Kjell Holmsten
Gäst
4 mars 2014 kl 16:00

Ja du Torbjörn du vänder dig till lydmedia men jag har en länk som förklarar allt och beskriver vad som är på väg att hända i Ukraina och sedan Ryssland. Tyvärr har Newsvoice spårat in på fel länkar. Läs http://athenianvoice.wordpress.com/2014/03/02/ukraina-under-upplosning-pa-bestallning-av-usa-eu-och-instrument-okningen-av-den-fascistiska-extremhogern/

Red
Red
Gäst
4 mars 2014 kl 15:37

DN: ”Utan Ukraina är ett imperium inte möjligt”

Dagens Nyheters Rysslandsexpert Ingmar Neveus förklarar varför Ukraina och Krim är så betydelsefullt för Ryssland.

DN: Varför är Ukraina så viktigt för Rysslands president Vladimir Putin?

Putin hör till de många ryssar som sörjer Sovjetunionens sammanbrott – han har själv kallat det ”århundradets största geopolitiska katastrof”. Han vill återupprätta ett Moskvalett imperium i någon form, och utan Ukraina är ett sådant imperium inte möjligt. Presidenten anser, också i likhet med många av sina landsmän, att Ukraina inte är ”utomlands”. Det i sin tur har historiska orsaker.

http://www.dn.se/nyheter/

lennartmogren
4 mars 2014 kl 12:59

För snävt perspektiv att se Putin som imperiebyggare av gammalt västsnitt. Snarare så att Ryssland och Kina leder en kamp mot en ny global maktfördelning som framförallt har finans som förtecken. Bakom de två länderna finns resten av BRICS med flera i Asien, Afrika och Latiamerika. Tonen i det lägret är mycket mindre aggressiv, ta t ex Björklunds löjeväckande rop på försvar av Gotland(!).

USA/EU är uppenbarligen på fallrepet och det visas i handling eller brist på handling. Ryssland och Kina har intitiativet och självsäkerheten och jag tror de vill ha en fredlig utveckling men samtidigt är beredda att sätta ner foten. Ta det senaste ryktet om ett ultimatum till Ukaraina som skulle gå ut i natt. Ryktet planterades av västmedia i hela världen för att elda på den skräck man vill att medborgare ska känna och be våra makthavare om beskydd. En taktik som inte längre fungerar. Se bara på mängden kommentarer som tycker att Assarssons synpunkter är vinklade. Han går ju in och hänvisar till CNN! Då har man nog tappat greppet, som jag ser det.

Red
Red
Gäst
4 mars 2014 kl 11:18

CNN: Opinion: Putin planning ‘Soviet Union lite’

Putin’s broader plan is to recreate some kind of “Soviet Union lite,” a ring of countries under Moscow’s control, with the goal of boosting Russia’s geopolitical standing. Ukraine is the cornerstone of that project.

http://edition.cnn.com/

Mikael Jansson
Mikael Jansson
Gäst
4 mars 2014 kl 08:46

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
4 mars 2014 kl 06:46
Red
Red
Gäst
3 mars 2014 kl 18:55

Du kanske har rätt Anton. Celente (som jag tror på) säger så här:

“When you read the headlines, ‘Putin Puts Forces On Alert,’ you should take them seriously. As I see it, this is just one more intervention by the United States and the European Union into a country and destabilizing it with ‘no exit strategy.’….

“The bottom line is the Russians are not going to give up the key port of Sevastopol on the Black Sea. But when we hear the United States warning Russia not to get involved, this is complete hypocrisy. The US has already spent $5 billion destabilizing Ukraine.”

Läs hela intervjun: http://tiny.cc/wqq5bx

Anton
Anton
Gäst
3 mars 2014 kl 18:51

@Red

Från mitt håll var det ingen form av vaktande. Du får tycka precis vad du vill. Men du som redaktör har en särställning och därför kommer dina artiklar/inlägg få mycket starkare reaktioner än andras inlägg. Jag trodde, och säkert flera med mig, att du med vinkeln på din artikel försökte manipulera oss läsare. Efter en livlång indoktrinering blir man lite känslig mot sånt och reagerar därefter.

Jag är inte särskilt pro Putin utan mer av anti-bullshit. Jag sitter, som du skriver, framför datorn och försöker se igenom dimman. Men sannolikt reagerar jag bara precis som dom vill att jag ska reagera.

Det troliga är väl att Ryssland och EU/USA är de kockar som gemensamt kokar den sämre globalist-soppan Ukraina.

ruben
ruben
Gäst
3 mars 2014 kl 18:50

Jag är också dåligt insatt i problematiken, men har även hört de flesta journalister och reportrar nyligen visat väldigt knapphändig kunskap om inte direkt vad som händer men varför. Jag kan tycka man redan hört allehanda kritik och hårda uttalanden från diverse världsledare mot Ryssland. Men blev de så överraskade? Hade man inte dialog med Ryssland på allvar långt innan? Nu ställer sig ledare åtminstone officiellt, emot Rysk aggressivitet. Men finns det en förklaring av hela bilden, som inte är känd? Förs det tyst diplomati sedan lång tid, så saker sker i samråd ändå? Jag tycker inte vi vet något förrän de som agerar lägger korten på bordet om vad som sker och varför. På Krim är de flesta i befolkningen nöjda över att inget våld börjat. Är någon nyfiken på vad som orsakat vapenskramlet från Ryssland? Kan de haft en i detta förhållande rimlig orsak? Jag tänker om man vill bortse från spekulationer. Visst vore det klokare avvakta de svaren? Finns öht. dialog med Ryssland? Nu har jag inte läst eller hört senaste nytt idag, så jag kanske missat eventuella svar. Vi har förståss ingen aning om vad som sker bakom de diplomatiska väggarna, man kan bara spekulera.

Sture B
Sture B
Gäst
3 mars 2014 kl 18:14

@Tobbe C

Intressant artikel, som nog ligger bra nära sanningen.

Även om jag själv vill att Putin ska vara äkta vara tror jag att han är den nödvändige motståndaren som behövs för att föra samhällsutvecklingen i önskad riktning. Sovjetunionen imploderade genom att avveckla sig själv. Efter att ett par av dess ledare råkat dö i en snabb följd kom Gorbachev och resten är historia. Putin är ett resultat av denna historia.

Vi har nog haft en inofficiell världsregering under en längre tidsperiod. De har bara glömt att informera oss, i fårskocken, som fortfarande tror på nationella gränser och dito regeringar.

Red
Red
Gäst
3 mars 2014 kl 18:06

Man märker att när det gäller många politiska frågor sker ett vaktande på varandra att man ska ha rätt åsikter, annars sker bestraffningar, men jag tror ingen som skrivit här sitter på så höga politiska, underrättelsetjänstmässiga eller militära positioner för att med säkerhet kunna veta vad som händer mellan Ukraina och Ryssland och hur USA/EU rör i grytan.

Istället är vi några svenskar som sitter framför våra datorer och spekulerar i skyddad verkstad.

Det finns ingen värdeladdning i min kortartikel ovan utan mest en tes att Putin vill ta Ukraina. Putin måste kunna kritiseras för det. Många kommer, som vanligt, att dö om det blir krig.

I övrigt tror jag att Putin är nöjd med mig. Jag streamar ju RT.com så ofta på entresidan att amerikanska NBC News vägrar att låta sina streamade nyheter få samexistera på NewsVoice. 😉

Anton
Anton
Gäst
3 mars 2014 kl 16:54

OT. Du gjorde avbön Torbjörn, så jag ska ge dig “the benefit of the doubt”.

OnT. Ett annat scenario kan vara att: EU, tillsammans med USA, 3 månader innan parlamentsvalet orkestrerat en kraftig provokation som de vet får en stark motreaktion. Historien har gång på gång visat att ingenting enar mer än en gemensam fiende, och där har vi *med en liten trudelutt* Ryssland. Eftersom EU-kritiska partier förväntas gå stark framåt i valet, kanske EU hoppas på att ett semi-europeiskt krig kan ena ett splittrat folk i en enda patriotisk flaggviftande union.
Allt enligt den Machiavelliska manualen.

Tobbe C
Tobbe C
Gäst
3 mars 2014 kl 16:37
Tobbe C
Tobbe C
Gäst
3 mars 2014 kl 01:50

Håller med de flesta andra här att du nog behöver läsa på lite mer i den här frågan, Torbjörn. Men tack vare det här debattinlägget har du ju fått en uppsjö med kommentarer och länkar till youtube-klipp, m.m. att studera. Jag tycker att F William Engdahl:s (som redan finns länkad) analys av situationen är värd att lyssna till. Hör särskilt vad han har att säga om NATO:s misilsköldsprogram. (Även tidigare uttalanden av honom ang. Syrien, GMO, m.m. är värda att lyssna till (bl.a. gjorde Red Ice Radio intervjuer med honom i höstas)).

Även om vi är oeniga i den här frågan tror jag kanske att vi fungerar ganska lika när det gäller vår syn på omvärlden;.egentligen är ingenting skrivet i sten utan allting kan omvärderas. Bara argumenten är starka nog. Det tycker jag i alla fall är en sund inställning.

Jag uppskattar att vi kan föra en saklig debatt här utan att man behöver skapa ett konto hos Facebook, Disqus eller något annat åsiktsregistreringsprogram. Förtroendet är inte skadat för min del, du är välkommen att lägga fram fler teser som vi kan debattera.
/Tobbe C

Red
Red
Gäst
3 mars 2014 kl 01:15

Re Ohm, tack för tipsen Mycket intressant. Jag är egentligen för oinsatt för att kunna ha vettiga åsikter. Jag postade inlägget om “Putin vill förmodligen återskapa Sovjetunionen” mest för att skapa debatt. Det blev debatt!

Red
Red
Gäst
3 mars 2014 kl 00:45

Marcus, din kommentar var en av de roligaste jag läst på ett år.

Du inser inte hur jag fungerar, tror jag. Jag sysslar med utforskande. Jag testar i denna artikel en hypotes. Den kan falsifieras eller verifieras. Eftersom jag är parti- eller nationalpolitiskt oberoende och dessutom ointresserad bedriver jag ingen propaganda i någon riktning.

Re Ohm
Gäst
2 mars 2014 kl 23:00

Torbjörn, detta behöver du se och analysera,,,

5 Billion to Ukraine democracy and other activities…….

Hur många Ukrainska månadslöner tror ni att detta mostsvarar??

http://www.youtube.com/watch?v=eaR1_an9CnQ

Re Ohm
Gäst
2 mars 2014 kl 22:56

Här hör man Viktoria Nuland, Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs at the United States Department of State, i ett avlyssnat samtal där hon tydligt säger att USA kommer att stödja och pusha så att Arseniy Yatsenyuk kommer in i regeringen..
Volila 3 veckor senare efter ex antla döda poliser och demostranter så sitter nu den fd bankiren i ledarksapet av det nya “fria” Ukraina

http://www.youtube.com/watch?v=Y4pJBxO1yB4

Re Ohm
Gäst
2 mars 2014 kl 22:44

Förstår inte varför folk är så otrevliga i sina kommentarer!
Lägg fram era argument, lägg upp lite länkar.
Tycker med att Torbjörn i detta fallet inte visar sig var speciellt insatt, men det betyder inte att man ska skapa en lynchstämmning på kommentatorsfältet!

Re Ohm
Gäst
2 mars 2014 kl 22:38

Hej,
För att förstå vad som händer i Ukraina, så behöver man vara insatt i andra proxy krig som NATO länder fört ut i andra slaviska länder.
Ryssalnd är förlorare när dom nu kliver in i Krim med militär.
De allra flesta (hjärntvättade) ser Ryssland som den aggresiva parten. Med enkelhet kan dom nu provoceras och framställas som massmördare etc. Därefter kan man i sätta in sanktioner, hota med flygförbud zoner mm. Allt enligt den gamla mallen som man har använt sig av i sen 90-talet.
Att påstå att Ryssland skulle ha fört ut regimskiftet i Ukraina är bara komiskt. Viktioria Nuland pratar öppet om att USA själva de senaste 3 åren investerat 30 miljarder kr i “demokrati aktiviteter” i Ukraina. Kombinera det med hennes F*ck the EU samtal, så finns det ingen tvivel längre. att USA mha av andra europeisak länder har med våld störtat en folkvald regering i Ukraina.Ryssland

Julius
Julius
Gäst
2 mars 2014 kl 18:23

Jag håller med dig Marcus,jag blev också mycket överraskad av denna artikel.Jag trodde att den här tidningen är en alternativ media men efter denna artikel av just Torbjör jag är mycket tveksamt.Jag läser flera alterantivt media i 4 språk dagligen och ser rätt snabbt när något inte stämmer.Denna är ett sådant tillfälle.

Anton
Anton
Gäst
2 mars 2014 kl 18:18

Ja du Torbjörn. Det tog inte lång tid innan du bekände färg. Denna “rysshetsar” artikel hade nog passat bättre i Aftonbladet. Skulle jag vilja läsa sådan här propaganda hade jag fortsatt läsa mellan raderna på Aftonbladet:s/DN:s/Expressen:s/SVT:s sajter mm.

Förtroende är en bräcklig liten skapelse. För en tappad läsare får du aldrig igen.

Bokmärken>NewsVoice>delete

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
2 mars 2014 kl 17:42

På något sätt finns det paralleller till Ceaușescus störtande; en mobb bussas in och instigerar bråk, diktatorn flyr i helikopter, men piloten var tydligen lojal i Ukrainafallet.

Red
Red
Gäst
2 mars 2014 kl 16:14

Marcus, din kommentar var en av de roligaste jag läst på ett år.

Du inser inte hur jag fungerar, tror jag. Jag sysslar med utforskande. Jag testar i denna artikel en hypotes. Den kan falsifieras eller verifieras. Eftersom jag är parti- eller nationalpolitiskt oberoende och dessutom ointresserad bedriver jag ingen propaganda i någon riktning.

Red
Red
Gäst
2 mars 2014 kl 16:03

[Ämnet för artikeln är inte mind control, så låt oss skippa det ämnet denna gång]

JR
JR
Gäst
2 mars 2014 kl 15:16

Artikeln pekar bara på en verkan och inte orsaken. Att försöka återskapa ett nytt öst-väst-tänkande med kommunism-kapitalism via diskussioner är en återvändsgränd. Idag tar propagandaapparaten över små enheter via massiv desinformation. Man skapar alias som desinformerar och misstänkliggör på nätet via diskussionsgrupper. Är detta de enda informationskanaler som sedan väntar när statens övervakarenheter desinformerar och tar över mediekanaler som står utanför den totalitära kontrollen? Man kommer alltså att stänga av en del av de stora drakarna som i Venezuela som försöker visa på missförhållanden. Där har den nuvarande oppositionen starka band till IMF. I Ukraina kommer IMF att godkänna vilken regering som helst, bara den regeringen gör som IMF bestämmer. Sverige befinner sej snart i samma potentiella läge.
http://eltoque.com/texto/cuando-las-ventanas-informativas-se-cierran
http://rt.com/op-edge/ukraine-budget-west-aid-419/

Ivan Björn
2 mars 2014 kl 14:20

En tanke är en energetisk rörelse. En vågrörelse. En dold mindcontroll fungerar så att man lägger samma vågrörelse (med önskad information) ovanför ens egen vågrörelse. Det är som att titta på ett papper och lägga en raster ovanför. Man ser fortfarande det som står på det ursprungliga papperet men samtidigt finns där avtryck av raster. Raster är en tanke som är pålagd på ens egna tankemönster och man tror att det är ens egen tanke. Man misstänker inte att man är manipulerad helt enkelt. Det finns en väg ur detta och det är att gå bortom formen till källan. M.a.o. att titta på sig själv från formlösheten.
Rent allmänt vill jag påstå som Henning, man vet inte om man är mindkontrollerad. Är man dock betrodd med formlösheten och vet vad jag syftar på, då borde man veta…

Henning Witte
Gäst
2 mars 2014 kl 14:05

Visst Torbjörn, redan det orangea revolutionsförsöket 2003 var ett steg för USA att få makten över hela planeten, NWO. Läs mina inlägg på White TV om det.

Jag säger aldrig att jag inte är mindcontrollad, då jag vet hur lömsk teknologin är. De flesta låter man inte veta. Du kan därför aldrig veta. Att rösterna har tystnat betyder inte att du är fri från kontroll. Jag brukar svara på frågan att jag inte vet. Just därför tar jag aurum metallicum LM VI profylaktiskt.
Ti:s får inprogrammerat att svara att de inte är mindcontrollad……..

Mariann Nyqvist
Mariann Nyqvist
Gäst
2 mars 2014 kl 13:37

@red. Det är väl uppenbart att de (USA/EU) vill ha en anledning till en militär konfrontation. För att inte få världsopinionen mot sig måste de invänta Rysslands första drag sen kommer MIK:s counter strike.

Det riktigt kliar i deras rumpor av upphetsning. Troligen går de runt i sina militära högkvarter med babianvrål och slår vilt omkring sig för att sporra varandra med fradgande munnar. De är förvuxna småpojkar som leker med världens befolkning, Är det någon som kan göra en detaljerad Pisa-studie av dessa grabbars skolgång? Vad gick fel?

Red
Red
Gäst
2 mars 2014 kl 13:05

Henning.

Om USA och EU genomförde en statskupp i Ukraina riktat mot Ryssland så kan vi i så fall se effekten i form av att Ryssland återtar kontrollen genom att ta över Ukraina och därmed återskapa en del av Sovjetunionens forna geografiska utbredning.

Det var isf klantigt av USA och EU att inte förutse resultatet av detta kuppförsök som nu spelar Ryssland helt i händerna.

Vad anser du var syftet med att USA och EU genomförde en statskupp i Ukraina riktad mot Ryssland? Tänker du i termer av New World Order, att toppeliten samordnar arbetet att globalisera styrningen av världen som helhet?

By the way, jag är inte mindcontrollad. Jag är helt säker. Rösterna har tystnat. 😉

Henning Witte
Gäst
2 mars 2014 kl 12:56

Du är ju helt ute och cycklar Torbjörn. Det är ställt utom all tvivel att USA och EU genomförde en statskupp i Ukraina riktat mot Ryssland. Man bröt mot den ukrainska författningen. Janukovitj är därför fortfarande den legitima presidenten.
Du bör ta homeopatisk guld mot mind control. Jag gör det dagligen två gånger.
Se fakta om Ukraina:
http://www.whitetv.se/sv/dn/814.html

Mariann Nyqvist
Mariann Nyqvist
Gäst
2 mars 2014 kl 12:10

Journalisten Alex Abella har granskat Rand Corp och menar att de redan planerat för WWIII. USA använder jorden som ett slags ”fia med knuff”. Det gäller att slå ut alla motspelare – även om man själv stryker med, vilket inte spelar någon roll då man faktiskt vunnit enligt dokument som Rand Corp har författat.

Kanske dags att se Peter Sellers Dr Strangelove?

http://truth11.com/2010/12/18/insider-reveals-diabolical-secrets-of-the-the-rand-corporation/

En film kan också ses på Youtube: Alex Abella – Inside the Rand Coporation.

http://www.youtube.com/results?search_query=peter%20sellers%20dr%20strangelove&sm=1

Mariann Nyqvist
Mariann Nyqvist
Gäst
2 mars 2014 kl 12:02

Tack för dina bra åsikter Ivan Björn.
Lille Callepånken har nu rykt ut som MIKs svenska språkrör för att fördöma Rysslands agerande: ”Man har inte rätten att skicka in en armé i ett annat land. Punkt. Så är det” säger han enligt dagens SVD. Han är helt stum när USA går in med militära styrkor varhelst och närhelst de så vill. Skumma beslut tas där SOG-styrkor tillhandahålls som extra killing force till USA:s operationer.

Det behövs en motmakt till USA så att de inte glufsar i sig alla länder för att senare krossa dem. USA är bara intresserade av råvaror; inte av människor och inte heller av demokrati. Daniel Sandström, SVD, talar idag om farhågor ”om att det i Sverige också finns en ”djup stat” och ett monsterland dolt för medborgarna, där de verkliga besluten fattats.”. Det är väl den djupa staten som styr FRA och militären över regeringsskiftena och som politikerna därför inte har någon demokratisk kontroll över. Vi kan bara se verkningarna av den globala djupa statens beslut som i spelet om i Ukraina. Landet är ”pingat” av EU och USA och det är en nesa om någon annan snor landet.

Det är uppenbart en regisserad tillställning. The ”plot” skrevs troligen för flera år sedan av Rand Corp, think-thank till Council of Foreign Relations. Det militärindustriella komplexet har samlat på sig ett överlager av förintelsevapen av olika slag. De behöver lätta lite på trycket för att få ur sig alla sina aggressioner som de byggt upp. ”War is good for the economy”; ett måtto som rättfärdigar allt – inte minst nu när USA står på randen till en ekonomisk kollaps och inbördeskrig.

Patrique Ståhl Dordevic
Gäst
2 mars 2014 kl 12:02

Torbjörn,
Din hypotes stämmer förmodligen inte. Det finns ingen sådan dold agenda. Putin vill ha ett självständigt Ukraina. Ett självständigt Ukraina är mycket mer värdefullt för Ryssland – det ger t ex en x-tra vän i FN.

Marcus
Marcus
Gäst
3 mars 2014 kl 00:08

Denna artikel hade kunnat vara tagen från t e x “expressen”. Den enda artikeln i Newsvoice som handlar om händelserna i Ukraina – är alltså ren propaganda.

Tror du Torbjörn sassersson att dina läsare är idioter och sväljer desinformationen du sprider om Ryssland? Tack för att du slutligen öppet visar färg – du kommer inte av kroken nu – det förstår du?

Du borde skämmas!