Den svenska skolan – tillbakablick och lägesrapport

Christer Nilsson - Foto: Johan ArvidssonChrister Nilsson (1941-) är historiker och författare (6 böcker), ledarskribent och recensent av facklitteratur. Han har skrivit för Läkartidningen, Axess, Ale - Historisk tidskrift, Finsk tidskrift, Expressen, Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad, Östgötacorren, Borås tidning och NewsVoice.
publicerad 30 januari 2018
- Christer Nilsson
Christer Nilsson - Foto: Johan Arvidsson

DEBATT. Ingen har framgångsreceptet för hur den svenska skolan skulle kunna bli den goda skolan: bra för elever, bra för lärare, bra för hela vårt samhälle, bra i en global jämförelse, men en titt i backspegeln ger oss upplysningar om vilka avgörande misstag som gjorts och som lett fram till dagens minst sagt problematiska situation i skolan. Min analys bygger på att jag under fyrtio år varit lärare på mellan-och högstadiet, på gymnasiet och Komvux, jag var även utbildad SV2-lärare och var under flera år kommunens (Oxelösund) sfi-ansvarige. 

Text: Christer Nilsson, historiker, författare

Jag vill peka ut fyra orsaker till svensk skolas tillkortakommanden i en internationell jämförelse:

1. Den bristande likvärdigheten

Kommunaliseringen 1991, där omröstningen i riksdagen slutade med 162 röster för och 157 emot. Kommunerna har sedan visat att de inte klarat av att upprätthålla en likvärdig kvalitet i skolan. ”Fladdriga” läroplaner och konstiga byten av betygssystem. En friskolereform som skenat och nu med en skolmarknad som behärskas av fem aktörer vars yttersta mål har varit vinstmaximering; vilket har lett till lågstatus- respektive högstatusskolor. En viktig faktor i de dåliga PISA-resultaten.

2. Flykten från kunskapen

Man tappade tidigt fokus på kunskapsmålen som skolans huvuduppgift. Eleven och gruppen i centrum i stället för kunskapen. Läraren degraderad till handledare när arbetssättet var elevens eget sökande efter kunskaper tillsammans med det förkättrade grupparbetet där de svagare skulle drivas framåt av de högpresterande. En flumskola framtänkt inom den politiska vänsterns skoletablissemang.

De svaga skolledarna, då pedagogiskt kunniga började bytas ut mot ”räknenissar” och administratörer.

Utarmningen av lärarnas kompetens. Dåliga ämneskunskaper. Obehöriga lärare i massor. Avsaknad av adekvat lärarlegitimation vilket ledde till en allmän degradering av läraryrkets status och löneutveckling. Lärarens orimliga administrativa arbetsbelastning som stjäl tid och energi från undervisningen. Dagens lättsinniga inställning att eleven ska släppas fri på webben för att självständigt ”söka kunskap”. En återvändsgränd och en riktig lose-lose situation. En viktig faktor i de dåliga PISA-resultaten.

3. Oro och stök i klassrummet

Avsaknad av normal arbetsro. Otillräckliga åtgärder/maktmedel för att upprätta ett bra klassrumsklimat. Fasta regler saknas som leder till direkta sanktioner om de bryts. Självfallet inga mobiler i skolan. Avsaknaden av den tydliga, naturliga ledaren och undervisaren med gedigna ämneskunskaper. Det finns olämpliga lärare som aldrig skulle ha fått vistas i ett klassrum. En viktig faktor i de dåliga PISA-resultaten.

4. Den stora invandringen

Har ställt orimliga krav på lärarens huvuduppgift att nå kunskapsmålen. Var tionde elev har i dag utländsk bakgrund och har den mest skiftande skolgång med sig från hemlandet. Bristande integrering, kulturkrockar, avsaknad av kvalitativa förberedelseklasser, marginaliserade barn som lämnar skolan med ofullständiga betyg. Detta är även den en viktig faktor i de dåliga PISA-resultaten.

Text: Christer Nilsson, historiker, författare

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • @ Peter,

    Din kommentar är klockren, särskilt den om Palmes uttalande. Dessutom är det ju så att Palmes företrädare som instiftade bl.a. dagis, hade som skäl att likrikta barnen till att bli goda hjärntvättade medborgare.

    Se denna mycket bra intervju av Jùri Lina om hans film “Illusionernas Labyrint”. Den förklarar mycket av hur det ser ut i Sverige idag.

    Alltså Peter, våra barn i Sverige skall inte utvecklas till att bli individuellt tänkande individer (som ex.vis du) utan hjärntvättade PK-medborgare som alltid lojalt följer den kriminella makteliten. Och då gäller det att börja tidigt.

    Se denna mycket bra intervju, och beställ gärna också, den i Sverige förbjudna filmen.

    https://www.youtube.com/watch?v=EBmGf7DprXU

  • Uttalandet är mitt i prick ! Allt är fel med den svenska skolan. En skola för alla blev en skola för ingen.
    Det var bättre när staten var huvudman och skolplanerna var målstyrda. Den nuvarande kommunala modell är rent ut sagt en katastrof. Sönderorganiserad. Alla är rädda och ingen tar med ansvar än nödvändigt. Alla incitament är borta och därmed all lust.

  • @ Kjell Holmsten

    Jag vill klargöra att det alltså är en av de anställda på förskolan som påstått detta och det är oxå därför som jag laborerar kring vad det är för signaler deras ledning ingjuter i dem , med sin nonchalanta inställning till konsekvenserna av deras godtyckliga bedömningar.

  • Jag ser faran i att skolan tar makt över ett socialt nätverk som per automatik finns bland föräldrar i ett samhälle. När staten via skolan anser sig vara en viktig social polis som inte tror på att samhällets kontaktnät fungerar finns en uppenbar fara för att det blir fel. Visst förekommer det att grannar inte bryr sig? Oftast har det då varit fråga om redan socialt utstötta människor som hamnat på kant med samhället men sociala myndigheter har ändå varit involverade på ett eller annat sett. Men i “normal” fallet som i den ovan beskrivna händelsen anser jag att skolan agerat som social polis som den inte ska göra, det är nämligen medmänniskor som ex. den person som “påtalade faran eller misstanken” om att en förälder hade uppträtt påverkad och luktat alkohol som i sitt kontaktnät har ansvaret att fråga eller undersöka om det kan finnas något uns av sanning i sin misstanke och inte sprida sådant vidare. Faran är stor att staten berömmer dessa anonyma anmälningar mot föräldrar vilket är mycket farligt. Jag har själv anmält missförhållanden till sociala myndigheter men först har jag tagit kontakt med flera grannar i samma område för att få min oro bekräftad. Jag
    har då inte kontaktat vederbörandes skola för att berätta om mina misstankar. Min slutsats blir att skola eller förskola inte ska agera social polis som är beskrivet i detta fall som omnämns ovan.

  • Subversionen består delvis av missriktad psykiatri. Det anses vara viktigt att “medicinera” barn. Se dessa filmer innan DU som förälder tillåter att dina barn utsätts för dessa så destruktiva droger, ordinerade av någon hjärntvättad (duktig idiot) psykiater:

    http://www.whocaresinsweden.com/sv/

    (En kort introduktionsfilm, därefter tre filmer á cirka 1 timme. Ta dig den tiden om du bryr dig om dina barn!)

  • @Torbjörn

    Det är ju klart att både förskola som skola ska ha koll på om barn far illa. Men jag tycker det är fel när de är ute och fiskar på lugnt vatten. Tittar man sen på hur samhället ser ut och hur psykisk ohälsa breder ut sig, bland båda barn som ungdomar, så borde staten kanske sopa rent framför den egna dörren innan de kör tredje graden på småungar angående imaginär skit. Men ingenting stat eller kommun har att komma med är något som är till för barnens bästa. Det ska böjas i tid det som hjärndöd vuxen skall bli. Det är det enda det handlar om i det här velour-kommunistiska landet. Men det som sagt bara min åsikt och hursomhelst så tror jag dom misslyckades med mig.

  • @ Erik

    Tack för omtanken. Egentligen så är allting avklarat , orosanmälan är nedlagd och jag har haft ett möte med ansvariga på förskola och deras överordnade där jag gjort klart för dem vad jag tycker om deras agerande och där jag även försökte få klarlagt hur detta kunnat uppstå , men jag vet inte hur mycket de hemlighåller , de måste ju skydda sina “källor”.

    MEN , jag kan berätta att denna orosanmälan har skapat mer oro än vad den stillat. Jag vet inte om du själv är förälder men jag kan säga att det finns INGEN förälder , om än aldrig så korrekt och exemplarisk , som är intresserad av att ha någonting med soc. att göra när det gäller ens barn i synnerhet. Som jag skrev så var ju utredningen nedlagd men om nu denna person som anmält mig sett spöken vid två tillfällen förut , vad är det som säger att hon inte gör det igen ? Och vad händer i såna fall nästa gång ? Nån som vill gissa ? Inte jag.

    Samtidigt så är jag inte så sugen på att låta ett sånt här beteende verka okej , så jag står i valet o kvalet om jag på något vis ska gå vidare med det här , har bara inte sonderat hur. Så har du något uppslag gällande det så mottages det tacksamt.

  • @ Sassersson
    18.24
    Det du ger uttryck för nu är ju vad varje normalt funtad människa betraktar som självklarheter. Ingen vill naturligtvis att barn far illa på ena eller andra viset. Det är ju knappast endast skolans skyldighet att rapportera misshälligheter , det måste ju ses som var o ens ansvar att reagera om man misstänker att något är fel. Men i mitt fall kan man ju rimligen fråga sig hur det kan slå så fel att man lyckas inbilla sig att jag både sett påverkad ut och luktat alkohol. Vid TVÅ tillfällen. När jag inte dricker alkohol.

    När jag ringde områdeschefen för att få till ett möte om detta sa hon : “Det är ju inte säkert att soc. kommer att driva detta vidare , de kanske inte gör någon vidare utredning” ( vilket oxå vart fallet ).
    Jag tolkade det lite som att , det var väl inte så mycket att göra någon affär av. Det uttalandet parat med hennes uttalande vid mötet , att 99 fel av 100 inte fick dem att bedriva någon självrannsakan kan jag inte tolka på annat vis än att deras inställning är att ” lite skit får man tåla som förälder ” , oskyldig eller inte.

    En vidare fundering är om det är dessa signaler man sänder ut till sin personal , nämligen ” hellre rapportera 99 för många än 1 för lite”. Det kan ju i sig möjligtvis förklara att någon svagsint person sett det lite som en plikt att hitta något misstänkt ,” det är ju ingen skada skedd om vi råkar ha fel , och det är ju för barnens bästa”. Ingenting annat än en synnerligen överspänd människa kan ju INBILLA sig det som jag anklagats för.

    Men jag håller fast vi det jag nämnde förut , det här politiskt korrekta övervakningssamhället skapar skuldkänslor hos människor som blir svårhanterbara. Ett enkelt sätt att , åtminstone tillfälligt , bli kvitt dem blir att peka ut slumpvis utvald för påstått “brott”. Då har du indirekt friat dig själv från misstankar , ty du har ju visat att du står på “rätt sida”.

  • Kenneth Thorberg: Jag har lång, lång erfarenhet av detta och kan bistå eller på annat sätt ge god råd.

    Dokumentera varje möte med skola, lärare och rektor. Spela in varje möte med dold mikrofon. Diktafon duger bra, sådan som läkarna har. Min favorit är Olympus. Tänk framför på lydnadsplikten i regel brytes mellan skolsyster och rektor, vilket inte lagen tillåter.

  • Jag tycker dock det är bra att skolans personal bryr sig om om barnen även utanför skolans ramar. Vissa barn far illa i missbrukarhem och vissa barn utsätts för övergrepp utanför skolan (på vägen till/från skolan och i hemmet). Här kan skolan och socialen göra nytta och gör det också.

    Alternativet är för mig inte rimligt, att skolan INTE skulle bry sig om barnen så fort de lämnat skolan. Hade så varit fallet hade vi haft en upphetsad debatt om skolans bristande ansvar och engagemang i våra barn, eller hur?

  • De subversiva krafterna avser att släcka lågan än tidigare. EU har som mål att inom två år ska 95% av alla barn över fyra års ålder programmeras inom “early childhood education”.

    “By 2020 at least 95% of pre-school children of 4 years or older should participate in early childhood education”. http://ec.europa.eu/education/policy/school/early-childhood_en

    FN:s organ Unesco delar ut professorstitlar kors och tvärs bl a till Ingrid Pramling Samuelsson. När hon fick professuren började hon propagera för “Early childhood education and learning for sustainable development and citizenship”. Våra allra minsta ska tidigt fostras in i rollen som världsmedborgare och ska alltså axlas ansvaret för att upprätthålla den vänsterpolitiska ideologin “hållbar” utveckling. Vänstern vill alltså normalisera FN:s anspråk “to control population growth, re-distribute wealth, force social and “economic equity and justice,” economic control, consumption control, land and water use control, and re-settlement control as a form of social engineering.”

    Sloganen “hållbart samhälle” handlar inte om hållbarhet i sig utan är bara en eufemism för en ny era av tillväxt/ekonomisk utveckling under en världsregering.

    “Sustainable Development” being the darling euphemism of the Left for “Our Control”. http://theatheistconservative.com/tag/sustainable-development-a-euphemism-of-the-left-for-our-control/

    https://ipkl.gu.se/om-ipkl/personal?userId=xprain&userName=Ingrid%20Pramling%20Samuelsson

  • Den statliga skolan styr över era barns tankar och förändrar era barns sätt att tänka. Detta är den största anledningen till att hemundervisning är strängeligen förbjuden i Sverige. De som envisas med att ändå hemundervisa sina barn hotas med att staten tar barnen ifrån föräldrar som trilskas. Alla de socialistiska partierna i riksdagen nämligen alla de som sitter där idag är starka anhängare av detta system som endast förekommer i kulturmarxistiska hårt styrda stater.

  • Mitt barn gick i mellanstadiet och det var problem med ordningen, detta skyldes på barnens familjesituation. Efter att ha vistas hos än den och än den andre föräldern på helgen med mängder av aktiviteter med både riktiga och mer plastiga släktingarna så var de små liven så trötta att måndagar efter lunch rådde det kaos och bråk i klassrummen. Det var alltså inte våra barn som ställde till det utan det gällde främst ungar med frånskilda föräldrar. Det pekades också ut, av både skolans personal och föräldrar, vissa enskilda föräldrar som varandes mycket dåliga och klent presterande i sin föräldraroll.
    Jag löste problemet genom att ta ledigt från arbetet och närvara på skolan på just måndag eftermiddag. Det blev lugnt i klassrummet och läraren kunde arbeta på.
    Föräldrar/vuxna, läs män, måste öka sin närvaro i skolan, det löser ordningsproblemen och ger också en viss kontroll av lärarna. Här är dessutom ett bra jobb för nyanlända, de kan bli kontrollanter i skolan. Överhuvudtaget behöver all kommunal och statlig verksamhet vara under permanent medborgarkontroll, jag tänker på allt från äldreomsorgen till kommunala bolag.

  • @LeifB

    Den svenska skolan är utformad för att släcka lågan hos eleverna. Kommer ihåg när jag räknade ut det mesta i huvudet på mattelektionerna och blev då tvingad att istället göra det på papper. Med ett barns logik motiverade jag mitt sätt med att lika väl som jag har med mig papper och penna kan jag istället ta med mig en miniräknare. Men huvudet har jag alltid med mig för annars går jag ingenstans.

    Men jag kommer ihåg när Olof Palme besökte en skola så sa han ”ni är inte här för att lära utan ni är här för att bli som alla andra”. Det där såg jag igenom redan som barn, även om jag saknade en vuxens intellektuella ramar för att peka ut exakt vad det var för något.

    @Torbjörn

    I såväl det nationalsocialistiska Tyskland som i det kommunistiska Sovjetunionen uppmanades barnen att spionera på sina föräldrar och att ange dem om de i handling eller tanke gick emot den rådande doktrinen. Säger ju rätt mycket om vilket håll vi är på väg.

  • Christer Nilsson har pekat på fyra viktiga punkter i den skolans utförsbacke som framförallt har redovisats svart på vitt med PISA-mätningarna. Jag gjorde under mitt sista år som lärare en delvis annan analys. Resultaten hos eleverna är sämre , därför att en oerhört viktig egenskap för bra resultat har backat. Eleverna är helt enkelt sämre, därför deras förmåga till koncentration allvarligt har försämrats. Om detta analyserade jag tidigare: http://www.2000tv.se/artiklar/2014/140318_rapport-fran-ett-klassrum_ingemar-ljungqvist.pdf

    Kan tillägga , trots att jag likt Christer Nilsson freelansat lite granna på Borås Tidning och också varit lärarverksam i Marks kommun så refuserades den analysen. Den refuserades också av annan liokalpress, min fackliga tidning respektive av radions Skolministerium. Jag vill med kraft hävda att kan man inta åtgärda alla de tre faktorer jag tar upp får vi fortsatt se en skola i utförsbacke.

    Ingemar Ljungqvist

  • Mycket intressant Kenneth. Jag har hört talas om liknande exempel. Detta är helt klart angiveri det handlar om. Smart det där med att man kan skapa en omvänd situation där föräldrar “i smyg” anmäler lärare. Alla kan anmäla alla. Nu hoppas jag det aldrig händer mig. Jag har alltid haft bra relationer med förskollärare och lärare.

    Jag hörde att lärarna dokumenterar vad barnen säger om föräldrarna och deras hem. Det borde gå att få ut dessa papper om man är nyfiken. Eller?

  • @ Sassersson

    31 jan 09.22

    Inte helt omöjligt , skulle jag säga. Har helt nyligen fått en s.k. orosanmälan emot mig som pappa , dvs någon har kontaktat socialtjänsten och jag fick alltså en kallelse dit. Eftersom det mötet låg en vecka framåt i tiden hade jag förstås lång tid på mig att fundera på vad i hela världen som kunde orsakat densamma.

    Döm om min förvåning när jag ställs inför faktum att den förskola i vilken jag har mina grabbar , fem o tre år , har anmält mig för misstänkta alkoholproblem !??! Då jag med gott mod kan påstå att jag inte dricker alkohol så vart det här förstås för mycket att ta in. Jag är ingen absolutist men alkohol har en så försvinnande obetydlig roll i mitt liv så jag kan drista mig till att säga att jag aldrig dricker.

    Heligt förbannad ringer jag områdeschefen för förskolorna och begär omedelbart byte av förskola men även ett möte med henne och chefen för den aktuella förskolan , detta för att jag förstås vill ha utrett hur detta kunnat uppstå. Där får jag veta att någon uppfattat mig som påverkad och luktat alkohol , inte vid ett – utan två tillfällen. En gång när jag lämnat barnen på förskolan och en gång har denne någon alltså observerat mig “på annan plats”, som det lades fram. Alltså i sällskap med barnen. Jag ska alltså ha lullat omkring med mina barn någonstans lite salongsberusad… Detta är så verklighetsfrämmande för mig att jag inte vet hur jag ska uttrycka det.

    I ett tafatt försök till försvar av den uppkomna situationen så säger en av cheferna att de måste ta alla rapporter på allvar och det är deras plikt att anmäla. Citat : ” Om vi gör hundra orosanmälningar och endast en av dem visar sig ha varit befogad har vi gjort rätt”. Att jag försökte med att det kanske är dags för lite självrannsakan om man har fel 99 gånger av 100 var inte relevant.

    Till detta ska sägas att vid introduktionen på förskolan så upplyste chefen mig om att ifall ” vi av någon anledning behöver göra polis-eller orosanmälan så är vi inte skyldiga att meddela detta till föräldrarna” (??).
    En rätt burdus inledning på denna relation. Jag tog upp detta på mötet och frågade hur de skulle uppfattat ett omvänt scenario. DET tog de faktiskt till sig och sa att de skulle se över detta bemötande.

    Det känns som att de numera är minst lika mycket inställda på övervakning av föräldrarna som att ta hand om barnen. Och att vad som helst börjar bli tillåtet med hänvisning till “barnens bästa”.

    Jag menar att det här är resultatet av övervakningssamhället som håller på att medvetandegöra alla o envar om att hur oskyldig man än är så är man ändå misstänkt…för nåt… Och att svagsinta till en följd av det i en sorts omvänd tolkning av begreppet “guilt by association” ser en chans att rentvå sig själv…för nåt…

    Finns mycket att säga om det här men detta får räcka för nu.
    Sorry för långt inlägg.

  • Torbjörn Sassersson red:
    “Min son kom hem från skolan igår och berättade att lärare uppmanat barnen att berätta om det värsta som hänt hemma. Lite underlig fråga”.

    Klassisk splitting. Sätter du dina barn i svensk skola, accepterar du samtidigt att dem tillhör skolan, inte Er föräldrar. Skolan kommer aldrig föra fram socialkonservativa familjestärkande agendor. Att så en splitt, är att vänta och se dem gro. Av alla barn, som berättar, kommer dem som har de värsta berättelserna att “vinna” anseende bland sina kamrater. Dina barn kommer kanske därför att “bättre på” sina ev trauman. De värsta exemplen leder sedan till orosanmälningar med motivering dels att ni föräldrar behöver stöd i era föräldraroller samt dels skydda era barn från er som föräldrar. Samhället griper in. De erbjuder er hjälp. Avböjer ni så kommer ni att erfara samhällets repressiva metoder = krossa familjen. Splitta upp mellan barn och föräldrar. Förstöra tilliten.

    Varje ny generation, kommer att få förlorad av sittande makt, om dem inte tidigt gör familjen oviktig; för inte kan man tillåta att lojaliteten från en ny generation är i favör till familjen.

  • @ Birgitta.
    TAck för din film
    Vad gäller matte vill jag påstå, i varje fall i grundskolan, missat en hel del.
    Eleverna saknar insikt i elementära vardagsmatematiska frågor dvs hur storheter enheter relaterar till
    varandra.
    Vad gäller klimatet hade vi (min realskola 60-talet) ett antal diskussioner med anledning av klimathotet.
    Denna gången var det hotet om en ny istid eller i varje fall kallare klimat.
    Det intressanta är att jag nu ser exakt samma argument men med den omvända förväntade effekten.

    Skolan är ett politiskt projekt o det kan man inte överlåta åt förldrar eller klokt folk.

    LeifB

  • Den svenska skolan har haft allra högsta prioritet för de subversiva krafter som ännu styr över oss. Allt negativt som destillerats fram och anrikats så omsorgsfullt kommer via centralstyrda åtgärder och är Deep States strategi för att smula sönder vårt samhälle!

    http://www.azquotes.com/quote/834145

  • @ Åke i Sörmland,

    Apropå ditt sista stycke hörde jag för en tid sedan en historia där det förtäljdes att man tyckte att Stefan Löfven under sin tid som svetsare, i stället borde ägna sin tid åt arbete i klubben. Så svetsa kanske inte var hans starkaste sida, men att bli statsminister och styra ett helt land (åt pipan) var inga problem.

  • Leif Bengtsson@ Ser att du även är mattelärare. I filmen “Common core”, som jag länkat till ovan, säger man vid 32.40 min: “Mathematics is man-made, that it is arbitrary, and good solutions are arrived by consensus among those who are considered expert.” Det visar att inte ens matematiken undgår revolten mot det traditionella.

    Vid 34.15 min: “Man vill inte att barnen ska lära sig förstå aritmetiken bakom siffror som presenteras (via datorer underförstått) utan de ska bara lära sig vilka knappar de ska trycka på.” (min översättn). För att bli en god världsmedborgare så gäller det att bara lyda order och inte ha en massa traditionella “griller”.

    Sådana här tankegångar är helt förfärliga och tyder på en helt förkastlig människosyn. Så mycket för “allas lika värde” och “frihet” och andra corporate bullshit-värderingar som marknadsförs via FN. Begreppet “frihet” tycks innebära avlastning från att tänka själv när allt som man behöver veta finns färdigserverat på nätet som bara ska sväljas ned.

    När det gäller det vetenskapliga underlaget för det sk “klimathotet” så har detta processats fram genom konsensus av ett fåtal mycket väl utvalda “experter” varav ett fåtal inom ämnesområdet.

    Torbjörn@ Visst handlar det om en “kontrollfråga”. Lärarna har utbildning för att tidigt upptäcka problem för att kunna intervenera för att “ställa allt tillrätta”. Läste på nätet för ett tag sedan om föräldrar i USA, vilka kontaktats av myndighet då det kommit fram i förskolan att man inte hade de rätta värderingarna = kulturmarxism. De blev hotade med att barnen kunde tas ifrån dem eftersom föräldrarna indoktrinerade barnen.

  • Ett litet påpekande här. Barn kommer till skolan som mycket unga och entusiastiska och finner glädjen i att kunna läsa.
    Vid pass klass tre börjar ögonens lyster att slockna. Varför då? Bidragande faktor är pedagogikens otillräcklighet, om den inte är rent saboterad som ovan sagts, och det är att barnen lär sig läsa och sedan antas det att de har studieteknologi! OBS! antas, ty de stackarna har det inte. De drar på sig mängder av missförstånd och kämpar med icke tillämpbara teorier. Och sedan skall de sitta tysta och följa med när skallen snurrar av obegripligheter. Dumbing down funkar!
    Att enbart förstå grammatikens egna kryptiska ord gör det ämnet enkelt. Och när elever inte ens känner till ordbokens existens har det gått långt utför.
    Således steg #1. lära sig läsa. Steg #2. lära sig studera. Steg #3. ämneskunskap.
    Steg #2 är ju helt utlämnat!!
    Och ett förkrav som politiker vore att som matros segla runt Jorden med skeppet “Götheborg”. Då blir det folk med praktisk erfarenhet av livet och sig själv. Licens till plats i Riksdagen krävs inte men däremot till att köra bil!

  • Är inte riktigt med här.
    Om man läser lite mellan raderna verkar det som om stupet började rätt sent.
    Vill inte hålla med om detta. Det började mycket tidigare.
    Själv började jag på Praktisk Realskola på 60-talet, tjejerna gick på flickskola.
    Förfarandet på en realexamen liknar det som fanns för den tidens “studentexamen”.
    Dvs man kunde bli tvingad att gå ut bakvägen med hela släkten vid utgången om man misslyckats.
    En månads examensprov under april/maj månad där hela skoltiden dvs 4 år testades.
    Själv fick jag gå om ettan 🙁 så det blev 5 år.
    När vi kollade gamla “examensprov” inför vår avslutprov (teknologi, fysik, kemi o matte) insåg vi att vi hade mycket sämre kunskaper än de som gått ut 10-50 år tidigare. Vi var inte så lite sura för det.
    När vi gick ut realskolan var vi lika gamla som de elever som nu slutar ettan på gymnasiet. Dvs åk9 plus ett år.
    Vi blev sedan tvingade att gå Teknisk linje 5år på gymnasieskolan istället för till högre studier som tidigare
    elever fått göra.
    JAG LÄRDE MEJ INTE ETT SKIT PÅ FYRA ÅR i gymnasieskolan!!!!!!!
    Repetetion under 5 år på en lägre nivå än den jag redan hade. Vi pratar nu tidigt 70-tal.
    Jag var på skolan 3-4 dar i veckan resten jobbade jag med ett eller annat.
    Läste vad jag vet aldrig en läxa. Bar skrev ihop nåt från huvudet då arbeten skulle lämnas in.
    Mitt slutgiltiga “projektarbete” i trean kopierade jag från någon av mina gamla realredovisningar.
    Redan då pratade man m att man måste spara..
    Vad gäller ämneskunskaper för lärare kan jag säga att många fler obehöriga men intresserade
    har långt bättre ämneskunskaper än examinerade dito.
    Numera köps bara in litteratur med “läraranvisningar”, “kopieringsunderlag f prov/övningar mm mm.
    Min 90-årige far kunde köra en kurs i NO eller nåt.
    SKOLAN ÄR SKIT, finns det substans så är det FAKE NEWS som ingen behöver, OK matte(delvis) o språk då.
    Har just nu klasser med 7-nysvenskar och 14 urinvånare. Hur bra blir det?
    Man skall inte klaga på eleverna dom har genomskådat. Dom har sina vänner i jordens alla hörn
    genom sina spel o forum o vet hur o vad som styr världen. Orkar inte säger dom. Klart dom inte gör dom fick aldrig några verktyg att navigera genom i livet i skolan. Dock många kurs o läroplaner med matriser.
    O hemskolning är förbjudet.
    https://vimeo.com/23797552

    @Birgitta säger “Den bärande tanken här utgår från en postmodernistisk uppfattning om att elever skapar sin verklighet själva och att det inte finns någon objektiv verklighet som läraren sas kan förmedla.”
    BULLSHIT det handlar bara omprogrammering OK?
    LeifB / 15+ år i utbildning o ca:40 som Ma/NO/teknik-lärare i grundskola/gymnasie/yrkesutbildn

  • Jojo. Den förlängda lekskolan och hotet mot mänskligheten och dess utvecklingspotential, där vi alla degraderas till konsumenter som ska tillfredsställa de stora bolagens profitbegär utan att ställa krav.

  • Jag är för elevernas egna sökande efter intressant kunskap, psykologisk och filosofisk visdom. Jag skulle rentutav säga att jag är för en mer “flummig” skola, en skola som det är riktigt roligt att gå till, en skola helt utan fokus på betyg där lusten att lära för livet står i centrum, inte demoraliserande press och stress. Visst kan man ha ett kurssystem som man ska ta sig igenom också, men eleverna borde inte känna sig pressad av det.

    Jag tror att en sådan lustfylld skola skulle locka fram verklig intelligens tidigt i livet, men jag anser att eleverna då främst behöver verktyg för att kunna genomskåda olika former av osanning.

    En vetenskaplig öppenhet och frihet kräver även kunskap i hur man är skeptisk, anser jag. Jag söker förresten en sådan skola att arbeta för fram till sommarlovet, en skola för framtidens fria demokratiska medborgare som monopolkapitalets lakejer inte kan kuva.

  • Det säger sig självt att politiker i ett nyliberalt samhälle inte ska behöva tåla att man “kastar pengarna i sjön” genom att låta alla invånare få en bred allmänbildning på minst grundskolenivå eller högre.

    Om 20 år är hälften av alla traditionella jobb automatiserade, vilket innebär att en stor del av medelklassens arbetstillfällen är borta. Det här kommer att skapa oerhört stora klyftor i samhället mellan fåtalet som har högspecialiserade yrken och det stora kollektivet som har lågkvalificerade eller inga arbeten alls.

    Politikerna talar om behov av enkla jobb. För att kvalificera till dessa behöver man varken kunna språket eller att kunna räkna. Vättleskolan i Angered, Göteborg, är en skola där bara en av fyra har godkänt i alla ämnen när de lämnar grundskolan. Vättleskolan är ett exempel på en kunskapskollaps som håller på att breda ut sig inom allmänna skolsystem i hela världen. Anledning är att FN har bestämt att sänka skolan under parollen “Dumbing down for sustainability – Agenda 21”.

    Hotet mot ett hållbart samhälle sägs komma från välutbildade och välbärgade familjer som konsumerar för mycket. Konsumtionen kan, enligt FN, drastiskt minskas genom att utbildningen av unga sänks (“Limited learning for life-long labor”), vilket kommer att leda till en ökning av antalet lågutbildade och fattiga familjer. Alltfler uppnår sas ekonomisk jämlikhet. Konceptet “hållbart samhälle” blir därmed ett annat uttryck för världskommunism ledd av FN.

    I filmen “Common Core: UN Agenda 21, Communitarianism & The Public Education Plan to Destroy America” sägs bl a efter 31,50 min: “Facts and information (knowledge) is no longer the primary purpose of education”. Den bärande tanken här utgår från en postmodernistisk uppfattning om att elever skapar sin verklighet själva och att det inte finns någon objektiv verklighet som läraren sas kan förmedla. https://www.youtube.com/watch?v=lYu0pxHynHw

    Charlotte Iserbyt redogör för hennes tidigare (smutsiga) roll i “The deliberate dumbing down of the world”. https://www.youtube.com/watch?v=9RTSZH2xDV4

  • Att som många debatörer gör att påstå att klasserna är för stora bl.a. Men när började ettan 1963 var vi 30 elever i klassen. När vi hade återträff för några år sedan, så hade alla minst gymnasieutbildning några med högre studier. Men hemma vi fick lära oss att respektera andra människor och auktoriteter (lärare). Och jag tror att det är här som det gick åt skogen. Man behöver ta till aga, men det behövs lärare som tar kontrollen och elever som lärt sig från hemma att hålla kät och lyssna

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *