Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

31%

31.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Statens trollfabrik Faktiskt.se är lanserad

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 25 april 2018
- NewsVoice redaktion
Faktiskt.se och Faktiskt.eu - Montage: NewsVoice.se
Faktiskt.se och Faktiskt.eu - Montage: NewsVoice.se
Faktiskt.se och Faktiskt.eu – Montage: NewsVoice.se

OPINION. Idag lanseras Faktiskt.se ett mediasamarbete mellan SVT, SvD, DN, SR och KIT från bla mediahusen Bonnier och Schibsted. Detta “Sanningsministerium” har redan fått 1,9 miljoner kronor av Staten. Samtidigt puttades Faktiskt.eu ned på Google genom misstänkt sökmotormanipulation. 

Trots att Faktiskt.eu lanserades den 10 april, ett samarbete mellan oberoende medier och sakkunniga, två veckor innan det statligt finansierade Faktiskt.se hittas inte Faktiskt.eu på Google vid sökning på ordet “faktiskt”. Även de artiklar i NewsVoice och Nya Dagbladet som publicerats om Faktiskt.eu har märkligt nog åkt ned och dolts bland sökträffarna.


Det är fullt möjligt att de stora aktörerna bakom statens mediasatsning Faktiskt.se ligger bakom en manipulation av Googles sökträffar så att Faktiskt.eu ska begravas längre ned i sökmotorns sökträfflista.


Jag har arbetat med SEO (sökmotoroptimering) och ORM (Online Reputation Management) på webben sedan 2010. Att DN och Expressen tidigare lyckats utöva påtryckningar på Google är ett känt faktum efter att Google tog ned medborgarinitiativet Granskning Sverige från YouTube, videokanalen som Google äger.

Vi är grundarna bakom Faktiskt.eu

Bakom Faktiskt.eu finns NewsVoice och Nya Dagbladet, två oberoende medier och med på tåget finns några faktagranskare som valt att vara anonyma, kanske beroende på rädsla för repressalier från “maktmedierna”.

När vi lanserade Faktiskt.eu förstod vi att det skulle väcka ont blod hos aktörerna bakom Faktiskt.se och det kan vi förstå. Först och främst var vi två veckor före dem i lanseringsdatum och våra granskningar kommer fram till andra resultat som sticker i ögonen på mediahusen SVT/SR, Bonnier och Schibsted. Dessutom går det inte att varumärkesskydda ordet “faktiskt”.

Initiativtagaren Martin Jönsson bakom trollfabriken Faktiskt.se anser sig tillhöra en elit

Förmodligen anser Martin Jönsson som är initiativtagaren bakom trollfabriken Faktiskt.se och utvecklingschef på DN att hans baby vet bäst om vad som är falskt och sant. Jönsson slår ifrån sig kritiken mot att Staten går samman med massmedier för att peka ut vad som ska vara “sant”. Han säger till tidningen Journalisten:

Martin Jönsson - Foto: Mikael Gronberg, pressfoto, public service
Bild: Martin Jönsson – Foto: Mikael Grönberg, pressfoto, public service

“Vi är ett etablissemang. Men det betyder inte att vi ska ge oss in i ett retoriskt krig mot folket.”  …
“De etablerade medierna har resurserna, kompetensen och det uttryckliga uppdraget att förmedla en relevant och korrekt bild av verkligheten. Det gör medierna till en elit på nätet, ett etablissemang”, menar Martin Jönsson.

Där satt den. Martin Jönsson anser att han tillhör en elit och att det är helt okey att hans “etablissemang” ska ligga med Staten och det får dessutom inte samexistera flera versioner av något som heter faktiskt när Staten och massmedier sitter i samma roddbåt.

Johannes Nesser på Journalisten skriver i artikeln: “Kriget om sanningen kan börja. Faktiskt.” att när mediejättarna först presenterade samarbetet Faktiskt.se möttes det av kritik. Martin Aagård på Aftonbladet Kultur menar att Faktiskt.se är ett överilat samarbete och en onödig ”punktmarkering av skräp som flyter runt i sociala medier”.

Journalisten Lars Truedson säger till Journalisten.se:

“Nåja, det är väl bra att samarbeta om gemensamma metoder för att motverka desinformation, medger han. Men de där 1,9 miljoner kronorna som Vinnova skjuter till för projektet borde medierna ha struntat i.” … “Ni kommer att ångra att ni tog emot pengar från staten”.

Den tyngsta kritiken mot det statliga Faktiskt kom från Utgivarnas VD Nils Funcke som varnade för att man ”etablerar vanföreställningen att etablerade medier är en del av etablissemanget”, citerar Journalisten.

Funcke visar därmed att han är vid sina sinnens fulla bruk.

Ola Nilsson - Pressfoto: Trelleborgs Kommun, AV-Media
Ola Nilsson – Pressfoto: Trelleborgs Kommun, AV-Media

Ola Nilsson på Trelleborgs kommun skjuter liten giftpil

Än så länge har Martin Jönsson valt att ligga lågt kring att kommentera Faktiskt.eu, som skulle kunna bli en folklig framgång (om inte Google manipulerats), förmodligen för att inte göra reklam för en konkurrent.

En person som dock passade på att försöka skjuta ner Faktiskt.eu är Ola Nilsson som skriver för bloggen Pedagog, en subdomän på kommunen Trelleborgs hemsida. Nilsson sitter på AV-Media som är bildningsförvaltningens pedagogiska och tekniska medieresurs.

Ola Nilsson menar att Faktiskt.eu är fejk. Han skriver:

“Sajten [Faktiskt.se] är ännu inte publicerad men har redan nu fått en fejk-kopia i form av en sida med samma namn, men med en annan toppdomän, eu istället för se.”

Ola Nilsson lyckades lista ut ägaren bakom domänen Faktiskt.eu och han uppger att denne ägare: “driver bl.a. alternativmedicin och konspirationssidan Newsvoice”. Nilsson uppmanar sedan i en lång text elever i Trelleborgs kommun att granska Faktiskt.eu och söka upp personerna bakom sajten.

Idag är artikeln som Ola Nilsson skrev nedtagen från kommunens server, men den finns arkiverad på webbiblioteket Archive.is.

Flera av de frågor som Ola Nilsson uppmanar elever i Trelleborg att ställa är relevanta, men han har helt fel ingångsattityd. Han utgår från att Faktiskt.eu är fejk, men bortser att ingen kan äga ordet “faktiskt” och ingen kan sitta inne på absolut sanning.

Martin Jönssons Faktiskt riskerar att bli en PK-produkt baserad på selekterade perspektiv och selekterade uppgifter som satts samman utifrån en agenda på något sluttande plan.

Av den anledningen måste det finnas utrymme för oberoende aktörer att kunna presentera sina granskningar och slutsatser, allt för att säkra både yttrandefrihet och pressfrihet. Omvärlden måste samtidigt ha faktakoll på “elitens” Faktiskt.se.

Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice

Stöd gärna NewsVoice satsningar genom en donation eftersom vi får varken Vinnova-pengar eller presstöd.

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: Faktiskt.se