Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Så här har Expressen satt i system att undvika läsarnas svåra frågor

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 25 mars 2018
- Torbjörn Sassersson
Expressen får samtal från Öystein Rönne - Foto: NewsVoice.se

MEDIAKRITIK. En privatperson inte kopplad till något särskilt nätverk eller politisk organisation valde att försöka få besked från Expressen hur de definierar begreppet “högerextremt nätverk”, men det gick inte. Det visar sig att Expressen satt i system att undvika läsare. Bemötandet påminner om hur företag som tex Google och Facebook relaterar till sina kunder. Ska detta även gälla svenska tidningar?

Text: Torbjörn Sassersson, red NewsVoice, uppd. kl 12:44 | #SättDig

En anledning till frågan är att Expressen verkar ha satt i system att peka ut vissa journalister i nya nätmedier såsom “högerextremister” tillhörande “högerextrema nätverk” eller motsvarande epitet trots att sådana kopplingar inte finns.

Vissa personer och oberoende journalister anser att de är uthängda på helt felaktig grund och att Expressen satt i system att försöka sabla ner all extern kritik, mediakonkurrens och samtidigt utöva härskarteknik och näthat mot vissa individer, journalister och nya medier som Expressen verkar betrakta som tidningens fiender.

Många anser till och med att Expressen blivit ett problem för hur Sverige utvecklas som demokrati med fri press och yttrandefrihet eftersom Expressen utövar påtryckningar mot Google att stänga ned oberoende YouTube-kanaler som har laglig rätt att publicera nyheter och granska makten. Det medborgarjournalistiska nätverket Granskning Sverige är ett av dessa exempel som privatpersonen Öystein Rönne tar som exempel i sin förfrågan till Expressen.

För att kunna granska Expressens policy bör Expressen börja med att definiera vad de menar med en “högerextrem” person och vad de menar med “högerextremt nätverk”, anser Rönne som både mailade och ringde Expressen. Samtalen med Expressens redaktion genomfördes den 24 mars 2018.

Rönne tillhör inte nätverket Granskning Sverige. Inte heller NewsVoice tillhör nätverket Granskning Sverige. Rönne ringde helt på eget initiativ och kontaktade sedan NewsVoice som valde att publicera samtalet med Expressen.

Så här gick Rönnes undersökning till

Öystein Rönne - Pressfoto
Öystein Rönne – Pressfoto

Öystein Rönne förklarar att hans undersökning började med att han den 13 mars mailade frågan om hur Expressen definierar begreppet “högerextremt nätverk”. Rönne frågar i mailet:

“Ni har nu en period gett Granskning Sverige (GS) ett enormt reklamutrymme i er tidning. Bra, eller fel, vet ej….
Ni har också hävdat att GS är ett högerextremt nätverk. Kan ni vänligen återkomma till mig med hur ni definierar ett nätverk som högerextremt, det känns angeläget att veta det så jag förstår vad ni menar.”

Rönne får då ett autosvar som innehåller texten [komplett text]:

Hej!

Vi bekräftar härmed att vi tagit emot ditt mejl.
Vi kan tyvärr inte ge personliga svar till alla mejl som kommer till denna epostadress.

Har du en fråga som inte får svar inom tre dagar är du välkommen att ringa oss på 08-738 30 00. Har du erbjudit oss en artikel eller annat material hör vi av oss inom tre dagar vid intresse.

Nyhetstips och läsarbilder mejlas till 71717@expressen.se eller sms:as till 71717.

Har du frågor till vår allmänna kundservice eller frågor av teknisk karaktär kan du vända dig till kundservice@expressen.se.

Gäller det prenumeration på våra Magasin finns information och kontaktuppgifter på www.expressen.prenservice.se eller 0770-45 71 95. Redaktionen kan tyvärr inte åtgärda prenumerationsfrågor.

Vår annonswebb finns på http://annonswebb.expressen.se.

Tack för att du hörde av dig till oss.

Vänligen, Redaktionen

Rönne fick alltså inget svar. Han skickade därför efter 8 dagar samma mail till Expressens redaktionsadress. Han fick inget svar inom 3 dagar på detta mail heller. Därför ringde Rönne den 24:e mars Expressens redaktion på det nummer tidningen angett i sitt automatiska svars-mail. Detta är alltså det nummer läsare ska ringa vid frågor, konstaterar Rönne, men istället leds den som ringer automatiskt till Expressens tipsavdelning som sedan har “legitima” skäl att avfärda personen med argumentet att denne ringt fel nummer.

Personen på Expressen uppmanar Rönne att ta kontakt med ansvarig utgivare och chefredaktör Thomas Mattsson på Expressen. Problemet är många vitnar om att Matsson är i princip omöjlig att nå per mail eller telefon för en extern person som inte har kännedom om Matssons mobilnummer eller personliga mailadress. Alla som söker honom uppmanas att maila redaktionen, men inget får då svar förutom autosvaret ovan.

Text: Torbjörn Sassersson, red NewsVoice | Foton i videon: NewsVoice, skärmdump från Expressens hemsida och Frankie Fouganthin (Wikimedia, Creative Commons)


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: Expressen