Du beslutar vem som ska köras ihjäl av en självkörande bil – Din moral skrivs in i mjukvaran

publicerad 7 oktober 2016
- Gästskribent
Bilolycka - Foto: Crestock.com

Bilolycka - Foto: Crestock.com

Klassisk moralfilosofi är i centrum när mjukvaror som styr självkörande bilar tas fram. En bil i hög fart som är på väg att krocka med dödlig utgång för passagerarna måste välja om dessa ska räddas eller om några fotgängare ska offras istället. MIT i USA försöker utreda din moral. 

Forskare vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) driver ett projekt kallat “Moral Machine” för att ta reda på vad allmänheten anser är korrekt för en självkörande bil i moralisk kris i situationer där det är oundvikligt att någon skadas eller dödas.

Maria Dahlin som skriver om “Moral Machine-projektet” för Vi Bilägare frågar:

“Om till exempel fotgängare går mot rött och bilen kommer att krascha in i en betongvägg om den väjar, ska den då välja att rädda passagerarna i bilen eller de utanför bilen?”

Funderingar kring denna typ av moralfilosofi har funnits sedan de gamla grekerna och de tog fart på 60-talet i Sverige och nu har ämnet fått hög aktualitet igen i och med de autonoma bilarna.

“Moral Machine”
Bild från studien “Moral Machine”, Massachusetts Institute of Technology (MIT)

“Moral Machine-projektet” är utformat som ett online-spel där allmänheten kan delta och där fatta sina egna beslut vid moraliskt svåra trafikscenarier och resultaten är inte speciellt uppmuntrande.


MIT-forskarna konstaterar att 76% av respondenterna vill att självkörande fordon ska rädda så många som möjligt och offra den som sitter i bilen, men samma personer ville inte själva köpa en sådan bil.


Filosofiskt vill alltså de flesta att bilar ska minimerar dödsfallen, men samtidigt att bilen ska rädda dem själva till varje pris, säger Iyad Rahwan, en av de forskare som ligger bakom studien.

Studien har ackumulerat 11 miljoner scenarier och data visar att de flesta hellre räddar yngre människor och kvinnor och samtidigt hellre offrar män och äldre personer.

Du kan själv testa din egen moral i Moralmaskinen – klicka här!

Observera att det är allmänhetens moraliska profilering som alltså kan ligga till grund för hur självkörande bilar i framtiden kommer att offra människoliv. Myndigheter kommer i så fall att inte behöva ta ansvar för vem som ska offras. Det har Du redan gjort eftersom dina beslut och din moral skrivs in i mjukvaran som styr bilen.

Text: Dieseltrim Bilverkstad Bromma

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Stella@ De har redan planerat att fasa ut alla gamla bilar typ den du talar om. Även om du skulle ha reservdelar så får du inte köra den pga “klimathotet”. Du tvingas köpa nytt mot din vilja. Det är så man håller igång produktionen av nya prylar för att få världsekonomin att snurra. “Klimathotet” är en smart berättelse – storytelling – för att en liten elit ska få igenom sin vilja från det stora till det allra minsta.

    Allt blinkande och disciplinerande av föraren är väl bara ett sätt, av många, för dem att ta över kontrollen över vår tillvaro. När vi tvingas inoperering av chip så kommer vi antagligen att höra röster som talar till oss och som berättar vad vi ska tänka, säga och göra – med elstötar om vi inte tänker och handlar som “Al”, vår nya inre röst.

  • Och jag som provkörde en ny bil häromdagen och höll på att bli vansinnig på allt blippande, plingande och blinkande som talade om för mig att jag körde för fort, för sakta, på vita streck, att jag skulle växla upp och ner och dessutom var gps:en igång och talade om för mig att jag skulle åka någonstans därför att den inte var avstängd sedan föregående provkörning. Försäljaren tittade glatt på mig när jag kom tillbaka med nyckeln och trodde att jag ville köpa bilen. “Flipperspel på hjul” sa jag och han sjönk ihop som en pösmunk. Bilen skulle kosta en kvarts miljon. Jag har en gammal avställd folkabuss på går’n. För en kvarts miljon kan jag bygga en verkstad åt den hemma så att vi kan laga den själva.

    Jag misstänker att jag inte är helt ensam om att reagera så på de nya bilarna. En bil som blinkar och piper åt mig att växla upp och ner i tid och otid blir jag bara så fruktansvärt irriterad på. “Gör det själv” blir min reaktion, och det är kanske det de räknar med. Att folk ska tröttna på blippandet och blinkandet och därför köpa bilen som gör allt själv? En sorts mekanisk utpressning, för att göra oss frustrerade och skrika efter det de egentligen vill sälja. En kommersialisering av “problem-reaction-solution”. Jag tror jag biter mig fast i de gamla modellerna. När de inte går att laga längre får man väl bosätta sig på något ställe där man kan slippa bil helt och hållet.

  • Det kommer givetvis inte att gå att programmera en bil att köra själv i alla situationer. De som ändå skaffar en sådan bil kommer att koppla ur automatiken eller sitta med händerna lyfta ovanför ratten, livrädda för de (plötsliga) situationer som inte bilen klarar av. Man behöver bara tänka på svensk vinter! Dessutom är det liksom elbilen en omöjlig produkt om den skulle bli vanligare (i elbilens fall finns inte bråkdelen av den elström som behövs tillgänglig) liksom den ökända plastcykeln som skulle revolutionerna cykelbranschen men som ingen frågade efter.

  • I verkligheten finns det ju typ hundratals olika scenarios som kan tillämpas i situationen som beskrivs. Man kan tvärbromsa,tuta och fotgängaren kanske hinner väja t.ex. Hur stor marginal finns ens att väja, hur skall “intelligensen” veta i vilket skede man gör manövern, kommer sensorn att reagera t.ex. på bråte/annat på vägen, hur skall den skilja på djur och människor (bör den?). Skall sensorn i realtid urskilja könstillhörighet, ålder och AI:t kunna räkna ut åt optimalt offerscenario ?

    Det blir vansinnigt dyr och komplicerad mjukvara+varningsssystem, som ändå gör en massa misstag.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *