Coronapandemin gav ökat stöd för lokala företag och större privat givmildhet

0
322
Foto: Nastya Gepp. Licens: Pixabay.com

EKONOMI. En Ipsos-undersökning på uppdrag av PayPal visar hur pandemin covid-19 har ändrat svenskars köpbeteenden. Pandemin har fått oss svenskar att bli mer omtänksamma, hjälpsamma och generösa mot våra medmänniskor och företag.

Coronapandemin har haft stor påverkan på hur många svenskar lever sina vardagliga liv och löser dagliga uppgifter. En europeisk undersökning som genomförts av Ipsos, på uppdrag av PayPal, avslöjar betydliga förändringar i svenskarnas köpvanor under pandemin – speciellt när det kommer till sammanhållning och stöd för lokala företag. Pandemin har fått oss svenskar att bli mer omtänksamma, hjälpsamma och generösa mot våra medmänniskor och företag.

Stöd för små och lokala företag

Medan lojaliteten till stora varumärken är fortsatt stark, visar svenskarna i högre grad sitt stöd till små och medelstora företag och stöttar gärna lokala företag. 61 procent anger att de väljer lokala butiker i större utsträckning än tidigare. De nya köpvanorna verkar för vissa bli långvariga; en av tio säger att de kommer att köpa mer av lokala små och medelstora företag efter att livet återgår till det normala.

Gemenskap och sammanhållning viktigt för svenskarna

  • 75% säger att gemenskap och att hjälpas åt är viktigt
  • 66% säger att stöd till lokala företag är nyckeln till att komma ur krisen
  • 63% känner ansvar att stödja lokala företag

Av de som gjorde donationer före corona gjorde åtta av tio personer det online. 20 procent säger att de ökat sina online-donationer under coronakrisen och att det är troligt att den högre nivån kommer att bestå. Generellt tenderar människor att välja en lokal välgörenhetsorganisation att donera till istället för en stor, internationell sådan. En av tio uppger att de börjat arbeta med välgörenhet eller har donerat pengar själva på grund av covid-19.

Yngre människor upp till 34 år är mer aktiva i att hjälpa andra människor och i att donera pengar. De känner också ansvar att hjälpa andra familjemedlemmar, till exempel äldre, med att använda teknik för att underlätta deras liv. Äldre svenskar verkar dock inte behöva lika mycket hjälp som i andra europeiska länder. 35 procent av de över 65 år köper läkemedelsprodukter online, 23 procent köper livsmedel, 22 procent köper kläder, skor och accessoarer, 18 procent köper böcker och tidskrifter och man värderar e-handel högt för hemleverans och för att slippa köer.

Kontaktfria betalningsmetoder ökar

Det är inte överraskande att råden om att hålla avstånd har lett till en ökad medvetenhet om hur smittspridning kan ske vid betalningar.

  • 50% vill undvika att vidröra kortläsaren (till exempel för att ange pin-kod) när de handlar
  • 67% är öppna för att testa nya kontaktfria betalningslösningar i butiker

De yngre deltagarna i undersökningen uppger att onlinevärlden blivit viktigare för dem under coronapandemin och att det skulle det vara svårare för dem att utföra både arbete och personliga uppgifter utan den.

Om undersökningen

Ipsos har, på uppdrag av PayPal, intervjuat 2.000 personer i respektive land mellan 18 och 65+ år i 13 länder (totalt 26.000 personer); Belgien, Frankrike, Tyskland, Grekland, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Sverige och Storbritannien). Undersökningen gjordes online mellan den 8 och den 26 maj 2020.

Text: pressmeddelande från Spotlight PR

  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här