Transportstyrelsen: Inga vetenskapliga bevis för ”chemtrails”

12
508

chemtrails-5-april-2014

Transportstyrelsen: Det finns personer som tror att de vita strimmor som ibland uppkommer efter flygplan är medvetna utsläpp av farliga ämnen avsedda att skada eller manipulera människor. De benämner strimmorna chemtrails. Det finns inga vetenskapliga bevis för att så kallade chemtrails existerar och Transportstyrelsen bedriver därför ingen forskning eller utredning på området.

De vita strimmor som ibland uppstår efter ett flygplan i luften är kondensstrimmor som bildas när ett flygplans varma avgaser kyls ned av den omgivande kalla luften och bildar ispartiklar.

Det finns personer som tror att de vita strimmorna är storskaliga, medvetna, utsläpp som i hemlighet sprids ut för att skada mänskligheten eller påverka klimatet. Vem som står bakom utsläppen och vem som finansierar dem är däremot oklart.

När det gäller existensen av så kallade chemtrails, finns inga belägg från vetenskap eller myndigheter, varken svenska eller utländska, som kommit oss på Transportstyrelsen till kännedom. Vi bedriver ingen forskning eller utredning kring chemtrails.

Om det trots allt finns misstankar att något släpps ut från flygplan i syfte att skada människor, vilket är förbjudet enligt luftfartsförordningen, är det en fråga som bör utredas av polisen.

Så bildas kondensstrimmor

Bildandet av kondensstrimmor sker främst när flygplan flyger på hög höjd. Bildandet är beroende av de lokala atmosfäriska förhållandena. I torr luft dunstar ispartiklarna snabbt och försvinner, i fuktig luft kan kondensstrimmorna däremot finnas kvar i flera timmar. I fuktig luft kan kondensstrimmorna också växa då ispartiklarna tar upp vatten från omkringliggande luft. I dessa fall tenderar de vita strimmorna att sprida ut sig till tunna, slöjliknande moln på himlen. Kondensstrimmor kan vid speciella atmosfäriska förhållanden utvecklas till höga cirrusmolm.

När flygplan flyger på lägre höjd kan en annan typ av kondens bildas vid flygplanets vingspetsar då luften är fuktig och nära kondensation. I luftvirvlarna bakom ett flygplan sker en trycksänkning (vanligast i samband med landning då man fäller ut klaffar och därmed förändrar vingens form) som gör att temperaturen snabbt sjunker och medför att vattenångan kondenserar och bildar kondens.

Kondensstrimmor har samma klimatpåverkande effekt som tunna höga moln och kan bidra till uppvärmningen av jorden. En liten förskjutning av flygvägen i höjd- eller sidled skulle kunna motverka att kondensstrimmor bildas eller blir långvariga och breder ut sig. Det finns dock inte någon teknik tillgänglig för att flygplanen ska kunna känna av den omgivande luftens förhållanden och utifrån detta förflytta sig i höjd- eller sidled. En situation där flygplan under en pågående flygning avviker från den färdplanerade flygvägen för att undvika bildandet av kondensstrimmor, skulle dessutom kunna påverka flygsäkerheten. Flygplanet skulle kunna hamna för nära andra flygplan.

Kortaste vägen sparar bränsle och miljö

Sedan 2011 har man i svenskt luftrum tillämpat så kallat Free Route Airspace. Det innebär att piloten har möjlighet att flyga den rakaste, och därmed den kortaste, vägen genom svenskt luftrum istället för att som tidigare tvingas flyga i vissa specifika korridorer genom det svenska luftrummet. Detta gör att man sparar bränsle och därmed minskar koldioxidutsläppen. Detta har fått till följd att kondensstrimmor kan uppstå i korsande ”mönster” på himlen.

Ökad flygtrafik ger mer kondensstrimmor

En förklaring till att det är mer kondensstrimmor nu än förr är helt enkelt att antal flygningar har ökat över tiden. Det är betydligt fler flygplan som passerar svenskt luftrum idag än vad det var för 20 år sedan. Att det är flera kondensstrimmor på himlen över södra Sverige än det tidigare varit, kan också bero på att flygvägskorridorerna genom det europeiska luftrummet flyttats så att fler överflygningar görs över södra Sverige.

Text och foto: Transportstyrelsen



  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

12 KOMMENTARER

  1. Viktigt meddelande: Detta dokument publicerades först av misstag som en text skriven av Mona Nilsson, men de är skriven av Transportstyrelsen! Det är nu korrigerat. / redaktören

  2. Problemet med transportstyrelsens text är att jetmotorer idag inte spyr ut speciellt mycket kondensstrimmor. Och all denna rök som ses efter många plan idag innehåller mycket mer än bara vattenånga. Läs här om jetmotorer: http://globalskywatch.com/chemtrails/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=6859&an=317#Post6859

    Transportstyrelsens missledande text övertygar inte. Snarare ger den en inblick i hur våra myndigheter och andra instanser ljuger för oss människor.

  3. Håller med MA, det finns inga vetenskapliga bevis så därför undersöker man det inte, är ganska tomt! När jag var ung och växte upp i norra sverige fanns inga ”kondensstrimmor” som hängde kvar resten av dagen, men många plan hade en kortare svans som försvann ganska snart efter. Numera, finns de fler långa svansar som dröjer sig kvar hela dagen. Lite i norra sverige, men betydligt fler plan har det i södra sverige. Slump? Sen i söndra delarna kan man även se plan som har enormt kvardröjande strimmor, bara för att ett annat plan på synes liknande höjd har en svans som försvinner kort efter… Nånting stämmer inte!

  4. Det finns något dokument från USA:s regering på nätet någonstans som man skulle kunna plocka fram som bevis på att det faktiskt pågår en medveten sprayning från flygplan ut i atmosfären. Det finns länkar till det här dokumentet på Newsvoice nånstans, jag hittar det inte nu. Någon som vet? Det vore i sammanhanget intressant att höra om Transportstyrelsen har nån kommentar till det.

    Annars tycker jag Transportstyrelsen skriver en förvånansvärt vettig artikel om det här. Man har i varje fall gått in i sakfrågorna och vispar inte bara bort alltsammans. Det kan mycket väl vara så att kondensstrimmorna beter sig annorlunda beroende på höjd och luftfuktighet.

    Vad tror Perra då? Tror jag på Chemtrails? Mja, jag har försökt anta en attityd till det hela, som har sin bas i det faktum att jag faktiskt inte kan veta om de existerar eller inte. Och det är en rätt okomfortabel inställning. Det är betydligt bekvämare att bestämma sig för att man ”vet”. Sedan man gjort detta filtrerar man all inkommande information för-eller-emot Chemtrails genom sin ”vetskap”, och man börjar mer eller mindre argsint försvara en sida i debatten. Då dras man in i ett svart-vitt tänkande som är mycket farligt, såvida man verkligen vill kunna se klart på problemet.

    Exempel på svart-vitt tänkande är tendensen att ögna igenom en artikel för att finna någon enstaka mening som inte stämmer överens med ens förutfattade ”vetskap”, och sedan använda detta som en förevändning att förkasta HELA artikeln. Detta är otroligt vanligt, tyvärr inte bara hos de man kallar ”troll”, och ”skeptiker”, utan hos alla.

  5. ”Kortaste vägen sparar bränsle och miljö” den var kul. Har de någonsin tittat upp på himlen? Eller kanske förstår de inte att vägen inte blir kortare om man flyger zick-zack, kors och tvärs över himlen?

    • Öh, det är alltså inte ett och samma flygplan som flyger kors och tvärs. Mönster uppstår i strimmorna för att det är många olika flygplan på många olika rutter.

  6. Det vettigaste skulle vara att Polisen?! gjorde en vetenskaplig undersökning för att få bort dessa ”illavarslande rykten”, möjligen bäst med oberoende forskare.Polisen gör dock bara undersökningar om över huvudtaget när någon har anmält en fysisk person.Det tycks ju egentligen finna tillräcklig med bevis om man får tro på information från USA som är mest drabbat, men trots att vi har ett global informationssamhälle har vi förmåga att avfärda det som sker i ett annat land.
    När politiker som ställer frågan offentligen förlöjligas, kan man fråga sig vilka krafter som ligger bakom. En fråga är alltid en fråga och borde besvaras seriöst. Det borde finnas tillräknelig med folk som har kunskap om vad som stämmer eller inte i denna debatten. Denna debatten förs inte offentlig med tillräcklig styrka, därför kan den lätt avfärdas som konspirationsteori.
    Annars tycker jag liknar det hela Nazitysklands utrotnings kampanj av Judar, som var bara början av exemplen, hur vi människor har förmåga att titta åt andra håll när obehagliga ting sker, resp nöjer sig med vaga förklaringar. Efter Nazitysklands fall sa de flesta att det inte visste.
    Vem minns Ruanda? Holocausten av etnisk utrensning kunde bevittnas dagligen i nyheterna på Tv. Vem reste sig då? FN kallade det a ” Human crisis” som det sannerligen var och det finns många efterföljare. Human crisis, därför att vi har blivit så hjärntvättat och anpassat att vi har förlorat den äkta medkänslan för naturen, djuren och våra medmänniskor, därför blir vi så lätt offer for svart/vitt tänkande. Att erkänner och ser de obehagliga ting som sker rund om i världen måste vi först vara beredd att titta inåt och ser de obehagliga ting som vi härbärgera inom oss och inte vill se för de är för smärtsamma, då är det lättare att projicera det utåt och bekämpa det i en fiktiv fiende eller ännu bättre att ignorera dom helt och hållet.

  7. Både politiker och massmedia är helt tysta när det gäller chemtrails, inga vågar yttra sig.
    De enda som hörs är vanligt folk på gräsrotsnivå. Jag tycker det är dags att göra något konkret, inte bara prata och gissa. Det som pågår är livshotande på sikt. Det som är extra otäckt är att man tvärt kan ändra innehållet i tankarna på flygplanen till att man börjar sprutar ut akut giftiga ämnen som på en gång dödar allt i sin väg.

    Det verkar finnas en koppling mellan chemtrails och klimatdebatten. Med militära flygplan och utsläpp av diverse kemiska ämnen uppfyller man de varningarna om inte CO2-halten sänks, eftersom man kan påverka vädret avsiktligt.

  8. Geoengineering Whistleblower ~ Ex-Military ~ Kristen Meghan, Hauppauge, NY, January 18th, 2014
    http://m.youtube.com/watch?v=jHm0XhtDyZA

    50 dollar för att skicka en glasbruk med regnvatten för ett labb test. Är detta möjligt i Svergie?
    Har för mig att jag sökte runt på nätet efter detta för nåt år sen och det priser jag hittade då var på flera tusen.
    Om det möjligt med att få sitt regnvatten kollat i labb för runt 3-400kr så är det nåt som skulle kunna göras på gräsrotsnivå.
    Får man ihop ett 10-tal(?) provsvar skulle detta kunna skickas till transportstyrelsen, politiker m.m.

    ____________________
    Enligt ’Comedy Central’ är detta för smart för tv.
    http://m.youtube.com/watch?v=obPhFtoU9bo

  9. Alla officiella linjeflygplan under ett enda dygn över norra Atlanten

    An animation by the National Air Traffic Services (Nats), the UK air traffic control service, demonstrates the flight paths of the 2,000 to 3,000 aircraft that fly across the North Atlantic on a daily basis. This animation shows 2,524 flights that travelled between Canada, the US and Europe on a single day in August 2013

    http://www.theguardian.com/world/video/2014/jul/03/transatlantic-flight-paths-of-2-524-planes-on-single-day-video-animation

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här