Banker sa upp konton för Front National och Marine Le Pen

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 27 november 2017
- NewsVoice redaktion
Marine Le Pen - Foto: Front National, 2017

Frankrikes näst största parti och dess partiledare Marine Le Pen har fått sina bankkonton uppsagda av två av landets största banker.

I en tydlig samordnad insats har bankerna Société Générale och dotterbolaget Crédit du Nord stängt ner partiets huvudkonto och nekar dem tillgång till kontroll och transaktionsmöjligheter medan den brittiska banken HSBC har stängt ner Marine Le Pens privata bankkonto.

“Är det acceptabelt för en bank att bestämma vem som har rätt till att utöva yttrandefrihet i Frankrike?”, sa Le Pen efter händelsen.

Partiet som har flera tiotusentals medlemmar och stabila resurser blev redan 2013 nekade att ta lån av banken Société Générale, något som strider mot vanlig praxis. Nyligen informerade samma bank, som de använt i flera år, att deras bankkonto hade blivit uppsagt.

Front National skickade då ett mejl till Société Générale, ett försök att medla, men utan att banken ens hade öppnat mejlet, fick de tillbaka svaret: ”I ditt fall så vill jag inte medla”. Le Pen beskriver detta som ett politiskt beslut från bankledningen.

“Finansiella oligarker försöker undergräva yttrandefriheten, vare sig den är journalistisk eller politisk och vi är här vittnen till ett försök att undertrycka en oppositionsrörelse. Det är en plikt för alla demokrater att inte acceptera detta”, sa Le Pen.

Efter att ha fått den kalla handen av Société Générale valde partiet att återaktivera ett tidigare konto hos Crédit du Nord, som är ett dotterbolag till Société Générale, men även detta konto blev nedstängt. Detta ledde till att partiet till slut lanserade ett överklagande till Banque de France, som är centralbanken i Frankrike, och fick då gehör. Den statliga banken hänvisade till en fransk lag som säger att bank inte kan neka landets medborgare rätten till att ha ett bankkonto och beordrade därmed Crédit du Nord till att återöppna bankkontona.

Crédit du Nord öppnade upp kontona igen, men nekar nu Front National från att använda möjligheterna till kontroll samt alla korttransaktioner för medlemsabonnemang och donationer till partiet.

“Man kan mäta en demokrati utifrån hur den politiska oppositionen behandlas”… “Och att bli fråntagen dessa intäkter har satt Front National i stora problem och det hindrar den normala driften av partiet.

Källa: Nya Dagbladet

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Hur menar du att Bitcoin kan göra något undantag till SKR eller $ eller vad du vill. Allt är ju digitaliserat och släcks ner när Bankoligarer lägger in en beställning.

  • Bankmaffian är det som är problemet i vår värld. Det är bankerna som betalar alla krig på ena eller andra sättet. Bankerna gör som dom vill och för dom finns inte rätt och fel, bara vinnare eller förlorare.
    Bitcoin kan bli en del av räddningen framöver.

  • “Erik 5 Dec, 2017 at 08:55
    Känner några som har FOREX….”
    ===
    Thnx.
    Ska kontakta närmaste FOREX (bara 10km från hemmet) och se vad de har att erbjuda….

  • Känner några som har FOREX som sin primära bank (lönekonto) och dem upplever inga problem att betala räkningar och annat som man förväntar sig att en bank skall klara av. Dessutom har FOREX den fördelen att dem hanterar kontanter och har betydligt fler lokalkontor där kontanthantering sker, än vad de stora affärsbankerna har. Finns inget rationellt skäl att tveka inför FOREX. Om man inte aktivt vill stödja de stora affärsbankerna förstås. Det är upp till Er att agera, om Ni nu vill agera?

  • Tala om att bli inmålad i ett hörn och få tunghäfta efter att ha upprepat några floskler ett otal ggr — NORDEA kan man ju inte ha ngt att göra med…

    Men om jag förstått det rätt är banken FOREX grundad av svensken Rolf Friberg i mitten av 1960-talet och drivs än idag som ett familjeföretag.
    Frågan är om FOREX verkligen ÄR fristående eller den ändå dolt ägs av (((finans-oligarkerna)))….
    Är FOREX en bank man kan lita på — ska man byta till DEN banken istället, är frågan….

    Är det ngn här som har FOREX som internetbank och vet ngt om det är en bra bank?

  • ”Så länge folket inte bryr sig om att utöva sin frihet, kommer de som vill tyrannisera göra det; för tyranner är aktiva och flitiga, och kommer hänge sig i guds namn eller under namnet av vilka andra gudar som helst, religiösa eller icke-religiösa, för att sätta handfängsel på sovande människor.”
    / Voltaire

  • Kenneth Thorberg: Du har rätt. Vi har inget generellt legitimationstvång i detta land. Däremot gäller Polislag (1984:387) 14 § “Anträffas en okänd person av en polisman och finns det särskild anledning anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag skall berövas friheten vid anträffandet, får han omhändertas för identifiering, om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller det finns anledning anta att hans uppgift om denna är oriktig”.

    Alltid bra att samarbeta med polisen, så går ju allt så mycket smidigare. I klartext kan polisen göra vad dem vill med dig och samtidigt i regel komma undan med det. Det räcker med att dem tyckte sig se att du var knivbeväpnad eller dylikt.

  • Vi spar i Forex. Fick några random frågor om sparkontot syfte. Sade att vi sparade till båt. Fick motfråga att då behövde vi väl båtplats och vi replikerade att en sådan redan fanns. Klar slut. Var väl inte så farligt.

  • @ Kenneth

    Har inte haft några problem (ännu?).
    Lönekontot med in- och utbetalningar samt spar/aktiekontot fungerar som vanligt.
    Jag varken skickar pengar till eller tar emot några från utlandet, annat än via PayPal som jag har anslutet till en annan bank.

  • @ Sigge Johansson

    Det är svårt att veta hur man ska vända sig för att tackla det här. Bankmaffian har ju gjort oss beroende av dem och man kan ju anta att problemet är detsamma även om du byter bank.

    Men för att vända på det så får vi oxå foga oss i vad vi accepterar. Civilkuraget i det här landet är ju tyvärr noll o inget så även om man själv protesterar ljudligt över dylika missförhållanden så kan man ju inte förvänta sig att det skulle göra nån skillnad. Det kräver ju att fler börjar säga ifrån.

    En sak jag vill poängtera är att jag inte tror att de kan göra allvar av sina hotelser om nedstängt konto utan att ha på fötterna för det. I länken du skickade står bl.a. : “Om banken misstänker penningtvätt ska det rapporteras till finanspolisen…” så om du framhärdar genom att fråga dem om du är misstänkt för något brott så blir ju svaret förstås nej. Jag har mycket svårt att tänka mig att de har laglig rätt att stänga ditt konto utan misstanke om just brott.

    Jämför med polisen , jag är rätt säker på att de inte ens har rätt att be dig legitimera dig utan misstanke om brott , men det vet de flesta inte om. Men så länge folk lyder polisers och bankernas uppmaningar så kan de ju fortsätta som om inget hade hänt.

  • Jodå Sigge, det är fler än du.
    Jag har dock inte svarat (ännu?).

    Länsförsäkringar bank, “Att vara kund”:

    Därför behöver vi ställa frågor
    Ibland får du frågor från oss när du loggar in på Mina sidor eller vid ett personligt möte. Du kan också få hem ett brev där vi ber dig svara på frågor. Penningtvättslagen ställer höga krav på att banken har god kännedom om sina kunder och deras bankaffärer. Banken måste förstå syftet med affärsförhållandet och även med de transaktioner som de vill utföra. Därför måste vi ställa frågor till dig när du ska bli ny kund i banken eller utföra dina bankärenden. Vi behöver även veta om du är skyldig att betala skatt i något annat land än Sverige. Den information banken får om dig behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen.

    Exempel på vad vi frågar om
    • din sysselsättning och din arbetsgivare
    • syftet med din relation till banken
    • eventuell relation till USA, exempelvis om medborgarskap eller om uppehållstillstånd
    • skattemässig hemvist inklusive TIN (Tax Identification Number) i förekommande fall
    • varifrån pengarna kommer om du gör regelbundna insättningar på ditt konto eller använder insättningsautomat
    • hur du har byggt upp ditt sparande
    • varför du gör/får överföringar till/från utlandet

    Om du inte svarar på frågorna
    För att kunna använda alla våra produkter och tjänster är det viktigt att du svarar på våra frågor och vi hoppas att det är tydligt varför vi behöver ställa dem och dokumentera dina svar. Du måste också kunna legitimera dig och kunna förklara varför, och hur, du vill använda våra tjänster. Om du inte kan legitimera dig eller lämna en tillfredsställande förklaring kan vi inte erbjuda dig att använda tjänsten.

  • Fortsättning på:
    “Sigge Johansson 29 Nov, 2017 at 08:13
    svarar
    ”Kenneth Thorberg 28 Nov, 2017 at 11:19”
    ===
    Här följer fortsättningen:
    Eftersom jag besvarat frågorna, är dessvärre intro-texten med det förtäckta hotet raderad. Det gick ut på att om jag INTE besvarat frågorna innan utgången av november 2017 ”….skulle vitala funktioner och banktjänster för berörda konton ej kunna användas….” vilket på ren svenska betyder ”STÄNGAS AV”! Ett svineri utan motstycke
    Följande text ligger dock kvar omedelbart åtföld av bankens frågor och därefter mina valda alternativ:
    ===
    Enligt lagen om penningtvätt måste alla banker ställa frågor till sina kunder som gör att de kan bedöma risken för penningtvätt. Skandia måste alltså ha god kännedom om dig som kund och dina bankaffärer, för att förstå syftet med affärsförbindelsen och de transaktioner du vill utföra.
    Därför ber vi dig att lämna svar på frågorna nedan. Du kan sedan när som helst gå in och själv uppdatera dina uppgifter om syftet med produkten/tjänsten ändras.
    Den information som vi får om dig behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretess och personuppgiftslagen.
    Här kan du läsa mer om penningtvättslagen: http://www.swedishbankers.se/foer-bankkunder/penningtvaett/daerfoer-maaste-banken-staella-fraagor/
    Endast ett alternativ kan väljas på varje fråga, välj det alternativ som passar bäst.
    ===
    • Vad är huvudsyftet med kontot?
    Lön/transaktionskonto
    • Insättningarna på kontot kommer främst att komma från:
    Lön
    • Hur kommer pengarna sättas in?
    Från konto i annan bank
    • Uppskattat totalt insättningsbelopp per månad:
    25 001 – 50 000 SEK
    • Förväntat antal insättningar per månad:
    Mer än 5 gånger per månad
    • Förväntat antal uttag (överföringar, utlandsbetalning, automatuttag med kort) per månad:
    Mer än 20 gånger per månad
    • Uppskattat antal avgående utlandsbetalningar per år från detta konto:
    Mer än 100 st
    • Uppskattat antal ankommande utlandsbetalningar per år till detta konto:
    11 – 50 st
    ===

    Är det ingen annan på NewsVoice som fått liknande besked från sin internet-bank, undras förbryllat och med stigande blodtryck?

  • Tro inte att jag inte har försökt, och med en helt annan (positiv) inställning än vad jag har nu. Samarbete har svenskar i allmänhet svårt för numera. Men jag ska inte ge upp. Eller så är det dags att ge upp och prova något helt nytt i en annan del av världen. Var aktiv på alternativ.nu för ett tag sedan. Kanske har det ändrats lite.

  • @ Sigge Johansson

    Tack på förhand , det vore intressant att få läsa den oxå.

    Om jag förstår dig rätt så betyder “måste” att du inte kan uträtta några ärenden via din bank förrän du har svarat på frågorna ?

    Du funderar på att byta bank , men frågan är som sagt om det skulle göra någon skillnad.
    Är osäker på om Forex är lika rigida som resten av packet.
    Minns ett reportage som svt gjorde för x antal år sen där de kritiserade Forex för att inte snoka i var kundernas pengar kom ifrån.

    Det jag skulle ha gjort är att ringa gangsterna och fråga med vilken rätt de agerar så här.

  • Eller Linda, varför inte själv annonsera (gratis)?

    “Finnes här en villig, som arbeta mot gratis boende samt del i gemenskapen. Söker därför kollektiv där folk ser problemen och och kan man göra något åt det. Helst icke förslavade folk, som vill göra något. Allt är bra där vi blir friskare och mindre skuldsatt för var dag som går. Äter inte kokta grodor”.

    Endast seriösa svar till Linda.

  • Linda: Du skriver att: “Folk vill ju inte ens se problemen, och då kan man inte göra något åt det. Jag har ingen att samarbeta med”!

    När du skriver “folk” avser du dig själv ingå i folk? Är du folk? Dem flesta är emot allting samtidigt förväntar sig att någon annan som skall kirra biffen. Åt dem. Men här uppstår ett närmst schizofrent tankefel. Om man är emot allt och samtidigt önskar att någon annan skall fixa allt: är man då också inte emot den som skall fixa det? Sök dig ifrån dem som klagar och till dom som vill något. Det är första steget.

    Sedan skriver du att: “Hur förslavade folk än blir kommer de inte göra något. Allt är bra fast de blir sjukare och mer skuldsatt för var dag som går. Kokta grodor”.

    Detta synsätt omöjliggör varje tänkbar förändring. För du begränsar dig i samma ögonblick som du tänker denna tanke. Förstår du vad du egentligen propagerar för? Jo, att effektivt hindra all förändring och utveckling – ingen händer för ingen skall göra något som förändrar. Det är endast med detta synsätt som allt bara kan bli värre. Du gör maktens indoktrinering till din egen talan, samtidigt som du tror att du är närmast ensam om att ha insikter.

    Lina: “Fungerar det någonstans i Sverige”? Finns på massor av ställen i Sverige.
    Kolla in dessa hundra och åter hundra platser, ställen, sammanslutningar och människor.
    Bara att välja och ta ditt pick och pack och dra:

    http://www.alternativ.nu/index.php?PHPSESSID=d9be1e36969946e91e3179d838e14367&board=64.0
    http://www.alternativ.nu/index.php?PHPSESSID=d9be1e36969946e91e3179d838e14367&board=72.0

    Det tog mindre än 3 minuter att finna alla dessa annonser där dem formligen skriker efter villiga människor som dem behöver för att starta upp allehanda alternativa kollektiv med allt från kommunistiska-queer-gay-feministiska kollektiv till icke politiska arbets-självförsörjande-hushållkollektiv ala idyll Skansken.

    Men bli medveten om att det endast är i din tankevärld, som gör att du hindrar dig själv.

  • “Där samarbetar man och är självförsörjande och löser problem tillsammans.” Fungerar det någonstans i Sverige? Folk vill ju inte ens se problemen, och då kan man inte göra något åt det. Jag har ingen att samarbeta med! 🙁 Hur förslavade folk än blir kommer de inte göra något. Allt är bra fast de blir sjukare och mer skuldsatt för var dag som går. Kokta grodor.

  • Linda: men det är faktiskt bara bra. I USA (bland annat i Detroit) finns det flera platser där alternativa samhällen växer upp med egen valuta. Där samarbetar man och är självförsörjande och löser problem tillsammans. Men det är väl för mycket begärt av svensken att klara av. Då är det betydligt enklare att inte göra någonting åt sin situation och hoppas på kunna klaga sig fram till ett värdigt liv.

  • Linda: kör bara med kontanter och har inga problem att betala för mig. Nu är jag i och för sig ingen shopaholic heller. Tar inte näringsidkarna emot kontanter. Tråkigt för dem. Inte för mig. Det mesta som köps är mat på Willys (eko – billigast) och där försökte dem hålla endast en kassa öppen för kontanter. Det gick så där… Jag var den som ständigt ställde till det för dem. Ställde mig alltid i kortkön och halade fram jämna pengar. När alla varorna (över 800 kr) redan låg inscannade sa jag bara: “Ok… Då blir det inget av. Bara för Er att traska tillbaka och lägga varje produkt där den hör hemma”. Ju längre tid schabblet pågick, ju omvänt större påverkan kunde jag idka. Kön växte. Började någon kund bakom mig opponera sig. Ju bättre, då jag var beredd med argument: “Om dom fasar ut kontanterna. Hur ska du då kunna ta ut dina pengar” Hjälp till och påverka istället”. Succe varje gång. Det slutade omgående enbart-kort-kassa-tramset. Nu har dem det omvända: bara en kassa för kort, resten för både och.

    Nu kan man ju tycka att varför jävlas med dem på golvet, istället för att skriva till ledningen. Jag är dock av en annan åsikt. Det är kassapersonalen som fråntar alla kunder (det är vi kunder som ombesörjer deras uppehälle). Kassapersonalen och butiksbiträdena är själva blodomloppet i hela kedjan – inte pappersvändarna och tangentknappstryckarna, musdragarna samt skärmstirrarna på kontoren. Om inte signalerna från kunderna når huvudkontoret, då rasar hela kedjan. Det vet dom.

    Fungerar det för mig, fungerar det för Er.

  • Sigge Johansson: Ha ha … Du är både rolig och vältalig. Men för att förtydliga, så har jag faktiskt en del praktisk erfarenhet av att delvis agera som bank. En av mina döttrar arbetar tidvis som guide för “Free tour Stockholm”. Det är en gratistjänst där både pålästa och underhållande medarbetare guidar turister och andra genom Stockholms historiska platser. Att tjänsten är gratis, betyder inte att åhörarna vägras ge bidrag om dem uppskattar rundturerna. I min dotters fall resulterade det i sådana betydande mängder kontanter (av diverse valutor) att hennes bank vägrade ha med henne att göra. Då vi inom familjen av politiska skäl försöker röra oss så mycket som möjligt med kontanter, löstr vi problemet så här:

    Vanligtvis vid varje löning tas fyrsiffrig summa kontanter ut via bankomat. Istället tog jag emot alla hennes kontanter och stoppade dem in en pappkartong som jag skrev bank på. Kanske inte Fort Knox direkt? De summor som vi inte tog ut via bankomat, sattes omvänt in på hennes bankonto. Något hennes bank inte reagerade mot. Detta min blygsamma bankverksamhet gav mig trots allt en viss inblick i verksamheten. Dock underlät jag att låna ut kundens tillgångar (bankens skulder) medels ränta, och inte nog med det: jag avstod till och med att skapa egna pengar genom att inte låna ut mer än bankens samlade skulder. Därför borde min lilla nischande bankverksamhet ingjuta mer förtroende än Rothshild-maffians 🙂

  • “Kenneth Thorberg 28 Nov, 2017 at 11:19
    Får jag be dig precisera omständigheterna vid dessa tillfällen.
    • Är det vid insättning av kontanter de frågat?”
    — Nej, inte alls utan har vid två (2) olika tillfällen — med några års mellanrum — fått ett internt “Viktigt meddelande” på bank-sajten vilket då måste klickas upp och läsas.

    ” • Har du efter detta hot uppgivit vad de kommer ifrån?”
    — Ja, via ett antal frågor med olika alternatiiv vilka måste besvaras, varav ett av dem var “Lön” (eller ngt åt det hållet)….

    Ska se om jag inte kan plocka fram “den hotfulla texten” från bank-sajten och lägga upp den här, men det får vänta tills arbetsdagen är slut.

  • Fler och fler ställen tar inte emot kontanter. Väldigt sorgligt och mot lagen. Det borde man påpeka. I alla fall bojkotta de ställen som inte ta emot kontanter och påtala farorna med det. De kommer hänvisa till rånrisk men läs på och stå på er. Håller med Kjell. Det går knappt att stå ut här längre.

  • 80% av er som är inne här och läser använder kredit eller betalkort när ni handlar. Bankerna kommer inom en mycket snar framtid fasa ut alla kontanter och därefter äger de oss alla vad vi än säger om saken. I Tyskland skrattar de åt de dumma Svenskarna där har de förstått att inte låta banker styra allt för mycket över deras vardag. Där är det nämligen så att 80% använder kontanter i stället för bankkort. Om jag kunde så skulle jag emigrera imorgon men min familj och mina hundar håller mig kvar i drönarnas land ett tag till innan det är dags för träfracken. Det går fort nu mot stupet för de sovande. Nästan så man önskar det blir kr…..g?? Fy f.f.n 🙁

  • Ojojojoj. Nu spelar de ut sina kort. Och om folk är beroende av sina banker för att navigera i samhället kanske de lyckas. Folk är inte så ideologiska när det väl kommer till kritan så länge det handlar om både bekvämlighet och överlevnad. Det kommer vara en hel del som kommer att hamna utanför bank och stat-famnen och kan man inte arbeta utan personnummer och kan man inte få lön utan en bank, eller ens handla utan ett kort eller chip, då lär vi snart se en massa utslagna människor, alternativt en massa människor som bekänner sig till bankernas och statens värdeavgrund, eller som i alla fall håller tyst eller gör avbön pålöpande band. Det finns ju värdeavgrunds minor överallt idag och eftersom man kan riskera både uthängning med namn och bild till allmänhetens bespottande, samt bli dömd och bli av med både arbete och anseende, utan rättegång eller bevis, bara 1 vittnesmål, som både kan tala sanning, eller kan fabulera, ja, då undrar jag var vi befinner oss i utvecklingskurvan.

  • “Erik 28 Nov, 2017 at 10:21”
    ===
    Är övertygad om att din karaktär med tillhörande pålitlighet säkerligen är vida överlägsen samtliga individers inom den öppet kriminella bank-maffian, Erik.
    Tror dock att det just nu förenklar bådas våra respektive vardag om vi låter det rulla på “status q” ett tag till…. ☺☺

  • @ Sigge Johansson

    Får jag be dig precisera lite om omständigheterna vid dessa tillfällen. Är det vid insättning av kontanter de frågat ?
    Har du frågat vad de menar med att göra användningen “besvärlig” ?
    Har du efter detta hot uppgivit vad de kommer ifrån ?

    Ursäkta en frågvis men det här beteendet gör mig mer än förbannad och jag är uppriktigt intresserad av att få veta.

  • Sigge Johansson: för att belysa ditt problem; jag kan ta emot dina pengar 🙂
    Litar du mer på Rothshild-maffian än en newsvoicebroder?

  • Finns det NÅGON bank i Sverige vilken INTE kontrolleras/ägs av Rothshild-maffian?

    Funderar nämligen på att byta bank eftersom aktuell bank då och då frågar t.ex. VARIFRÅN pengarna på kontot kommer, vilket är en synnerligen intelligensbefriad fråga då banken VET att det är min arbetsgivare sedan 20 år!
    Och om man INTE svarar på dessa lågbegåvade integritetskränkande frågorna HOTAR banken med att göra fortsatt användning av kontot “besvärligt”!!

    Detta är ett utomordentligt ALLVARLIGT varningstecken på stundande svårigheter relaterat hantering av pengar för oss vanliga skattebetalare!

    Vad kan man göra åt denna absolut verkliga FARA?

  • @Conny Lundberg: Men en Emmanuel Macron vid makten; en f.d ROTHSCHILD bankir specialiserad och tränad maktpersonlighet, med en masterexamen med en avhandling på Machiavelli (som skrev ”Försten”) som är FÖR globalisering och Europeiska unionen??? You better be kidding me!!!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *