Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Google-insider: Vi styr väljarna med algoritmer och annonser

publicerad 23 oktober 2020
Bild: Project Veritas

En högt uppsatt analytiker på Google berättar för Project Veritas att företaget aktivt försöker påverka utgången i det amerikanska valet genom riktade politiska annonser som bygger på användarnas egna politiska åsikter och interaktioner. Primärt handlar det om att övertyga väljare att fortsätta stödja Joe Biden.

Ashwin Agrawal, som ansvarat för analyser av Google Cloud, berättar att samtliga sociala medier och större onlineplattformar känner till användarnas politiska interaktioner och åsikter och att man medvetet använder sig av riktade annonser för att påverka människors politiska uppfattning och i förlängningen också utgången i det kommande presidentvalet.

Det handlar till stor del om att få Joe Bidens anhängare att fortsätta rösta på honom och Demokraterna genom att mata dem med annonser från Biden eftersom teorin är att ju mer anhängarna ser av en politiker desto mer kommer det också stödja och sympatisera med denna.

“Om du är en demokrat och du ser mer och mer demokratiska annonser så får du inte någon chans att ändra dina åsikter”, konstaterar han.

Han medger också att algoritmerna och annonserna de skickar ut mycket väl kan påverka valutgången och att det till stor del handlar om propaganda som användarna blir matade med utan att ha bett om det.

“Om jag är på Youtube i två timmar varje dag och så får jag kanske upp 50 demokratiska annonser på den tiden.”

Till skillnad från förr när klassisk tv var större så finns idag möjligheten för Joe Bidens stab att skapa hundratals olika annonser som skickas ut till olika specifika målgrupper i tid och otid, ofta baserade på användarens aktivitetsmönster och historik på den sociala medieplattformen.

“Vissa människor skulle nog känna sig obekväma om de fick reda på det eftersom det inte är som vanlig tv-reklam. Det finns en personlig aspekt av det hela. Bara idén att Biden skapar 500 olika annonser för varje tillfälle – men vi ser bara den som just vi bryr oss om.”

Även sökresultat nämns som ett sätt att påverka valutgången och Agrawal är mycket missnöjd över hur Google kontrollerar sina användare utan att de själva är medvetna om hur de påverkas.

“Jag tror att det jag tycker är värst är att människorna inte förstår vad det är som händer dem… Sanningen är att plattformen influerar dig på ett sätt som du inte har godkänt.”

Agrawal berättar vidare att om han skulle säga att han stödjer Donald Trump så hade han förmodligen fått sparken och beskriver Google som en extremt Trump-fientlig arbetsplats. Även om hans sympatier för Trump inte skulle anges som officiell förklaring för avskedande så är han övertygad om att de skulle göra allt för att omöjliggöra hans fortsatta närvaro på arbetsplatsen.

“Det skulle bli väldigt väldigt svårt för mig att stanna här eftersom ja du vet, pressen, den sociala pressen”, konstaterar han och förklarar vidare att man anser att den som stödjer Trump också är en dålig människa.

Text: Markus Andersson, Nya Dagbladet


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq