Elbilstrenden – Världen kan ha 125 miljoner elbilar år 2030

publicerad 11 juni 2018
- Extern skribent
Jeep Wrangler Family - Product Photo: Jeep.com

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) som är ett amerikanskt-italienskt samarbete och en av världens största biltillverkaren ska presentera nya el- och hybridbilar för märkena Jeep, Maserati och Fiat de närmaste fyra åren.  International Energy Agency ställer prognosen att det kan finnas 125 miljoner elbilar på vägarna i världen år 2030.

Text i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma | Bild: Jeep Wrangler-familjen ska få el-plugins 2020 enligt Mike Manley VD på Jeep (källa). Foto Jeep.com

FCA:s konservative VD Sergio Marchionne som tidigare var mycket kritiskt inställd till elbilar har ändrat uppfattning i en bilvärld där efterfrågan är till fördel för elbilar och elhybridbilar. Nu ska nya elbilsmodeller över de närmaste åren komma ut på marknaden. FCA satsar 9 miljarder euro fram till år 2022 för att elektrifiera fordonsutbudet, säger Marchionne.

År 2017 var det totala antalet elbilar 3 miljoner globalt, vilket var en ökning på 50% mot året innan. Nu tror International Energy Agency att det kommer att finnas 125 miljoner elektriska bilar på världens vägar år 2030. Det är en följd av att regeringar i världen börjat att adoptera en EV-policy, skriver CNBC.

Volvo tror att 33% av alla Volvobilar kommer att vara autonoma självkörande bilar år 2025. Samma år tror Volvo att 50% av försäljningen kommer att ske via leasing-tjänsten Care by Volvo, enligt Digital Trends.

Jonas Fröberg på SvD Näringsliv skriver att den fristående tankesmedjan RethinkX i USA ställt prognosen att 95% av amerikanerna som använder bil år 2030 kommer att göra det som en tjänst som de köper från en leasing-flotta.

Läs mer på Dieseltrim Bilverkstad Bromma

Text i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Micke 13 Jun, 2018 at 04:00

    Även vanliga bilar ger ifrån sig fält som har med el att göra, men inte i lika hög grad som el-bilar.

  • Micke 13 Jun, 2018 at 04:00

    Jag gjorde mätningar av el, magnetfält och elektromagnetiska fält i en Tesla. De var väldigt höga, framför allt magnetfälten. El-bilar är en veritabel hälsobomb. Jag har skrivit om detta tidigare här på NewsVoice, men det föll på hälleberget.

    Magnetfälten i tåg och från mikrovågsugnar är även de så höga att de orsakar bland annat cancer.

  • De mätningar av magnetiska fält som gjorts visar låga värden: lägre än tågresande och lägre än en meter från micron, lägre än användande av hårtork, lägre än promenerande på stan. Så det är inget som oroar mig i alla fall.

    Det som oroar mig däremot är cancer från inandning av bensin/dieselångor, partiklar, kväveoxider. IVL rapporterade att bara i Sverige dör 5000 människor varje år i förtid på grund av detta och att dålig luft kostar samhället 42 miljarder årligen bland annat pga. förlorad produktivitet.

  • Marcus Gullberg 12 Jun, 2018 at 09:37

    Jag gjorde mätningar av el, magnetfält och elektromagnetiska fält i en Tesla. De var väldigt höga, framför allt magnetfälten. El-bilar är en veritabel hälsobomb. Jag har skrivit om detta tidigare här på NewsVoice, men det föll på hälleberget.

  • Jag hörde talas om att det är ytterst hälsovådligt för barn att vistas i elbilar och leukemi omnämndes. De som vet bättre kanske kan prata om de okända hälsoriskerna med elbilar?

  • Är det någon som känner till hur det är med magnetfält i elbilar. Nya bilar med många finesser och mycket elektronik har förstås höga magnetfält oavsett drivmedel men är det någon som känner till hur det är med elbilar kontra diesel/bensin/gas-bilar. Hur höga magnetfält och elfält utsätts man för? Och hur blir det med elekrifierade vägsträckor? Hälsoaspekten ?

  • Förutser kris filmindustrin.
    Med elbilar blir det inga jätteexplosioner när bilar körs utför stup i actionfilmer.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *