Reklaminvesteringar från spelbolagen skjuter i höjden

0
444
Gambling - Foto: Crestock.com
Gambling – Foto: Crestock.com

Spelbolagens marknadsföringsinvesteringar nådde nya rekordhöjder under 2017. Sammanlagt spenderades 5,5 miljarder på spelreklam under året, en ökning med hela 43 % jämfört med året dessförinnan. Och prognoserna tyder på att trenden fortsätter även under 2018. Samtidigt som branschen generellt sett har dåligt anseende bland konsumenterna är reklaminvesteringarna en viktig inkomstkälla för många kvällstidningar, nyhetssajter och radio- och tv-kanaler.

Intäkterna från spelannonser är viktiga. Enbart till medier med nyhetsredaktioner beräknas annonserna vara värda 1 miljard kronor för utgivarna. Det är dubbelt så mycket som statens totala press- och mediestöd”, skriver Gustaf Hofstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för Onlinespel (BOS) och Per Hultengård, chefsjurist för TU Medier i Sverige (TU), i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Kraftig ökning sedan 2015

Andelen spelreklam i Sverige har varit på kraftig uppgång under flera år. År 2015 spenderade spelbolagen 3,3 miljarder på marknadsföring. År 2016 låg siffran på 3,3 miljarder kronor, och 2017 nådde investeringarna rekordbeloppet 5,5 miljarder kronor.

Enligt Dagens Nyheter ökade det svenska spelbolaget LeoVegas sina marknadsföringsinsatser med 83 % till 313 miljoner kronor under det gångna året. Kindred Group, ägare av spelsajter som Unibet och Maria Casino, ökade sina reklamsatsningar med 12 procent till totalt 442 miljoner kronor.

Mycket tyder på att trenden kommer att hålla i sig även under 2018. Enligt en prognos från Institutet för reklam- och marknadsstatistik (IRM) kommer framförallt OS och fotbolls-VM att driva på reklaminvesteringarna under det kommande året.

Viktiga inkomster i nytt medielandskap

De ökade marknadsföringsinvesteringarna från spelbolagen har onekligen gjort sig synliga i såväl traditionella som digitala medier. I vissa kanaler uppskattas det att uppemot 20% av all reklam är spelrelaterad. Reklamen kommer dels från spelbolag som Betsson, LeoVegas och Mr Green, men även från affiliate-sajter som jämför olika spelsidor och recenserar hur det är att spela på svenska casinon på nätet.

Och reklamintäkterna från spelbranschen är viktig för många av Sveriges mediehus, som under de senaste åren har tampats med fallande annonsintäkter.

Spelbolagen annonserar inte av altruistiska utan av kommersiella skäl, men konsekvensen av deras annonsköp är att redaktioner kan bedriva ett oberoende journalistiskt arbete och därmed bära upp vår demokrati. Det hot som nu riktas mot våra fria medier är därför också ett hot mot vår demokrati”, skriver Hoffstedt och Hultengård i debattartikeln som publicerades i DN i början av januari.

Fortsatt lågt anseende bland konsumenterna

Samtidigt som reklaminvesteringarna från spelbolagen ökar fortsätter branschen att ha lågt förtroende bland kunderna. Det visar ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) som gjordes i slutet av 2017. Spelbranschen fick 56,4 på en skala från 0 till 100 som indikerar hur nöjda konsumenterna är. Dessa siffror är betydligt lägre än för andra branschen som exempelvis bank (62,7) och energi (66).

Spelbranschens riksorganisation (Sper) har nu tagit fram en handlingsplan för att främja hållbar utveckling i branschen.

Skillnaderna mellan olika spelaktörer kan variera men generellt har hela branschen oavsett produkter, ägarskap eller geografisk placering en utmaning. Vårt viktigaste budskap är att ta förtroendefrågan på blodigt allvar om man vill se en sund och hållbar utveckling”, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex i ett pressmeddelande.

Text: Företagaren


  • NewsVoice kräver äkta för- och efternamn för den som vill kommentera efter artiklar. Varför?
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här