Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Förskolan inte alltid bra för barns psykiska hälsa

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 19 juni 2017
- NewsVoice redaktion
Madeleine Lidman. Pressfoto: Tommy Wiberg

DEBATT. Folhälsomyndigheten och forskningsförnekaren Sven Bremberg har presenterat ännu en av sina “nyheter”. Återigen påstås det en massa saker som saknar belägg. Nu heter det att “Förskolan är bra för barns psykiska hälsa”.

Det sorgliga är att dessa nyheter alltid handlar om gammal forskning som inte har någon som helst relevans för vilken effekt dagens förskola har på barn. Tänk om de journalister som så ihärdigt delar dessa “nyheter” som publiceras med jämna mellanrum från Bremberg, någon gång kunde ta och titta på källorna till alla dessa fake news.

I sin sammanställning har Folkhälsomyndigheten som vanligt använt sig av gammal forskning som inte är relevant för dagens förskola. Dessutom är det bara en studie som är svensk av de åtta som det hänvisas till. Studier från 1960- och 1970-talets förskola och 1990-talet, säger ju ingenting om vilken effekt dagens förskola med stora barngrupper och få personal har på barn.

Sven Bremberg
Sven Bremberg – Foto: KI, pressfoto

Ett annat stort problem är att studierna jämför förskolebarn med barn som gått hos dagmamma. Men som vanligt får Bremberg det att låta som att det är hemmabarn vs förskolebarn det handlar om. Jag har personligen ingen aning om hur dagmammorna arbetade i Norge och Danmark på 1960-talet, men att påstå att förskola är bra för barn, bara för att man jämfört dagisbarn med dagmammebarn i några gamla studier från Norge och Danmark, är faktiskt en direkt lögn.

Tydligen är Bremberg upprörd över professor Ulla Waldenströms faktaspäckade bok: “Mår barnen bra i förskolan” där hon tydligt lyfter problemantiken att det saknar forskning under de senaste 30 åren i Sverige, kring vilken effekt förskolan har på barn. Bremberg skriver därför “att det är viktigt att klargöra den AKTUELLA KUNSKAPEN om förskolan effekter på barn.

Vilken aktuell kunskap! Vilka svenska studier på vilken effekt förskolan har på barn? Det finns ju inga sådana studier, inte ens studierna från Norge och Danmark är aktuella eller relevanta för de positiva effekter som förskolan påstås ha på barn.


Svenska barn mår ju dessutom bara sämre och sämre. Vi har en alarmerande ökning av psykisk ohälsa om förskolan främjar psykisk hälsa hos barn och en majoritet går där – varför mår då inte barnen bra?


Andra lögner som presenteras i informationen från Folkhälsomyndigheten, handlar om att James Bowlbys anknytningsforskning avfärdas som en oprövad teori. Det här har Bremberg hävdat många gånger och jag har pratat med Malin Broberg professor i utvecklingspsykologi och hon poängterar att det finns gedigen forskning kring anknytning. Men bara en sann forskningsförnekare kan sprida sådana lögner.

Synd bara att han sitter på Folkhälsomyndigheten och har så stort inflytande över att föräldrar serveras en massa fake news, när det är fakta de behöver för att kunna fatta rätt beslut kring sina barns första år i livet.

Text: Madeleine Lidman, Hemmaföräldrars nätverk


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: förskolan