Sverige samarbetar med USA:s strategiska bombflyg

publicerad 13 januari 2018
- Hans Myrebro
Boeing B-52H Stratofortress - Foto: Ronnie Macdonald, Wikimedia Commons, CC 2.0 Generic
Boeing B-52 Stratofortress - Foto: US Air Force, Wikimedia Commons, Public Domain
Boeing B-52H Stratofortress – Foto: US Air Force, Wikimedia Commons, Public Domain

DEBATT. Den 9 januari träningsflög en B-52N, ett strategiskt bombplan, den här gången ej bestyckad med kärnvapen, över Östersjön så nära den Baltiska kusten och därmed ryska Kaliningrad, som möjligt. Det åtföljdes av flera plan, däribland Amerikanska RC-135*, drönare, spionplan av typen AWACS**, men även svenska försvarets Gulfstream-4***.

Samtidigt lämnade tre B-52H USA för att via England flyga vidare till Litauen för att utföra NATO-övningar. B-52H är USA:s viktigaste kärnvapenbärare.


Uppenbarligen gör man allt från USA/NATO:s håll för att provocera Ryssland. Att man från svensk sida engagerar sig i detta och tar ställning visar bara att man inte är rädd om det egna landet utan blottar Sverige som ett strategiskt mål vid en konflikt.


NATO ett monster på katastrofkurs - Hans Myrebro
NATO ett monster på katastrofkurs – Hans Myrebro

Det här är inte den enda provokation mot Ryssland som USA kostar på sig. Natten den 6 januari 2018 blev ryska militärbaser i Tartus och Khmeimim i Syrien utsatta för omfattande anfall från bestyckade drönare, som uppenbarligen kom från Israel och där deras navigering övervakades av en av USA:s Boeing P-8 Poseidon****, som under flera timmar cirklade över området på 7000 meters höjd.

Ej att förglömma de omfattande provokationer som USA utför genom att förse bland annat den nazistiska Azov-bataljonen i Ukraina med kraftiga vapen avsedda att eskalera kriget i östra Ukraina och dra in Ryssland i detta.

Historiskt sett är detta inget nytt – ett signum för dårar är ju att de älskar att provocera, men för Sverige har detta intill nu varit främmande.

Text: Hans Myrebro

Källor

  • Fort Russ
  • South Front
  • New Eastern Outlook

*Boeing RC-135 is a family of large reconnaissance aircraft built by Boeing and modified by a number of companies, including General Dynamics, Lockheed, LTV, E-Systems, and L3 Technologies, and used by the United States Air Force and Royal Air Force. – Wikipedia

**AWACS står för Luftburen varnings- och kontrollsystem (eng. airborne warning and Control system) och är ett stridslednings- och luftbevakningssystem, som är inrymt i ett flygplan. – Wikipedia

***Gulfstream IV (eller G-IV) är en tvåmotorig affärsjet tillverkad av Gulfstream Aerospace. Militära användare är bland andra Botswana, Egypten, Irland, Elfenbenskusten, Japan, Nederländerna, Sverige, Turkiet, Pakistan och USA. Svenska flygvapnet har sedan 1992 Gulfstream IV i sin flotta. Totalt har man tre flygplan, vilka går under benämningen TP 102C. TP 102C/D (och tidigare TP 102A) används främst för långa och tidskritiska transporter av Sveriges högsta civila och militära ledning samt kungafamiljen. – Wikipedia

****Boeing P-8 Poseidon is a military aircraft developed for the United States Navy. The aircraft has been developed by Boeing Defense, Space and Security, modified from the 737-800ERX. The P-8 conducts anti-submarine warfare, anti-surface warfare and other missions. – Wikipedia

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

Tags: B-52NATO
  • När det gäller USA:s krigsmaskin a.k.a försvar, så tycks det bestå av minst två konkurrerande fraktioner. Kan vara en luring det också. Den här dubbelheten kan synas i detta reportage funnet via Ben Fulford.
    http://exopolitics.org/was-a-nuclear-missile-attack-on-hawaii-thwarted-by-a-secret-space-program/
    Det leder till att man behöver tänka tredimensionellt i politiken.
    Till mig tipsat av en religiös ledare en gång. D.v.s. att när två träter finns det en osynlig tredje som vinner fördelar.

  • Bedrövligt och även skrämmande att information av detta slag är totalt frånvarande i MSM. Det är önskvärt att ledande politiker avkrävs svar om hur de ställer sig till Nato och vårt underdåniga förhållande till denna krigsorganisation när vi nu närmar oss val.

  • Ingemar, intressant om landningsbanans extrema längd och B52-or! Misstänker samma på Irland “Knock Airport” uti ödemarken byggdes också extremt lång, delvis finansierad med “insamlingar”. Inga på Irland begrep att CIA etc. varit/är involverade.
    Beträffande CO2, läs gärna David Montgomerys bok “Growing a Revolution”. De svar vi sökt verkar alla finnas i den boken! Montgomery är expert på “erosion” i kraft av gelog och skrev tidigare boken “DIRT” som beskriver hur gågna civilisationer förgått genom ofta exakt daterade spår i efterlämnade sediment. Den sista boken sammanfattar flera olika metoder att regenerera förlorade jordar på tiotals år istället för tusentals som naturlig ackumualtion av jord annars kan ta. En uppgift som vi kan klara, och han beskriver empiriskt ett flertal alternativ. Vår matjord innehåller dubbelt så mycket kol som atmosfären idag. Om vi fortsätter att förstöra den med konstgödsel vet vi vad som händer. Om vi ökar kolhalten i matjorden med 1/3 blir det inget CO2 kvar! Möjligheterna är alltså ändlösa. Men kapitalet i form av jordbrukskemiindustrin sätter idag stopp via sina legoknektar, ofta välsponsrade professorer som hotas med indragna anslag.

  • Nu skrivs historien på riktigt med Sverige som en lydig vän till NATO. Annat var det 1990. Då utvecklades flygfältet i Borlänge, Romme till en av baserna för ett Sverige i kris. Vid en debatt inför utbyggnaden så kom frågan upp varför landningsbanan var så extremt lång. En i programmet som kunde flygprestanda kunde då påpeka att det finns bara ett plan som kräver en sådan lång landningsbana och det är B-52-an. Men det svaret avslöjade till och med ansvarig svensk militär och bekräftade sanningshalten i det svaret – genom att falla av stolen!!! På tal om NATO så har Sverige alltför länge haft den attityden i många miljöfrågor; NATO = No Action, Talking Only.
    Förresten när ska miltären ställa upp på miljökraven om sänkta koldioxidutsläpp? Några timmars flygning med JAS motsvarar i koldioxid det som en normalbilist förbrukar under flera år.

  • Bo, de har en del IQ men inte tillräckligt för att inse att de så länge de har makten även tillhör “the anointed” eller de smorda, inte ovanligt bland de med inflytande då andra vill kontrollera dem, som jag lärde mig in en bok av Tim Noakes. Olof Plame lät sig ej smörjas och sköts troligen därför. CIA har man gissat på. Androm folkvalde till varnagel?

  • Har vi verkligen en regering i det här landet? Det är ju bara en grupp tokskallar, vilka saknar någon egen tankeförmåga … Eller var det någon där som har ett IQ, som räcker för självständigt tänkande …

  • Jag skäms över att vara svensk. Jag skäms för vår regering. Jag skäms för Alliansen och de riksdagsledamöter som så villigt går i USA:s ledband och villigt underkastar sig imperalism och NWO.

  • Som vanligt… inget förvånar.
    Statsfinansierad terrorism är väl samlingsnamnet.
    Ändå galet.
    Men det är ju glädjande att så pass aktuella händelser kommer till
    allmänhetens kännedom. Åtminstone dom som väljer att ta till sig
    information utanför MSM.
    Våra politiker måste konfronteras med detta inte bara av enskilda utan i mass.
    Hade varit trevligt om artiklar på NV kunde skrivas ut på ett enkelt sätt
    för allmän läsning i fikarummen och vårdmottagningar.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *