Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Wolodarskisk felsägning – DN hatar Trump för att förbättra “ratings”

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 3 januari 2018
- Torbjörn Sassersson
Peter Wolodarski - Foto: TV4 Nyhetsmorgon

Torbjörn Sassersson, juli 2017, selfieDEBATT & MEDIEANALYS. I en felsägning medger indirekt DN:s chefredaktör Peter Wolodarski att förbättrade “ratings” bland mediekanaler i USA beror på att dessa hatar Trump. Genom att elda på ett populistiskt hat mot Trump försöker därför DN förbättra sin egen dalande populäritet och samtidigt uppfylla sin agendajournalistik.

Text, videoredigering och analys: Torbjörn Sassersson, uppd kl 12.41 | Videocitat från TV4 Nyhetsmorgon, Project Veritas

Peter Wolodarski förklarar en förbättrad prenumerantstock för New York Times med att Trump har låg “rating” dvs låg populäritet, men medborgarjournalisterna bakom Project Veritas har avslöjat att förbättrade “ratings” för mainstream media i USA beror på att hatet mot Trump driver mycket besökstrafik och läsare till MSM. Det handlar om ett mycket medvetet marknadsmässigt drag för att förbättra ekonomin för dessa medier.

Project Veritas har med dold kamera och mikrofon spelat in hur producenter inom CNN uppger att ett hat mot Ryssland och Trump samt reportage om IS, terror och “shootings” alltid ger bra “ratings” dvs besökspopuläritet och medierna växlar därför mellan ämnena. Trump-repulsion triggar alltid folkets reaktioner, läsande, gillande, klickande och påhejande vilket alltså har ekonomisk betydelse för mediernas överlevnad.

DN.se 2018-01-03 kl. 07.59.22
DN.se 2018-01-03 kl. 07:59

Populäriteten för DN.se har enligt rating-sajten Alexa.com dalat betänkligt senaste åren. Mellan 2015 och början på 2018 har DN sjunkit från att rankas som den 17:e mest populära sajten i Sverige till den 35:e. Samtidigt försvinner den äldre betalande kundgruppen som köper pappersprenumerationen av DN på grund av fysisk bortgång. DN klarar förmodligen inte att kompensera för detta inkomstbortfall genom att försöka öka antalet betalande online-kunder.

Swisha Sassersson valfri summaDärför är Peter Wolodarski som ansvarig chefredaktör för DN desperat. Hatet mot Trump och annan emotionellt triggande journalistik är halmstrån för en tidning som dalar i populäritet och betydelse i en informationsvärld där andra kanaler, inhemska likväl som internationella, kan förse läsarna med relevans, säkrare information och mer trovärdiga nyhetsvinklar.

MSM ger Trump “low ratings” genom att hata Trump. Sedan anklagar MSM Trump för att han har så “low ratings” och hyllar sig själva för att de fått så “high ratings” efter att de skapat Trump-hat i samhället på vilka rating-undersökningarna baseras.

Kritiker kan påpeka att videon ovan är klippt och därför missvisande. Vi anser tvärtom. Genom att klippa ihop relevanta och avslöjande delar tydliggör vi sakernas tillstånd. 

Text, videoredigering och analys: Torbjörn Sassersson, uppd kl 12.41

Källor

Alexa.com: DN jan 2018
Alexa.com: DN.se, den 3:e januari 2018


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq