Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Nuvarande och framtida trender inom iGaming för Sverige 2018

publicerad 15 augusti 2018
- Underhållning @NewsVoice
Foto: Ryan Adams, CC BY 2.0

iGaming är en av de snabbast växande sektorerna på nätet, och dess utveckling sker på en exponentiell skala. Förbättringarna inom teknik ändrar sättet för spelarna att uppleva det som betyder mest, just spel.

Spel på nätet har öppnat möjligheten för spelare att njuta av spel, oavsett tid och plats. Live casino-spel har lyckats framföra atmosfären som på ett riktigt online casino för spelaren. Med varje år som går, dyker det upp ny teknik från ingenstans, medan äldre tekniktrender blir bättre och bättre med tiden. Detta är ett resultat av analys av modern teknologi och data från marknadskonsulterna på Apnet.com:s portal.

Även om det är svårt att exakt förutspå den framtida utvecklingen av iGaming sektorn, som bygger på forskning och analys, är det en sak som är klar, och det är att den har mycket att säga om framtiden på nätet i allmänhet. Låt oss därför titta närmre på nuvarande och framtida trender inom iGaming för Sverige 2018:

Artificiell Intelligens

Artificiell Intelligens (AI) verkar ha obegränsade möjligheter och dess tillämpningar sträcker sig till ett brett spektrum av branscher och från hälso-och sjukvård till spel. AI kan även gå in i en hård kan även när det koller till casinospel.

AI har redan visat sin talang genom att besegra några av de bästa casinospelarna som finns idag. Det har makten att ge det bästa möjliga utfallet oavsett vilket beslut en spelare kommer att ta. AI har även varit involverat i en hel del kontroverser under en lång tid och man tror att endast en del av AI:s potential har utnyttjas så här långt. Kanske kan det vara så att i framtiden, kommer online casinos att “anställa” AI för att spela mot sina spelare.

Virtuell verklighet (VR)

Virtual Reality-teknik har tagits upp av avdelningarna kring forskning och utveckling av stora tekniska jättar så som Google, Microsoft och Facebook. Var och en av dem har utvecklat VR för olika behov men det primära målet är att skapa en engagerande plattform.

I spelsektorn, särskilt inom casinospel, kan denna teknik ge känslan av att spela på ett riktigt casino. Detta skulle kunna skapa realistiska miljöer och ännu viktigare, spelare kan interagera med olika element av spelet.

Till exempel, om en spelare spelar blackjack VR, då kan spelaren själv lyfta korten, placera satsningar och interagera med andra spelare och dealern. Spelaren kan även ha möjlighet att vandra runt på ett virtuellt casino och prova på spel enligt spelarens önskemål, som på ett landbaserat casino. Eftersom det är ett virtuellt medium, har utvecklare mer kontroll över spelskapandet.

Augmented Reality

Augmented Reality kan tillåta en spelare att delta i ett casinospel med hjälp av sin mobiltelefon eller via en surfplatta. Precis som med VR, kan AR spel komma att ha mer realistiska element. Eftersom produktionen av AR är skapat genom tillägg av fler lager på befintliga verkliga element, skulle upplevelsen för användaren kännas mer äkta. Till exempel, en grupp vänner kan spela spel som poker eller blackjack kring vardagsrumsbordet inne i huset.

Kryptovaluta

Kryptovalutor har också skapat en del rubriker det senaste. De två viktigaste faktorerna bakom dess framgång är säkerhet och anonymitet. Det har också flera fördelar jämfört med det traditionella banksystemet. Det finns idag flera online casinon som redan har integrerat kryptovaluta som Bitcoin i sin lista av betalningsmetoder. Många forskare tror att kryptovalutan fortfarande är i sin linda, och den har en lång väg kvar att gå.

Ovanstående lista är bara en förutsägelse som görs baserat på de nuvarande förbättringarna, och förväntade möjligheterna med tekniken. Det finns så klart möjligheter för en ny teknik att helt ta över någon av de nämnda teknikerna.

IT-förvaltning

Ett centralt tema för många nya produkter som ska lyftas fram och diskuteras i år är “förenkling”. Mer specifikt, en förenkling som minimerar de mest krävande aspekterna av att driva en online casino, odds eller en affiliate webbplats, utan att kompromissa med effektiviteten eller intäkter. Leverantörer av helhetslösningar i synnerhet, har lagt denna princip av förenkling i hjärtat av deras produkt, och erbjuder affärsmodeller och omfattande affiliate-plattformar.

Trender och analyser kring it-förvaltning

Affiliates kan snabbt skapa webbplatser med färdig användarvänlig design, dra nytta av förhandlade och mycket konkurrenskraftiga erbjudanden med olika casinon, och övervaka alla kommissions-utbetalningar på ett och samma ställe. Nästan varje aspekt av att driva en affiliate-sida är därmed förenklad och har gjort det mycket mer tillgängligt för nykomlingar i branschen.

En affiliate-plattform förenklar drastiskt saker för online casinon, eftersom de kommer att ha och göra med en affiliate manager i motsats till tusentals olika affiliate webbplatser. Det är en win-win situation, där affiliates upprätthåller kontroll över sin produkt och behöver inte lida genom de ofta alltför komplicerade processerna med att driva en affiliate hemsida på det traditionella sättet.

E-sport

Medan turneringar och tittarsiffror samt global popularitet fortfarande ökar för e-sport, är det inget spelvarumärke som ännu har etablerat sig som den absoluta auktoriteten inom den konkurrensutsatta spelindustrin. Och med det, har denna möjlighet plötsligt visa sig mer intressant än någonsin, och företag har börjat leta efter egna sätt att producera och marknadsföra sina egna e-sportprodukter.

Det är alltså inte en galen tanke att e-sport så småningom, en vacker dag kommer ha en större skara fans än vad fotbollen har i världen idag. Därför är det ingen överraskning att se att marknaden lockar till sig en hel del uppmärksamhet från företag inom iGaming.

Vadslagning inom e-sport kommer att se annorlunda ut jämfört med traditionell sport och casinospel, inte bara på grund av den unika naturen av e-sportspelen, och hur detta kommer att skapa en mängd olika spelalternativ, men också för att e-sporten skiljer sig så drastiskt från all annan typ av sport.

Inblicken i en kundbas kommer att avgöra allt från produktutbud till varumärkesdesign till marknadsprognoser, vilket betyder att varumärken måste lära sig demografin inom e-sport och anpassa sina produkter och metoder i enlighet med detta. E-sport är, för det mesta, obekant mark; och det är kanske därför inga traditionella spelvarumärken ännu dominerat marknaden.

Hoppas den här artikeln har öppnat upp ögon för vilken potential som finns vad gäller teknik och nya trender, båda globalt och för den svenska marknaden. Det är utan tvekan en intressant tid att leva i och vad som väntar runt hörnet återstår att se!


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq