NASA ska idag annonsera stort vetenskapligt fynd på Mars

publicerad 28 september 2015

NASA JPL pic Mars fluid
NASA kommer idag annonsera om ett stort vetenskapligt fynd på planeten Mars. Förväntan har byggts upp av ett antal internationella medier. Spekulationen är att Mars har rinnande vatten. Det betyder med hög sannolikhet att det finns mikrobiologiskt liv på planeten.

“NASA will detail a major science finding from the agency’s ongoing exploration of Mars during a news briefing at 11:30 a.m. EDT on Monday, Sept. 28 [2015] at the James Webb Auditorium at NASA Headquarters in Washington. The event will be broadcast live on NASA Television and the agency’s website.” – NASA, “NASA to Announce Mars Mystery Solved”

NASA kommer att sända direkt kl 17:30 svensk tid nedan.

Tags: MarsNASA
  • För min del är det mest anmärkningsvärt att det kommer ut i detta månadsskifte.
    Vad skall avledas? Agenda 30, mininukes(?) på flera ställen, Ryssland till Syrien, röd måne, skolskjutningar, shemita, gigantiskt börsfall, hej å hå!
    Ju sämre menalt tillstånd ju viktigare blir symboler. (en bra mätare).
    När det gäller “myndigheters” avslöjanden får man nog ta sånt numer med en spade salt.

• Ruben: “De behärskar nog kvantfysiken helt och hållet och de vet nog exakt hur man använder t.ex. gravitationslagarna och för oss ännu okända lagar för att förflytta sig”.

Om det nu är så avancerade, varför då hänga med en aggressiv efterbliven apbaserad livform som oss? Nej, “man” gör nog bäst i att undvika dem helt. Det måste väl finnas andra trevligare grannar att umgås med? Jag menar myror varken umgås man med eller än mindre vill man dem i huset, men har inget emot att dem bor i trädgården. Men jag ger dig rätt i att universum kanske inte alls är konstruerat på det sätt som vi tror. Det kan också var att vi redan är i deras värld. Att allt runt oss vi upplever som verkligt i stället är ett spel i deras spel. Ungefär som när jag frågar mig om det är jag som existerar i den fantasi (nu) eller om det är du som existerar i min?

• Om utomjordlingar varit här för en miljard år sedan eller 100 000 år sedan, kan jag i fantasin tänka mej att de är så långt före i sin utveckling att de åker skytteltrafik mellan galaxerna och solsystemen på i princip nolltid. De behärskar nog kvantfysiken helt och hållet och de vet nog exakt hur man använder t.ex. gravitationslagarna och för oss ännu okända lagar för att förflytta sig. De använder förmodligen inte tid och rum, på det vis vi föreställer oss, för att resa i rymden och allra säkrast inte, Newtons tredje lag som vi gör med raketdrift 🙂 Jag kan tänka, att det kan vimla av civilisationer, med tanke på att man upptäckt så många “jordlika” planeter, som ser ut att ha förutsättningar för den typ av biologiskt liv vi kan föreställa oss. Vi har ju även bevis på att liv finns här på jorden, he he. Vore lite synd om det finns en slags naturlag, som får en civilisation att rämna och börja om på ruta ett, när de kommit över en viss nivå i tekniska utvecklingen, men förmodligen bra om inte empatin följt med den tekniska. Vi har så fullt upp med att förstå varandra här på jorden, så egentligen vore vi kanske inte den populäraste planeten att göra “officiella” artighetsvisiter hos i dagens läge 🙂

• Rättning: Därför upprepar dem sina besök var tusende år EN MILJON gånger, efter varandra = en miljard år, utan att upptäcka en efterbliven mikrob ens. Utomjordingarna tröttnar till sist och kan därmed med god fog bestämma sig för att liv inte finns här! För 3,5 miljarder år sedan uppstod arkebakterien eller urbakterien = liv.

• NewsVoice says:

”Vore det inte tidernas största skämt om Jorden var den enda planeten med liv”?

Vi kan vara ensamma i universum eller inte ensamma, det spelar inte så stor roll. Detta då vi har två inte helt triviala ”saker” att ta ställning till nämligen: tid samt avstånd. Är avstånden för stora tar det för lång tid mellan två någorlunda likvärdiga civilisationer att upptäcka samt kommunicera med varandra innan någon av civilisationerna gå under; eller att när ”signalerna” når fram, är informationen så föråldring att det vi ser är en bild av hur det såg ut när signalerna sändes – vilket kan vara flera miljoner år efter att aktuell civilisation gått under. Det är den ena problemet. Det andra är inte avståndet utan den tidsrymd som liv tar på sig att uppstå.

Ta jorden som ett exempel. Säg att en utomjordiskt rymdsond med främmande varelser besökte oss direkt efter jorden svalnat (4,5 miljarder år sedan) och på grund av de relativt stora avstånden tar dem ca 1000 år att nå oss. Men skam den som ger sig. Därför upprepar dem sina besök var tusende år tusen gånger (en miljard år) utan att upptäcka en efterbliven mikrob ens. Utomjordingarna tröttnar till sist och kan därmed med god fog bestämma sig för att liv inte finns här!

• Kolla gärna filmsnutten NASA fail compilation, där man bla annat får se hjältarnas attityd, hur man gör rymdpromenader på bassängbottnar där luftbubblor syns tydligt, permantade frisyrer i zero G FLYGPLAN mm mm.

ISS, satteliter och andra rymdprogram är precis som kärnkraft, atombomber och LHC i Cern lönsamma fantasier som ni vet vem som uppfunnit och vem som betalar, förhoppningsvis kommer dessa mindre snälla och ärliga typer att i bästa fall få förmånen att i en nära framtid få nöjet att testa hur det känns att själva arbeta och svettas lite för sin brödföda He he.

• Om man söker på “NASA scam” eller “NASA hoax” får man 1 600 000 respektive 2 390 000 träffar vid sidan av “NASA global warming hoax” som ger 439 000 nedslag. Det verkar finnas mycket misstro och missnöje med NASA;s fantasterier – som en del av Hollywood magic?

Vore fantastiskt om de kunde hitta någon form av liv på Mars inte minst då “Mars makes Antarctica look like paradise, with a near vacuum atmosphere, radiation as intense as multiple chest X-rays, temperatures that average -67 degrees Fahrenheit, and toxic chlorinated hydrocarbons carpeting its cratered surface. No technology exists today to survive under these conditions, let alone a human body.”

• Det var som väntat, (salthaltigt) rinnande vatten är ett faktum på Mars. Det betyder rätt omständigheter för liv, men självklart inget besked om det verkligen finns liv tex bakterier.

Hur har man kunnat skicka en radda med sonder till Mars utan att ta med utrustning för att testa och definitivt fastställa förekomsten av mikrobiologiskt liv? Frågan är central.

Nu ska det äskas pengar för nya resor till Mars för att skicka sonder MED denna utrustning. Så det kommer att dras det ut på tiden ytterligare 10-20 år innan den politiskt superheta frågan får ett svar, om Jorden är den enda planeten i ett gränslöst universum som har liv.

Vore det inte tidernas största skämt om Jorden var den enda planeten med liv?

SvD skriver: “Nasas upptäckt: Kommer söka efter liv där”. Var det inte det människans gjorde från början när vi startade rymdutforskningen på andra himlakroppar på 1960-talet.

• Nu har pajasarna gått och vetenskapskyrkan intagit scenen i direktsändning. “Vi vet att det finns liv på Mars, vi har själva skickat dit det.”

• Värre än svenska politiker på att långrandigt säga ingenting öht. Sanslöst blaha blaha! Så ska skattepengar användas så att folket fattar att med fakta, argument och logik kommer man ingenvart. Tomma floskler idisslade till en enda gröt ska det vara. Statens säkerhet kräver att vi fattar noll av vad som händer.

• David

NASA gör inget annat än far med lögner och osanningar, precis som USA:s regering. Bägge förtjänar noll förtroende. Ju förr du inser detta, desto bättre.