Krafter vill eliminera incitament för kunder att gå över till elbilar

12
694
Guvernör Paul LePage, Maine, USA – Foto: Gage Skidmore
Bild: Guvernör Paul LePage vill inte längre främja elbilar i delstaten Maine, USA – Foto: Gage Skidmore, Wikimedia, CC by SA 3.0

Världens bilägare lockas till en blomstrande marknad för elbilar och hybridbilar, men samtidigt finns krafter som försöker minska konsumenternas incitament att lämna bensin- och dieseldrift. Om oljeindustrin vinner dragkampen kommer det inte finnas några fördelar för konsumenter som vill ha elbilar i framtiden. 

En enkätundersökning utförd av Frost & Sullivan och Nissan i sydöstra Asien visar att en tredjedel av de som deltog är beredda att satsa på en elbil. Undersökningen genomfördes i Singapore, Indonesien, Thailand, Malaysia, Vietnam och Philippinerna. Det viktigaste aspekterna för de som vill ha en elbil i framtiden är säkerhet, tillgång till enkel laddning, bekvämlighet och lägre kostnader.

Skattelättnader och andra förmåner är också viktiga för att underlätta beslutet att köpa en elbil, skriver The Drive. Det som är ett mörkt moln på himlen för framtidens elbilar är att myndigheter runt om i världen genomför åtgärder för att ta bort incitamenten för kunder att gå över till eldrift.

Delstaten Maine i USA är ett exempel. AP skriver att delstaten vill införa särskilda avgifter för el/hybridbilar. Avgiften ska gälla för hybridbilar som går på bla bensin/el. Avgiften kan – om förslaget klubbas – innebära en årlig avgift på 250 USD för elbilar och 150 USD för hybridbilar. En talesperson från ”Maine Department of Transportation” uppger att avgifterna ska betala för delstatens vägunderhåll, en budget som är underfinansierad. Motiveringen till varför just hybrid- och elbilsägare ska utsättas för avgifterna är att dessa betalar lägre bensinskatt. Det hela blir inte bättre av att Maines guvernör, Paul LePage backat tillbaka från tidigare löften om att främja elbilar, skriver AP.

Phys.org skriver att ”experter” uppger att elbilar inte kommer att innebära några kostnadsbesparingar för bilägarna. Trots att myndigheter ibland erbjuder skattelättnader och andra förmåner för den som vill köpa en elbil, räcker ofta inte dessa ”rabatter” för att kompensera för elbilarnas högre priser i jämförelse med bensindrivna bilar, enligt Phys.

Delstaten Georgia hade år 2014 det näst högsta antalet registrerade elbilar i hela USA, men när delstaten 2015 valde att ta bort skattelättnader och införa en särskild vägavgift för elbilar sjönk intresset med runt 90% för elbilar under 2016. Georgias ledning har därför föreslagit att en skattelättnad på 2500 USD ska införas 2019 för de som vill köpa en elbil, skriver Green Car Report.

Tesla är en elbiltillverkare som försöker bromsa försöken att minska motivationen hos kunder som är intresserade av eldrivna fordon. Tesla hotar med att dra ned på företagets satsningar i Hongkong om regeringen där misslyckas med att ge incitament till landets bilburna befolkning. 2017 valde Hongkong att ta bort ett skattebidrag på elbilar. Då sjönk elbilsinköpen från 2000 elbilar (april-december 2016) till endast 99 inköp för samma period 2017, skriver South China Morning Post.

Mediasamarbete: Artikeln har tidigare publicerats på: Dieseltrim Bilverkstad Bromma | Denna artikel innehåller inga reklamlänkar

Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

12 KOMMENTARER

  1. Pest eller kolera? Om man gör en nätsökning på ”elbilar miljöbov” får man över 27 000 träffar. Elbilar verkar inte vara ett helt ”rent” alternativ. Det sägs bl a att elbilens batteri kan vara en klimatvärsting.

    Jag förmodar att hypen med elbilar inte handlar om att rädda klimatet utan mer om att rädda ekonomin genom att miljoner bilar tvingas skrotas. De hittar på allt möjligt tokigt för att få oss att få oss att fortsätta konsumtionshysterin.

    http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

  2. En annan fråga är:
    • Klarar berörda länders respektive elektriska infrastruktur av att LADDA alla dessa elbilar?

    Är rädd att (((etablissemanget))) ”glömde bort” elbilarna då det bestämdes att kärnkraftverk samt gas-, kol- och oljedrivna kraftverk skulle fasas ut och läggas ner. Eller är det en MEDVETEN missberäkning för att påskynda det globala kaoset?
    Betvivlar att befintlig Vattenkraftverk med hjälp av intermittent fungerande Vindkraftverk och Solpaneler kommer att klara DEN omöjliga uppgiften….

  3. Elbilar skulle kunna ha solceller på taket, motorhuven och instrumentbrädan, som laddade bilen under dagen.
    Det är mycket billigare att bygga en elbil än en bensin eller dieselbil för det behövs mycket mindre rörliga delar. Batteriet är huvudproblemet. Men detta är mer ett problem av att nya uppfinningar inom batterifältet eller kondensatorfältet inte släpps fram, pga. karteller och regeringars rädsla för att förlora skatter och kontroll.
    Det finns också ett flertal magnetmotorer som tagits fram av olika uppfinnare sedan 80-talet, som kan drivas med ett litet batteri vars funktion är att driva en krets som stänger av magneterna vid vissa ställen i rotationen så att magneterna inte motverkar varandra utan ger avsevärd kraft åt motorn. En av dessa som vill börja tillverka kontaktade Tesla med sin motor. Han blev tillsagd att de inte kunde göra affärer med honom för de får bara öka effektiviteten med 5% per år.

    Problemet är idag inte brist på lösningar och teknologi, det är att vi har en kabal/deep State/elit med en annan agenda än vårt bästa, och de är fortfarande tämligen maktfulla, även om de tycks frukta vårt uppvaknande. Vi är många, de är få.

  4. @ Kent Bengtsson,

    Tack för en informativ och klarläggande kommentar. Det är precis så det ser ut.

  5. Elbilar är ganska vanliga numera så varför skall samhället subventionera elbilar? Subventioner av själva fordonet leder bara till att fordonstillverkaren tjänar mer pengar. Biltillverkaren BMW har uttalat sig om att marginalerna är bättre på elbilarna än fordonen som drivs med fossila bränslen.
    I dagsläget så är utvecklingen av infrastrukturen för elbilar en viktig sektor, det måste finnas laddningsstationer till exempel. Men det är svårt att vinna röster på infrastruktursatsningar till skillnad från direkta subventioner till cykel- och bilköparna.
    Om elbilen någonsin skall kunna konkurrera med de fossilt drivna fordonen är tveksamt, lite sifferexercis där man jämför batteri och diesel:
    Även de allra bästa batterierna kan lagra 0.36 till 0.9 MJ/kg jämfört med diesel som har energiinnehållet 41 MJ/kg. Litium jon batterier har 0.9 MJ*85%/(41 MJ*40%)*100 = 4.7 % av energiinnehållet i diesel. Det betyder att man måste ha ungefär tjugo gånger mer batteri än dieselbränsle för att åka samma sträcka mellan laddning/tankning. I själva verket skulle batterierna bli så stora att fordonsvikten ökade och ytterligare mer batterier skulle behövas. Källa: http://elways.se/batteri-eller-direktmatning/

  6. Lösning 1 för att batterier inte ska bli stora miljöbovar är att man bryter Litium i gruvorna med eldrivna maskiner som drivs av sol- vind och vattenkraft. Vi kan ex. i Sverige påverka varifrån vi köper Litium genom att köpa det Litium som bryts mest miljövänligt.

    (Istället för att satsa på detta så satsar ex. monopolkapitalisten Elon Musk kapital på att skjuta upp Elbilar i omloppsbana runt mars och USA:s regim satsar skrämmande mängder pengar på att dominera världen militärt genom att hota Ryssland med kärnvapen. Jag struntar i om deras mutade psykologer påstår att de är mentalt friska. Jag tycker det är mentalt sjukt. De borde inte få fatta sådana sjuka beslut som förmodligen strider mot folkviljan i USA, men det amerikanska folket måste ta tag i sin egen ”demokrati”.)

    Lösning 2 för batteridrivna bilar ska bli miljövänligare är att införa standarder för utbytbara batterier som kan leasas, bytas och laddas på laddstationer per automatik underifrån på alla bilar. De kommer minska vikten, minska stopptiden och i princip öka räckvidden till det oändliga.

    Lösning 3 är att ev. göra det billigare att på långa sträckor kunna köra upp bilar på tågvagnar via speciella ramper.

    Alla dessa lösningar skulle kunna bli verklighet om de bedrevs i statlig regi, men vi vet ju hur det ser ut med den saken idag. Allt säljs ut till kapitalister och monopolkapitalister som enbart försöker konkurrera ut varann för att få mer makt, men visst går det att vända politiskt, men inte utan minst 51% av folket ställer dig bakom en bättre politik.

  7. Hallå, några ord från en tekniker….

    Vore intressant om ni kunde skriva några rader om detta jag skriver till er. Allt är endast fakta.

    Elbilar ska ju vara energi besparande, men när dessa batterier är slut, då kan de ej återanvändas, då blir det farligt avfall.

    Om elbil hamnar i en bilolycka, då kan batterierna brinna i typ 5 dagar, blir en kedjereaktion i bottenplattan på bilen där batterierna är placerade.
    http://feber.se/…/357132/s_hr_ser_det_ut_nr_batterierna/
    Tänk då vilka giftiga gaser som släpps ut under minst 5 dagar som jag sett program om vid olycka med batteriers brinntid.

    Var även med om en bilolycka 1976, batteriet sprack i WV-1960 med endast 6 Volt. Alla kläder i bilen efter tvätt efter olyckan blev endast pulver när man tog på dessa.

    Finns precis ingenting nämnt om denna information, då vet väl ej våra sparande miljöaktivister detta som politiker, men en annan som ej är politiker fattar ju detta. Om jag skulle vara politiker skulle jag nog vara obekväm med mina sanna påståenden som endast är fakta vetja. Ett intresse som jag har.

    Subventioner när man köper miljö el-bil (Vadå miljöbil ??) vilka giftiga gaser vid olycka..
    När våra politiker ska på möten för ragga väljare Sverige runt, då hyr de dubbeldäckare som spyr ut mest avgaser, de ska ju resa och må bra på dessa jobbiga resorna.

    Men det är inget de tänker på..Så jädrans fel…dyrt får det vara och spy ut maximalt med avgaser på deras sparsamma miljö resor, vi ska ej skita ner vår Värld som de förespråkar. Men de verkar strunta i deras val, bara vi alla andra Svenskar väljer miljövänligt, tågtransporter till ICA mfl, som är totalt omöjligt.

    Vore intressant om ni eventuellt kunde skriva om detta i eran tidning. Inget av detta jag skriver är påhittat, endast fakta och sanning.

    Skulle vilja bli politiker om jag kunde för en trygg pension.

  8. Det finns starka krafter för att bilar som drivs med fossila bränslen inte får säljas efter år 2030-2040. Det finns stora miljö-, säkerhets- och andra, kanske hittills okända, risker med en sådan omställning.
    Av de vanliga nya bilar som tillverkas idag kommer en del att fortfarande var i drift in på 2040-talet. Även om det säljs färre fossildrivna bilar så kommer hundratusentals nya fossildrivna fordon att nå marknaden de nästa tjugo åren, dessa bilar kräver en annan infrastruktur än elbilar. Hur skall en sådan övergång/omställning till fossilfritt genomföras rent praktiskt?
    Miljöpartiet säger:
    Ett stopp för att sälja fossila drivmedel 2030 är ett nödvändigt steg, anser Miljöpartiet. Men det räcker inte för att få ner utsläppen från lastbilar, flyg och bilar så mycket som krävs. Trafiken och resandet måste också minska. – Det är klart att det är ett tufft mål, men vi måste också ha tuffa mål för att vi ska klara omställningen, säger klimatministern och språkröret Isabella Lövin.
    Sedan gör hon denna intelligenta jämförelse:
    – Färdplanen är ett instrument för ett bättre liv, ett hållbart liv, säger hon och tillägger att ingen väl vill gå tillbaka till klorblekt papper eller ozongas i sprayburkar.

  9. Morgan 14 Feb, 2018 at 00:12¨

    Jag är lika frågande som du inför elbils-haussen, Morgan. Batterier istället för fossila bränslen framstår som en halvmesyr, har helt klart sina egna motbjudande nackdelar.

  10. Morgan 14 Feb, 2018 at 00:12

    Kanske kan du skriva en artikel till NewsVoice, Morgan, om du har få fötterna så tas den sannolikt in.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here