Coca-Cola stäms – Förvirrar konsumenter och finansierar fuskforskning

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 8 januari 2017
- NewsVoice redaktion
Beyonce gör reklam för Coca-Cola
Beyonce gör reklam för Coca-Cola
Beyonce gör reklam för Coca-Cola

Coca-Cola och American Beverage Association (ABA) stäms för att ha vilselett konsumenterna gällande sockersötade drycker och för att finansiera pseudovetenskap. Coca-Cola anklagas även för att ha tillämpat samma metoder som tobaksbolagen.

Text: NewsVoice

Stämningen som har lämnats in av The Center for Science in the Public Interest på uppdrag av Praxis Project påpekar att de anklagade parterna medvetet tonar ned sambandet mellan stort intag av sockrade drycker och fetmaepidemin i USA.

Det stämda parterna anklagas för att:

  • Avleda uppmärksamheten från sina egna produkter och istället få allmänheten att tro att de motionerar för lite.
  • Finansiera och publicera pseudovetenskap.
  • Marknadsföra missvisande reklamkampanjer.

Johan Wicklén på SVT som rapporterar om stämningen nämner tre exempel på falska påståenden om sockersötade drycker och dess koppling till diabetes, fetma och hjärt-kärlsjukdomar:

“…Coca-Cola mellan 2010 och 2015 spenderade 120 miljoner dollar på forskning och andra projekt vars mål var att förvirra konsumenter om det vetenskapliga läget kring hälsorisker kopplade till läsk och andra sockersötade drycker.” – Johan Wicklén, SVT

Praxis Project visar att forskare, läkare och dietister mutats för (alternativt fått betalt för) att tona ned riskerna med att inta sockersötade drycker och till och med påstå att läsk är nyttigt.

Läs mer: Coca-Cola Teams Up With Nutritionists to Push Coke as Healthy Treat

Stämningen ger exempel på hur ABA vilselett barn och unga att dricka läsk och motionera mer och en Coca Cola-kampanj påstod att skratta eller spela bowling neutraliserar de negativa effekter av att dricka sockrad Coca-Cola, skriver Wicklén, som nämner att läskkonsumtionen år 2016 var den lägsta sedan 1985 och att allt fler stater infört skatt på sötade drycker.

Text: NewsVoice

Relaterat

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

Tags: Coca cola
  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *