Richard Branson: 5 affärslektioner som kommer från sportframgångar

0
193
Richard Branson liknar sportframgångar vid affärer - Foto: Virgin.com
Richard Branson – Foto: Virgin.com

FÖRETAGANDE. Richard Branson grundade Virgin.com. Han nämner liknelser mellan brittiska sportframgångar och goda affärer. ”Teamwork is paramount”, skriver Branson som första exempel och han nämner liknelsen mellan ”team sports” och entreprenörskap. NewsVoice publicerar tipsen för dig som företagare.

1. ”Teamwork is paramount”, skriver Branson som första exempel och han nämner här liknelsen mellan team sports och entreprenörskap. Han menar att även framgångar inom solosporter i grunden beror på ett bakomliggande teamwork. Allt handlar om relationer kanske man kan säga. Det finns alltid någon annan bakom en framgång och det ska stå klart för även den mest inbitne egenföretagaren. Bättre framgång blir följden för den som delar sina ideer med en annan duktig entreprenör.

2. Mentorskap har stor betydelse, fortsätter Branson. Här går han in på cricket, men jag nöjer mig med att citera följande:

”Mentoring is often is the missing link between a promising businessperson and a successful one.”

3. Var ihärdig och fast besluten att lyckas. Framgång kommer sällan i en handvändning. Att betrakta Chris Froomes supermänskliga förmåga i Tour De France ger perspektiv. Han blev hårt attackerad från konkurrenterna och samtidigt övergiven av sitt team under tävlingen. Det sker även inom affärsvärlden. Se det med sportens perspektiv.

”You can’t always win, but you must protect the downside.”

4. Ha stolthet och ett syfte klart för dig. Sport handlar inte bara om sport. Det finns mer på samma sätt som affärerna inte är allt här i livet. Branson nämner hur en av världens bästa tennisspelare arrangerade en gala för att dra in pengar till oprivilegierade barn i Serbien.

”Regardless of what stage your business is at, you should think about how you can make a positive impact upon people’s lives, not just focus upon profit.”

5. Delegera när det är möjligt. Som entreprenör tar man gärna på sig typ alla arbetsuppgifter. Men vad ska du göra när allt måste-göra ackumuleras till ett berg? Du måste då delegera för att inte bli ”floodad” av detaljer och administration. Du måste frigöra tid så att du som företagsledare kan koncentrera dig på den stora bilden av vad företaget ska åstadkomma.

”There are some things you simply have to do for yourself. But as the tasks for any entrepreneur mount up, you need to delegate to others in order to free yourself up to think about the bigger picture. The same is true in sport.”

Text: Företagaren

Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here