Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

40%

40.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 23/4 kl 09:30.

Varför E-sport blivit mainstream i Sverige

publicerad 22 januari 2020
- Underhållning @NewsVoice
Esport har blivit mainstream i Sverige. Foto: Florian Olivo. Licens: Unsplash.com

Idag ägnar miljontals människor sig åt att flitigt spela videospel. Under de senaste åren har e-sport även fått ett rejält lyft som marknadsplats. Sponsorer och annonsörer fattat tycke för marknaden och använder det som fönster för att visa upp sina varumärken. 

De senare åren har folk börjat ta videospel på ett helt annat allvar. Gaming har till och med blivit e-sport, som rymmer prestigefyllda spelturneringar med enorma prispengar. Spelbolagen har även de börjat kasta betydligt mer ljus på e-sporten. På de stora nätcasinona går det till och med att betta på odds på e-sport och placera dina insatser live medan du följer omgångarna.

Flera svenska stjärnspelare

E-sport har blivit mainstream i stora delar av världen och nu även i Sverige. Detta beror givetvis på flera anledningar. Inte minst är vi väldigt benägna att hoppa på nya tåg inom teknikens värld, och ibland visar vi även vägen med att slå upp ny mark, som vi gjorde med den banbrytande musiktjänsten Spotify. Vad gäller skapandet av spelen ligger vi också bakom storheter som Battlefield och Minecraft.

Sverige har också en tradition av att vara duktig på e-sport. Emil Christensen, med spelaliaset “HeatoN”, var en världens första riktiga stjärnor inom sporten, och utöver honom har vi Ludwig “Zai” Wåhlberg, Freddy “Krimz” Johansson och Martin “Rekkles” Larsson med flera. Begåvningar som dessa har givetvis gjort det roligare för svenskar att följa e-sportens största event.

Streamingplattformen Twitch

I stort sätt är varenda gamer inne på sajten Twitch som erbjuder streaming av internationella spelevent, stora som små. Där kan du även gå in på olika användare och kolla på när de sänder sina spel. Många av dem har lyckats bygga stora kanaler som de kan tjäna pengar på och ha som heltidsjobb.

De stora e-sporteventet är professionellt arrangerade, med studio, reklamavbrott, sponsorer och kommentatorer. Detta förstärker förstås känslan av att åskådare följer en respekterad och framförallt viktig sport.

Visst är det så att många drömmer om att kunna leva på sitt spelande, och dessa “spel-influencers” som de följer visar att drömmen inte är ouppnåelig. Kombinerar du konsten att spela bra och samtidigt vara underhållande har du goda möjligheter att locka till dig en följarskara.

E-sport har en enorm internationell publik

Vi nämnde förut att miljontals personer satsar på e-sport, men desto fler åskådare är det som följer sporten. Den förra stora finalen i spelet League of Legends hade fler tittare än Champions League-finalen, som är ett av fotbollsvärldens största event. Publikens intresse har onekligen smittat av sig på oss svenskar. I Sverige förväntar man sig att e-sport är vår näst största sport inom 10 år, detta enligt en undersökning av mobilföretaget Telenor.

I samma undersökning framkommer det att 83 procent av de som svenskar som spelar, upplever att det finns en negativ syn på e-sport, detta på grund av att man sitter hemma vid en datorskärm. Men på sikt räknar de trots allt med att majoriteten istället kommer att se positivt på det. 

 


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq