Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

31%

31.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Falska pressmeddelanden inom börsvärlden är ingen nyhet

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 1 februari 2017
- NewsVoice redaktion
Picture: Al Capone's fingerprint card
Picture: Al Capone's fingerprint card
Picture: Al Capone’s fingerprint card

Jonas Elofsson på Affärsvärlden skriver att fejknyheter förekommer på börs- och aktiemarknaden. Det handlar om falska pressmeddelanden som uppger att stora företag lägger bud på andra stora företag. Aktiekurserna kan då pinna iväg miljontals kronor.

Ofta upptäcks dessa falska pressmeddelanden. Det är en eller flera detaljer som inte stämmer. En logga kan se konstig ut. Innehållet i pressmeddelandet om tex ett bud kan ensidigt skenbart skickas ut enbart från det ena bolaget, men inte det andra.

Jonas Elofsson tar upp flera fall av fejknyheter via pressmeddelanden. I oktober 2013 skickades ett pressmeddelande om att Samsung lagt ett bud på biometri­bolaget Fingerprint Cards. En nyhetsbyrå gick ut med den falska nyheten.

“Fingerprint: Samsung lägger bud.”

När nyheten redan gått ut kontrollerade nyhetsbyrån nyheten genom ett samtal med Fingerprint Cards storägare Johan Carlström. Denne bekräftade att nyheten var falsk. Elofsson förklarar:

“Förövarna hade kapat en hemsida och skickat ut ett falskt pressmeddelande via informationsförmedlingsföretaget Cision. Fingerprints aktie steg 50 procent motsvarande 1, 5 miljarder kronor innan börsen stoppade handeln efter 17 minuter.”

Falska pressmeddelanden, DI.se
Falska pressmeddelanden, DI.se

Reuters gick ut med ett pressmeddelande om det falska pressmeddelandet: Sweden’s Fingerprint Cards says information on Samsung bid false

Läs mer i ämnet: Föll 20 procent efter falskt pressmeddelande

Falska pressmeddelanden måste avslöjas

Jonas Elofssons råd:

“Man kommer långt med klassikern: om det verkar vara för bra för att vara sant är det ofta så. Var källkritisk, gör hemläxan och låt inte anonyma profiler på sociala medier bli sanningsministeriet. Det gäller både på ­aktiemarknaden och i politiken.”

Läs hela artikeln på Affärsvärlden

Text: NewsVoice


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq