Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Här är branscherna som blomstrar i coronakrisen

publicerad 7 april 2020
- Underhållning @NewsVoice
Branscher som blomstrar Foto: Javon Swabi Licens: Pexels.com
Branscher som blomstrar

Även i kristider är det vissa av branscherna som blomstrar och står stadigt – och som till och med går bättre än vanligt. Världsekonomin befinner sig i ett prekärt läge. Coronavirusets framfart har näst intill stängt ned hela länder och det har märkts inte minst på det ekonomiska planet. Världens börser har skakat, regeringar går ut med krispaket och företag rapporterar om varsel och konkurser.

Vinnarna finns på internet – branscherna som blomstrar

Med mängder av folk som tvingats i karantän och som jobbar hemifrån, så har en hel del aktörer online sett positiva trender i sina verksamheter. Oavsett om vi sätter oss och sträcktittar på en serie eller går in på snabbare för att spela, så innefattar många av aktiviteterna vi gör i hemmet en uppkoppling till nätet. Därför är det inte så oväntat att många av de ekonomiska vinnarna i coronakrisens tid går att återfinna just online.

Streamingtjänster som erbjuder serier, filmer och dylikt har fått ett rejält uppsving senaste tiden. Sidor som Youtube och Netflix har till och med fått begränsa kvaliteten på sitt utbud till viss del, för att kunna klara belastningen på sina sidor. Tack vare att biografer varit tvungna att stänga är det också många av tjänsterna som får tillgång till titlar mycket tidigare än planerat. Det ska dock nämnas att många av streamingjättarna tvingats till att lägga sina produktioner på is. Långsiktigt finns det alltså en stor risk att krisen slår även mot dem.

På sociala medier kan vi också finna några av krisens ekonomiska vinnare då de olika medierna sett en ökning i användande den senaste tiden. WhatsApp har bland annat rapporterat en ökad användning på 40% och Facebook på 37%.

Medan världens börser har störtdykt så har företag som Zoom och Slack fått se sitt aktievärde skjuta i höjden. Zoom har ökat kraftigt i popularitet då det är en tjänst som många utbildare använder sig utav för att kunna streama sina föreläsningar och Slack används som kommunikationsmedel för många företag runt om i världen.

Andra branscher som klarar sig bra i krisen

Även i dagligvaruhandeln kan vi hitta många exempel på de som klarar sig bra trots framfarten av COVID-19. I dessa bunkrandets tider är det nog få som undgått att notera den enorma efterfrågan på sådant som toalettpapper, handsprit, tvål och andra hygienartiklar. Andra varor som det blivit extra populärt att köpa är konserver och pasta.

Den sociala isoleringen har lett till rejält tuffa tider för en del restauranger. Något som de dock kan glädjas av i allt mörker är att det skett en ökning i branschen för matutkörning – något som kan vara många restaurangers räddning när deras lokaler ekar tomma.

Coronakrisen är så klart en tragedi ur alla synvinklar, men även i tuffa tider kan det vara värt att titta efter de ljusglimtar som finns. Den svåra situationen som vi befinner oss i leder till nya oväntade lösningar som i vissa fall kan hjälpa till att hålla vår ekonomi på fötter.

Extern skribent

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq