Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Facebook misslyckas med att styra bort folk från “fake news”

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 22 december 2017
- Torbjörn Sassersson

DEBATT. Facebook tar bort åtgärden med att rödflagga “desinformerande” artiklar efter att åtgärden fått motsatt effekt. “Folks åsikter har snarare stärkts än minskat”, beklagar sig Dagens Media, utan att gå in på vad som egentligen är felet på “folks åsikter”. Kanske de vet bättre än vad som var väntat, folk alltså.

Facebook har istället valt att testa ett nytt koncept som handlar om att exponera surfare för “ytterligare fakta”, mer exakt placeras länkar till “bättre” o-omstridda artiklar och mer “tillförlitliga” källor strax under det “omstridda”.

“Academic research on correcting misinformation has shown that putting a strong image, like a red flag, next to an article may actually entrench deeply held beliefs – the opposite effect to what we intended.” – Facebook Newsroom, 20 december 2017

“Förhoppningen är att ge läsaren en bredare kontext för att hjälpa folk till rätt fakta”, skriver Dagens Media. Med andra ord försöker Facebook korrigera människor genom att i direkt anslutning till ifrågasatta fakta, enligt utvalda partners som är “fact-checkers”, länka till “korrekta” fakta.


Etablissemangets olika försök att styra folk och samtidigt låtsas som om det inte sker försök att styra åsikter blir allt mer desperata och komiska.


Facebook själva förklarar hur de tänker i en hurtig video och som exempel på fake news har de valt ett fake exempel på en nyhet om att aliens kommer till jorden.

Facebooks fake news-neuros
Facebooks fake news-neuros

Videon postades av Facebook på YouTube den 20 december som råkar vara dagen efter att CNN publicerade artikeln: “Former Pentagon UFO official: ‘We may not be alone'” och fyra dagar efter att New York Times la ut artikeln: “Glowing Auras and ‘Black Money’: The Pentagon’s Mysterious U.F.O. Program”.

Uppenbarligen är Facebooks kommunikationsavdelning orolig för att uppgifter om Pentagons hemliga UFO-avdelning ska oroa allmänheten i händelse av att de objekt som amerikanska flygvapnet jagar faktiskt råkar vara exempel på att aliens redan kommit till jorden.

Facebook kan ju placera länkarna till artiklarna på CNN och i New York Times under alla artiklar som påstår att aliens kommer…eller hur hade de tänkt sig att lösa detta?

Text: Torbjörn Sassersson

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: facebook