Tvivlarna: Vad händer om polisen tvivlar och byter sida till folket?

Jan Norberg, selfie 2021-08-25 Jan Norberg är pensionerad konsult med en bakgrund inom svensk industri. Han är sedan några år bosatt i Portugal. Jan är en engagerad samhällsdebattör. Se lista på alla Norbergs artiklar.
publicerad 24 mars 2021
- Jan Norberg
Tusenmannamarschenden 6 mars 2021. Polisen bland folk. Foto: Torbjörn Sassersson, NewsVoice.se

OPINION. En kommentar från Kerstin Unger-Salén under min senaste artikel satte igång tankeverksamheten hos mig och gav mig ytterligare en pusselbit i det svårlagda pusslet som det innebär att förstå sin samtid och vad som just nu pågår med vår gemensamma samhällsutveckling.

Att Socialstyrelsen på 1970-talet rekommenderade 6-8 brödskivor om dagen är nog i sig ett av de mer svårslagna rekorden då det gäller marknadskampanjer med totalt genomslag och med synnerligen lång livskraft. Minns jag rätt så var det en PR-byrå som arbetade för Brödinstitutet som kom på denna slogan. Folk fick dock intrycket att det var just Socialstyrelsen som stod bakom denna marknadskampanj. Att det var brödindustrins lobbyorganisation Brödinstitutet* som låg bakom framgick med andra ord inte.

Tilltron till myndigheter, då som nu, var total och denna typ av lurendrejeri är vad vi alla måste lära oss att se igenom. Det är just den här sortens manipulativa försök till påverkan som är så bedräglig, och använder dessutom korrupta politiker sina totalt lojala myndigheter för att på deras uppdrag ljuga och bedra folket så slipper dessa politiker själva schavottera gentemot sina medborgare när dessa inser att de blivit lurade.

Frågan man därför måste ställa sig blir vad som är värst, korrupta myndighetsföreträdare eller manipulerande politiker?


Vårt första steg blir att förhålla oss tvivlande till allt som kommer från myndigheter och alltid se kopplingen till de politiker i vars intresse det ligger att använda vanligt folks blinda tilltro och respekt till dessa båda kategorier av bedragare.


Känner polisen glädje av att banka ner hederligt folk?

Glöm inte att det var det tyska folkets blinda tro på självutnämnda auktoriteter som gjorde att Hitler kunde gripa makten och med sin form av socialism leda vanliga tyskar till vad som 1945 slutade med Stunde Null. Så vad vi nu i dagarna börjar se konturerna av är en folkrörelse där tvivlet är den gemensamma nämnaren. Ett synnerligen sunt tvivel.

Det kan utifrån etablerade synsätt förefalla lite märkligt att så pass olika kategorier människor med inbördes väldigt olika uppfattningar i många frågor ändå känner samma tvivel inför vad som nu pågår i den starkt överdrivna pandemins spår.

Fortsätter denna folkrörelsen växa och höras så kommer den framtida samhällsutvecklingen definitivt att påverkas. Frågan är bara i vilken form och riktning?

Att den redan nu skrämmer skiten ur våra politiker kan vi se på med vilken kraft de mobiliserar den polismakt vars lojalitet de ännu har, men vad händer den dagen när Polisen byter sida och ansluter sig till denna nya och alltmer snabbväxande folkrörelse?

För jag kan inte tänka mig att dagens alla poliser är så i grunden hjärntvättade att de på politikernas order känner glädje av att med gasmasker, dragna pistoler och kraftigt övervåld ingripa mot enskilda vars enda brott är åsikts och tankebrott. Vill vi verkligen ha denna ordning under den sjuka Pandemilagens effekter?

Text: Jan Norberg

*”Institutet finansierade kampanjen Socialstyrelsen vill att vi äter 6-8 skivor bröd om dagen vid mitten av 1970-talet. Den utformades på ett sätt som fick det att framstå som om Socialstyrelsen var avsändare av budskapet och sågs därför bland allmänheten som en statlig folkhälsokampanj och kritiserades för överförmynderi, trots att det var en reklamkampanj från branschen.” – Wikipedia om Brödinstitutets kampanj

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • @ Åsa 25 mars 2021 kl 20:15

    Bra fråga Åsa, personligen är jag benägen och tro att om vi skall få en bestående samhällsförändring så börjar den inifrån hos var och en av oss.

    Om vi var och en av oss efter moget övervägande har bestämt oss för att i tex vaccinfrågan tillämpa den sunda och möjligen konservativa försiktighetsprincipen, så avstår man från sprutan med vaccin.

    Om tillräckligt många människor vågar lita på sin egen förmåga att värdera framkommen fakta och inta en sund skepsis så borde en normalt tänkande individ (åtminstone vuxna) kunna tvivla på den massiva hysteri och skrämselpropaganda som våra korrupta politiker, forskare och myndighetspersoner ständigt matar oss med.

    Jag litar främst på mig själv och mina egna bedömningar, vad andra säger och tycker tar jag givetvis in och värderar.

    Men i slutänden är det ändå upp till mig själv att fatta beslut om vad jag tar för beslut.

    Det gäller oxå i Pandemifrågan och den därtill hörande frågan om vaccin.

    Dvs om det är tillräckligt många som vägrar vaccinera sig så tvingas regering och myndigheter inse att de inte kommer nån vart med alla sina metoder för att ta ifrån oss det ultimata beslutet, att själv bestämma över sin egen kropp och sitt sitt eget liv.

    Om vi utöver det tillsammans vill manifestera vår egen övertygelse och det är tillräckligt många som vågar framföra detta så kanske vi snabbare kan åstadkomma en samhällsförändring till det bättre.

  • @ Åsa 25 mars 2021 kl 20:15

    Bra fråga Åsa, personligen är jag benägen och tro att om vi skall få en bestående samhällsförändring så börjar den inifrån hos var och en av oss.

    Om vi var och en av oss efter moget övervägande har bestämt oss för att i tex vaccinfrågan tillämpa den sunda och möjligen konservativa försiktighetsprincipen, så avstår man från sprutan med vaccin.

    Om tillräckligt många människor vågar lita på sin egen förmåga att värdera framkommen fakta och inta en sund skepsis så borde en normalt tänkande individ (åtminstone vuxna) kunna tvivla på den massiva hysteri och skrämselpropaganda som våra korrupta politiker, forskare och myndighetspersoner ständigt matar oss med.

    Jag litar främst på mig själv och mina egna bedömningar, vad andra säger och tycker tar jag givetvis in och värderar.

    Men i slutänden är det ändå upp till mig själv att fatta beslut om vad jag tar för beslut.

    Det gäller oxå i Pandemifrågan och den därtill hörande frågan om vaccin.

    Dvs om det är tillräckligt många som vägrar vaccinera sig så tvingas regering och myndigheter inse att de inte kommer nån vart med alla sina metoder för att ta ifrån oss det ultimata beslutet, att själv bestämma över sin egen kropp och sitt sitt eget liv.

    Om vi utöver det tillsammans vill manifestera vår egen övertygelse och det är tillräckligt många som vågar framföra detta så kanske vi snabbare kan åstadkomma en samhällsförändring till det bättre.

  • Jag bara visste att min hänvisning till Björn Afzelius låt “Tvivlaren” skulle sätta fart på höger/vänster-tjafset. Tack Jan och Hasse för att ni gillade låten som väldigt väl beskriver oss “maktvivlande” människor. I stället för ge mig handgripligt in i debatten, skulle jag vilja hänvisa till presentationstexten under Carl Norberg senaste onsdagsmys,

    Att Söndra och Härska – Carl Norberg 2021-03-24

    Om man sedan tar våra svenska riksdagspartier ser man att vi har 8 partier som närmast springer ner varandra i riksdagskorridorerna för att införa George Orwells dystopi 1984.Enligt var jag hört (har ingen källa) så var frågan om kontanternas utfasning en fråga som absolut INTE fick diskuteras i senaste valrörelsen. Det var för övrigt p g a FRA-lagens införande, genom regeringsduglige Fredrik Reinfeldts vuxenmobbning av knapptryckarkompaniet som jag gick med i Piratpartiet i slutet av 2008. Jag håller inte med dem i allt. Men det är i alla fall det enda partiet som har bekämpande av storebrorssamhället som huvudpunkt. Allt medans “samhällsdebatten” håller sig till de uppriggade teaterscenerna ..

  • Jag bara visste att min hänvisning till Björn Afzelius låt “Tvivlaren” skulle sätta fart på höger/vänster-tjafset. Tack Jan och Hasse för att ni gillade låten som väldigt väl beskriver oss “maktvivlande” människor. I stället för ge mig handgripligt in i debatten, skulle jag vilja hänvisa till presentationstexten under Carl Norberg senaste onsdagsmys,

    Att Söndra och Härska – Carl Norberg 2021-03-24

    Om man sedan tar våra svenska riksdagspartier ser man att vi har 8 partier som närmast springer ner varandra i riksdagskorridorerna för att införa George Orwells dystopi 1984.Enligt var jag hört (har ingen källa) så var frågan om kontanternas utfasning en fråga som absolut INTE fick diskuteras i senaste valrörelsen. Det var för övrigt p g a FRA-lagens införande, genom regeringsduglige Fredrik Reinfeldts vuxenmobbning av knapptryckarkompaniet som jag gick med i Piratpartiet i slutet av 2008. Jag håller inte med dem i allt. Men det är i alla fall det enda partiet som har bekämpande av storebrorssamhället som huvudpunkt. Allt medans “samhällsdebatten” håller sig till de uppriggade teaterscenerna ..

  • Hans, jag kan minnas fel (och i så fall ber jag oförbehållsamt om ursäkt) men i tidigare kommentarer har du, om jag minns rätt, gjort referenser till DDR som om jag minns rätt är ett land där du vistats en del.

    Ingen skall bli föremål för guilt by association men OM du bott i DDR frivilligt så tyder det på att du ändå accepterat att frivilligt bo i en av de värsta kommuniststaterna i historien.

    Det är det som utgör grund för mitt antagande att du än i dag hyser sympatier med socialismen.

    Kan det vara så att du på äldre dar, för att kompensera, blivit troende??

    Det är i så fall ett ganska vanligt fenomen ibland de nyandliga och religiösa.

    Men i botten har de aldrig givit upp sin socialistiska grundsyn.

    I Ingemars fall försöker han dölja och undanhålla att han fortfarande hyser sympatier för socialismen.

    Jag är ingen socialistjägare som du antyder men jag luktar mig till socialister på mils avstånd.

    • Ja, Jan, jag har frivilligt varit varit i Östtyskland, både under DDR-tiden och senare.

      Jag tillbringade en tid i en arrest på en ökänd polisstation i Östberlin under DDR-tiden.
      – Gör det mig till en socialist?

      Ett antal år senare, 1995, sex år efter det att DDR fallit, bosatte jag mig i Leipzig, den näst största staden i Östtyskland efter Berlin, i det som varit DDR, för att jag fick ett bra jobb där. Jag levde och arbetade i det som tidigare varit DDR i fem år.
      – Gör det mig till en socialist?

      Jag besökte under min tid i Leipzig museet som under DDR-tiden varit STASI:s högkvarter.
      – Gör det mig till en socialist?

      Jag har under lång tid av mitt liv trott på det som så underbart beskrivs i Bibeln, från det jag var barn, men jag tappade min tro i samband med mina studier – som jag senare har insett bara var ytlig indoktrinering.
      -Nu har jag kommit tillbaka till insikt.

      Du, Jan, vevar på med dina rallarsvingar mot det som din näsa uppfattar som socialism.
      – Kanske har ett av alla dina vilda slag mot det som du sniffat i dig som socialism även träffat din egen näsa, så då kanske du ska prova på att använda dina andra sinnen också?

        • Hans, du har givetvis rätt att vi inte skall strida inbördes.

          Jag lägger ned från min sida.

          Men om jag får be dig om en tjänst så skulle jag ödmjukt vilja be dig att framföra dina egna åsikter med dina egna ord.

          Skippa lite av alla dina länkar och allt ditt tugg om jesuiter och den den katolska kyrkan, osv.

          Du har alldeles säkert mycket att berätta men det är så mycket mer personligt om du själv formulerar vad har att säga.

  • Frågan är hur man effektivt manifesterar sitt motstånd mot det som politiker, myndigheter och media försöker pådyvla oss. Det känns naturligtvis särskilt angeläget inom sfären “pandemin”. Visst, vägra vaccin, men de styrande behöver påtagliga kraftbevis på att allt flera medborgare inte köper deras valser och försök till att inskränka vår frihet. Förmodligen behöver vi förenas mer organiserat och med ett gemensamt och tydligt manifest.

    Demonstrationer på våra gator och torg kräver volym för att få genomslag, men det kan fungera. Det syns, det hörs och det är inte minst viktigt för alla som tvivlar på den agenda som tvingas på oss. Det är angeläget att reagera och hur får man svensken att gå från att knyts näven i fickan till att våga ge sig ut på barrikaderna?

    • Hej Åsa!

      En del är nog att få polisen att inse sin roll i sammanhanget som förvaltningsmyndighet.

      ur Förvaltningslag (2017:900)

      “Grunderna för god förvaltning Legalitet, objektivitet och proportionalitet
      5 § En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen.

      I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk.

      Myndigheten får ingripa i ett enskilt intresse endast om åtgärden kan antas leda till det avsedda resultatet. Åtgärden får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå för den som åtgärden riktas mot.”

      https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forvaltningslag-2017900_sfs-2017-900

      Jag menar att polisen saknar objektivitet/proportionalitet efter straffvärden i brottsbalken.
      Vi har synliga problem med korruption i samröre med WHO bilderbergergruppen och israel /zionism mm hos riksdagspartierna som undergräver vår lagstadgade demokrati och frihet.

      Polisen har här ett ansvar att prioritera annorlunda än att försöka hindra yttrandefriheten.
      Hela 19 kap i brottsbalken är viktigt ang hur landet styrs. “Om brott mot Sveriges säkerhet”

      “1 § Den som, med uppsåt att riket eller del därav ska, med våldsamma eller annars lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket på så sätt ska lösryckas, företar en handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, döms för högförräderi till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid eller, om faran var ringa, till fängelse i lägst fyra och högst tio år.

      Om någon, med uppsåt att åtgärd eller beslut av statschefen, regeringen, riksdagen eller högsta domarmakten ska med utländskt bistånd framtvingas eller hindras, företar en handling som innebär fara för detta, döms också för högförräderi. Lag (2009:396).

      2 § Den som med våldsamma medel eller utländskt bistånd framkallar fara för att riket skall invecklas i krig eller andra fientligheter, dömes, om det ej är högförräderi, för krigsanstiftan till fängelse, lägst två och högst åtta år.

      3 § Om den, som fått i uppdrag att för riket förhandla med främmande makt eller annars bevaka rikets angelägenheter hos någon som företräder främmande makts intresse, missbrukar behörighet att företräda riket eller annars sin förtroendeställning och därigenom orsakar riket avsevärt men, döms för trolöshet vid förhandling med främmande makt till fängelse på viss tid, lägst två och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396).”

      https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700

    • Tror det var i Schweiz.
      Demonstrationer där genomfördes genom att alla gick ut för promenad och fyllde trottoarer o torg där man bytte gata.
      Tror det är viktigt att göra lite annorlunda och decentrialicerat. Alla småorter kan göra samma sak.

      Kanske flyers med innehåll för nedladding o egen utskrift eller tillverkade centralt.
      Alla anslagstavlor COOP o ICA
      Gemensamt o klokt budskap för hela landet en igenkänningsfaktor.
      Kanske ett identifierande klädesplagg. Gula västarna är beprövat.
      Alla kan stänga av TV-n kl xx ta på västen o ta en promenad var helst man är.
      Ta med hunden make maka eller kan bli en trevlig vana med dubbla syften.
      Viktigaste uniformella….

  • Där sa du någonting väldigt viktigt Jan! “ALL organiserad makt infiltreras”

    Jag ser tex Dan Eliasson som en mullvad mot demokratin som agerat likadant åt M och S.
    exempel https://www.expressen.se/nyheter/eliasson-jo-anmals-for-raderade-mejlen/

    Det är därför klokt att framhålla det samlande och skäliga kravet på “sanning ocH frihet”

    Dessa högst legala krav i en demokrati är helt avväpnande för alla seriösa svenska poliser.

    Efter att Bilderbergaren Carl Bildt nu i naken prakt poserar med toppjobb som vaccinnasare på WHO föreslår jag denna gamla men så aktuella låt.

    Eva Dahlgren – Jag klär av mig naken
    https://www.youtube.com/watch?v=2i7xnQQECTA

    Eller vad sägs om denna goding på samma tema.

    Tidigare moderat riksdagsledamot tar plats i Expos styrelse Olof Lavesson blir ny ledamot i Expos styrelse.

    https://www.altinget.se/nyttomnamn/tidigare-moderat-tar-plats-i-expos-styrelse

  • Det här börjar ju bli riktigt roligt!

    Jag förundrar mig över att du, Jan, i din position som slugger mot allt som du upplever som socialism tydligen råkat få in en rejäl uppercut på den egna hakan.

    – Hur i hela friden kan du motivera att jag skulle vara socialist?

    Och när det gäller mina “religiösa kopplingar”, alltså min tro på Bibeln, så är det för det är sant.

    Jag har för avsikt att snart skriva en artikel om DIN vurm, Jan, ateismen, som är en av många konstrukter i det som benämns “Learning against learning” i den potemkinkuliss, som nu håller på att falla.

  • @ Hans Dahl 25 mars 2021 kl 17:54 At
    Käre medkämpe för sanning och omtanke, Jan!

    Ingemar Ljungqvist är en god vän till mig och jag kan försäkra dig om att han är ytterst välvillig!

    Han som så många har i det förgångna fångats upp i det politiska systemets klibbiga nät, men vem har inte det?

    Jan N: Det är just det som är problemets kärna, en gång socialist, alltid socialist. Att du och Ingemar är övertygade socialister skymmer er sikt att kunna se riktigt klart. Ingemar har ju t o m medgivit att han inte är beredd att överge sina socialistiska övertygelser. Med dig Hans är det likadant med skillnaden att du gör religiösa kopplingar. Gemensamt för er båda är att ni inte verkar vilja stå för er socialistiska övertygelse. Jag frågar mig stillsamt varför??

    Kan man inte stå för sin politiska övertygelse bär man med sig nån slags komplex för var man egentligen står på den traditionella skalan. Släpp sargen grabbar och kom ut i ljuset, gnugga ögonen rena från det socialistiska gruset och se verkligheten klart. Fri från alla socialistiska dogmer från det förflutna. Ni är båda förlåtna bara ni vågar sluta ljuga för er själva.

    ALL organiserad makt infiltreras.

    Därför måste vi agera som individer – genom att UPPHÖRA MED ATT STÖDJA DET SOM ÄR ONT, även om det gör ont!

    Det är var och en av oss som är räknas.

  • Till er som försöker försköna vänstern så har jag bara en sak att säga.

    Vänster har alltid varit totalitära.

    Vänstern skulle aldrig bjuda in högern som högern uppenbarligen gjorde för vänstern. Att vara höger på skalan betyder inte att man saknar medkänsla eller avsaknad av att vilja hjälpa andra. Utan snarare att varje individ ska kunna stå på egna ben utan att en förtryckande stat ska bestämma över dig och din familj.

    Det går inte att skylla på ens chef eller organisation för de beslut och agerande du själv gör. Alla har ett ansvar för sina egna handlingar. Det är absurt att vuxna människor har slutat att ta eget ansvar för att lägga över ansvaret på en korkad stat.

    • Magnus, kan bara instämma till 100%.

      Vi har alla ett personligt ansvar och det är bara fegt att skylla på andra.

      Om vi alla fick utrymme att ta eget ansvar så är jag övertygad om att vi oxå skulle se annan samhällsutveckling.

      Mindre kollektivism och mer individuellt ansvar.

  • Jag har svårt att tro att polisen som efter omorganisationen blivit värdegrundsmarinerade skulle ställe sig på demonstranternas sida med tanke på att merparten av de som är emot makten också är emot den totalitära PK-ismens värdegrund.

    Allt kommer att fortsätta till tillräckligt många förstår och lämnar denna totalitära värdegrund. Något som kommer ta tid.

  • @ Samuel Af Ugglas 25 mars 2021 kl 13:12

    Sam, Sam the Man listen to me, man.

    Jag har aldrig påstått nåt om vem/vilka som är värst beväpnade.

    Jag misstänker att du menar svårigheten för vem som helst att skaffa vapen.

    Men se det är ju en helt annan historia, eller hur??

    • Litar Du på att polisen skulle skydda befolkningen i något sammanhang mot övergrepp av något slag?
      Knappast.

  • Hans, jag kan minnas fel (och i så fall ber jag oförbehållsamt om ursäkt) men i tidigare kommentarer har du, om jag minns rätt, gjort referenser till DDR som om jag minns rätt är ett land där du vistats en del.

    Ingen skall bli föremål för guilt by association men OM du bott i DDR frivilligt så tyder det på att du ändå accepterat att frivilligt bo i en av de värsta kommuniststaterna i historien.

    Det är det som utgör grund för mitt antagande att du än i dag hyser sympatier med socialismen.

    Kan det vara så att du på äldre dar, för att kompensera, blivit troende??

    Det är i så fall ett ganska vanligt fenomen ibland de nyandliga och religiösa.

    Men i botten har de aldrig givit upp sin socialistiska grundsyn.

    I Ingemars fall försöker han dölja och undanhålla att han fortfarande hyser sympatier för socialismen.

    Jag är ingen socialistjägare som du antyder men jag luktar mig till socialister på mils avstånd.

    • Ja, Jan, jag har frivilligt varit varit i Östtyskland, både under DDR-tiden och senare.

      Jag tillbringade en tid i en arrest på en ökänd polisstation i Östberlin under DDR-tiden.
      – Gör det mig till en socialist?

      Ett antal år senare, 1995, sex år efter det att DDR fallit, bosatte jag mig i Leipzig, den näst största staden i Östtyskland efter Berlin, i det som varit DDR, för att jag fick ett bra jobb där. Jag levde och arbetade i det som tidigare varit DDR i fem år.
      – Gör det mig till en socialist?

      Jag besökte under min tid i Leipzig museet som under DDR-tiden varit STASI:s högkvarter.
      – Gör det mig till en socialist?

      Jag har under lång tid av mitt liv trott på det som så underbart beskrivs i Bibeln, från det jag var barn, men jag tappade min tro i samband med mina studier – som jag senare har insett bara var ytlig indoktrinering.
      -Nu har jag kommit tillbaka till insikt.

      Du, Jan, vevar på med dina rallarsvingar mot det som din näsa uppfattar som socialism.
      – Kanske har ett av alla dina vilda slag mot det som du sniffat i dig som socialism även träffat din egen näsa, så då kanske du ska prova på att använda dina andra sinnen också?

        • Hans, du har givetvis rätt att vi inte skall strida inbördes.

          Jag lägger ned från min sida.

          Men om jag får be dig om en tjänst så skulle jag ödmjukt vilja be dig att framföra dina egna åsikter med dina egna ord.

          Skippa lite av alla dina länkar och allt ditt tugg om jesuiter och den den katolska kyrkan, osv.

          Du har alldeles säkert mycket att berätta men det är så mycket mer personligt om du själv formulerar vad har att säga.

  • Frågan är hur man effektivt manifesterar sitt motstånd mot det som politiker, myndigheter och media försöker pådyvla oss. Det känns naturligtvis särskilt angeläget inom sfären “pandemin”. Visst, vägra vaccin, men de styrande behöver påtagliga kraftbevis på att allt flera medborgare inte köper deras valser och försök till att inskränka vår frihet. Förmodligen behöver vi förenas mer organiserat och med ett gemensamt och tydligt manifest.

    Demonstrationer på våra gator och torg kräver volym för att få genomslag, men det kan fungera. Det syns, det hörs och det är inte minst viktigt för alla som tvivlar på den agenda som tvingas på oss. Det är angeläget att reagera och hur får man svensken att gå från att knyts näven i fickan till att våga ge sig ut på barrikaderna?

    • Hej Åsa!

      En del är nog att få polisen att inse sin roll i sammanhanget som förvaltningsmyndighet.

      ur Förvaltningslag (2017:900)

      “Grunderna för god förvaltning Legalitet, objektivitet och proportionalitet
      5 § En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen.

      I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk.

      Myndigheten får ingripa i ett enskilt intresse endast om åtgärden kan antas leda till det avsedda resultatet. Åtgärden får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå för den som åtgärden riktas mot.”

      https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forvaltningslag-2017900_sfs-2017-900

      Jag menar att polisen saknar objektivitet/proportionalitet efter straffvärden i brottsbalken.
      Vi har synliga problem med korruption i samröre med WHO bilderbergergruppen och israel /zionism mm hos riksdagspartierna som undergräver vår lagstadgade demokrati och frihet.

      Polisen har här ett ansvar att prioritera annorlunda än att försöka hindra yttrandefriheten.
      Hela 19 kap i brottsbalken är viktigt ang hur landet styrs. “Om brott mot Sveriges säkerhet”

      “1 § Den som, med uppsåt att riket eller del därav ska, med våldsamma eller annars lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket på så sätt ska lösryckas, företar en handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, döms för högförräderi till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid eller, om faran var ringa, till fängelse i lägst fyra och högst tio år.

      Om någon, med uppsåt att åtgärd eller beslut av statschefen, regeringen, riksdagen eller högsta domarmakten ska med utländskt bistånd framtvingas eller hindras, företar en handling som innebär fara för detta, döms också för högförräderi. Lag (2009:396).

      2 § Den som med våldsamma medel eller utländskt bistånd framkallar fara för att riket skall invecklas i krig eller andra fientligheter, dömes, om det ej är högförräderi, för krigsanstiftan till fängelse, lägst två och högst åtta år.

      3 § Om den, som fått i uppdrag att för riket förhandla med främmande makt eller annars bevaka rikets angelägenheter hos någon som företräder främmande makts intresse, missbrukar behörighet att företräda riket eller annars sin förtroendeställning och därigenom orsakar riket avsevärt men, döms för trolöshet vid förhandling med främmande makt till fängelse på viss tid, lägst två och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396).”

      https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700

    • Tror det var i Schweiz.
      Demonstrationer där genomfördes genom att alla gick ut för promenad och fyllde trottoarer o torg där man bytte gata.
      Tror det är viktigt att göra lite annorlunda och decentrialicerat. Alla småorter kan göra samma sak.

      Kanske flyers med innehåll för nedladding o egen utskrift eller tillverkade centralt.
      Alla anslagstavlor COOP o ICA
      Gemensamt o klokt budskap för hela landet en igenkänningsfaktor.
      Kanske ett identifierande klädesplagg. Gula västarna är beprövat.
      Alla kan stänga av TV-n kl xx ta på västen o ta en promenad var helst man är.
      Ta med hunden make maka eller kan bli en trevlig vana med dubbla syften.
      Viktigaste uniformella….

  • Där sa du någonting väldigt viktigt Jan! “ALL organiserad makt infiltreras”

    Jag ser tex Dan Eliasson som en mullvad mot demokratin som agerat likadant åt M och S.
    exempel https://www.expressen.se/nyheter/eliasson-jo-anmals-for-raderade-mejlen/

    Det är därför klokt att framhålla det samlande och skäliga kravet på “sanning ocH frihet”

    Dessa högst legala krav i en demokrati är helt avväpnande för alla seriösa svenska poliser.

    Efter att Bilderbergaren Carl Bildt nu i naken prakt poserar med toppjobb som vaccinnasare på WHO föreslår jag denna gamla men så aktuella låt.

    Eva Dahlgren – Jag klär av mig naken
    https://www.youtube.com/watch?v=2i7xnQQECTA

    Eller vad sägs om denna goding på samma tema.

    Tidigare moderat riksdagsledamot tar plats i Expos styrelse Olof Lavesson blir ny ledamot i Expos styrelse.

    https://www.altinget.se/nyttomnamn/tidigare-moderat-tar-plats-i-expos-styrelse

  • Det här börjar ju bli riktigt roligt!

    Jag förundrar mig över att du, Jan, i din position som slugger mot allt som du upplever som socialism tydligen råkat få in en rejäl uppercut på den egna hakan.

    – Hur i hela friden kan du motivera att jag skulle vara socialist?

    Och när det gäller mina “religiösa kopplingar”, alltså min tro på Bibeln, så är det för det är sant.

    Jag har för avsikt att snart skriva en artikel om DIN vurm, Jan, ateismen, som är en av många konstrukter i det som benämns “Learning against learning” i den potemkinkuliss, som nu håller på att falla.

  • @ Hans Dahl 25 mars 2021 kl 17:54 At
    Käre medkämpe för sanning och omtanke, Jan!

    Ingemar Ljungqvist är en god vän till mig och jag kan försäkra dig om att han är ytterst välvillig!

    Han som så många har i det förgångna fångats upp i det politiska systemets klibbiga nät, men vem har inte det?

    Jan N: Det är just det som är problemets kärna, en gång socialist, alltid socialist. Att du och Ingemar är övertygade socialister skymmer er sikt att kunna se riktigt klart. Ingemar har ju t o m medgivit att han inte är beredd att överge sina socialistiska övertygelser. Med dig Hans är det likadant med skillnaden att du gör religiösa kopplingar. Gemensamt för er båda är att ni inte verkar vilja stå för er socialistiska övertygelse. Jag frågar mig stillsamt varför??

    Kan man inte stå för sin politiska övertygelse bär man med sig nån slags komplex för var man egentligen står på den traditionella skalan. Släpp sargen grabbar och kom ut i ljuset, gnugga ögonen rena från det socialistiska gruset och se verkligheten klart. Fri från alla socialistiska dogmer från det förflutna. Ni är båda förlåtna bara ni vågar sluta ljuga för er själva.

    ALL organiserad makt infiltreras.

    Därför måste vi agera som individer – genom att UPPHÖRA MED ATT STÖDJA DET SOM ÄR ONT, även om det gör ont!

    Det är var och en av oss som är räknas.

  • Till er som försöker försköna vänstern så har jag bara en sak att säga.

    Vänster har alltid varit totalitära.

    Vänstern skulle aldrig bjuda in högern som högern uppenbarligen gjorde för vänstern. Att vara höger på skalan betyder inte att man saknar medkänsla eller avsaknad av att vilja hjälpa andra. Utan snarare att varje individ ska kunna stå på egna ben utan att en förtryckande stat ska bestämma över dig och din familj.

    Det går inte att skylla på ens chef eller organisation för de beslut och agerande du själv gör. Alla har ett ansvar för sina egna handlingar. Det är absurt att vuxna människor har slutat att ta eget ansvar för att lägga över ansvaret på en korkad stat.

    • Magnus, kan bara instämma till 100%.

      Vi har alla ett personligt ansvar och det är bara fegt att skylla på andra.

      Om vi alla fick utrymme att ta eget ansvar så är jag övertygad om att vi oxå skulle se annan samhällsutveckling.

      Mindre kollektivism och mer individuellt ansvar.

  • Jag har svårt att tro att polisen som efter omorganisationen blivit värdegrundsmarinerade skulle ställe sig på demonstranternas sida med tanke på att merparten av de som är emot makten också är emot den totalitära PK-ismens värdegrund.

    Allt kommer att fortsätta till tillräckligt många förstår och lämnar denna totalitära värdegrund. Något som kommer ta tid.

  • @ Samuel Af Ugglas 25 mars 2021 kl 13:12

    Sam, Sam the Man listen to me, man.

    Jag har aldrig påstått nåt om vem/vilka som är värst beväpnade.

    Jag misstänker att du menar svårigheten för vem som helst att skaffa vapen.

    Men se det är ju en helt annan historia, eller hur??

    • Litar Du på att polisen skulle skydda befolkningen i något sammanhang mot övergrepp av något slag?
      Knappast.

  • Tvungen att göra Dig lite besviken Jan.
    Polisen är beväpnad till tänderna, svenska folket i princip avväpnat.
    Polisen kan skydda sitt eget LIV och EGENDOM. Det är mer än vad vi andra tillåts.
    Det enda som kan få politiker att agera annorlunda är att hyllorna i ”mattemplen” gapar tomma och långvariga strömavbrott.
    Bägge delarna är inte långt borta, det ser Mpartisten Bolund till.
    27 röster av 349 är numer i den så kallade ”riksdagen” en fullgod majoritet för att sänka landet Sverige för evig tid. Tycker svenska folket det är bra?
    Oj, jag glömde! Svenska folket blev aldrig tillfrågat om sin egen undergång.

  • @ Josef Persson 25 mars 2021 kl 11:17

    Betr Mats Löfving så är jag av uppfattningen att han är en veritabel proselyt.

    Han säger vad som förväntas av honom och vad som befrämjar hans karriärutveckling.

    Hade han haft bara det minsta “guts” så hade han internt tagit striden för att polisen vägrar utföra konsekvenserna av den kriminella pandemilagen.

    Så till Ingemar L, L Mattikainen och andra vilka greppar efter halmstrån då Löfving mycket försiktigt antyder att han inte sympatiserar med situationen så är det bara de så typiska distraktionerna denne proselyt torgför.

    Hade han menat allvar så hade satt sin karriär på spel och tagit striden internt hos polisen.

    Då hade han vunnit min respekt!!

    Det är inte vad en sån som Löfving säger som spelar roll, det är vad han gör i aktiv handling som är avgörande.

    Löfving är en feg och pk-styrd proselyt, inget annat intill dess han i handling bevisar motsatsen.

  • @ Ingemar Ljungqvist 25 mars 2021 kl 08:28

    Ingemar, du tillhör en av de svårare att debattera med då du har en väl utvecklad förmåga att glida undan de frågor du inte vill svara på.

    I den tråd som du påminner om från i höstas så använde du en boxningsmetafor med höger och vänster, det var ju fyndigt av dig.

    Då får jag väl svara med samma sorts metafor, du glider ju skickligt runt i ringen för att undvika de tunga högerslagen från såna som mig.

    Hur var det nu Cassius Clay uttryckte sig, “I dance like a butterfly, I sting like a bee”.

    Du kan nog inte dansa runt och ändå komma undan de debatter om sakfrågor där du vet att du är chanslös, du blir förr eller senare uppträngd mot repen och väl där spelar det nog ingen roll om slagen som sänker dig kommer från vänster eller högersläggan.

    Ta en titt på den video so jag lägger länk till så förstår du att en vältränad och rutinerad boxare ofta vinner på klassisk knock out eller teknisk knock out.

    Seconderna lämnar ringen!!

    https://www.youtube.com/watch?v=emhQwIlLiD4

  • @ Harriet Larsson 25 mars 2021 kl 07:04

    Harriet, som tex Magnus Lindgren så väl beskriver det här ovan så kan vi nog lägga skulden på den pk-agenda som socialistiska politiker velat implementera även inom polisen.

    Sossarnas främste Hit Man Dan Eliasson fick uppdraget att politisera polisväsendet och införa en strikt pk-agenda.

    Vi ser därför förhållandevis många yngre pk-tjejer i hästsvans som gärna vill visa upp sin pk-ism, alltid är det nån pk-chef inom polisen som uppmärksammar hennes agerande och det främjar ju hennes karriärutvecklingen mer än nåt annat.

    Lite OT kan jag berätta om en upplevelse när jag vid en gästföreläsning vid Växjö Universitet för ganska många år sedan hade några timmar över.

    Inte långt i från föreläsningslokalen fanns Polishögskolans lokaler så jag tog en promenad dit och blev insläppt.

    Där kunde jag på plats själv se hur dessa tjejer skulle tränas i konsten att uppträda politiskt korrekt vid olika sorters ingripanden.

    När jag gick ut därifrån tänkte jag stillsamt hur detta skulle gestalta sig i verkligheten när dessa späda 22-25 åriga hästsvanstjejer skulle ingripa mot ett större gäng vapenförsedda och klankriminella i någon storstädernas förorter.

    När pk-ismen går före sunt förnuft och vanligt bondförstånd så blir det tyvärr så här och det har vi den socialistiska regeringen att tacka för.

  • @ Ingvar Kullberg 25 mars 2021 kl 02:09

    Jag håller med om vad som sägs i texten till denna vackra melodi.

    Det paradoxala är ju att Afzelius var en extrem vänsteragitator så det finns ju skäl att reflektera ur vilket perspektiv han skrev denna text.

    Jag ger mig nu ut på lite djupt vatten, men den då aktiva vänstern var ju på den tiden många gånger tvivlare på det sätt som texten så vackert uttrycker det.

    Vad är det då som fått dagens vänster att ställa sig på samma sida sida som de stora globala intressena typ George Soros, Bill Gates, Big Pharma, Big Tech, Big Finance, mfl??

    Vad är det då som fått dagens vänster att springa den politiska maktens ärenden??

    Vad är det då som fått dagens vänster att försvara den politiskt korrekta agendan ??

    Vad är det då som fått dagens vänster att glatt banka oliktänkande och tvivlare i huvudet, bara för att de har en annan åsikt än de själva??

    Svara på det den som kan!!!

    • OK, då hoppar jag in från min semester som kommentator!

      Det råder total begreppsförvirring när det gäller begreppet “vänster”. Allt av värde är kapat av maktens utövare, så även detta begrepp.

      “Vänster” är ett multi-semantiskt uttryck, vilket Noam Chomsky utförligt redogjort för. Det associeras av ärliga, omtänksamma människor med ett samhälle, där ingen förtrycks och där människor hjälper varandra och tar särskild hand om barn, sjuka, gamla och handikappade.

      Å andra sidan associeras “vänster” med den socialpolitiska konstruktionen socialismen, som är en ideologi som formats av våra despotiska härskare i syfte att förleda gemene man. Det är en ideologi som korresponderar mot fabianismens pricip att vara en varg i fårakläder, det vill säga FASCISM I FÖRKLÄDNAD.

      Björn Afzelius var en av de klokaste människor som funnits på denna planet och han var “vänster” enligt den första definitionen.

      Med redaktörens tillåtelse 🙂 skulle jag vilja hänvisa till ännu en sång, denna dag, av denna så kloka människa, Björn Afzelius:
      “Landet bortom bergen” (finns på Youtube). Lyssna på texten och musiken och ta in budskapet, ni alla!

      • Hans, du har liksom jag en del uppehåll här på NV. Du är emellertid alltid välkommen med dina kommentarer till de artiklar jag skriver.

        Hans, du behöver fokusera en aning, frågans svar är inte alltid en hänvisning till vad någon annan tycker som du refererar till.

        Vad tycker du??

        Uttryck själv med dina ord hur du avser att besvara frågan jag ställer.

        Noam Chomskys svar är inte ditt svar Hans.

        Chomsky är för övrigt en syndikalist som haft alldeles för stort inflytande på den amerikanska högskolevärlden.

        Han har stor skuld till varför socialismen lyckats få ett så starkt fäste i USA. Han hoppas jag att du kan förpassa till soporna.

        Vad tycker du själv utan en massa länkar och hänvisningar??

        • Tack, Jan!

          Men svaret är mitt eget – helt oberoende av Chomsky – som jag i många avseenden är kritisk till. Men han har i sin bok ” Understanding Power” gett en väldigt åskådlig och klar bild av hur MÅNGTYDIGT och OTYDLIGT begreppet “vänster” är.

          • Hans, det verkar vara hur svårt som helst för gamla socialister att göra upp med sin gamla unkna inre övertygelse om socialism.

            Titta bara på Ingemar L, det är likadant med honom, en i övrigt bra kille men han vägrar i sten att göra bokslut med sin vurm för socialism.

            Kill your darlings grabbar och kom ut ur garderoben, det är skönt att kunna känna ljuset strömma in i ett friskt medvetande där socialismen är nedspolad i avloppet där den hör hemma.

            Det är aldrig för sent att göra upp med sitt socialistiska förflutna.

            Kom ut i kväll…. som Mauro Scocco sjöng… för att använda din vurm för musikaliska associationer.

            • Käre medkämpe för sanning och omtanke, Jan!

              Ingemar Ljungqvist är en god vän till mig och jag kan försäkra dig om att han är ytterst välvillig!

              Han som så många har i det förgångna fångats upp i det politiska systemets klibbiga nät, men vem har inte det?

              ALL organiserad makt infiltreras.

              Därför måste vi agera som individer – genom att UPPHÖRA MED ATT STÖDJA DET SOM ÄR ONT, även om det gör ont!

              Det är var och en av oss som är räknas.

  • Jan Norberg: “Att Socialstyrelsen på 1970-talet rekommenderade 6-8 brödskivor om dagen är nog i sig ett av de mer svårslagna rekorden då det gäller marknadskampanjer med totalt genomslag och med synnerligen lång livskraft. Minns jag rätt så var det en PR-byrå som arbetade för Brödinstitutet som kom på denna slogan. Folk fick dock intrycket att det var just Socialstyrelsen som stod bakom denna marknadskampanj. Att det var brödindustrins lobbyorganisation Brödinstitutet* som låg bakom framgick med andra ord inte.”
    Det var Brödinstituters ordförande som ringde upp Socialstyrelsens GD
    Bror Rexed med anledning av en forskningsrapport och frågade honom
    om man då inte kunde säga att 6-8 skivor om dagen var bra. Rexed tänkte
    väl sig inte för utan sade att kan man nog säga.
    Stora skyltar sattes därefter upp över hela landet med texten Socialstyrelsen
    säger 6-8 skivor om dagen…….. och längst ned med liten stil stod texten med budskapets skapare Brödinstitutet.

  • Respekterar Ingemars synpunkter, så kollade Löfving lite. Kanske är han inte så pjåkig ändå?
    Vi får väl hoppas på det bästa. Om inte annat lär väl 1 Maj bli intressant att följa, fler människor börjar ju ställa sig upp än som lägger sig ner.

    Och trots ibland heta diskussioner och meningsskiljaktigheter så kan jag faktisk tänka mig att Sverige nått den nivå där det inte behövs fler våldsamma revolutioner för att människor skall förstå att våld bara spelar folkets fiender i händerna.

    Så kan väl EXPO står där och skrika om de vill! De enda på planeten jorden som inte är högerextrema, fascister, och nazister…..

  • Ja det var väl inte första och sista gången myndigheter tog in PR byråer!

    2003 tror jag, tog Strålsäkerhetsmyndigheten (då SSI) in PR byrån KREAB för ca en halv miljon av skattebetalarnas pengar för att “vaccinera mot myter” rörande mobilstrålning.

    De verkar ju ha gjort ett bra jobb för Wallenberg, för nu är vi ju uppe i 5G-krafter i utvecklingen….

    Finns många goa poliser kvar, får de lite god uppmuntran så kanske det går vägen?
    Ju fredligare ju bättre. Under demonstrationen 6 mars skadades ju sex poliser, men det kommer ju fram att en trilla själv när han ryckte och slet i någon. Och en kvinnlig polis i gasmask råkade gasa sina kollegor.

    När poliser som själva var på plats sedan ser hur det framställs i media så tar det nog emot lite för den med samvete. Själv respekterar jag polisen, men är lite allergisk mot översitteri, och när jag ser Mats Löfving börjar det otvivelaktligen att klia lite.

  • Tvungen att göra Dig lite besviken Jan.
    Polisen är beväpnad till tänderna, svenska folket i princip avväpnat.
    Polisen kan skydda sitt eget LIV och EGENDOM. Det är mer än vad vi andra tillåts.
    Det enda som kan få politiker att agera annorlunda är att hyllorna i “mattemplen” gapar tomma och långvariga strömavbrott.
    Bägge delarna är inte långt borta, det ser Mpartisten Bolund till.
    27 röster av 349 är numer i den så kallade “riksdagen” en fullgod majoritet för att sänka landet Sverige för evig tid. Tycker svenska folket det är bra?
    Oj, jag glömde! Svenska folket blev aldrig tillfrågat om sin egen undergång.

  • @ Josef Persson 25 mars 2021 kl 11:17

    Betr Mats Löfving så är jag av uppfattningen att han är en veritabel proselyt.

    Han säger vad som förväntas av honom och vad som befrämjar hans karriärutveckling.

    Hade han haft bara det minsta “guts” så hade han internt tagit striden för att polisen vägrar utföra konsekvenserna av den kriminella pandemilagen.

    Så till Ingemar L, L Mattikainen och andra vilka greppar efter halmstrån då Löfving mycket försiktigt antyder att han inte sympatiserar med situationen så är det bara de så typiska distraktionerna denne proselyt torgför.

    Hade han menat allvar så hade satt sin karriär på spel och tagit striden internt hos polisen.

    Då hade han vunnit min respekt!!

    Det är inte vad en sån som Löfving säger som spelar roll, det är vad han gör i aktiv handling som är avgörande.

    Löfving är en feg och pk-styrd proselyt, inget annat intill dess han i handling bevisar motsatsen.

  • @ Ingemar Ljungqvist 25 mars 2021 kl 08:28

    Ingemar, du tillhör en av de svårare att debattera med då du har en väl utvecklad förmåga att glida undan de frågor du inte vill svara på.

    I den tråd som du påminner om från i höstas så använde du en boxningsmetafor med höger och vänster, det var ju fyndigt av dig.

    Då får jag väl svara med samma sorts metafor, du glider ju skickligt runt i ringen för att undvika de tunga högerslagen från såna som mig.

    Hur var det nu Cassius Clay uttryckte sig, “I dance like a butterfly, I sting like a bee”.

    Du kan nog inte dansa runt och ändå komma undan de debatter om sakfrågor där du vet att du är chanslös, du blir förr eller senare uppträngd mot repen och väl där spelar det nog ingen roll om slagen som sänker dig kommer från vänster eller högersläggan.

    Ta en titt på den video so jag lägger länk till så förstår du att en vältränad och rutinerad boxare ofta vinner på klassisk knock out eller teknisk knock out.

    Seconderna lämnar ringen!!

    https://www.youtube.com/watch?v=emhQwIlLiD4

  • @ Harriet Larsson 25 mars 2021 kl 07:04

    Harriet, som tex Magnus Lindgren så väl beskriver det här ovan så kan vi nog lägga skulden på den pk-agenda som socialistiska politiker velat implementera även inom polisen.

    Sossarnas främste Hit Man Dan Eliasson fick uppdraget att politisera polisväsendet och införa en strikt pk-agenda.

    Vi ser därför förhållandevis många yngre pk-tjejer i hästsvans som gärna vill visa upp sin pk-ism, alltid är det nån pk-chef inom polisen som uppmärksammar hennes agerande och det främjar ju hennes karriärutvecklingen mer än nåt annat.

    Lite OT kan jag berätta om en upplevelse när jag vid en gästföreläsning vid Växjö Universitet för ganska många år sedan hade några timmar över.

    Inte långt i från föreläsningslokalen fanns Polishögskolans lokaler så jag tog en promenad dit och blev insläppt.

    Där kunde jag på plats själv se hur dessa tjejer skulle tränas i konsten att uppträda politiskt korrekt vid olika sorters ingripanden.

    När jag gick ut därifrån tänkte jag stillsamt hur detta skulle gestalta sig i verkligheten när dessa späda 22-25 åriga hästsvanstjejer skulle ingripa mot ett större gäng vapenförsedda och klankriminella i någon storstädernas förorter.

    När pk-ismen går före sunt förnuft och vanligt bondförstånd så blir det tyvärr så här och det har vi den socialistiska regeringen att tacka för.

  • Mycket bra artikel Jan Norberg. Kommer du ihåg denna: https://newsvoice.se/2020/09/de-svenska-maffiaklanerna-wallenberg-och-bonnier-maste-exponeras/ Där ger jag Mats Löfving beröm för han slutade med det Orwellska “gängkriminalitet” och talade om det mer korrekta begreppet. I lördags fick jag faktiskt en pratstund med Löfving på Norrmalmstorg. Och då fick han personligen beröm för sina uttalanden av mig. Han står helt på Folkets sida när det gäller Grundlagens rättigheter. Vi ser faktiskt polisen som den bästa allierade (enstaka undantag finns) i kampen för Demokrati och Frihet och Sanning .
    Likadant säger Samuel Andreasson som fick följa med en sväng i polisens piketbuss: – Det fanns mycket kärlek i den bussen”

  • @ Ingvar Kullberg 25 mars 2021 kl 02:09

    Jag håller med om vad som sägs i texten till denna vackra melodi.

    Det paradoxala är ju att Afzelius var en extrem vänsteragitator så det finns ju skäl att reflektera ur vilket perspektiv han skrev denna text.

    Jag ger mig nu ut på lite djupt vatten, men den då aktiva vänstern var ju på den tiden många gånger tvivlare på det sätt som texten så vackert uttrycker det.

    Vad är det då som fått dagens vänster att ställa sig på samma sida sida som de stora globala intressena typ George Soros, Bill Gates, Big Pharma, Big Tech, Big Finance, mfl??

    Vad är det då som fått dagens vänster att springa den politiska maktens ärenden??

    Vad är det då som fått dagens vänster att försvara den politiskt korrekta agendan ??

    Vad är det då som fått dagens vänster att glatt banka oliktänkande och tvivlare i huvudet, bara för att de har en annan åsikt än de själva??

    Svara på det den som kan!!!

    • OK, då hoppar jag in från min semester som kommentator!

      Det råder total begreppsförvirring när det gäller begreppet “vänster”. Allt av värde är kapat av maktens utövare, så även detta begrepp.

      “Vänster” är ett multi-semantiskt uttryck, vilket Noam Chomsky utförligt redogjort för. Det associeras av ärliga, omtänksamma människor med ett samhälle, där ingen förtrycks och där människor hjälper varandra och tar särskild hand om barn, sjuka, gamla och handikappade.

      Å andra sidan associeras “vänster” med den socialpolitiska konstruktionen socialismen, som är en ideologi som formats av våra despotiska härskare i syfte att förleda gemene man. Det är en ideologi som korresponderar mot fabianismens pricip att vara en varg i fårakläder, det vill säga FASCISM I FÖRKLÄDNAD.

      Björn Afzelius var en av de klokaste människor som funnits på denna planet och han var “vänster” enligt den första definitionen.

      Med redaktörens tillåtelse 🙂 skulle jag vilja hänvisa till ännu en sång, denna dag, av denna så kloka människa, Björn Afzelius:
      “Landet bortom bergen” (finns på Youtube). Lyssna på texten och musiken och ta in budskapet, ni alla!

      • Hans, du har liksom jag en del uppehåll här på NV. Du är emellertid alltid välkommen med dina kommentarer till de artiklar jag skriver.

        Hans, du behöver fokusera en aning, frågans svar är inte alltid en hänvisning till vad någon annan tycker som du refererar till.

        Vad tycker du??

        Uttryck själv med dina ord hur du avser att besvara frågan jag ställer.

        Noam Chomskys svar är inte ditt svar Hans.

        Chomsky är för övrigt en syndikalist som haft alldeles för stort inflytande på den amerikanska högskolevärlden.

        Han har stor skuld till varför socialismen lyckats få ett så starkt fäste i USA. Han hoppas jag att du kan förpassa till soporna.

        Vad tycker du själv utan en massa länkar och hänvisningar??

        • Tack, Jan!

          Men svaret är mitt eget – helt oberoende av Chomsky – som jag i många avseenden är kritisk till. Men han har i sin bok ” Understanding Power” gett en väldigt åskådlig och klar bild av hur MÅNGTYDIGT och OTYDLIGT begreppet “vänster” är.

          • Hans, det verkar vara hur svårt som helst för gamla socialister att göra upp med sin gamla unkna inre övertygelse om socialism.

            Titta bara på Ingemar L, det är likadant med honom, en i övrigt bra kille men han vägrar i sten att göra bokslut med sin vurm för socialism.

            Kill your darlings grabbar och kom ut ur garderoben, det är skönt att kunna känna ljuset strömma in i ett friskt medvetande där socialismen är nedspolad i avloppet där den hör hemma.

            Det är aldrig för sent att göra upp med sitt socialistiska förflutna.

            Kom ut i kväll…. som Mauro Scocco sjöng… för att använda din vurm för musikaliska associationer.

            • Käre medkämpe för sanning och omtanke, Jan!

              Ingemar Ljungqvist är en god vän till mig och jag kan försäkra dig om att han är ytterst välvillig!

              Han som så många har i det förgångna fångats upp i det politiska systemets klibbiga nät, men vem har inte det?

              ALL organiserad makt infiltreras.

              Därför måste vi agera som individer – genom att UPPHÖRA MED ATT STÖDJA DET SOM ÄR ONT, även om det gör ont!

              Det är var och en av oss som är räknas.

  • Jan Norberg: “Att Socialstyrelsen på 1970-talet rekommenderade 6-8 brödskivor om dagen är nog i sig ett av de mer svårslagna rekorden då det gäller marknadskampanjer med totalt genomslag och med synnerligen lång livskraft. Minns jag rätt så var det en PR-byrå som arbetade för Brödinstitutet som kom på denna slogan. Folk fick dock intrycket att det var just Socialstyrelsen som stod bakom denna marknadskampanj. Att det var brödindustrins lobbyorganisation Brödinstitutet* som låg bakom framgick med andra ord inte.”
    Det var Brödinstituters ordförande som ringde upp Socialstyrelsens GD
    Bror Rexed med anledning av en forskningsrapport och frågade honom
    om man då inte kunde säga att 6-8 skivor om dagen var bra. Rexed tänkte
    väl sig inte för utan sade att kan man nog säga.
    Stora skyltar sattes därefter upp över hela landet med texten Socialstyrelsen
    säger 6-8 skivor om dagen…….. och längst ned med liten stil stod texten med budskapets skapare Brödinstitutet.

  • Respekterar Ingemars synpunkter, så kollade Löfving lite. Kanske är han inte så pjåkig ändå?
    Vi får väl hoppas på det bästa. Om inte annat lär väl 1 Maj bli intressant att följa, fler människor börjar ju ställa sig upp än som lägger sig ner.

    Och trots ibland heta diskussioner och meningsskiljaktigheter så kan jag faktisk tänka mig att Sverige nått den nivå där det inte behövs fler våldsamma revolutioner för att människor skall förstå att våld bara spelar folkets fiender i händerna.

    Så kan väl EXPO står där och skrika om de vill! De enda på planeten jorden som inte är högerextrema, fascister, och nazister…..

  • Jag tror att många poliser i det dolda håller med folket som protesterar för bevarandet av sina medborgerliga rättigheter, men då måste inkvotering av kvinnor upphöra, tyvärr är många av dem uppfostrade i godhetsrasism, där känsla går före förnuft. Enbart meriter skall gälla.

  • Ja det var väl inte första och sista gången myndigheter tog in PR byråer!

    2003 tror jag, tog Strålsäkerhetsmyndigheten (då SSI) in PR byrån KREAB för ca en halv miljon av skattebetalarnas pengar för att “vaccinera mot myter” rörande mobilstrålning.

    De verkar ju ha gjort ett bra jobb för Wallenberg, för nu är vi ju uppe i 5G-krafter i utvecklingen….

    Finns många goa poliser kvar, får de lite god uppmuntran så kanske det går vägen?
    Ju fredligare ju bättre. Under demonstrationen 6 mars skadades ju sex poliser, men det kommer ju fram att en trilla själv när han ryckte och slet i någon. Och en kvinnlig polis i gasmask råkade gasa sina kollegor.

    När poliser som själva var på plats sedan ser hur det framställs i media så tar det nog emot lite för den med samvete. Själv respekterar jag polisen, men är lite allergisk mot översitteri, och när jag ser Mats Löfving börjar det otvivelaktligen att klia lite.

  • Mycket bra artikel Jan Norberg. Kommer du ihåg denna: https://newsvoice.se/2020/09/de-svenska-maffiaklanerna-wallenberg-och-bonnier-maste-exponeras/ Där ger jag Mats Löfving beröm för han slutade med det Orwellska “gängkriminalitet” och talade om det mer korrekta begreppet. I lördags fick jag faktiskt en pratstund med Löfving på Norrmalmstorg. Och då fick han personligen beröm för sina uttalanden av mig. Han står helt på Folkets sida när det gäller Grundlagens rättigheter. Vi ser faktiskt polisen som den bästa allierade (enstaka undantag finns) i kampen för Demokrati och Frihet och Sanning .
    Likadant säger Samuel Andreasson som fick följa med en sväng i polisens piketbuss: – Det fanns mycket kärlek i den bussen”

  • Jag tror att många poliser i det dolda håller med folket som protesterar för bevarandet av sina medborgerliga rättigheter, men då måste inkvotering av kvinnor upphöra, tyvärr är många av dem uppfostrade i godhetsrasism, där känsla går före förnuft. Enbart meriter skall gälla.

  • I en video på svebbtv berättar Lennart Mattikainen om problemet att erfarna poliser slutar.
    Det lär inte bli färre tvivel när MSB:s sparkade gd Dan Elisson nu dyker upp som lagstiftare
    efter en längre tids serie av regel och lagöverträdelser samt undergrävande jävsförbindelser.
    https://www.publikt.se/nyhet/eliasson-ska-arbeta-med-krisberedskap-23080

    Några meriter

    2013 Försäkringskassan tillåts fortsätta med systematiska rättsövergrepp på allmänheten
    https://www.mynewsdesk.com/se/stiftelsen-sensus/pressreleases/foersaekringskassan-tillaats-fortsaetta-med-systematiska-raettsoevergrepp-paa-allmaenheten-869123

    2015 Åtta av tio poliser har funderat på att sluta
    https://arbetet.se/2015/11/25/atta-av-tio-poliser-har-funderat-pa-att-sluta/

    2018 oansvarigt att ge Dan Eliasson nytt toppjobb
    https://kristdemokraterna.se/oansvarigt-att-ge-dan-eliasson-nytt-toppjobb/

    2021 Åkesson om Eliasson: “Han borde hållas långt borta från ansvar”
    https://www.friatider.se/akesson-om-eliasson-han-borde-hallas-langt-borta-fran-ansvar

    2021 Gråt och förtvivlan på MSB efter Dan Eliassons homosexresa
    https://www.friatider.se/grat-och-fortvivlan-pa-msb-efter-dan-eliassons-homosexresa

  • I en video på svebbtv berättar Lennart Mattikainen om problemet att erfarna poliser slutar.
    Det lär inte bli färre tvivel när MSB:s sparkade gd Dan Elisson nu dyker upp som lagstiftare
    efter en längre tids serie av regel och lagöverträdelser samt undergrävande jävsförbindelser.
    https://www.publikt.se/nyhet/eliasson-ska-arbeta-med-krisberedskap-23080

    Några meriter

    2013 Försäkringskassan tillåts fortsätta med systematiska rättsövergrepp på allmänheten
    https://www.mynewsdesk.com/se/stiftelsen-sensus/pressreleases/foersaekringskassan-tillaats-fortsaetta-med-systematiska-raettsoevergrepp-paa-allmaenheten-869123

    2015 Åtta av tio poliser har funderat på att sluta
    https://arbetet.se/2015/11/25/atta-av-tio-poliser-har-funderat-pa-att-sluta/

    2018 oansvarigt att ge Dan Eliasson nytt toppjobb
    https://kristdemokraterna.se/oansvarigt-att-ge-dan-eliasson-nytt-toppjobb/

    2021 Åkesson om Eliasson: “Han borde hållas långt borta från ansvar”
    https://www.friatider.se/akesson-om-eliasson-han-borde-hallas-langt-borta-fran-ansvar

    2021 Gråt och förtvivlan på MSB efter Dan Eliassons homosexresa
    https://www.friatider.se/grat-och-fortvivlan-pa-msb-efter-dan-eliassons-homosexresa

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *