Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

40%

40.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 23/4 kl 09:30.

Avast antivirus tar i smyg dina användardata och säljer dem

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 29 januari 2020
- NewsVoice redaktion
Internet surfning dator. Foto: JaneB13. Licens: Unsplash.com
Avast Antivirus. Foto: JaneB13. Licens: Unsplash.com
Internet surfning dator. Foto: JaneB13. Licens: Unsplash.com

TEKNIK. Dina surfningsdata packas om och säljs av ett dotterbolag till Avast antivirus som heter Jumpshot. Företaget tjänar pengar på dina användardata och konsumentuppgifter om dig, varnar Motherboard- och PCMag som gjort undersökningen.

Avast Antivirus med domänen Avast.com är en familj av internetsäkerhetsapplikationer utvecklade för Microsoft Windows, macOS, Android och iOS. Avast produkter inkluderar gratis och egenutvecklade versioner som tillhandahåller tjänster som: datasäkerhet, webbläsarsäkerhet, antivirusprogram, brandvägg, antifiskning, antispionprogram och antispam.

Avast antivirus avidentifierar, men…

Avast antivirus skördar användarnas webbläsarhistorik, klick mm och hävdar att dessa data “avidentifierats”, men undersökningen visar att uppgifterna, som säljs till tredje part, kan kopplas tillbaka till användares verkliga identitet och avslöja varje klick och sökning de har gjort, avslöjar PCMag i artikeln: “The Cost of Avast’s Free Antivirus: Companies Can Spy on Your Clicks”.

Dotterbolaget Jumpshot erbjuder tillgång till användartrafik från 100 miljoner enheter, inklusive datorer och telefoner. I gengäld kan kunder till Jumpshot lära sig vad konsumenter köper och var, oavsett om det är från en Google- eller Amazon-sökning, en annons från en nyhetsartikel eller ett inlägg på Instagram.

I fallet med Avast handlar kontroversen om att Avast i smyg samlar data utan ett medgivande från användaren. Det ledde till att USA:s senator Ron Wyden beslutade att utreda företaget.

“Amerikaner förväntar sig cybersecurity- och sekretessprogramvara för att skydda deras data, inte att deras data säljs till marknadsförare”, twittrade han.

I ett uttalande sa Wyden att han uppmuntrat Avast att sluta genomföra denna datainsamling, men han tillägger att Avast ännu inte gått med på det.

“However I’m concerned that Avast has not yet committed to deleting user data that was collected and shared without the opt-in consent of its users, or to end the sale of sensitive internet browsing data”.

Text: NewsVoice

Källor och relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq