Professor uppmanar: Sluta demonisera dieselmotorn

publicerad 4 mars 2020
- Extern skribent
Professor Sam Akehurst. Pressfoto: Researchportal.bath.ac.uk
Professor Sam Akehurst. Pressfoto: Researchportal.bath.ac.uk
Professor Sam Akehurst. Pressfoto: Researchportal.bath.ac.uk

BILTEKNIK. En brittisk teknikprofessor ryter till i försvar för dieselmotorn. Förbränningsmotorns död är överdriven, menar han och tillägger att dieselmotorn kan räddas av hybridteknik.

Hela 30% av alla bilar som registrerades i Sverige under januari var laddbara. Antalet hybridbilar och elbilar växer starkt, men även nackdelarna med eldrivet och hybridteknik har nått ljuset. Det handlar mycket om dyra reparationer och diverse tekniska problem. Ofta är dessa nya bilar belastade med autonom teknik med barnsjukdomar som innebär att riskerna ökar för förare, passagerare och omgivning.

Att tre av tio nya bilar är laddbara innebär samtidigt att sju av tio bilar fortfarande inte är laddbara, utan istället förlitar sig på en bensin- eller dieselmotor, konstaterar en motorjournalist på Vi Bilägare.

Professorn som röt till heter Sam Akehurst och är expert på avancerad så kallad drivlineteknik på avdelningen för maskinteknik vid University of Bath i England.

“Ryktet om förbränningsmotorns död är överdriven. De flesta tror att det fortfarande kommer finnas 85 procent förbränningsbilar 2030, exklusive tunga fordon”, uppger Akehurst i en intervju för Car Magazine.

Sam Akehurst går så långt att han tror att bensinmotorerna kommer finnas kvar kanske ända fram till år 2050.

“…om du tittar på de senaste motorerna är deras utsläppsnivåer väldigt låga. Demoniseringen av dieseln hjälper inte när vi ska nå koldioxidmålen”.

Vi Bilägare påpekar att utvecklingsmöjligheterna för dieselmotorn nåt vägs ände, men Akehurst är optimistisk.

“Diesel har i princip nått sin “peak” när det gäller effektivitet men genom att hybridisera dieselmotorer kan de jobba på högre effektivitetsnivå.”

Källa: Dieseltrim Bilverkstad Bromma

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Skulle en tillnyktring ske och fakta om CO2 och klimatet få råda kommer bensin och dieseilmotorer att finnas kvar och dominera marknaden år 2100.
    Det som möjligen kommit till som komplement är LNG, Liquified Natural Gas.

  • En förbränningsmotordriven, normalstor personbil, har sisådär ett inköpspris, som är 200 000:- lägre än den batteri/elmotor drivna versionen. I stället för 159 900, kostade el-versionen 359 900:-, såg jag nyligen i en annons. Det kallar jag ett saftigt påslag, för att erhålla en räckviddsförsämring på minst 50 procent och förmodligen en längre restid, som i sin tur mycket väl kan betyda en hotellövernattning, plus andra extrakostnader. Tänk en färd mellan Malmö till Uppsala: 700 km ungefär. För en fulltankad bensin-, eller dieselpersonbil betyder det en heldagsresa på kanske 8-10 timmar. Elbilen får det besvärligt, eftersom en lång laddningstid krävs. Kanske två stycken! Räkna då med hotell!
    Lägg därtill, att våra skattesugna politiker, redan nu går omkring och kalkylerar vilken kilometer-beskattning som måste åläggas ägarna av en (redan dyr) elbil, för att inte gå miste om det som bilbränsle-skatten idag inbringar statskassan. Och det är mycket!
    Man skulle ju kunna hävda att elbilsköparen i och med köpet, redan har bidragit starkt till att minska CO2-utsläppen. DET var väl det egentliga syftet med att hysteriskt och snabbt, bana väg för el/batteri-bilen genom att nästan omgående förbjuda dieselmotordrivna bilar. Att det ligger en konspiration bakom detta märkliga förslag ifrån el/batteribil-tillverkarnas sida, i skön förening med miljö-muppar, torde inte vara så svårt att genomskåda.
    Bensinbilens kvarvarande dagar är ju dessutom rätt lätt att ta’ fram. Agenda 2030 sätter uppenbarligen gränsen för dess användning. Sedan skall all privat egendom förbjudas, i sann socialistisk anda.
    Men det blir de då levande människornas ensak och fram till dess, skall ju klotets invånarantal minska med sex miljarder!

  • Håller helt med om att dieselmotorn är fullt gångbar bra mycket längre än vad våra fullkomligt otekniska politiker svamlar om. En elbil har så höga utsläpp och så stor energianvändning i tillverkningen, att den vida överskrider utsläppen från en modern dieselbil. De båda möts i utsläppsligan någonstans runt 20 000 mil, men då är det dags med batteribyte och då hamnar elbilen återigen på jumboplats. Min Hyundai i40 Blue 2012 med en 136 Hkr dieselmotor kör jag på snittet 0,46 l/mil, den har nu gått 19 000 mil och släpper ut 113 gr CO2/km. Jag tankar den vid ca 120 mil, bästa och billigaste bil jag haft och det är många. Hur kan denna bil vara en stor bov, medan det fortfarande är tillåtet att sälja nya personbilar med upp till 400 Hkr bensinmotorer, där kan man snacka om miljöbovar.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *