Livsstil – Minst 65% av befolkningen mobilsurfar dagligen

publicerad 13 april 2018
- Extern skribent
Smartphone - Foto: IntelFreePress, Wikimedia Commons, CC BY 2.0
Minst 65% av befolkningen mobilsurfar dagligen

LIVSSTIL. Användandet av mobiltelefoner har ökat explosionsartat de senaste åren och det är främst mobilsurfande på mobilen som ökat kraftigt. Sedan smartmobilerna introducerade har vi ändrat vårt sätt att använda mobilen dramatiskt. Från att ha varit en apparat att kunna ringa och skicka sms har mobilen idag blivit någonting vi konstant använder oss av i det dagliga livet.

65 procent mobilsurfar dagligen

Siffror från 2016 visar att 65 procent av befolkningen mobilsurfar på nätet via mobilen dagligen. Det gör att de tjänster vi använder oss av förändrar sin tillgänglighet. Samhällstjänster så väl som bank- och nöjesutbud är numera anpassat till att kunna tas del av från mobilen.

Många tänker nog på nöjen och förströelse när man pratar om mobilsurfande, men faktum är att många använder sin mobil även till andra ändamål. Till exempel, sedan 2011 är det möjligt att till lämna in sin deklaration via mobilen. De flesta stora svenska myndigheter har idag appar där det går att utföra de vanligaste tjänsterna, ställa frågor, söka information och så vidare.

Svenskar mobilsurfar upp hundratusentals terabyte data varje år och det ökar stadigt sen den smarta mobilen gjorde sitt intåg. Idag använder vi telefonerna på ett helt nytt sätt och abonnemangstjänsterna som säljs erbjuder från två upp till 100 gigabytes data per månad.


Den vanligaste surfmängden som förbrukas för en användare per månad är runt fyra gigabytes. Eftersom vi använder allt fler tjänster med rörliga bilder så ökar hela tiden vårt behov av tillgänglig datamängd.


Bankärenden

Sedan ett par år finns det ett mobilt BankID att ladda ner till sin mobil och med det öppnas dörrar till att på ett säkert sätt identifiera sig hos ett antal samhällstjänster och banker.

2010 var Swedbank först med att erbjuda sina kunder en app via vilken de kunde logga in för att utföra vissa banktjänster i mobilen. Åtta år senare har de flesta banker med självaktning en egen app att erbjuda sina kunder och allt fler är vana vid att kunna kolla sitt banksaldo och göra överföringar vart vi än befinner oss. Idag är det även möjligt att ansöka om lån, handla med aktier och se över sina fonder via mobilen.

Nöjesbranschen

En stor bransch som har ökat bland mobilanvändare är nöjesbranschen. Många som surfar i mobilen gör det för att roa sig, koppla av eller fördriva tiden. Alla de stora streaming-tjänsterna erbjuder sina kunder appar att logga in i för att kunna ta del av filmer och tv-serier direkt i mobilen. För många är Youtube deras förstahandsval när det gäller att titta på film, med alla kanaler där som sin största mediekonsumtion.

Casinobranschen som är en annan leverantör av förströelse online var tidig med att ligga på framkant inom internets utveckling har så klart gjort det samma när det gäller att finnas tillgänglig på mobila enheter. De stora aktörerna som till exempel PokerStars Casino ligger hela tiden i framkant för att utveckla sin programvara för att passa mobila användare.

Så här långt har vi redan förstått att utvecklingen kan nå nivåer vi inte ens kunde föreställa oss. Därför känns det nästan omöjligt att spekulera i vad framtiden kommer att bringa, men vad vi nog kan känna oss säkra på är att användandet av våra mobiler kommer att öka och de tjänster vi kan nyttja via mobilen kommer att utökas ytterligare.

Text: Företagaren

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice