Semesterfoto, 2017 - Foto:T. Sassersson, Newsvoice.se
Semesterfoton på stränder har en tendens att se likadana ut även om de är fina – Foto: T. Sassersson, Newsvoice.se

LIVSSTIL & FÖRETAGANDE. Bli din egen proffsfotograf på semestern genom att ta bra foton som du sedan säljer till stockphoto-firmor, företag som återförsäljer foton över hela världen. Adobe tipsar dig om vad du ska tänka på när du fotar semesterfoton. NewsVoice sammanfattar.

Text och foto: Torbjörn Sassersson | Foto i sidhuvudet: Adobe Stock (syns endast på stationär dator)

Peter Hannert som är VD på Cavan Images reste tillsammans med Adobe Stock och resemagasinet Tiny Atlas Quarterly till Haiti för att visa hur du kan fotografera effektivt och skapa foton som är möjliga att sälja.

Semesterfoto: T.Sassersson, NewsVoice.se
Strandfoto taget genom ett par solglasögon. Effekten blev att det ser ut som ett gammalt suddigt polaroidfoto från 1970-talet. Foto: T.Sassersson, NewsVoice.se

Ett tips är att ha med människor och interaktioner mellan människor i fotona. Livsstilsfoton är en av de mest populära kategorierna som säljs.


Hannert menar att medan snygga foton på solnedgångar och stränder har en tendens att se likadana allihopa förblir möten mellan människor unika, enligt Adobe-artikeln ”Shooting Stock on Vacation”.

Det är viktigt att lämna mycket fri yta i fotona, säger Peter Hannert, eftersom köpare av foton ofta vill addera egen grafik och text. Därför är det bra om personer och objekt i fotona inte alltid ska vara centrerade.

Du måste ha tillstånd av de personer som förekommer i fotona så att du kan sälja dem vidare. Det bästa är att fråga innan du fotar så att du kan lägga din energi på att fotografera och ha roligt, menar Hannert. Adobe bjuder på juridiska direktiv och mallar för denna typ av kontrakt.


Om du är det minsta intresserad av sportspel och odds
så har du garanterat någon gång hört talas om bet365.


När du tagit alla bilder som du tror du kan sälja vidare är det dags att märka dem med nyckelord så att köpare enkelt kan hitta dem online. Dessa nyckelord måste vara relevanta. Försök att med dessa nyckelsökord beskriva vad som händer i bilden, vilka som syns i bild, miljön och lägg till några passande konceptuella ord. Arrangera sedan sökorden i relevansordning, det mest relevanta först.

Tipsen i sammanfattning

  • Ta foton på människor som gör något spännande, som interagerar med varandra och omgivningen. Försöka fånga ”action”.
  • Tänk på ljussättningen och fota från kreativa vinklar.
  • Lämna fria ytor i fotona. Placera inte personer enbart i centrum. Lämna plats för grafik. Tänk som en köpare av foton.
  • Se till att skaffa rättigheter från de som figurerar i dina foton.
  • Om du fotar i gatumiljö behöver du inte skaffa rättigheter från alla fastighetsägare bortsett från om fotots centrala del fylls av en igenkännbar byggnad.
  • Försöka fånga in beskrivande nyckelord när du ska märka upp fotona. Inkludera även konceptuella ord.
  • Fota och ha roligt.

Text och foto: Torbjörn Sassersson | Läs mer om företagande

Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here