USA:s Justitiedepartement tvingar ryska RT att registreras som “utländsk agent”

5
386
RT.com, studio – Pressfoto

NOTERAT. Hybridkriget mellan Väst och Ryssland fortsätter. Det senaste är att det amerikanska Justitiedepartementet tvingar ryska kanalen Russia Today (RT) att registrera sig som –  utländsk agent – enligt Foreign Agents Registration Act Enforcement (FARA). Den svenska kanalen SVT stämmer in i kören. 

I en artikel på den statliga kanalen SVT ställs frågan: ”Frågan är hur olika länder ska ställa sig till statliga ryska mediekanaler och deras möjliga påverkan. Till exempel tv-stationen RT och nyhetsbyrån Sputnik.”

SVT (”Sweden Today”) fortsätter med att triumfera:

”I franska presidentvalet i år stängde Emmanuel Macron ute de två. En talesman för Macron anklagade dem då för en ”systematisk vilja att skapa fejknyheter och sprida falsk information”.” – Carl Fridh Kleberg, SVT

RT:s chefredaktör Margarita Simonjan gav svar på tal:

”Det är alltså på detta vanärande sätt yttrandefriheten upphör i ett land som stoltserar med sina friheter nästan lika mycket som med sin camembert och brie”. 

Simonjan får stöd från den amerikanska pressfrihetsorganisationen ”Committee to Protect Journalists” (CPJ). Programchefen för Nordamerika, Alexandra Ellerbeck säger.

”Vi är inte bekväma med att regeringar ska bestämma vad som är journalistik och propaganda”.

Foreign Agents Registration Act Enforcement (FARA) som klubbades igenom 1938 hade målet att bekämpa nazipropaganda, men tillägg till lagen på 1960-talet gör att den kan användas mot politiska aktiviteter och lobbyism, enligt amerikanska Justice.gov.

SVT fortsätter i sin artikel med orden:

”Samtidigt bör man vara medveten om hur de statliga ryska medierna fungerar, och att de företräder den officiella ryska hållningen och ha i åtanke att deras verksamhet är något som redan nu pågår.” – Carl Fridh Kleberg, SVT

Så skriver alltså det statliga SVT i sitt fortsatta försök att företräda den officiella svenska hållningen och minska allmänhetens oro, en påverkansverksamhet som pågår ständigt.

Text: Torbjörn Sassersson

Källor och relaterat

Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

5 KOMMENTARER

  1. Vet inte hur det förändrar situationen för RT. Dom har ju behandlats som sådan sedan länge.
    SVT o SR borde också varudeklareras denna gång på egna meriter.
    Bara sorgligt alltihop. Såg någon snutt för en stund sedan hur polisen skyddade oss och demokratin när NMR och deras senaste demonstration gick av stapeln i Göteborg.
    Allt är inte sorgligt en del är faktiskt för dj..
    Som ur en fantasifilm om Vikingar och Bärsärke
    https://www.nordfront.se/wp-content/uploads/2017/11/g%C3%B6teborg-batong-polis-front-460×238.jpg
    Dags att plocka av bindeln Moder Svea

  2. ”Samtidigt bör man vara medveten om hur de statliga ryska medierna fungerar”. Tänker mig att utomstående också betraktar SVT och SR på liknade sätt: ”Samtidigt bör man vara medveten om hur de statliga svenska medierna fungerar”.

  3. Har svårt att förstå till vem eller vilka grupper av svenska folket argumentationen från statliga svenska medier som SVT och SR är tänkt att vända sig till: påståendet att vi vi ska betrakta RT som statliga ryska medier (underförstått någonting negativt) som om RT vore något väsensskilt SVT och SR?

    På rent svenska är detta propagandatrick så ”skitdumt” att det endast fungerar på individer med ytterst begränsande intellektuella förmågor. Vidare, denna grupp torde svenska medier ha ingen eller föga nytta av som gör omaket värt besväret? Det enda sätt jag kan få ihop det är att ovan nämnda grupp är förhållandevis stor?

    Annars kan alla ta del av, begränsad förmåga eller ej, Jesu ord: ”Kaste inte sten från glashus”.

  4. Sky News (5 dec 2017): Russia brands nine media outlets ‘foreign agents’

    ”The move is the latest in an tit-for-tat fight that has seen state-funded media restricted in Russia and the United States.

    Russia has branded nine media organisations ”foreign agents”, in an escalation of a long-running battle with the US over state-funded media organisations.

    The decision listed Voice of America and Radio Free Europe, both funded by the US government, on a register of media ”performing the functions of a foreign agent”.”

    https://news.sky.com/story/russia-brands-nine-media-outlets-foreign-agents-11157241

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here