Elbilen Tesla Model 3 har 373,000 förbeställningar – Nu kan Tesla Motors gå med vinst

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 19 juni 2016
- NewsVoice redaktion
Tesla Model 3, pressfoto

Tesla Model 3,   pressfoto

Lanseringen av Tesla Motors nya Model 3 gick av stapeln i USA den 1 april 2016, svensk tid. Då presenterades en lite “billigare” elbil för den bredare bilmarknaden. Ingen visste då hur efterfrågad bilen skulle komma att bli. Nu vet vi, mycket efterfrågad.

Den 4 april skriver Teknikens Värld att det inkommit 276,000 förbeställningar och den 19 maj skriver Autoblog att det är uppe i 373,000 beställningar.

Förväntningarna är nu stora på elbilsföretaget Tesla Motors förmåga att kunna leverera upp till 500,000 stycken elbilar per år från och med 2018.

Fråga är om Tesla Motors ska lyckas med att bygga tillräckligt många batteri- och bilfabriker för att möta marknadens förväntan. En sak är klar, folk vill ha snygga elbilar som klarar många mil på en laddning. Model 3 klarar 34,5 mil, enligt tillverkaren.

Läs mer och se video på Tesla Model 3

Detta är innehåll från Dieseltrim i Bromma. Artikeln återpubliceras med tillstånd eftersom den är av allmänt intresse.

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Som nästan alltid kan det finnas en hake med vad som framställs som ny “miljövänlig teknik” – de kanske inte är så bra för miljön eller hälsan som man först trott. När det gäller “miljövänliga” vindkraftverk är de definitivt inte miljövänliga då de åstadkommer skadligt infraljud som skadar både människor som bor i närheten och djurliv. De “miljövänliga” lågenergilamporna är en riktig miljöbov som innehåller kvicksilver och kemikalier och dessutom alstrar skadlig strålning. Elbilarna kan komma att visa sig alstra höga magnetfält som är en risk för cancer och Alzheimers, ALS mm. Enligt en mätning från Sinfo är de “utan risk” men man ska då ha i åtanke att man påstår att de är utan risk då de har mätvärden som är under 2-20% av ICNIRP:s gränsvärde på 100 mikroT. Tyvärr undviker man att nämna att förhöjda cancerrisker genomgående observerats vid nivåer som är 0,4% under ICNIRP.s gränsvärden……https://www.sintef.no/…/no-danger-from-magnetic-fields…/. Här gäller det alltså att vara observant på magnetfält och ev. elektriska fält från batteriet och ledningar i bilen.

  • Som nästan alltid kan det finnas en hake med vad som framställs som ny “miljövänlig teknik” – de kanske inte är så bra för miljön eller hälsan som man först trott. När det gäller “miljövänliga” vindkraftverk är de definitivt inte miljövänliga då de åstadkommer skadligt infraljud som skadar både människor som bor i närheten och djurliv. De “miljövänliga” lågenergilamporna är en riktig miljöbov som innehåller kvicksilver och kemikalier och dessutom alstrar skadlig strålning. Elbilarna kan komma att visa sig alstra höga magnetfält som är en risk för cancer och Alzheimers, ALS mm. Enligt en mätning från Sinfo är de “utan risk” men man ska då ha i åtanke att man påstår att de är utan risk då de har mätvärden som är under 2-20% ICNIRP:s gränsvärde på 100 mikroT. Tyvärr undviker man att nämna att förhöjda cancerrisker genomgående observerats vid nivåer som är 0,4% under ICNIRP.s gränsvärden……https://www.sintef.no/…/no-danger-from-magnetic-fields…/. Här gäller det alltså att vara observant på magnetfält och ev. elektriska fält från batteriet och ledningar i bilen.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *