Nytt larm: Becel, Lätta, Flora, Bregott, ICA:s Smör & Raps samt Lätt & Lagom innehåller också gifter

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 20 juni 2014
- NewsVoice redaktion
Giftiga margarin: Becel, Flora, Lätta, Lätt och Lagom enligt TV4

Den 13 juni varnade DN att Coops bordsmargarin innehåller giftrester. Coop drog omedelbart tillbaka produkten. NewsVoice skrev om nyheten samma dag och la in ett suddigt foto på ett paket av margarinet Becel. Den 16 juni kontaktade Uniliever som tillverkar Becel NewsVoice och bad om ta bilden togs bort.

Den 19 juni varnade TV4-nyheterna att flera andra bordsmargarin även de innehåller giftrester. På bilden från TV4 ser man Becel, Lätta, Flora och Lätt & Lagom, men även smöret Bregott är med i bilden.

TV Nyheterna skriver:

“Det är inte bara Coops lättmargarin som innehåller rester av lösningsmedel, vilket Livsmedelsverket slog larm om i förra veckan. En ny kartläggning som TV4nyheternas Linda Berglund tagit del av, visar att en rad bordsmargariner innehåller giftiga ämnen och kemikalier.”

TV4-reportaget kommer som en besvikelse för många som lämnat margainet bakom sig för att använda Bregott eftersom tom Bregott pekas ut som innhållande rester av metanol.

Dr Annika Dahlqvist (fettdoktorn) skriver på sin blogg:

“Tala om för alla ni känner att margariner innehåller giftiga ämnen, men att smör är märkesskyddat och innehåller bara rena råvaror.”

Dr Annika Dahlqvist menar att det bästa är att äta rent smör som inte ska innehålla giftrester. Varför då inte vara på den säkra sidan och välja ekologiskt KRAV-märkt smör? [red. anm.]

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Tack alla ni som gett mig information om dessa gifter i våra livsmedel. Kommer att bara använda smör i mitt hushåll i fortsättningen! Ekologiskt är ju det enda vettiga och jag hoppas att man kan lita på.

  • Tack alla ni som gett mig information om dessa gifter i våra livsmedel. Kommer att bara använda smör i mitt hushåll i fortsättningen! Ekologiskt är ju det enda vettiga och jag hoppas att man kan lita på.

  • @Per, du har alltså insett vad nästan alla tyskar inte har gjort, att bröd och öl är skadligt för deras hälsa? Tror du att du lever ett hälsosamt liv p.g.a. denna diet? Tror du att en diet ger dig någon sorts frikort från åldrandets nedbrytning av kroppen och de efterföljande aggressiva sjukdomarna som härjar på den gamles kropp? Berätta mer om denna strategi om du inte bara är en posera med den för dina åsikter skuld i tron att någon tror dig?

  • @Per, du har alltså insett vad nästan alla tyskar inte har gjort, att bröd och öl är skadligt för deras hälsa? Tror du att du lever ett hälsosamt liv p.g.a. denna diet? Tror du att en diet ger dig någon sorts frikort från åldrandets nedbrytning av kroppen och de efterföljande aggressiva sjukdomarna som härjar på den gamles kropp? Berätta mer om denna strategi om du inte bara är en posera med den för dina åsikter skuld i tron att någon tror dig?

  • Per Larsen 2 Dec, 2016 at 16:18

    Ja, det går rätt bra för Tyskland relativt många andra länder vars befolkningar också äter och blir sjuka av bröd och öl.

    Man har aldrig tidigare ätit bröd på samma sätt som man gör idag.

    Om jag nån dag känner en oemotståndlig längtan efter att återigen drabbas av diverse autoimmuna sjukdomar, så vet jag att brödet och ölet finns där för mig.

  • @per melin, du inser säkert att vår matkultur har mycket gamla anor vad gäller bröd. Det äts bröd i en stor del av världen, Tyskland t.ex. där äter man mest bröd i världen och dricker massor med öl, det går bra för Tyskland. Det finns knappast något land där det inte äts bröd vad jag vet, så att föreslå att man skall sluta att äta bröd känns lite tillkonstrat. Tvärtom så är brödkulturen på frammarsch och det bakas bröd som aldrig för, så jag föreslår att du byter diet till HCLF.

  • Per Larsen 2 Dec, 2016 at 16:18

    Ja, det går rätt bra för Tyskland relativt många andra länder vars befolkningar också äter och blir sjuka av bröd och öl.

    Man har aldrig tidigare ätit bröd på samma sätt som man gör idag.

    Om jag nån dag känner en oemotståndlig längtan efter att återigen drabbas av diverse autoimmuna sjukdomar, så vet jag att brödet och ölet finns där för mig.

  • Per Larsen 2 Dec, 2016 at 02:33

    Sluta att placera brödskivan under fettet istället. Bröd är ingen hälsokur, bra fett är nyttigt.

    Människor som går över till LCHF-diet, det vill säga slutar med mat som innehåller mycket och snabb energi från kolhydrater och istället intar mer fett, framför allt mättat, i form av smör, kokosolja och djurfett, går, vad det verkar, undantagslöst ner i vikt. En minoritet känner dock att de inte mår så bra av det.

    Det du kommer ihåg, Per Larsen, är propaganda från den del av livsmedelsindustrin som sedan mitten av 1950-talet har försökt få människorna att äta bröd, vitt socker och vegetabiliska fetter som majs-, jordnöts- och sojaolja, trots att sådana produkter inte alls främjar hälsan.

    Läs gärna mer ingående om detta här https://newsvoice.se/2016/01/06/generell-kottskatt-utan-vetenskaplig-grund/

  • @per melin, du inser säkert att vår matkultur har mycket gamla anor vad gäller bröd. Det äts bröd i en stor del av världen, Tyskland t.ex. där äter man mest bröd i världen och dricker massor med öl, det går bra för Tyskland. Det finns knappast något land där det inte äts bröd vad jag vet, så att föreslå att man skall sluta att äta bröd känns lite tillkonstrat. Tvärtom så är brödkulturen på frammarsch och det bakas bröd som aldrig för, så jag föreslår att du byter diet till HCLF.

  • Per Larsen 2 Dec, 2016 at 02:33

    Sluta att placera brödskivan under fettet istället. Bröd är ingen hälsokur, bra fett är nyttigt.

    Människor som går över till LCHF-diet, det vill säga slutar med mat som innehåller mycket och snabb energi från kolhydrater och istället intar mer fett, framför allt mättat, i form av smör, kokosolja och djurfett, går, vad det verkar, undantagslöst ner i vikt. En minoritet känner dock att de inte mår så bra av det.

    Det du kommer ihåg, Per Larsen, är propaganda från den del av livsmedelsindustrin som sedan mitten av 1950-talet har försökt få människorna att äta bröd, vitt socker och vegetabiliska fetter som majs-, jordnöts- och sojaolja, trots att sådana produkter inte alls främjar hälsan.

    Läs gärna mer ingående om detta här https://newsvoice.se/2016/01/06/generell-kottskatt-utan-vetenskaplig-grund/

  • Smörgåsmargarin, smör eller flott används på bröd för att isolera blöta pålägg från att blöta ner brödet, t.ex. röror av olika slag kan avge vätska som blöter upp brödet, det ändrar konsistensen på brödkakan som då kanske bara kan ätas med bestick. Fett är också ett pålägg i sig, flott och fett fläsk var forna tiders favoriter, på kontinenten är lardo en delikat förrätt som serveras överallt. I Sverige skärs fettet bort från de torkade skinkorna men som i sina ursprungsländer Spanien och Italien räknas som den delikata delen av rätten.
    Det är fyrtio sedan jag hörde någon sa att det var onödigt med matfett på brödet, det resulterade i att jag slutade breda smör på brödet, förutom vid bjudningar där just röror används som pålägg.
    Fett är gott på bröd, särskild när man undviker det till vardags. Men jag använder ett par olika substitut t.ex. mosad avocado, jordnötssmör och färskost.
    Prova att sluta med vanan att lägga matfett på brödet det lär spara motsvarande fem kilo kroppsvikt per år, efter vad jag kommer ihåg.

  • Smörgåsmargarin, smör eller flott används på bröd för att isolera blöta pålägg från att blöta ner brödet, t.ex. röror av olika slag kan avge vätska som blöter upp brödet, det ändrar konsistensen på brödkakan som då kanske bara kan ätas med bestick. Fett är också ett pålägg i sig, flott och fett fläsk var forna tiders favoriter, på kontinenten är lardo en delikat förrätt som serveras överallt. I Sverige skärs fettet bort från de torkade skinkorna men som i sina ursprungsländer Spanien och Italien räknas som den delikata delen av rätten.
    Det är fyrtio sedan jag hörde någon sa att det var onödigt med matfett på brödet, det resulterade i att jag slutade breda smör på brödet, förutom vid bjudningar där just röror används som pålägg.
    Fett är gott på bröd, särskild när man undviker det till vardags. Men jag använder ett par olika substitut t.ex. mosad avocado, jordnötssmör och färskost.
    Prova att sluta med vanan att lägga matfett på brödet det lär spara motsvarande fem kilo kroppsvikt per år, efter vad jag kommer ihåg.

  • @John Hutilainen

    Rapsoljans produktionsprocess är något suspekt, ja. Som råvara i vinterdäck och drivmedel lär den dock vara bra 😀

  • Jag är lite skeptisk till raps som människoföda. Den naturliga rapsen innehåller erukasyra(en giftig fettsyra). På 1970-talet förädlade man fram rapssorter med väsentligt lägre halter erukasyra. Carlhamns margarinfabrik raffinerade rapsoljan och fick på så vis fram en smakneutral slutprodukt. På frågan om man kunde ta fram en kallpressad olja svarade man: Rapsen innehåller för mycket gifter och bekämpningsmedel från jordbruket, genom raffinering blir vi av med dessa.
    Raffinering medförde också att man kunde använda bensen för att lösa ut olja ur pressresterna.

    Jag föredrar livsmedel som har behandlats just som livsmedel genom hela processen fram till konsumenten.
    /John

    • Raffinering av socker, salt, oljor har knappast varit i konsumentens intresse utan producentens och försäljningens. Slutprodukten som rena skiten ur livsmedelssynpunkt och kulturbärare är närmare charlatanerna än välgörarna. När “vinsten framför allt” också drabbade vård, skola, omsorg, transport, industri och näring såg resultatet inte mindre blekt ut.

      Nu har vi inte de politiker vi förtjänar utan den politik näringslivet tycker vi förtjänat.

  • @John Hutilainen

    Rapsoljans produktionsprocess är något suspekt, ja. Som råvara i vinterdäck och drivmedel lär den dock vara bra 😀

  • Jag är lite skeptisk till raps som människoföda. Den naturliga rapsen innehåller erukasyra(en giftig fettsyra). På 1970-talet förädlade man fram rapssorter med väsentligt lägre halter erukasyra. Carlhamns margarinfabrik raffinerade rapsoljan och fick på så vis fram en smakneutral slutprodukt. På frågan om man kunde ta fram en kallpressad olja svarade man: Rapsen innehåller för mycket gifter och bekämpningsmedel från jordbruket, genom raffinering blir vi av med dessa.
    Raffinering medförde också att man kunde använda bensen för att lösa ut olja ur pressresterna.

    Jag föredrar livsmedel som har behandlats just som livsmedel genom hela processen fram till konsumenten.
    /John

    • Raffinering av socker, salt, oljor har knappast varit i konsumentens intresse utan producentens och försäljningens. Slutprodukten som rena skiten ur livsmedelssynpunkt och kulturbärare är närmare charlatanerna än välgörarna. När “vinsten framför allt” också drabbade vård, skola, omsorg, transport, industri och näring såg resultatet inte mindre blekt ut.

      Nu har vi inte de politiker vi förtjänar utan den politik näringslivet tycker vi förtjänat.

  • Jag använder bara kokosolja, o-filtrerad olivolja och smör – ekologiskt allt.

    Har ‘ekologiskt allt’ från mun & tand -hälsa, kropps & hår -vård till tvätt & rengörings -medel.
    Har dessutom mer plats i skåpen, eftersom ‘rena’ produkter kan användas till så mycket.
    Gör egen tand’kräm’, kroppskrämer/salvor etc – för att inte tala om rengöringsmedel (bikarbonat, såpa och vinäger med citron rengör det mesta!).

  • När min äldste son var på G, för 23 år sedan, såg jag en broschyr om härdade fetters giftighet och skadlighet. På mödravården!
    Fram tills dess hade jag använt vanligt bakmargarin i pappersförpackning när jag bakade. På mackorna har jag inte använt fett sedan 30+ år.
    När jag hade läst broschyren om härdade matfetter, slutade jag med vanligt margarin. Helt. Sedan dess har det bara varit smör, som är ett ohärdat naturligt hårt fett, som funnits i mitt hem.
    Smör är bäst, men även kokosfett/-olja om man ska hetta upp fettet – till exempel vid stekning.
    Olivolja ska aldrig upphettas och inte heller andra vegetariska oljor som då omvandlas till gift i kroppen.
    Detta lärde jag mig på kurs för ca 10 år sedan.
    Konstigt att broschyren om härdade fetter inte blev mer spridd och känd av beslutsfattare och allmänhet.
    När det gäller att filtrera eller på annat sätt framställa livsmedel genom användande av oljeprodukter, har jag bestämt för mig att det gäller vissa kaffeproducenter också. Man känner det faktiskt på smaken!

  • Jag använder bara kokosolja, o-filtrerad olivolja och smör – ekologiskt allt.

    Har ‘ekologiskt allt’ från mun & tand -hälsa, kropps & hår -vård till tvätt & rengörings -medel.
    Har dessutom mer plats i skåpen, eftersom ‘rena’ produkter kan användas till så mycket.
    Gör egen tand’kräm’, kroppskrämer/salvor etc – för att inte tala om rengöringsmedel (bikarbonat, såpa och vinäger med citron rengör det mesta!).

  • När min äldste son var på G, för 23 år sedan, såg jag en broschyr om härdade fetters giftighet och skadlighet. På mödravården!
    Fram tills dess hade jag använt vanligt bakmargarin i pappersförpackning när jag bakade. På mackorna har jag inte använt fett sedan 30+ år.
    När jag hade läst broschyren om härdade matfetter, slutade jag med vanligt margarin. Helt. Sedan dess har det bara varit smör, som är ett ohärdat naturligt hårt fett, som funnits i mitt hem.
    Smör är bäst, men även kokosfett/-olja om man ska hetta upp fettet – till exempel vid stekning.
    Olivolja ska aldrig upphettas och inte heller andra vegetariska oljor som då omvandlas till gift i kroppen.
    Detta lärde jag mig på kurs för ca 10 år sedan.
    Konstigt att broschyren om härdade fetter inte blev mer spridd och känd av beslutsfattare och allmänhet.
    När det gäller att filtrera eller på annat sätt framställa livsmedel genom användande av oljeprodukter, har jag bestämt för mig att det gäller vissa kaffeproducenter också. Man känner det faktiskt på smaken!

  • Detta räknade jag ut för decennier sedan. Och har bara använt smör. Att använda så enkla råa råvaror som möjligt och laga maten själv torde vara det bästa. Just nu bröd i ugnen. Och egen yoghurt på gång. Bara eko mat för mig ❤️

  • Detta räknade jag ut för decennier sedan. Och har bara använt smör. Att använda så enkla råa råvaror som möjligt och laga maten själv torde vara det bästa. Just nu bröd i ugnen. Och egen yoghurt på gång. Bara eko mat för mig ❤️

  • Står det Gunnarshög så måste det väl vara så. 2-liters plastflaskan var inte ekologisk. Vid vårt samtal lät man inte glad iaf över de nya önskedrömmarna om små galsbuteljer medan storförpackningen onekligen hade prisfördelar. Så det gladde ju att hitta en ekologisk till slut.

    W står väl inte i framkant precis. Nu kan man trots allt slippa odla morötter och köpa smakliga av dem istället och odla ädlare grönsaker själv..

    Här i mikrostaden fanns inte ekologisk rapsolja annat än till fantasiprisen på Coop. Om W. tar hem Gunnarshög nu för tiden har jag inte kollat. Jag bryr mig inte… Då stod iaf hyllorna fulla av andras produkter och någon ekologisk fanns inte alls. Trots att Gunnarshög alltså hade en utmärkt produkt.

    Ica hade en förskräcklig rapsolja på literförpackning som aldrig kommer köpas igen. Tunn, blek, utspädd? och smaklös…. Smörjmedel duger den nog som.. och kanske till förbränning. Det osar pannkaka av maten vi borde kunna leva på…

    Skål förresten!

  • Är det samma olja som Wlllys säljer halvliters på gals?. Fattade inte riktigt. Men den oljan köper bara jag. Otroligt dryg. Förr behövde jag en halvliter vanlig rapsolja för egen majonnäs gjorde på fyra äggulor. Nu räcker det med 250 ml. Ska absolut beställa en bamsing därifrån.

    • Den fyrkantiga flaskan med eko-rapsolja har varumärket Garant. Den finns tydligen här på W. Hur jag än läste finns ingen hänvisning till Gunnarshög. Jag har ingen aning om de gått med i spelet och anonymiseringen.. De flesta skulle väl vara stolta med sin produkt och varumärke och vilja skylta med sin tillverkning, men det vill väl inte Axfood & Co..

      En annan oroande sak är att ett tips om att kunna odla ingefära själv och lyckas väl om värmetillskottet är bra så riktigt attraktivt ut. Men den hela ingefäran inköpt på W ville aldrig gro eller skjuta rötter. Är våra livsmedel Stråla(n)de eller vad?

  • @Ale. Hoppas fler tar till vara de vänligaste södra Sverige kan erbjuda. När jag ringde dem för 2 år sedan och frågade varför deras 2-liters rapsolja inte längre fanns i butiken på W, så blev det märkliga svaret att samma kedja nu ville samma produkt på halvliters glasflaskor! Var det fördelaktiga priset för en 2-liters petflaska, som var utmärkt som fryst hemkokt saftförpackning blev av kan bara den nya bleka tiden förtälja… Butiken på W ville inledningsvis ha några tiotusentals 0.5 liters flaskor eller om det var 1 nolla till. En producent som dessa blev givetvis överkörd.. Nu sälja krämaren på W raspolja kanske den borde kallas från gudvetvar….

    Gissa om glädjen stod rak under nocken för de bjöd på frakten på den första dunken och en sådan affärsverksamhet kan man bara komma ihåg att beställa mer av… 🙂

  • Tror inte folk är luttrade alls utan oerhört deastruktiva och med det uppgivna eftersom framtiden inte ser så ljus ut för dem. De har förlorat överallt och i så många sammanhang att det finns inget att hoppas på, som tex hälsa eller annat. Därav dövar man sig, käkar painkillers, sockrar tillvaron så mycket det går eftersom ingen annan tröst gives. Man går i nikotinan och lever sedan som hummer resten av livet . Spärrar gärna upp ķlorna om någon undrar och säger med svavelosande övertygelse de att det är ett fritt val och utan valfrihet skulle livet vara för jävligt utan både snus och röka..

    I en sådan verklighet har livsmedelsverket en lätt o lagom swedisk match.

    Det är givetvis ett slag i ansiktet att vara befriad. Slutat levat på botten utan sikt och med himlen på oändligt avstånd.

    Människor utan hopp kommer givetvis inte rösta på befrielsens retorik utan oå den som lovar helvetet åt alla….

    Samhörigheten är levande begravd sedan länge…

  • Accepterar gifter i maten? Fråga er också hur folk kan acceptera gifter som mediciner. Eller gifter i vacciner? Accepterar folk detta är det något fel i tankeverksamheten. Eller är folk lurade, nej tror inte det snarare luttrade? Sorgligt men sant. Senaste exemplet från mitt ICA besök senast, hörde jag en man i medelålder säga till sin fru – ” Inget ekologiskt skit, hörru”. Han är tyvärr inte ensam och på den vägen är vi. Den svenska skolan har varit framgångsrik eller hur?!

  • Accepterar gifter i maten? Fråga er också hur folk kan acceptera gifter som mediciner. Eller gifter i vacciner? Accepterar folk detta är det något fel i tankeverksamheten. Eller är folk lurade, nej tror inte det snarare luttrade? Sorgligt men sant. Senaste exemplet från mitt ICA besök senast, hörde jag en man i medelålder säga till sin fru – ” Inget ekologiskt skit, hörru”. Han är tyvärr inte ensam och på den vägen är vi. Den svenska skolan har varit framgångsrik!?

  • Står det Gunnarshög så måste det väl vara så. 2-liters plastflaskan var inte ekologisk. Vid vårt samtal lät man inte glad iaf över de nya önskedrömmarna om små galsbuteljer medan storförpackningen onekligen hade prisfördelar. Så det gladde ju att hitta en ekologisk till slut.

    W står väl inte i framkant precis. Nu kan man trots allt slippa odla morötter och köpa smakliga av dem istället och odla ädlare grönsaker själv..

    Här i mikrostaden fanns inte ekologisk rapsolja annat än till fantasiprisen på Coop. Om W. tar hem Gunnarshög nu för tiden har jag inte kollat. Jag bryr mig inte… Då stod iaf hyllorna fulla av andras produkter och någon ekologisk fanns inte alls. Trots att Gunnarshög alltså hade en utmärkt produkt.

    Ica hade en förskräcklig rapsolja på literförpackning som aldrig kommer köpas igen. Tunn, blek, utspädd? och smaklös…. Smörjmedel duger den nog som.. och kanske till förbränning. Det osar pannkaka av maten vi borde kunna leva på…

    Skål förresten!

  • Gunny Fallström

    Du frågar vad ska man äta om man är allergisk mot mjölkprotein. Jag föreslår att du slutar köpa färdiglagat. Köp råvaror istället och bygg din kost på dom. Variera och kombinera. Det tar mer tid, men du blir belönad.

  • Castoropollux

    Du ska veta det lyser igenom att du är kritisk mot Livsmedelsverket . Fattar du inte att vi skulle ha DÖTT FÖR LÄNGE SEN om vi inte haft deras kostråd??

    • Livsmedelsverket är värda oerhört mycket kritik.

      Förfarandet när de testade mängden härdade fetter i kex gav en hel låda spik till kistan de begravde förtroendet i. Stjärnkocken beskrev ingående hur livsmedelsverket blandade alla tillverkares produkter i en oclivsmedelsverket. Sedan mätte de innehållsmängden… Ingen behövde bli utpekad. Att man räddat några liv betydde alltså att man kunde bedra konsumenterna på tryggheten…

    • Livsmedelsverket är värda oerhört mycket kritik.

      Förfarandet när de testade mängden härdade fetter i kex gav en hel låda spik till kistan de begravde förtroendet i. Stjärnkocken beskrev ingående hur livsmedelsverket blandade alla tillverkares produkter i en behållare. Sedan mätte de innehållsmängden… Ingen behövde bli utpekad. Att man räddat några liv betydde alltså att man kunde bedra konsumenterna på tryggheten…

      Efter flera år smyger en framfusig alliansregering ut giftet ur kexen. Ett gift vars enda fördel var hållbarheten vilken ju uppskattades av producent och försäljningsleden. Medan konsumenterna fick hålla tillgodo med att hållbarheten var dem till fördel och biverkningarna visade sig stå sig långt in i ohälsan.. Visst måste det svidit att tvingas förbjuda denna hiskeliga ingrediens. Ensamma kvar blev antimögelmedel, bekämpningsgift medan ovan nämnda intessen givetvis härsknade..

    • @LJJ. Ett livsmedelsverk som fungerar ungefär som fängelset där få eller ingen blir omvänd tjänar varken oss eller samhället… Om vi skulle dött av det faktum att livsmedelsverket inte fanns så står tydligen lagen tandlös eftersom så svåra och fatala brott begåtts under livsmedelsindustrin och produktionens dystra mantel.

      Är det fortfarande inte lag på att inte spruta med färsk gödsel i odlingar..? Särskilt inte straxt innan skörd… Då är det inte ett livsmedelsverk vi behöver utan en inkvisition.. Allrahelst inte en Spansk…

      Det bedrevs ingen forskning på hur farligt syntetiskt A-vitamin var som tillsats i margarin, mjölk, mjöl? Makaroner, flingor? osv.. Så verksamheten kunde rulla på i 20, 30 år med livsmedelsverkets hulda godkännande/nonchalans..

      Giftrester, bakterier, smittor överlever transporter bättre än både djur och grönsaker, men med kyrkligt unket vigvatten kan den halvtaskiga verksamheten fortsätta sprida sjukdomar, ohälsa, hopplöshet och vanmakt.. Under dräglande överinseende av läkemedelsindustrin. Kom inte säg att det inte är en sjuk värld där de olika verken gjuter sin olja på vågorna..

      Att Provtagningen på import, produktion bara kan bedrivas slumpartad måste ses som en ohygglig eftergift åt godtycket…. Istället har vi försetts med diagnoser som “vinterkräksjuka” helt anonym och drömsk, lika verklighetstrogen som snömannen.. Gäckande sunt förnuft, linser, mikroskop men effektiv på ålderdomshem, restauranger och hem…. Diagnostiken kunde ju få en timmes manglande i P1 Stil, så moderiktig som den blivit..

  • Eva-Lena Johansson

    “Varför filtrerar man Rapsolja mm genom oljeprodukter ?”

    Enkelt. Först har du matolja, sen när du tillsätter diesel så får du fylligare smak!!

  • Är det samma olja som Wlllys säljer halvliters på gals?. Fattade inte riktigt. Men den oljan köper bara jag. Otroligt dryg. Förr behövde jag en halvliter vanlig rapsolja för egen majonnäs gjorde på fyra äggulor. Nu räcker det med 250 ml. Ska absolut beställa en bamsing därifrån.

    • Den fyrkantiga flaskan med eko-rapsolja har varumärket Garant. Den finns tydligen här på W. Hur jag än läste finns ingen hänvisning till Gunnarshög. Jag har ingen aning om de gått med i spelet och anonymiseringen.. De flesta skulle väl vara stolta med sin produkt och varumärke och vilja skylta med sin tillverkning, men det vill väl inte Axfood & Co..

      En annan oroande sak är att ett tips om att kunna odla ingefära själv och lyckas väl om värmetillskottet är bra så riktigt attraktivt ut. Men den hela ingefäran inköpt på W ville aldrig gro eller skjuta rötter. Är våra livsmedel Stråla(n)de eller vad?

  • Livsmedelsverket ska betraktas som ockuperat av främmande intressen. Att inga rättsvårdande intressen funnit saken anmärkningsvärd är ju minst sagt en brist. Å andra sidan har ju lagstiftningen slagsida åt det mindre nogräknade producent- och försäljnings-leden sedan urminnes tider.

    Sammantaget når ju giftinnehållet i livsmedel horribla nivåer. I praktiken är det alltså avhållsamhet från livsmedel, spannmål och grönsaker som verket rekommenderar. Alltså är kost som de inte förordar betydligt nyttigare eftersom deras garantier lämnar så mycket att önska att redan hälften vore för mycket.

  • @Ale. Hoppas fler tar till vara de vänligaste södra Sverige kan erbjuda. När jag ringde dem för 2 år sedan och frågade varför deras 2-liters rapsolja inte längre fanns i butiken på W, så blev det märkliga svaret att samma kedja nu ville samma produkt på halvliters glasflaskor! Var det fördelaktiga priset för en 2-liters petflaska, som var utmärkt som fryst hemkokt saftförpackning blev av kan bara den nya bleka tiden förtälja… Butiken på W ville inledningsvis ha några tiotusentals 0.5 liters flaskor eller om det var 1 nolla till. En producent som dessa blev givetvis överkörd.. Nu sälja krämaren på W raspolja kanske den borde kallas från gudvetvar….

    Gissa om glädjen stod rak under nocken för de bjöd på frakten på den första dunken och en sådan affärsverksamhet kan man bara komma ihåg att beställa mer av… 🙂

  • Tror inte folk är luttrade alls utan oerhört deastruktiva och med det uppgivna eftersom framtiden inte ser så ljus ut för dem. De har förlorat överallt och i så många sammanhang att det finns inget att hoppas på, som tex hälsa eller annat. Därav dövar man sig, käkar painkillers, sockrar tillvaron så mycket det går eftersom ingen annan tröst gives. Man går i nikotinan och lever sedan som hummer resten av livet . Spärrar gärna upp ķlorna om någon undrar och säger med svavelosande övertygelse de att det är ett fritt val och utan valfrihet skulle livet vara för jävligt utan både snus och röka..

    I en sådan verklighet har livsmedelsverket en lätt o lagom swedisk match.

    Det är givetvis ett slag i ansiktet att vara befriad. Slutat levat på botten utan sikt och med himlen på oändligt avstånd.

    Människor utan hopp kommer givetvis inte rösta på befrielsens retorik utan oå den som lovar helvetet åt alla….

    Samhörigheten är levande begravd sedan länge…

  • Accepterar gifter i maten? Fråga er också hur folk kan acceptera gifter som mediciner. Eller gifter i vacciner? Accepterar folk detta är det något fel i tankeverksamheten. Eller är folk lurade, nej tror inte det snarare luttrade? Sorgligt men sant. Senaste exemplet från mitt ICA besök senast, hörde jag en man i medelålder säga till sin fru – ” Inget ekologiskt skit, hörru”. Han är tyvärr inte ensam och på den vägen är vi. Den svenska skolan har varit framgångsrik eller hur?!

  • Accepterar gifter i maten? Fråga er också hur folk kan acceptera gifter som mediciner. Eller gifter i vacciner? Accepterar folk detta är det något fel i tankeverksamheten. Eller är folk lurade, nej tror inte det snarare luttrade? Sorgligt men sant. Senaste exemplet från mitt ICA besök senast, hörde jag en man i medelålder säga till sin fru – ” Inget ekologiskt skit, hörru”. Han är tyvärr inte ensam och på den vägen är vi. Den svenska skolan har varit framgångsrik!?

  • Fattar inte hur livsmedelsverket kan godkänna gifter i allt vi äter. Morr!! Inte konstigt var å varannan får cancer

  • Skriv och protestera hos politiker… använd deras fb sidor .. vi kan påverka om vi visar att vi inte accepterar gift i mat..
    Vi är många och med det makten.. chemtrails är boven.. Jag lovar .. tyvärr vilken mat de än testar kommer visa gifter just för de besprutar som de gör…. säg NEJ gott folk…
    Mänsklig rättighet att få äta giftfritt…
    Eller hur?

  • Gunny Fallström

    Du frågar vad ska man äta om man är allergisk mot mjölkprotein. Jag föreslår att du slutar köpa färdiglagat. Köp råvaror istället och bygg din kost på dom. Variera och kombinera. Det tar mer tid, men du blir belönad.

  • Castoropollux

    Du ska veta det lyser igenom att du är kritisk mot Livsmedelsverket . Fattar du inte att vi skulle ha DÖTT FÖR LÄNGE SEN om vi inte haft deras kostråd??

    • Livsmedelsverket är värda oerhört mycket kritik.

      Förfarandet när de testade mängden härdade fetter i kex gav en hel låda spik till kistan de begravde förtroendet i. Stjärnkocken beskrev ingående hur livsmedelsverket blandade alla tillverkares produkter i en oclivsmedelsverket. Sedan mätte de innehållsmängden… Ingen behövde bli utpekad. Att man räddat några liv betydde alltså att man kunde bedra konsumenterna på tryggheten…

    • Livsmedelsverket är värda oerhört mycket kritik.

      Förfarandet när de testade mängden härdade fetter i kex gav en hel låda spik till kistan de begravde förtroendet i. Stjärnkocken beskrev ingående hur livsmedelsverket blandade alla tillverkares produkter i en behållare. Sedan mätte de innehållsmängden… Ingen behövde bli utpekad. Att man räddat några liv betydde alltså att man kunde bedra konsumenterna på tryggheten…

      Efter flera år smyger en framfusig alliansregering ut giftet ur kexen. Ett gift vars enda fördel var hållbarheten vilken ju uppskattades av producent och försäljningsleden. Medan konsumenterna fick hålla tillgodo med att hållbarheten var dem till fördel och biverkningarna visade sig stå sig långt in i ohälsan.. Visst måste det svidit att tvingas förbjuda denna hiskeliga ingrediens. Ensamma kvar blev antimögelmedel, bekämpningsgift medan ovan nämnda intessen givetvis härsknade..

    • @LJJ. Ett livsmedelsverk som fungerar ungefär som fängelset där få eller ingen blir omvänd tjänar varken oss eller samhället… Om vi skulle dött av det faktum att livsmedelsverket inte fanns så står tydligen lagen tandlös eftersom så svåra och fatala brott begåtts under livsmedelsindustrin och produktionens dystra mantel.

      Är det fortfarande inte lag på att inte spruta med färsk gödsel i odlingar..? Särskilt inte straxt innan skörd… Då är det inte ett livsmedelsverk vi behöver utan en inkvisition.. Allrahelst inte en Spansk…

      Det bedrevs ingen forskning på hur farligt syntetiskt A-vitamin var som tillsats i margarin, mjölk, mjöl? Makaroner, flingor? osv.. Så verksamheten kunde rulla på i 20, 30 år med livsmedelsverkets hulda godkännande/nonchalans..

      Giftrester, bakterier, smittor överlever transporter bättre än både djur och grönsaker, men med kyrkligt unket vigvatten kan den halvtaskiga verksamheten fortsätta sprida sjukdomar, ohälsa, hopplöshet och vanmakt.. Under dräglande överinseende av läkemedelsindustrin. Kom inte säg att det inte är en sjuk värld där de olika verken gjuter sin olja på vågorna..

      Att Provtagningen på import, produktion bara kan bedrivas slumpartad måste ses som en ohygglig eftergift åt godtycket…. Istället har vi försetts med diagnoser som “vinterkräksjuka” helt anonym och drömsk, lika verklighetstrogen som snömannen.. Gäckande sunt förnuft, linser, mikroskop men effektiv på ålderdomshem, restauranger och hem…. Diagnostiken kunde ju få en timmes manglande i P1 Stil, så moderiktig som den blivit..

  • Eva-Lena Johansson

    “Varför filtrerar man Rapsolja mm genom oljeprodukter ?”

    Enkelt. Först har du matolja, sen när du tillsätter diesel så får du fylligare smak!!

  • Livsmedelsverket ska betraktas som ockuperat av främmande intressen. Att inga rättsvårdande intressen funnit saken anmärkningsvärd är ju minst sagt en brist. Å andra sidan har ju lagstiftningen slagsida åt det mindre nogräknade producent- och försäljnings-leden sedan urminnes tider.

    Sammantaget når ju giftinnehållet i livsmedel horribla nivåer. I praktiken är det alltså avhållsamhet från livsmedel, spannmål och grönsaker som verket rekommenderar. Alltså är kost som de inte förordar betydligt nyttigare eftersom deras garantier lämnar så mycket att önska att redan hälften vore för mycket.

  • Fattar inte hur livsmedelsverket kan godkänna gifter i allt vi äter. Morr!! Inte konstigt var å varannan får cancer

  • Skriv och protestera hos politiker… använd deras fb sidor .. vi kan påverka om vi visar att vi inte accepterar gift i mat..
    Vi är många och med det makten.. chemtrails är boven.. Jag lovar .. tyvärr vilken mat de än testar kommer visa gifter just för de besprutar som de gör…. säg NEJ gott folk…
    Mänsklig rättighet att få äta giftfritt…
    Eller hur?

  • Jag använder mycket EKOLOGISK ofiltrerad olivolja och kokosolja. Det funkar bra för den som vill undvika animaliska produkter.
    Äter man EKOLOGISKA animaliska produkter får man inte i sig några gifter ..vilket är vad Dr Dahlqvist förespråkar.
    Oavsett vad man väljer bör kosten vara ekologisk.
    Det har blivit så snett i samhället att man numera behöver leta ‘land och rike kring’ för att kunna ha en giftfri kost – inte klokt!!

  • “Dr Annika Dahlqvist menar att det bästa är att äta rent smör som inte ska innehålla giftrester. ”

    Blir lite svårt om en som jag inte vill äta djurprodukter…
    Jag fortsätter äta margarin (carlshamn) och tänker att de gifter jag få i mig av margarinet balanseras ut av de jag inte får i mig av djurprodukter.

  • Jag använder mycket EKOLOGISK ofiltrerad olivolja och kokosolja. Det funkar bra för den som vill undvika animaliska produkter.
    Äter man EKOLOGISKA animaliska produkter får man inte i sig några gifter ..vilket är vad Dr Dahlqvist förespråkar.
    Oavsett vad man väljer bör kosten vara ekologisk.
    Det har blivit så snett i samhället att man numera behöver leta ‘land och rike kring’ för att kunna ha en giftfri kost – inte klokt!!

  • “Dr Annika Dahlqvist menar att det bästa är att äta rent smör som inte ska innehålla giftrester. ”

    Blir lite svårt om en som jag inte vill äta djurprodukter…
    Jag fortsätter äta margarin (carlshamn) och tänker att de gifter jag få i mig av margarinet balanseras ut av de jag inte får i mig av djurprodukter.

  • Eget Bregott sedan 90-talet. 1 pkt rumstempererat Smör, 3,5 dl eko rapsolja, Trocomare örtsalt, svartpeppar och gräslök körs i beredare och är en höjdare.

    Gunnarshög säljer eko rapsolja på dunk till betydligt bättre literpriser än handeln..

  • Eget Bregott sedan 90-talet. 1 pkt rumstempererat Smör, 3,5 dl eko rapsolja, Trocomare örtsalt, svartpeppar och gräslök körs i beredare och är en höjdare.

    Gunnarshög säljer eko rapsolja på dunk till betydligt bättre literpriser än handeln..

  • Längre upp i tråden förekommer det flera förslag om att blanda olika oljor med smör – för att det ska bli bredbart och/eller ‘kallt och gott’.

    Själv har jag en bit rent ekologiskt gräs-betat smör framme i köket och när den smörbiten tagit slut skär jag upp en bit till och lägger i den fina lilla skålen. Smöret blir lätt att breda – och kallt vill jag absolut inte ha det.

    När det vi äter och dricker är rums- (eller t o m kropps-) tempererat fungerar matsmältningen bättre – för att inte tala om att det smakar så mycket mer! Varför krångla till det när det inte behövs? Storföretagens allehanda blandningar har ju bara kommit till för att lura oss att äta deras (o-)’nyttiga’ smörjor!!

    Nä, tacka vet jag ekologiskt smör, flott, o-filtrerad olivolja och kokosolja! Vegetarianer och veganer kan ju ta det med ro betr fett om de bara ser till att äta tillräckligt med olivolja, kokosolja, avocado, nötter och frön t ex.

  • Det är sorgligt att så många veganer och andra, som vill undvika mjölkprodukter i sin diet, inte har någon koll på vad vegetariskt margarin innehåller! Nog ska även veganer äta nyttig mat!

  • Längre upp i tråden förekommer det flera förslag om att blanda olika oljor med smör – för att det ska bli bredbart och/eller ‘kallt och gott’.

    Själv har jag en bit rent ekologiskt gräs-betat smör framme i köket och när den smörbiten tagit slut skär jag upp en bit till och lägger i den fina lilla skålen. Smöret blir lätt att breda – och kallt vill jag absolut inte ha det.

    När det vi äter och dricker är rums- (eller t o m kropps-) tempererat fungerar matsmältningen bättre – för att inte tala om att det smakar så mycket mer! Varför krångla till det när det inte behövs? Storföretagens allehanda blandningar har ju bara kommit till för att lura oss att äta deras (o-)’nyttiga’ smörjor!!

    Nä, tacka vet jag ekologiskt smör, flott, o-filtrerad olivolja och kokosolja! Vegetarianer och veganer kan ju ta det med ro betr fett om de bara ser till att äta tillräckligt med olivolja, kokosolja, avocado, nötter och frön t ex.

  • Det är sorgligt att så många veganer och andra, som vill undvika mjölkprodukter i sin diet, inte har någon koll på vad vegetariskt margarin innehåller! Nog ska även veganer äta nyttig mat!

  • 1. KÖP EKOLOGISK MAT SÅ LÅNGT DET GÅR

    2. UNDVIK PARFYMER OCH ALLSKÖNS KRÄMER FRÅN DEN VANLIGA HANDELN UTAN KÖP EKOLOGISKA HUDVÅRDSPRODUKTER

    3. SÖK UPP RENGÖRINGSPRODUKTER FÖR DITT HEM I EKOBUTIKERNA

    4. KÖP VATTENFILTER FÖR ATT RENGÖRA DRICKSVATTNET FRÅN KRANEN FÖR DEN ÄR FULL AV MEDICINRESTER OCH ANDRA KEMISKA FÖRENINGAR

    VI ÄR MÅNGA OCH VI ÄR STARKA
    JU FLER VI ÄR SOM KONSUMERAR EKOLOGISKA PRODUKTER OCH RATAR DE KONVENTIONELLA SÅ KAN VI FÖRÄNDRA PRODUKTIONEN OCH UTBUDET .

  • 1. KÖP EKOLOGISK MAT SÅ LÅNGT DET GÅR

    2. UNDVIK PARFYMER OCH ALLSKÖNS KRÄMER FRÅN DEN VANLIGA HANDELN UTAN KÖP EKOLOGISKA HUDVÅRDSPRODUKTER

    3. SÖK UPP RENGÖRINGSPRODUKTER FÖR DITT HEM I EKOBUTIKERNA

    4. KÖP VATTENFILTER FÖR ATT RENGÖRA DRICKSVATTNET FRÅN KRANEN FÖR DEN ÄR FULL AV MEDICINRESTER OCH ANDRA KEMISKA FÖRENINGAR

    VI ÄR MÅNGA OCH VI ÄR STARKA
    JU FLER VI ÄR SOM KONSUMERAR EKOLOGISKA PRODUKTER OCH RATAR DE KONVENTIONELLA SÅ KAN VI FÖRÄNDRA PRODUKTIONEN OCH UTBUDET .

  • Vilka avlönar Livsmedelsverkets experter? På vad är de verkligen “experter”???

    Är det precis, som när det gäller vacciner och vaccinationer? Där får MYNDIGHETENS “Vetenskapliga Råd” delvis sin lön från vaccinationsindustrin! (Enligt Folkhälsomyndighetens chef Anders Tegnell)

    Föreligger samma avlöningsproblem hos övriga myndigheter?

    Socialstyrelsens “Vetenskapliga Råd” kan samtidigt ägna sig åt JÄV – som medarbetare hos försäkringsbranschen (försäkringsläkare) d v s tjäna storkovan med hjälp av manipulerade “medicinska fakta”, varefter försäkringsbranschen brukar slipper ersätta trafikskadade!

    Givetvis finns hos Socialstyrelsen en kontrollverksamhet – dess ” Rättsliga Råd”! Där avgör en domare om dom han själv dömt gick “rätt till”! – Kan det betecknas, som att Rätt skipats?

    Att dennes medhjälpare samtidigt fungerade som försäkringsläkare åt försäkringsbranschen – och dess Trafikskadenämnd – tycks var helt i sin ordning – trots att JÄV sannolikt förelåg.

    Så tycks mycket fungera i Sverige, där “Folket kan känna sig tryggt” då “Full kontroll råder…”

    Försäkringskassan bryter mot EUdomstolens domar, vilka skall gälla för alla svenska myndigheter …. Något Sverige garanterat att landet skulle ha följt till punkt och pricka!

    Denna korta summering påvisar hur de i vårt samhälle, vilka skulle kontrollera att “allt går rätt till” ofta även står på lönelistan hos den verksamhet som de skulle ha kontrollerat …

    Fler finns säkert!

    Kan medborgarna då lita på att “Storebror Staten” verkligen bryr sig det minsta om huruvida våran mat är så nyttig och fri från gifter – även om våra kontrollinstanser “garanterat detta”?

  • Vilka avlönar Livsmedelsverkets experter? På vad är de verkligen “experter”???

    Är det precis, som när det gäller vacciner och vaccinationer? Där får MYNDIGHETENS “Vetenskapliga Råd” delvis sin lön från vaccinationsindustrin! (Enligt Folkhälsomyndighetens chef Anders Tegnell)

    Föreligger samma avlöningsproblem hos övriga myndigheter?

    Socialstyrelsens “Vetenskapliga Råd” kan samtidigt ägna sig åt JÄV – som medarbetare hos försäkringsbranschen (försäkringsläkare) d v s tjäna storkovan med hjälp av manipulerade “medicinska fakta”, varefter försäkringsbranschen brukar slipper ersätta trafikskadade!

    Givetvis finns hos Socialstyrelsen en kontrollverksamhet – dess ” Rättsliga Råd”! Där avgör en domare om dom han själv dömt gick “rätt till”! – Kan det betecknas, som att Rätt skipats?

    Att dennes medhjälpare samtidigt fungerade som försäkringsläkare åt försäkringsbranschen – och dess Trafikskadenämnd – tycks var helt i sin ordning – trots att JÄV sannolikt förelåg.

    Så tycks mycket fungera i Sverige, där “Folket kan känna sig tryggt” då “Full kontroll råder…”

    Försäkringskassan bryter mot EUdomstolens domar, vilka skall gälla för alla svenska myndigheter …. Något Sverige garanterat att landet skulle ha följt till punkt och pricka!

    Denna korta summering påvisar hur de i vårt samhälle, vilka skulle kontrollera att “allt går rätt till” ofta även står på lönelistan hos den verksamhet som de skulle ha kontrollerat …

    Fler finns säkert!

    Kan medborgarna då lita på att “Storebror Staten” verkligen bryr sig det minsta om huruvida våran mat är så nyttig och fri från gifter – även om våra kontrollinstanser “garanterat detta”?

  • Det är ju inte klokt med alla dessa gifter i vår mat, gravida mödrar överför gifterna till sina barn,och som påverkar hjärnans uppbyggnad och ställer till oreda med felkopplingar, som kan ge, adhd, autism, cancer, fetma, depressioner, människor som mår dåligt o söker hjälp, får ingen hjälp……..hur ser framtiden ut för våra barn. Skrämmande.

  • Det är ju inte klokt med alla dessa gifter i vår mat, gravida mödrar överför gifterna till sina barn,och som påverkar hjärnans uppbyggnad och ställer till oreda med felkopplingar, som kan ge, adhd, autism, cancer, fetma, depressioner, människor som mår dåligt o söker hjälp, får ingen hjälp……..hur ser framtiden ut för våra barn. Skrämmande.

  • Jag har nu postat samtliga nonsenskommentarer i artikeln som blev ansatt (Bregottartikeln) av pedagogiska skäl. Nu kan man se hur roboten anknyter till ord som tidigare postas för att generera nya kommentarer som tycks vara svar på tidigare kommentarer. Se exempelorden: vatten, ABC (XYZ), omställning, går med rapsolja (går lika bra med selleri), kemikalier (kemist), dillodlare (småodlare), ICA, skit, Rosqvist (rosdoft).

    Läs mer: “Hjälp NewsVoice identifiera automatiserat internettroll som vill distrahera online-diskussionen” [i artikeln: “Nytt larm: Becel, Lätta, Flora, Bregott, ICA:s Smör & Raps samt Lätt & Lagom innehåller också gifter”]

  • Jag har nu postat samtliga nonsenskommentarer i artikeln som blev ansatt (Bregottartikeln) av pedagogiska skäl. Nu kan man se hur roboten anknyter till ord som tidigare postas för att generera nya kommentarer som tycks vara svar på tidigare kommentarer. Se exempelorden: vatten, ABC (XYZ), omställning, går med rapsolja (går lika bra med selleri), kemikalier (kemist), dillodlare (småodlare), ICA, skit, Rosqvist (rosdoft).

    Läs mer: “Hjälp NewsVoice identifiera automatiserat internettroll som vill distrahera online-diskussionen” [i artikeln: “Nytt larm: Becel, Lätta, Flora, Bregott, ICA:s Smör & Raps samt Lätt & Lagom innehåller också gifter”]

  • Hade varit bra om man kunde tillverka eget Lätt & Lagom för det är det enda vi tycker om här hemma, det bästa var det med Olivolja i men den är ju tyvärr borta sedan några år. 🙁

  • Hade varit bra om man kunde tillverka eget Lätt & Lagom för det är det enda vi tycker om här hemma, det bästa var det med Olivolja i men den är ju tyvärr borta sedan några år. 🙁

  • För mig som inte äter animalt, inte tål mjölkprodukter så blir olivolja och äkta Fetaost räddningen. Rapsolja i form av Becel Olive. bara till nöds. I 90% av fallen tar jag bara
    Chèvre på mackan. Det brukar räcka. Billigare än vanligt hårdost dessutom…. Har haft flera samtal med Axfood som sin f.d. Miljöpartist (numera MaktPartist) till trots fortsätter med allt skräp. De VET att NPK gödsel förstör grödorna, men så länge de tjänar pengar…
    I sommar har vi odlat potatis (vilken smak!!!), diverse bär och allt smakar gudomligt. Det går t.o.m. att odla mandelpotatis i Stockholmstrakten med mycket bra resultat.

  • För mig som inte äter animalt, inte tål mjölkprodukter så blir olivolja och äkta Fetaost räddningen. Rapsolja i form av Becel Olive. bara till nöds. I 90% av fallen tar jag bara
    Chèvre på mackan. Det brukar räcka. Billigare än vanligt hårdost dessutom…. Har haft flera samtal med Axfood som sin f.d. Miljöpartist (numera MaktPartist) till trots fortsätter med allt skräp. De VET att NPK gödsel förstör grödorna, men så länge de tjänar pengar…
    I sommar har vi odlat potatis (vilken smak!!!), diverse bär och allt smakar gudomligt. Det går t.o.m. att odla mandelpotatis i Stockholmstrakten med mycket bra resultat.

  • Jag är mycket skeptisk inställd till rapsoljan. Rapeseed oil är vad jag förstår giftig men efter bearbetning så säljs den under ett annat namn i USA och Kanada nämligen Canola oil.
    Canola oil är bra till bilmotorer men är den verkligen bra för människor?

    Den petrokemiska industrin verkar att ha ett eller flera fingrar med i livsmedelsindustrin så att gynna små företag samt att laga all mat själv är nog en god idé. Varför inte göra eget smör?

  • Jag är mycket skeptisk inställd till rapsoljan. Rapeseed oil är vad jag förstår giftig men efter bearbetning så säljs den under ett annat namn i USA och Kanada nämligen Canola oil.
    Canola oil är bra till bilmotorer men är den verkligen bra för människor?

    Den petrokemiska industrin verkar att ha ett eller flera fingrar med i livsmedelsindustrin så att gynna små företag samt att laga all mat själv är nog en god idé. Varför inte göra eget smör?

    • Gör ditt eget smör. Hittade precis ett recept på en annorlunda variant. 1 pkt smör, 2 dl rapsolja, eller olivolja ( ekologisk) 3 dl vispgrädde, alternativt 1,5 dl vispgrädde och 1,5 dl gräddfil eller meziyoughurt eller annan syrad produkt. har inte testat själv men det stod på flera ställen jag läste att syran är en smakförhöjare. Salta med flingsalt som försiktigt rörs ner och det skall vara hela saltkortn, som smäller i munnen. Det stod också en intressant sak i en annan blogg hoppas det går bra att länka. Världen drabbades av fetma på 50talet när margarinet kom på bordet. Tidigare var det ytterst få som led av fetma och det kan säkert stämma, för tittar man på gamla bilder är det ytterst få som verkligen är feta. Oljan som används i margariner transporteras i samma tankar som det tidigare transporterats bensin eller andra petroleumprodukter i. Fettet som används som de marknadsförs som nyttigt är fleromättad palmolja eller kokosfett, och det kommer ursprungligen från borneos regnskogar. Så ät smör och sparar regnskogen. http://matfusket.wordpress.com/2010/05/23/vad-ar-skillnaden-pa-smor-och-margarin/

    • Gör ditt eget smör. Hittade precis ett recept på en annorlunda variant. 1 pkt smör, 2 dl rapsolja, eller olivolja ( ekologisk) 3 dl vispgrädde, alternativt 1,5 dl vispgrädde och 1,5 dl gräddfil eller meziyoughurt eller annan syrad produkt. har inte testat själv men det stod på flera ställen jag läste att syran är en smakförhöjare. Salta med flingsalt som försiktigt rörs ner och det skall vara hela saltkortn, som smäller i munnen. Det stod också en intressant sak i en annan blogg hoppas det går bra att länka. Världen drabbades av fetma på 50talet när margarinet kom på bordet. Tidigare var det ytterst få som led av fetma och det kan säkert stämma, för tittar man på gamla bilder är det ytterst få som verkligen är feta. Oljan som används i margariner transporteras i samma tankar som det tidigare transporterats bensin eller andra petroleumprodukter i. Fettet som används som de marknadsförs som nyttigt är fleromättad palmolja eller kokosfett, och det kommer ursprungligen från borneos regnskogar. Så ät smör och sparar regnskogen. http://matfusket.wordpress.com/2010/05/23/vad-ar-skillnaden-pa-smor-och-margarin/

  • Det är väl klart att det utsöndrar lite gifter från plastförpackningen och tillkommer en andel gifter vid tillverkning etc. men det är ju förstås “nyheter”.

  • Det är inte att be storproducenterna att ha koll på detta. Vi konsumenter har en väldigt stor makt om vi vill!!! Inför mindre enheter, skapar både arbete och kunskap och dom små har större kontroll på sig, kan ej betala ut en massa stora belopp för att det ska tystas ned. Gå åt mer självhushållning, att laga maten som den ska

  • Det är väl klart att det utsöndrar lite gifter från plastförpackningen och tillkommer en andel gifter vid tillverkning etc. men det är ju förstås “nyheter”.

  • Det är inte att be storproducenterna att ha koll på detta. Vi konsumenter har en väldigt stor makt om vi vill!!! Inför mindre enheter, skapar både arbete och kunskap och dom små har större kontroll på sig, kan ej betala ut en massa stora belopp för att det ska tystas ned. Gå åt mer självhushållning, att laga maten som den ska

  • Äntligen! Sådant vi redan visste om – kan inte längre döljas med hjälp av mutor och korruption.

    Problemet är att en stor majoritet av all fabricerad mat egentligen är skit, men folk förundras över att sjukdomarna skördar liv, år efter år.

  • Jag längtar efter att få möta en ICA -eller annan butikschef som inte ler och säger sig vilja bli miljonär!
    Finansierat genom kundens köp av dyra förgiftade produkter, som han inte bekymrar sig för…
    Finns det någon som inte vill odla själv snart och kärna eget smör =)

  • Äntligen! Sådant vi redan visste om – kan inte längre döljas med hjälp av mutor och korruption.

    Problemet är att en stor majoritet av all fabricerad mat egentligen är skit, men folk förundras över att sjukdomarna skördar liv, år efter år.

  • Jag är så fruktansvärt trött på att jag ska måsta vara kemist för att gå och handla mat. Mat ska vara mat, inte ett hopkok av olika kemikalier. Nåt måste hända snart!!
    Eva Rosqvist, I och med att du blandar i rapsolja har du samma problem som de nämnda bordsmargarinen. Då Rapsolja också är silad med bensin.

  • Jag längtar efter att få möta en ICA -eller annan butikschef som inte ler och säger sig vilja bli miljonär!
    Finansierat genom kundens köp av dyra förgiftade produkter, som han inte bekymrar sig för…
    Finns det någon som inte vill odla själv snart och kärna eget smör =)

  • Jag är så fruktansvärt trött på att jag ska måsta vara kemist för att gå och handla mat. Mat ska vara mat, inte ett hopkok av olika kemikalier. Nåt måste hända snart!!
    Eva Rosqvist, I och med att du blandar i rapsolja har du samma problem som de nämnda bordsmargarinen. Då Rapsolja också är silad med bensin.

  • Gör eget bregott istället. Ta 1 paket 500 grams smör, låt de bli rumstempererat. ta en elvisp eller hushållsassistent, vispa smöret tills det bli vitt. Blanda sedan i 2,5 dl rapsolja och 2,5 dl uppkockt svalnat vatten. Salta efter behag. Häll i byttor, ställ ikylen. Det blir ett smör som är bredbart även kallt och gott och fritt från gifter.Köp en bra rapsolja.

      • Hej, ja det blir ungefär det dubbla, volymmässigt, har inte koll, man kan ta grädde och blanda i också. Såg att Flora börjat med flora med smör. Men det flödar av palmolja, så det är fortfarande smör som gäller om man vill ha naturlig produkt och inte något som kemidoktorn hittat på. Det blir inte dyrare än bregott med eget smör.

  • Gör eget bregott istället. Ta 1 paket 500 grams smör, låt de bli rumstempererat. ta en elvisp eller hushållsassistent, vispa smöret tills det bli vitt. Blanda sedan i 2,5 dl rapsolja och 2,5 dl uppkockt svalnat vatten. Salta efter behag. Häll i byttor, ställ ikylen. Det blir ett smör som är bredbart även kallt och gott och fritt från gifter.Köp en bra rapsolja.

      • Hej, ja det blir ungefär det dubbla, volymmässigt, har inte koll, man kan ta grädde och blanda i också. Såg att Flora börjat med flora med smör. Men det flödar av palmolja, så det är fortfarande smör som gäller om man vill ha naturlig produkt och inte något som kemidoktorn hittat på. Det blir inte dyrare än bregott med eget smör.

  • Jag menar verkligen allvar!

    Alla kan inte, av olika anledningar, klättra på barrikaderna – rent fysiskt menar jag.

    Att leva som man lär (..green & clean) bidrar till att sprida ‘the message’.
    Att nätverka information är ett sätt att delta i protester.
    Att skriva till sin riksdagsman, och andra berörda för att påverka, ett annat. Att starta en petition (med t.ex. Avaaz eller 38Degrees ..som går över gränser), ytterligare ett sätt att få myndigheter, företag eller politiker att lyssna.

    Men du har förstås rätt i att om ingen gör något alls rent praktiskt – kan det bli som i barnkammar-ramsan om skräddaren och kostymen etc.. att ‘Det bidde ingenting..’
    Det behövs en ‘väckelse’ för att nå ‘den sovande massan’! Här spelar ‘mötesplatser’ som NewsVoice en viktig roll! 🙂

    Personligen tror jag att måttet snart är rågat. Skaran, som tröttnat på lurendrejeriet på alla nivåer i samhället(!), växer för varje dag.

    VI VILL INTE HA EN EGEN MÅNE – VI VILL HA EN FRISK PLANET ..HÄR ..o’ helst NU!

  • Jag menar verkligen allvar!

    Alla kan inte, av olika anledningar, klättra på barrikaderna – rent fysiskt menar jag.

    Att leva som man lär (..green & clean) bidrar till att sprida ‘the message’.
    Att nätverka information är ett sätt att delta i protester.
    Att skriva till sin riksdagsman, och andra berörda för att påverka, ett annat. Att starta en petition (med t.ex. Avaaz eller 38Degrees ..som går över gränser), ytterligare ett sätt att få myndigheter, företag eller politiker att lyssna.

    Men du har förstås rätt i att om ingen gör något alls rent praktiskt – kan det bli som i barnkammar-ramsan om skräddaren och kostymen etc.. att ‘Det bidde ingenting..’
    Det behövs en ‘väckelse’ för att nå ‘den sovande massan’! Här spelar ‘mötesplatser’ som NewsVoice en viktig roll! 🙂

    Personligen tror jag att måttet snart är rågat. Skaran, som tröttnat på lurendrejeriet på alla nivåer i samhället(!), växer för varje dag.

    VI VILL INTE HA EN EGEN MÅNE – VI VILL HA EN FRISK PLANET ..HÄR ..o’ helst NU!

  • “UP TILL KAMP!!!”
    Men när jag ber er att vara med och göra nåt praktiskt, då blir det tyst.
    Skriv inte mer om ni inte menar allvar, dvs, gör nåt konkret. Att skriva löser inte problemen, hur gärna man än vill. “Actions speaks louder than words”.

    • Har du tittat på omställning.? Skriv till dem, kanske de har något på gång?
      Kanske inte så aktuellt än förstås, men vi får kanske invänta allas förtvivlan….empatin behöver utvecklas och det tar en evig tid, tycks det.
      Den nya människan utvecklas sakta och det är så mycket som sker överallt. Vad ska man börja med?!
      Jag förstår din frustration, antagligen behöver alla bekräftas i att de finns först och faktiskt har en röst. Vi märker ju inte av att vi hörs annars. Det stärker oss kanske inför det som kommer.
      Vi har ju inte så mycket att hämta i detta samhället än tyvärr…varken från våra medmänniskor eller samhället i stort.
      Men hoppet är det sista som överger oss…

  • “UP TILL KAMP!!!”
    Men när jag ber er att vara med och göra nåt praktiskt, då blir det tyst.
    Skriv inte mer om ni inte menar allvar, dvs, gör nåt konkret. Att skriva löser inte problemen, hur gärna man än vill. “Actions speaks louder than words”.

    • Har du tittat på omställning.? Skriv till dem, kanske de har något på gång?
      Kanske inte så aktuellt än förstås, men vi får kanske invänta allas förtvivlan….empatin behöver utvecklas och det tar en evig tid, tycks det.
      Den nya människan utvecklas sakta och det är så mycket som sker överallt. Vad ska man börja med?!
      Jag förstår din frustration, antagligen behöver alla bekräftas i att de finns först och faktiskt har en röst. Vi märker ju inte av att vi hörs annars. Det stärker oss kanske inför det som kommer.
      Vi har ju inte så mycket att hämta i detta samhället än tyvärr…varken från våra medmänniskor eller samhället i stort.
      Men hoppet är det sista som överger oss…

  • Det är dags att sanera ALLA hyllor i ALLA butiker! Vi kan inte längre blunda och hoppas på det bästa medan ‘big food’ håvar in stokovan – på bekostnad av människors hälsa!

    DET ÄR INTE KLOKT ATT REN MAT SKA BEHÖVA MÄRKAS!! ALLTING VI ÄTER SKA FÖRSTÅS VARA RENT – vilket naturligtvis också innefattar djurfoder ..inte minst husdjurens foder! Djur blir sjuka a pellets-‘mat’!

    Idag finns det GIFTER I ALLTING omkring oss – i kläder, i möbler, i byggnadsmaterial, i lantbruket, i skog och mark, ..för att inte tala om trädgårdsprodukter!!

    UP TILL KAMP!!!

    • En sjuk värld vi lever i.
      Och hela tiden får vi höra att ditt och datt innehåller alla slags gifter. Men inte ska vi oroa oss då vi inte får i oss så pass mycket gift från produkt A att det ska göra oss sjuka.
      Även om det stämmer (väldigt tveksam), finna det en enda studie som visar hur alla gifter från produkt A, B, C, D… påverkar våran hälsa?

  • Det är dags att sanera ALLA hyllor i ALLA butiker! Vi kan inte längre blunda och hoppas på det bästa medan ‘big food’ håvar in stokovan – på bekostnad av människors hälsa!

    DET ÄR INTE KLOKT ATT REN MAT SKA BEHÖVA MÄRKAS!! ALLTING VI ÄTER SKA FÖRSTÅS VARA RENT – vilket naturligtvis också innefattar djurfoder ..inte minst husdjurens foder! Djur blir sjuka a pellets-‘mat’!

    Idag finns det GIFTER I ALLTING omkring oss – i kläder, i möbler, i byggnadsmaterial, i lantbruket, i skog och mark, ..för att inte tala om trädgårdsprodukter!!

    UP TILL KAMP!!!

    • En sjuk värld vi lever i.
      Och hela tiden får vi höra att ditt och datt innehåller alla slags gifter. Men inte ska vi oroa oss då vi inte får i oss så pass mycket gift från produkt A att det ska göra oss sjuka.
      Även om det stämmer (väldigt tveksam), finna det en enda studie som visar hur alla gifter från produkt A, B, C, D… påverkar våran hälsa?

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *